Förföljd av bilist

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Bilister verkar ju rent allmänt avsky hojåkare som kommer fram lite lättare i stillastående trafik... Hamnade i kö på motorvägen när jag var ute och körde från några dagar sedan, trafiken stod verkligen helt stilla. Men det var hyfsat med plats mellan bilarna så jag börjar rulla så sakta mellan leden. Måste till sist stanna då en bilist står alldeles för tight inpå en lastbil för att jag ska komma emellan. Jag ser att han märker mig då han tittar bakåt, men han skakar bara på huvudet och fortsätter titta ner i sin mobil. Jag står där en halvminut eller så och hoppas att han ska flytta sig på eget bevåg, men icke. knackar då försiktigt på bakre sidorutan och gestikulerar lugnt och försiktigt som för att be honom att "ursäkta, kan du flytta dig en halvmeter i sida så att jag kan rulla förbi?". Karln blir uppenbart jättetrött, det här måste vara det dummaste/jobbigaste någon bett honom om på länge så som han gestikulerar och skakar på huvudet. Men till slut så flyttar han sig. Jag rullar upp jämsides, ger honom tummen upp och ler. "Tack, det var snällt!". Rullar sedan vidare. Då tutar karln :dummer Hemskt ledsen, det var verkligen inte meningen att vara till besvär, måste ha varit oerhört traumatiskt för dig att möta mig där på motorvägen den dagen... :rolleyes: :D
 

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1250GSA
Eller så var det bara en tillfällighet att han skulle åt samma håll...

Oavsett är det ju svårt att vinna såna situationer så jag brukar bara försöka ta mig ifrån dom så fort och icke-aggresivt som möjligt. Är ju inte värt besväret att lägga energi på sånt ;)
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Bara ta ett snack med god ton, och visa att du inte är nåt lagbrytande fuskande svin. Utan har koll på det du gör. Och att du faktiskt lämnar plats för en bil, som kan ta din plats istället. Bättre en än att börja bråka o hota
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Bilister verkar ju rent allmänt avsky hojåkare som kommer fram lite lättare i stillastående trafik... Hamnade i kö på motorvägen när jag var ute och körde från några dagar sedan, trafiken stod verkligen helt stilla. Men det var hyfsat med plats mellan bilarna så jag börjar rulla så sakta mellan leden. Måste till sist stanna då en bilist står alldeles för tight inpå en lastbil för att jag ska komma emellan. Jag ser att han märker mig då han tittar bakåt, men han skakar bara på huvudet och fortsätter titta ner i sin mobil. Jag står där en halvminut eller så och hoppas att han ska flytta sig på eget bevåg, men icke. knackar då försiktigt på bakre sidorutan och gestikulerar lugnt och försiktigt som för att be honom att "ursäkta, kan du flytta dig en halvmeter i sida så att jag kan rulla förbi?". Karln blir uppenbart jättetrött, det här måste vara det dummaste/jobbigaste någon bett honom om på länge så som han gestikulerar och skakar på huvudet. Men till slut så flyttar han sig. Jag rullar upp jämsides, ger honom tummen upp och ler. "Tack, det var snällt!". Rullar sedan vidare. Då tutar karln :dummer Hemskt ledsen, det var verkligen inte meningen att vara till besvär, måste ha varit oerhört traumatiskt för dig att möta mig där på motorvägen den dagen... :rolleyes: :D

Hmm fast om jag verkligen går på djupet med mig själv i situationen du beskriver så skulle jag nog ( i bilen ) först tro att du behövde hjälp eller nåt, att sparka bak sig några meter eller byta snirkelväg framåt är ju standard i köer. Jag menar du måste väl se bilar ligga för tight varje dag? Jag skulle nog inte riktigt förstå varför jag ska starta bilen och ratta runt i en stillastående kö?
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Hmm fast om jag verkligen går på djupet med mig själv i situationen du beskriver så skulle jag nog ( i bilen ) först tro att du behövde hjälp eller nåt, att sparka bak sig några meter eller byta snirkelväg framåt är ju standard i köer. Jag menar du måste väl se bilar ligga för tight varje dag? Jag skulle nog inte riktigt förstå varför jag ska starta bilen och ratta runt i en stillastående kö?

