Förföljd av bilist

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Riksvägen här i 'glesbygden' har breda ramper. Det är ofta bilar går åt sidan bara maken och jag närmar oss på var sin Ducce. (Min låter bäst.) Vi behöver inte komma särskilt fort för att de ska flytta på sig, och vi har inte heller hunnit ikapp och behövt släppa av på farten. Det är bara att glida på. :tummenupp :kär

När jag kommer på samma väg med bilen är det en annan visa. Då får man släppa av och vänta tills man har fri sikt. Väldigt sällan någon går åt sidan.

Klart jag själv går åt sidan om med finns plats och någon har mer bråttom än mig. Hoj eller bil. Har upptäckt att det rycker i vänster handen om jag med bil möter en hoj. Reflexen att hälsa är kvar fast jag är i fel fordon. :hihi

Hur mycket plats behövs för en omkörning? För många år sedan fick jag en häst levererad med lastbil. Min var föraren sista leverans och polisen hade tvingat honom till oplanerad övernattning några mil från målet. Så jag bjöd på frukost när hästen var avlastad. Omkörningar dök upp, och jag insåg hur lite utrymme yrkestrafiken behöver för att ta sig förbi. Nu skrattar jag nästan när jag ser bilar köra om långtradare med 2 meter mellan sig och tradaren. Går en lastbil åt sidan smyger jag förbi utan att ta risker med mötande trafik. De vet var de har sin bil och jag vet var jag har min. Privatbilister är jag dock mer försiktig med. En del har verkligen dålig koll på vad de håller på med. Säkerhetsmarginal och vingelmån rekommenderas.

OT: I samband med en ryttartävling höll en hästägare på att vända och backa en Van med trailer. När han var en halv meter från en stor stolpe nedgrävd i marken, började vi tjoa och vifta. Vi på gården ville behålla vår stolpe med staket. Föraren blev kränkt. :D Han var yrkesförare och brukade köra 24 meters och allt över 1 dm var gått om plats! :fyllisar

Min tid som lagerslav visade med all önskvärd tydlighet att det är skillnad på yrkeschaffis och yrkeschaffis. När de ramponerar lastrampen med sådan fart att släpet blir slätt och betongen spricker bort, alternativt tar med sig hörnet på byggnaden på väg ut från området, då känns det mindre angeläget att passera lastbilar utan en god marginal på vägen sedan.
Sedan har vi ju de andra som kan kränga runt bil med släp på en mindre yta än jag behöver för att vända en personbil. Iaf känns det så när man ser dem kränga runt. Eller som backar ner i gränder med 9-greaders kräkar med 5 cm marginal på båda sidorna. De har jag inget problem att smyga förbi.

Problemet är ju att de kassa tomtarna kör precis likadana lastbilar som de som är rena gudar. :gnissla
 

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Ort
hos maken
Hoj
Ducati 900SS
Problemet är ju att de kassa tomtarna kör precis likadana lastbilar som de som är rena gudar. :gnissla

Har de öststatsskyltning brukar jag utgå från att de köpt körkortet på postorder. Man ser alldeles för många sådana.

Precis som ADR-bilar anser jag att man ska hålla sig så långt borta som möjligt från sådana.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Har de öststatsskyltning brukar jag utgå från att de köpt körkortet på postorder. Man ser alldeles för många sådana.

Precis som ADR-bilar anser jag att man ska hålla sig så långt borta som möjligt från sådana.

Rätt många öststatare kör svenskskyltade lastbilar och släp med, men det är inte så att det inte finns totala klappmongon från sverige som kör lastbil heller.
 

Cire

Ny medlem
Gick med
2 May 2016
Ort
Bromma
Hoj
15 Kawasaki Versys
När jag har problem att ta mig fram mellan bilarna här i Stockholm är det tyvärr ofta en taxi som gör det svårt eller SL bussar.

På 3 år nu så har jag nog bara råkat ut för att folk med flit försökt blockera mig 5-6 ggr. Med tanke på alla bilar man passerar så är det en jävligt låg siffra. Har iofs en vit hoj med vit hjälm vilket kanske gör lite skillnad.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Majoriteten av bilisterna gjorde också det, men just mellan den här bilisten och lastbilen bredvid var det lite för tight. Och av ovan nämnda anledningar (jag bedömde att det skulle vara mindre jobbigt för honom att rulla fram en meter än för mig att baxa min båge x antal meter bakåt i svag uppförslutning) så tänkte jag att han kanske kunde vara hygglig och göra mig den tjänsten att flytta sig. En liten uppoffring för hans del som gör desto större skillnad för mig. Jag hade gjort det :)

Jag hade också försökt flytta mig så gott det gått om jag suttit i bil där.
Men jag hade inte försökt knacka på bilen för att få den att flytta på sig.
Risken finns ju trots allt att det är någon galenpanna med kort stubin och kraftigt nedsatt förmåga till konflikthantering och det eskalerar till en onödigt laddad situation.
Och sitter du inklämd i en kö så har du ju ingen möjlighet att bara lätta på kopplingen och dra.
Visserligen har man ju rätt bra skyddsutrustning om det skulle eskalera till en Roadrageattack så man skulle troligen klara sig alldeles utmärkt men jag skulle inte ta den risken. Jag är hellre på bra humör.

