Unik skruv?

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
Bilmotorn rusar hysteriskt när man vrider om nyckeln sedan jag i helgen tappade bort (!) den ena skruven som håller spjället på plats. För mycket luft sugs kanske in genom hålet där skruven ska sitta. Nåja, jag köper en ny skruv på Bauhaus, tänkte jag, men upptäckte att det verkar vara en jävligt konstig skruv. Titta på bilden. Provade att skruva på en M4-mutter och det gick inte. Och vid reservdelsdisken hos Bilia fick jag veta att skruvarna inte säljs separat, bara hela spjällhuset för 2850 kr.

:brinnerup

Vad hade ni gjort för att lösa det här?

:confused:
 

Bifogat

  • IMG_2711.JPG
    IMG_2711.JPG
    557.2 KB · Visningar: 126
  • Skärmavbild 2018-05-14 kl. 18.26.24.jpg
    Skärmavbild 2018-05-14 kl. 18.26.24.jpg
    33.1 KB · Visningar: 110

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Det där är väl inget konstigt? Det är väl en vanlig m4 som man stukat längst fram för att den inte skall kunna gängas ut och sugas in i motorn.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Jag skulle nog gänga om för vanlig Metrisk gänga och låsa skruvarna med Loctite. I alla fall bra mycket hellre än att betala 2800 kr.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag skulle nog gänga om för vanlig Metrisk gänga och låsa skruvarna med Loctite. I alla fall bra mycket hellre än att betala 2800 kr.

Precis....

Borra hål hela vägen igenom. Dra dit något som passar med mutter på baksidan. Loctite extra stark.
 

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
Det där är väl inget konstigt? Det är väl en vanlig m4 som man stukat längst fram för att den inte skall kunna gängas ut och sugas in i motorn.
Du tror det är vanlig m4 alltså? Eftersom jag inte fick på en m4-mutter antog jag att det var något annat. Så en ny simpel m4-skruv av rätt längd bör fungera?

:banana
 
Last edited:

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
Mät vilken stigning skruven har. Kanske bara en finare typ av M-gänga? Är gängan i spjället ok?
Jadå, gängan är okej. Har skruvat i och ur den befintliga skruven några gånger nu. Mäta stigningen på skruven, säger du. Har jag faktiskt aldrig gjort. Med ett sånt där gängmått då? Verkar svåra att få tag på.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Du tror det är vanlig m4 alltså? Eftersom jag inte fick på en m4-mutter antog jag att det var något annat. Så en ny simpel m4-skruv av rätt längd bör fungera?

:banana

Helt omöjligt att säga vad det är för skruv utifrån att se en bild på den. Men ja det ser ut som en helt vanlig gänga som är stukad längst fram för att förhindra att den gängar ur sig.

Vanligen så skruvas de i och sen stukas gängan från baksidan och är därmed avsedd att aldrig skruvas ur igen. Hur spjällets gänga mår efter att den blivit urskruvad är oklart....

Jag skulle mäta mig fram till vad det var för gänga. Dra igenom en gängtapp i korrekt storlek och därefter skruva i en helt vanlig skruv med korrekt gänga och låsa den.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jadå, gängan är okej. Har skruvat i och ur den befintliga skruven några gånger nu. Mäta stigningen på skruven, säger du. Har jag faktiskt aldrig gjort. Med ett sånt där gängmått då? Verkar svåra att få tag på.

Mät upp skruven med skjutmått eller mikrometer.
Är diametern ca 3,9mm så är det en "4mm".

Gängstigning för 4mm är om det är metrisk gäng 0,75 mm eller 0,7 mm
Bara räkna hur mycket som är 10 gängor och mäta vad det blir 7,5 mm eller 7 mm. #
Vanlig M4 är 0,7mm gängstigning

Kan vara lättast fota skruven vid en bra linjal / stållinjal och kolla på foto.

Du är ju riktigt bra på att fota ! :)

Vad jag kunde uppskatta från foto är att om diametern är 3,9mm så är gängstigningen 0,7mm, standard M4 !

Sedan reservdelar handlas med fördel på bilåtervinningen......
eller Biltema.......

Den försvunna skruven ?
Har den förhoppningsvis lämnat motorn via "den naturliga vägen" ?
Som man brukar säga om barn.
 
Last edited:

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Nu kommer Boris att skrika högt, men om gängan i spjällaxeln är skadad skulle jag bara satt dit en popnit:mad:
Det är ju ändå bara en bil. Hade det varit en motorcykel hade jag varit mer seriös.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Svårt att misslyckas med? Vill ju inte göra situationen ännu värre.

Nej det är enkelt. Men jag gissar att det kan vara en vanlig Metrisk gänga i axeln som Boris är inne på. Då kan du ta en vanlig M4-skruv om det är det och låsa den med Loctite gänglåsning utan att behöva gänga innan. Det största riskmomentet är att tappa ner något i motorn så om du kan få i torkpapper eller något under först så kan det löna sig.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Dessvärre har nog skruven följ med insugsflödet in i motorn. En liten skruv om det vill sig kan studsa runt ganska länge i en cylinder innan den gett tillräckligt mycket skador för ett haveri.

Den har väldigt svårt att hitta ut på en 4t-motor även om flödet drar utåt via avgasventilen.
 

Bifogat

  • DSC00118.JPG
    DSC00118.JPG
    1.5 MB · Visningar: 94

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Ett bra sätt att säkra en spjällskruv är att ta en något för lång skruv ca 2mm för lång och såga ett spår i änden. Då kan man bryta isär spåret så de utvidgas lite när man dragit igenom skruven = omöjligt att skruven åker ur. Denna typ av spår-skruvlåsning är vanligt på många typer av fordon och även båtmotorer. Starkaste gänglåsning bör man klägga på ändå.
Dremel och kaptrissa funkar bra till m4 skruv för att göra spåret.
 

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
Dessvärre har nog skruven följ med insugsflödet in i motorn.
Nja, spjället var ju stängt när jag tappade skruven.

Nu ser det ut såhär! Två M4 från Bauhaus för 2 kr.

:)

Men det löste bara delvis problemet. Motorn rusar inte direkt den går igång, men tomgången pendlar mellan 1200 – 2500 och motorvarvet sjunker mycket långsamt vid varje växling, så det nästan låter som fullgasväxling, så att säga.

:(
 

Bifogat

  • IMG_2715.jpg
    IMG_2715.jpg
    90.5 KB · Visningar: 39

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Tjuvluft, trasig insugspackning?
Läckage tomgångsmotor?
 
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top