Själv resonerar jag som så att jag försöker se till att ha tillräcklig space mellan mig själv och den bredvid i stillastående kö just för att hojåkare ska kunna glida förbi. Det stör ju inte mig om de kan komma fram, jag kommer inte fram snabbare för att jag hindrar motorcyklisterna från att köra om. Skulle jag oavgsiktligt ha ställt mig såpass tight inpå den bredvid att en hoj inte kan komma förbi så skulle jag flytta mig självmant om jag gjordes uppmärksam på att hojen inte kommer förbi, skulle jag missa det skulle jag flytta mig utan knussel om personen i fråga påpekar att "ursäkta, jag kommer inte fram. Kan du glida framåt vänster en halvmeter tror du?". Hellre det än att låta personen kryssa obehindrat genom halva bilkön, bara för att stoppas av mig som står lite för tight och tvärvägrar flytta mig bara för att "orka". Men det kanske bara är jag :)

Edit: Sparka bak en bit är inget jag gör sådär supergärna med min 350kg tunga båge i svagt uppförslut som detta råkade vara... Betydligt lättare för en bilist att rulla framåt än för mig att baxa bakåt i det läget. Också en påverkande faktor till varför jag valde att försöka kommunicera med föraren istället för att bara sköta mitt.
 
Last edited:

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
ZX6R
Nu är jag ny på hoj men hittills under mina 800 mil tycker jag bara att jag fått positiva vibbar från andra i trafiken, folk vinkar, tar bilder, filmar.

Folk flyttar sig vid köer, även på 90-sträckor med vajerräcker kör folk ut i vägrenen så jag kommer förbi.

Blev faktiskt förvånad över hur positiv syn folk verkar ha, folk kommer även fram på macken, vid fiket osv. Föräldrar med barn kommer fram och vill titta på hojen.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Själv resonerar jag som så att jag försöker se till att ha tillräcklig space mellan mig själv och den bredvid i stillastående kö just för att hojåkare ska kunna glida förbi. Det stör ju inte mig om de kan komma fram, jag kommer inte fram snabbare för att jag hindrar motorcyklisterna från att köra om. Skulle jag oavgsiktligt ha ställt mig såpass tight inpå den bredvid att en hoj inte kan komma förbi så skulle jag flytta mig självmant om jag gjordes uppmärksam på att hojen inte kommer förbi, skulle jag missa det skulle jag flytta mig utan knussel om personen i fråga påpekar att "ursäkta, jag kommer inte fram. Kan du glida framåt vänster en halvmeter tror du?". Hellre det än att låta personen kryssa obehindrat genom halva bilkön, bara för att stoppas av mig som står lite för tight och tvärvägrar flytta mig bara för att "orka". Men det kanske bara är jag :)


Alltså jag gör ju allt för att hjälpa hojar när jag kör bil, tex placering i kö, ligger tydligt åt sidan på vajervägen för att visa att jag sett hojen, kör om när du vill typ.

Han du beskriver kanske låg rätt, men lastbilen fel... ingen aning egentligen så skitsamma, vi tycker nog ungefär lika ändå. Det var vara det där med att banka på bilen som jag själv inte hade gjort, på hoj.:banana
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
I detta fall - märkligt nog - nej (det har jag dock varit med om flertalet gånger).

Såg ut som en IT-konsult från Kista, skjorta med korta ärmar (!) och alldeles för snabba glasögon. Renrakad, kortklippt 50+, garanterat radhus och 2.1 barn. Trodde jag fick hans reg.nr. men såg fel såg jag nu. Typiskt. :huvet

Låter som en typisk självutnämnd samhällsbärare, ingen person jag skulle adda som facebookkompis direkt.
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Vinka alltid till småbarn

Nu är jag ny på hoj men hittills under mina 800 mil tycker jag bara att jag fått positiva vibbar från andra i trafiken, folk vinkar, tar bilder, filmar.

Folk flyttar sig vid köer, även på 90-sträckor med vajerräcker kör folk ut i vägrenen så jag kommer förbi.

Blev faktiskt förvånad över hur positiv syn folk verkar ha, folk kommer även fram på macken, vid fiket osv. Föräldrar med barn kommer fram och vill titta på hojen.
  1. Vinka alltid åt småbarn
  2. Kör aldrig om på vajervägs 1-filssträcka. ALDRIG
  3. Repetera: Kör ALDRIG om på vajervägs 1-filssträcka

Kör du om mellan bil och vajer på den 1-filiga delen så har du i princip gett bilisten carte blanche att avliva dig, straffritt.