Lite är det väl för att det finns så gott om irritationsmoment i Stockholmstrafiken att man av ren självbevarelse måste låta bli att bry sig och bara försöka ta det lugnt istället.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jag hade också försökt flytta mig så gott det gått om jag suttit i bil där.
Men jag hade inte försökt knacka på bilen för att få den att flytta på sig.
Risken finns ju trots allt att det är någon galenpanna med kort stubin och kraftigt nedsatt förmåga till konflikthantering och det eskalerar till en onödigt laddad situation.
Och sitter du inklämd i en kö så har du ju ingen möjlighet att bara lätta på kopplingen och dra.
Visserligen har man ju rätt bra skyddsutrustning om det skulle eskalera till en Roadrageattack så man skulle troligen klara sig alldeles utmärkt men jag skulle inte ta den risken. Jag är hellre på bra humör.

Lite är det väl för att det finns så gott om irritationsmoment i Stockholmstrafiken att man av ren självbevarelse måste låta bli att bry sig och bara försöka ta det lugnt istället.

Just den tanken får jag väl medge att den aldrig slog mig. Tänkte inte att något så litet som en oskyldig knackning på rutan skulle kunna eskalera till de proportionerna... Men jag antar att det är lätt att vara efterklok.

Jag är inte stockholmare och således inte van vid att folk ballar ur ifall man ber dem flytta sig :näsblod :D
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Just den tanken får jag väl medge att den aldrig slog mig. Tänkte inte att något så litet som en oskyldig knackning på rutan skulle kunna eskalera till de proportionerna... Men jag antar att det är lätt att vara efterklok.

Jag är inte stockholmare och således inte van vid att folk ballar ur ifall man ber dem flytta sig :näsblod :D

Risken är ju stor att det sitter just en stockholmare i bilen och bara väntar på att få en anledning att balla ur...
 

joonsered

Medlem
Gick med
14 Dec 2012
Ort
ale
Hoj
2014 yamaha xt1200
Många tror jag upplever knackningar på bilar, tutningar och ”lane splitting” som oerhört provocerande, försöker undvika detta. Kör däremot någon rätt ut i rondellen framför mig som redan är inne i rondellen så ligger jag alltid på tutan, klassiskt min tid är värdefullare än din.

Annars är bmwsyndrom nummer ett att köra i det avstängda körfältet till det tar stopp och bara slänga ut blinkers och tränga sig in i fullt körfält. Även andra bilmärken gör lika men BMW är mest frekventa.
Ett ypperligt sätt att förstöra trafiken, få 200 bilar i kö att stanna enbart för 1 bil.
Ovanstående filbytare borde ”omskolas”.

Bästa trafikvettet har pissmyrorna, rör sig medveten för ” the greater good”.

Faktum är att bussbolag, logestikfirmor och stadsplanerare kör en myrsimulator för planering.
Tyvärr ej kompenserat för besserwissrar, kuklängd och halvblinda pensionärer.

Man är ju snart själv ovan grupp 3 men då är lösning höger vid Gävle eller varför inte Östersund, Falun och Bengtsfors som vägval till Göteborg.

Bor man i Stockholm är det bara att gilla läget och undvika att ha sidoväskor på hojen.

Jag har sett en del motardwarriors i Stockholm, de verkar otroligt skickliga på att kryssa sig igenom köerna på tillfartslederna.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Alla som kör bil i Stockholm är inte stockholmare. Alla som flyttat hit är inte heller stockholmare även om de själva tycker det.

Jag skulle inte knacka på någon ruta för att be dem flytta sig. Jag byter hellre sida och kör om där eller så väntar jag.
Många hjälper till och flyttar sig några dm för att underlätta. Jag tackar alltid för det. Lite feelgood i Stockholmstrafiken. :) Folk hjälper till både när kön står still eller om den rullar. Man ska vara försiktig när det gäller taxi. Det är sedan gammalt.

Jag vinkar alltid till barn. Härom dagen åkte jag igenom ett villaområde i Östervåla. En kille i tioårsåldern cyklar på bakhjulet jag tutar naturligtvis 3-4 gånger. Han sätter ner framhjulet och vi snärtar upp tummen samtidigt. :tummenupp
Jag släpper tanter över gatan. Söker ögonkontakt. Varvar lite lite och får ett leende. Ingen stress.
Jag gillar Stockholm och åker gärna runt i innerstaden på dagarna. Det är ingen trafik där längre.
Sen kör ju ingen med högerregeln längre. Huvudled? Utfart från soppamack eller parkeringsplats? Företräde i rondell? Det är då jag använder tutan. I utbildningssyfte :D
Jag har kört 130 mil de senaste tre dagarna mestadels långt från Stockholm. Ja relativt långt ifrån. Där väntar folk och släpper fram de som har företräde. Även fast de hade hunnit gott och väl. Likaså hälsar kunder på varandra i livsmedelsaffären, eller när jag sitter och äter lunch i Hallstavik t ex. I Katrineholm hade jag stannat utanför en industrilokal för att kolla kartan. När jag väntade på att en bil skulle passera så vinkade/tackade passageraren.
Man kan ha det så också. Eller så gasar man på, täpper till luckor, tutar, visar fingret, varvar till varvstoppet med kopplingen inne och sopar till backspeglar. :yoparty Såå jäääla koowlt.
 

Dhenniz

Sporthojsnörd
Gick med
11 Jan 2018
Ort
Strömsund
Hoj
Suzuki: GSF 650 Bandit 2007 och DL 650 V-Strom 2004
Alla som kör bil i Stockholm är inte stockholmare. Alla som flyttat hit är inte heller stockholmare även om de själva tycker det.

Alla som flyttat till Stockholm ÄR Stockholmare, den som är född där är Inföding..... Punkt slut! :banana
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Fast jag fattar inte varför man inte ska köra hela vägen fram till att filen tar slut, för att sedan ta sig in via kugghjulsprincipen? Tycker det är värre med de som bromsar, stannar och står och blinkar 500 m innan filerna går ihop
 

Kimbo

Kraschmaestro
Gick med
10 Jul 2008
Ort
diket
Hoj
ducduc
Kan intyga att konfrontation med knackning på rutan nog lätt kan eskalera. Gjorde det i fjol och miffot i bilen började veva mot mig. :D
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Jag försökte förfölja ett gäng sporthojar en gång i min BMW.....men det gick ju inte
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Risken är ju stor att det sitter just en stockholmare i bilen och bara väntar på att få en anledning att balla ur...

Eller för att formulera på ett annat sätt.

Risken är ungefär 100% att personen i bilen sitter i en kö i Stockholm och troligen gjort det en stund och därför troligen är lite frustrerad.
Av den anledningen finns en viss förhöjd risk att personen är så irriterad att denne bara sitter och väntar på en anledning att blåsa en säkring. Det svärs nog en hel del i köerna i Stockholm och tittar man på hur folk beter sig så är en stor del rätt frustrerade och stressade och det är sällan bra för konflikthantering.

Jag själv väljer att se det som egentid när jag sitter i bilen. Jag sitter skönt, får välja musik själv och ingen stör utan jag behöver bara följa den långsamt slingrande kön.
Undantaget är om jag har en tid att passa. Men då ska man inte köra bil i Stockholm. Inte åka kollektivt heller för den delen. Så man ska inte passa tider i Stockholm. Kanske är alla hantverkare och transportfirmor något på spåret där.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Dags att bli en bättre bilförare..... ;)

Eller skaffa en bil med väghållning och däck som inte är tillverkade på andra sidan sekelskiftet.
Att hänga med ett gäng hojar efter en kurvig väg grejar jag nog till och med med min Outback 3,6R trots att den är lite för hög. Är det lite rakare så lär jag nog bli akterseglad rätt fort.
Maximal kurvhastighet för vilken personbil som helst står sig ju rätt bra i förhållande även till dom värsta sporthojarna med hyfsat bra däck.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Eller för att formulera på ett annat sätt.

Risken är ungefär 100% att personen i bilen sitter i en kö i Stockholm och troligen gjort det en stund och därför troligen är lite frustrerad.
Av den anledningen finns en viss förhöjd risk att personen är så irriterad att denne bara sitter och väntar på en anledning att blåsa en säkring. Det svärs nog en hel del i köerna i Stockholm och tittar man på hur folk beter sig så är en stor del rätt frustrerade och stressade och det är sällan bra för konflikthantering.
Kan intyga att konfrontation med knackning på rutan nog lätt kan eskalera. Gjorde det i fjol och miffot i bilen började veva mot mig. :D

Jag skulle inte knacka på någon ruta för att be dem flytta sig. Jag byter hellre sida och kör om där eller så väntar jag.