"Jag svär konstapeln, han trängde sig!"

Med tanke på vilken begränsad förmåga oroväckande många bilister har när det gäller att framföra sina fordon så väntar jag för min egen skull alltid tills det blir tvåfiligt även om bilen framför går åt sidan så att det fysiskt finns plats. Mentalt finns det aldrig någon plats. :fakta

Jag har trots att jag inte åker (numera) BMW med vit hjälm i år redan blivit framsläppt ett helt gäng gånger. Inte helt helt sällan är en eller flera av bilens rutor nedvevade...eller vevas ner på väg om. Ljudet ur avgasningsrören på Ducatin verkar tilltala förvånansvärt många.

Till sist: Vinka ALLTID till små barn. Minspelen är ofta helt obetalbara och det är en del i att påverka även föräldrarna.
 
Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Själv resonerar jag som så att jag försöker se till att ha tillräcklig space mellan mig själv och den bredvid i stillastående kö just för att hojåkare ska kunna glida förbi. Det stör ju inte mig om de kan komma fram, jag kommer inte fram snabbare för att jag hindrar motorcyklisterna från att köra om. Skulle jag oavgsiktligt ha ställt mig såpass tight inpå den bredvid att en hoj inte kan komma förbi så skulle jag flytta mig självmant om jag gjordes uppmärksam på att hojen inte kommer förbi, skulle jag missa det skulle jag flytta mig utan knussel om personen i fråga påpekar att "ursäkta, jag kommer inte fram. Kan du glida framåt vänster en halvmeter tror du?". Hellre det än att låta personen kryssa obehindrat genom halva bilkön, bara för att stoppas av mig som står lite för tight och tvärvägrar flytta mig bara för att "orka". Men det kanske bara är jag :)

Jag försöker också lämna plats för en hoj när jag sitter i bilen i kö. Majoriteten av bilförarna gör faktiskt det också enligt min upplevelse. Men en del bilförare tänker helt enkelt inte på det och har man väl hamnat i en stillastående kö med lite för lite avstånd så är det inte alltid jättelätt att förflytta bilen i sidled.
Sen finns det såklart förare som medvetet lägger sig så för att inte motorcyklar ska komma förbi. Jag har personligen råkat ut för att en bilförare försökte preja upp mig i räcket när jag passerade i vägrenen vilket hade kunnat sluta rätt tråkigt om jag inte hunnit bromsa.

Men i fall där dom inte lämnat plats så låter jag det helt enkelt bero och tar en annan väg om dom inte efter en stund lämnar plats. Dvs byter sida eller liknande. Jag skulle personligen inte knacka på rutan eller något sådant eftersom man aldrig vet hur folk reagerar. Om det är någon som medvetet blockerar så kommer denne i vilket fall inte att flytta på sig utan kommer troligen bara att bli förbannad och det är aldrig bra.
Dom som helt enkelt inte tänkt på att lämna utrymme brukar oftast upptäcka att man är där och lämnar plats när det är enkelt för dom.
 

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
ZX6R
  1. Vinka alltid åt småbarn
  2. Kör aldrig om på vajervägs 1-filssträcka. ALDRIG
  3. Repetera kör ALDRIG om på vajervägs 1-filssträcka

Kör du om mellan bil och vajer på den 1-filiga delen så har du i princip gett bilisten carte blanche att avliva dig, straffritt.

"Jag svär konstapeln, han trängde sig!"

Med tanke på vilken begränsad förmåga oroväckande många bilister har när det gäller att framföra sina fordon så väntar jag för min egen skull alltid tills det blir tvåfiligt även om bilen framför går åt sidan så att det fysiskt finns plats. Mentalt finns det aldrig någon plats. :fakta

Jag har trots att jag inte åker (numera) BMW med vit hjälm i år redan blivit framsläppt ett helt gäng gånger. Inte helt helt sällan är en eller flera av bilens rutor nedvevade...eller vevas ner på väg om. Ljudet ur avgasningsrören på Ducatin verkar tilltala förvånansvärt många.

Till sist: Vinka ALLTID till små barn. Minspelen är ofta helt obetalbara och det är en del i att påverka även föräldrarna.

Vill poängtera att nära jag kör om folk som släpper förbi mig så kör jag om 10-20km/h snabbare, jag smyger om. Men jag köper ditt resonemang. :)

Vinkar ALLTID åt barn, det absolut bästa som finns. Låter alltid barn provsitta när tillfället finns. :)

Kommer själv ihåg när jag var liten, stod alltid utanför Ica och väntade på att ägaren skulle komma ut och frågade åt vilket håll han skulle så cyklade vi alltid dit och hoppades att han skulle gasa på, eller ännu bättre wheela. :)

Kunder stå flera timmar vid riksväg 55 och bara vänta på hojar som åkte förbi.
 

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Ort
hos maken
Hoj
Ducati 900SS
Riksvägen här i 'glesbygden' har breda ramper. Det är ofta bilar går åt sidan bara maken och jag närmar oss på var sin Ducce. (Min låter bäst.) Vi behöver inte komma särskilt fort för att de ska flytta på sig, och vi har inte heller hunnit ikapp och behövt släppa av på farten. Det är bara att glida på. :tummenupp :kär

När jag kommer på samma väg med bilen är det en annan visa. Då får man släppa av och vänta tills man har fri sikt. Väldigt sällan någon går åt sidan.

Klart jag själv går åt sidan om med finns plats och någon har mer bråttom än mig. Hoj eller bil. Har upptäckt att det rycker i vänster handen om jag med bil möter en hoj. Reflexen att hälsa är kvar fast jag är i fel fordon. :hihi

Hur mycket plats behövs för en omkörning? För många år sedan fick jag en häst levererad med lastbil. Min var föraren sista leverans och polisen hade tvingat honom till oplanerad övernattning några mil från målet. Så jag bjöd på frukost när hästen var avlastad. Omkörningar dök upp, och jag insåg hur lite utrymme yrkestrafiken behöver för att ta sig förbi. Nu skrattar jag nästan när jag ser bilar köra om långtradare med 2 meter mellan sig och tradaren. Går en lastbil åt sidan smyger jag förbi utan att ta risker med mötande trafik. De vet var de har sin bil och jag vet var jag har min. Privatbilister är jag dock mer försiktig med. En del har verkligen dålig koll på vad de håller på med. Säkerhetsmarginal och vingelmån rekommenderas.

OT: I samband med en ryttartävling höll en hästägare på att vända och backa en Van med trailer. När han var en halv meter från en stor stolpe nedgrävd i marken, började vi tjoa och vifta. Vi på gården ville behålla vår stolpe med staket. Föraren blev kränkt. :D Han var yrkesförare och brukade köra 24 meters och allt över 1 dm var gått om plats! :fyllisar
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Man ska vara försiktig i trafiken.

Ett av mina favvo-program på BBC är The Crash Investigators:
I hällande regn i mörker på julafton ser bilister en 'äventyrs'-hoj ligga på motorvägen. Polisen rycker ut och hittar föraren, en medelålders man, död i mittremsan. Då börjar de leta efter bilföraren som kört på honom. En bil som legat alldeles för nära vid kameran innan identifieras på lysena som Mini. Via trafikövervakningen de har kan de spåra vilka Minis som varit på den motorvägen vid tiden. En av dem har lite buckla, men ägaren har gått över den med rubbing så ingen färg går att hitta. Senare kunde de hitta färg från bilens fälg på hojen bortkörda fotpinne. De backar förloppet med film från olika övervakningskameror och hittar när hojen körde om bilen som låg i lugnt tempo. Sen börjar jakten. Farten ökar allt mer och blir högre än vad hojen hade vid omkörningen och avståndet är alldeles för litet. Olyckan fanns inte på bild. Han blev avsiktligt ihjälkörd för att han gjort en helt normal omkörning. De tog bilföraren. Fem år för olyckan, två för förhindrade av rättvisa (rubbingen), summa 7 år i finkan.

http://www.bbc.com/news/uk-wales-43716912
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Alltså jag gör ju allt för att hjälpa hojar när jag kör bil, tex placering i kö, ligger tydligt åt sidan på vajervägen för att visa att jag sett hojen, kör om när du vill typ.