Många tror jag upplever knackningar på bilar, tutningar och ”lane splitting” som oerhört provocerande, försöker undvika detta.

Risken är ju stor att det sitter just en stockholmare i bilen och bara väntar på att få en anledning att balla ur...

Fascinerande ändå att såpass många verkar vara rörande överens att det är förenat med livsfara att knacka på rutan på köande bilar när man vill föraren något... Vad ska man göra istället? Tuta? Tokvarva? :va Det kanske är jag som är naiv och inte förväntar mig det absolut värsta av alla precis alltid, men jag kan nog känna att har man såna anger management problem att man får psykbryt och hoppar på första bästa motorcyklist som ber en flytta sig så kanske problemet ligger hos bilisten i fråga och inte hos den knackande motorcyklisten... men vad vet jag... :gnissla

Men det är bra, då vet jag. Ska givetvis bättra mig och undvika att provocera alla dessa stackars bilister som är så emotionellt stressade av att sitta i köer att de kan brisera precis när som helst av minsta lilla stimuli... :rolleyes: Jag kan nog ändå tycka att mitt tilltag var ganska oskyldigt, jag menar snubben i bilen bör ju rimligtvis inte ha påverkats särskilt negativt av det... Jag rullade ju bara upp bakom honom, och när jag insåg att det var för tight mellan honom och lastbilen, att det skulle bli för bökigt att backa tillbaka hojen tills dess att en möjlighet att köra om på annat håll infann sig och att snubben uppenbarligen inte hade för avsikt att flytta sig självmant efter att jag stått där med motorn igång i ett par minuter och väntat på en spontan reaktion så valde jag att helt enkelt försöka kommunicera min önskan på det sätt som kändes minst provokativt. Tuta/tokvarva känns ju ganska aggressivt annars, så jag tänkte att en lätt knackning och en vänlig handgest kanske vore bättre. Men då vet jag att det inte är gemene mans åsikt :) I framtiden ska jag givetvis välja en alternativ metod, dvs tuta, tokvarva och därefter sparka av backspegeln på bilistaset som inte har vett att stå såpass åt sidan att hojåkare kan passera. Det borde leda till mindre aggressioner än dessa hemska fönsterknackningar... :gnissla :hihi

Förtydligande: Detta inträffade alltså inte i tätaste stockholmsrusning där köer är mer regeln än undantag, utan på den skånska landsbygdens vanligtvis vidöppna motorväg som vid just detta tillfälle totalblockerats av en olycka x antal km längre fram.
 
Last edited:

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Jag brukar varva lite när det blir för trångt i mellan köerna. 9 bilar av 10 flyttar på sig och verkar med andra ord inte sura. Jag tror folk kan bli "skrämda" av att nån knackar på bilen. De kanske tror man körde på bilen eller nåt.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jag brukar varva lite när det blir för trångt i mellan köerna. 9 bilar av 10 flyttar på sig och verkar med andra ord inte sura. Jag tror folk kan bli "skrämda" av att nån knackar på bilen. De kanske tror man körde på bilen eller nåt.

Min båge är inte direkt tyst, Tror definitivt han hörde mig komma. Och i och med att han vände sig om och tittade rakt på mig när jag rullade upp bakom så lär han ju ha sett mig om inte annat. Jag stod där och väntade på en spontan reaktion en minut eller två, med motorn igång. Kan ju ses som ett tecken på att jag kanske inte vill bli stående där bakom för all tid och evighet, om än en något subtil signal kanske... Kan säkert ha ruppat lite på gasen någon gång också, minns inte. Poängen är att jag bedömde att snubben inte skulle flytta sig spontant om jag inte på tydligare vis upplyser honom om att jag gärna vill att han flyttar sig. Det var verkligen inte så att jag med mina knogskyddshandskar drog ett par rejäla smällar i sidan på bilen, jag tog av min handskarna, knackade med en pekfingerknoge försiktigt på rutan "knack knack knack" och vinkade glatt/gestikulerade att "Hejsan, skulle du kunna flytta en halvmeter så jag kommer förbi?". När snubben till sist flyttade sig rullade jag upp jämsides med föraren, vinkade och gjorde tummen upp som tack för hjälpen... Jag tyckte som sagt att det var tämligen harmlöst och inte alls särskilt aggressivt, men jag har förstått nu att folk verkar tycka annorlunda. Färdigknackat på rutor för min del, ska tokvarva tills folk flyr spontant och på eget bevåg istället nästa gång :D
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top