Han du beskriver kanske låg rätt, men lastbilen fel... ingen aning egentligen så skitsamma, vi tycker nog ungefär lika ändå. Det var vara det där med att banka på bilen som jag själv inte hade gjort, på hoj.:banana

Banka kan jag väl inte direkt påstå att jag gjorde... :gnissla Knackade lite lätt på bakre sidorutan bara :) Min poäng var väl mest att alla i hela kön höll såpass avstånd till mitten att en hoj kunde passera, utom just den här snubben. Han stod i princip mitt i allting. Lastbilen hade inte varit ett problem om inte den här bilisten hade stått såpass nära honom som han gjorde. Det som gjorde att jag slutligen knackade på rutan var väl mest det faktum att snubben uppenbarligen märkte mig då jag kom rullande eftersom han tittade bak på mig när jag stannade strax bakom honom. Sen gjorde han dock inte så mycket mer, och eftersom han hade gott om plats både framåt och åt vänster så knackade jag lugnt på rutan och bad honom (medelst gester) att flytta sig lite så att jag kunde passera. Hade han varit fullständigt inbakad hade jag såklart inte stört honom utan åkt runt på annat håll, men nu hamnade jag ju där jag hamnade och i valet mellan att stå kvar tills kön börjar rulla, backa min 350kg tunga HD x antal meter bakåt/uppför tills jag kommer bak bakom lastbilen och kan passera mellan honom och bakomvarande för att köra om på andra sidan och att knacka på rutan och be min medtrafikant att göra mig en tjänst och flytta sig så valde jag det sistnämnda :) En "minor inconvenience" för honom, men för mig innebar det att jag kunde rulla vidare och komma hem tidigare. Jag vet inte, jag bara tänker att hade rollerna varit ombytta så hade jag mer än gärna gett honom plats. Därför tänkte jag att han kanske inte skulle ta illa upp av mitt agerande, det hade inte jag gjort. Men som sagt, kanske bara jag :)
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jag försöker också lämna plats för en hoj när jag sitter i bilen i kö. Majoriteten av bilförarna gör faktiskt det också enligt min upplevelse. Men en del bilförare tänker helt enkelt inte på det och har man väl hamnat i en stillastående kö med lite för lite avstånd så är det inte alltid jättelätt att förflytta bilen i sidled.
Sen finns det såklart förare som medvetet lägger sig så för att inte motorcyklar ska komma förbi. Jag har personligen råkat ut för att en bilförare försökte preja upp mig i räcket när jag passerade i vägrenen vilket hade kunnat sluta rätt tråkigt om jag inte hunnit bromsa.

Men i fall där dom inte lämnat plats så låter jag det helt enkelt bero och tar en annan väg om dom inte efter en stund lämnar plats. Dvs byter sida eller liknande. Jag skulle personligen inte knacka på rutan eller något sådant eftersom man aldrig vet hur folk reagerar. Om det är någon som medvetet blockerar så kommer denne i vilket fall inte att flytta på sig utan kommer troligen bara att bli förbannad och det är aldrig bra.
Dom som helt enkelt inte tänkt på att lämna utrymme brukar oftast upptäcka att man är där och lämnar plats när det är enkelt för dom.

Majoriteten av bilisterna gjorde också det, men just mellan den här bilisten och lastbilen bredvid var det lite för tight. Och av ovan nämnda anledningar (jag bedömde att det skulle vara mindre jobbigt för honom att rulla fram en meter än för mig att baxa min båge x antal meter bakåt i svag uppförslutning) så tänkte jag att han kanske kunde vara hygglig och göra mig den tjänsten att flytta sig. En liten uppoffring för hans del som gör desto större skillnad för mig. Jag hade gjort det :)
 
Last edited:

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Ort
hos maken
Hoj
Ducati 900SS
Du kanske inte behöver mycket plats, men idioten du kör om kanske behöver hela vägbanan och det vet du inte förrän det är för sent och du ligger i slamsor kring vajerräcket.

...Privatbilister är jag dock mer försiktig med. En del har verkligen dålig koll på vad de håller på med. Säkerhetsmarginal och vingelmån rekommenderas...

Det underlättar om du kan läsa! Vad av säkerhetsmarginal och vingelmån är det du inte förstår? :confused:
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top