REGLER FÖR TEKNIKFORUMET
Dessa regler appliceras även på övriga felplacerade teknikrelaterade trådar

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta ditt svar i ett (1) inlägg istället för flera.
- För icke MC-relarade frågor, använd OT Teknikforumet
VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från teknikforumet.
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I TEKNIKFORUMET
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24

Ämne: Unik skruv?

  1. #1
    Medlem Klosses avatar
    Reg.datum
    sep 2016
    Ort
    Malmö
    Hoj
    BMW
    Inlägg
    131

    Unik skruv?

    Bilmotorn rusar hysteriskt när man vrider om nyckeln sedan jag i helgen tappade bort (!) den ena skruven som håller spjället på plats. För mycket luft sugs kanske in genom hålet där skruven ska sitta. Nåja, jag köper en ny skruv på Bauhaus, tänkte jag, men upptäckte att det verkar vara en jävligt konstig skruv. Titta på bilden. Provade att skruva på en M4-mutter och det gick inte. Och vid reservdelsdisken hos Bilia fick jag veta att skruvarna inte säljs separat, bara hela spjällhuset för 2850 kr.



    Vad hade ni gjort för att lösa det här?

    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMG_2711.JPG
Visningar:	109
Storlek:	557,2 KB
Id:	443510   Klicka på bilden för en större version

Namn:	Skärmavbild 2018-05-14 kl. 18.26.24.jpg
Visningar:	95
Storlek:	33,1 KB
Id:	443511  


  2. #2
    Progressiv klassicist Coola Olas avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    I verkligheten, idag
    Hoj
    SV 650 -08, CCM R30 -03
    Inlägg
    2 300
    Mät vilken stigning skruven har. Kanske bara en finare typ av M-gänga? Är gängan i spjället ok?
    Sju och en halv minuters lycka för motornörden. BRM V16 på okänd bana:
    http://www.youtube.com/watch?v=OnEA-m8cVcE

  3. #3
    Moderator Boris JRs avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Ja
    Hoj
    .
    Inlägg
    15 984
    Det där är väl inget konstigt? Det är väl en vanlig m4 som man stukat längst fram för att den inte skall kunna gängas ut och sugas in i motorn.

  4. #4
    Friherre Sydneys avatar
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    V-ås
    Hoj
    H1
    Inlägg
    1 992
    Jag skulle nog gänga om för vanlig Metrisk gänga och låsa skruvarna med Loctite. I alla fall bra mycket hellre än att betala 2800 kr.

  5. #5
    Moderator Boris JRs avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Ja
    Hoj
    .
    Inlägg
    15 984
    Citat Ursprungligen postat av Sydney Visa inlägg
    Jag skulle nog gänga om för vanlig Metrisk gänga och låsa skruvarna med Loctite. I alla fall bra mycket hellre än att betala 2800 kr.
    Precis....

    Borra hål hela vägen igenom. Dra dit något som passar med mutter på baksidan. Loctite extra stark.

  6. #6
    Medlem Klosses avatar
    Reg.datum
    sep 2016
    Ort
    Malmö
    Hoj
    BMW
    Inlägg
    131
    Citat Ursprungligen postat av Boris JR Visa inlägg
    Det där är väl inget konstigt? Det är väl en vanlig m4 som man stukat längst fram för att den inte skall kunna gängas ut och sugas in i motorn.
    Du tror det är vanlig m4 alltså? Eftersom jag inte fick på en m4-mutter antog jag att det var något annat. Så en ny simpel m4-skruv av rätt längd bör fungera?

    Senast redigerat av Klosse den 2018-05-14 klockan 18:05.

  7. #7
    nissenys Klockringarens avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Klosterdalen
    Hoj
    Räka
    Inlägg
    3 287
    Citat Ursprungligen postat av Boris JR Visa inlägg
    Loctite extra stark.
    Ja är det nånstans man verkligen behöver Loctite så är det väl här
    Rattar hyllan

  8. #8
    Medlem Klosses avatar
    Reg.datum
    sep 2016
    Ort
    Malmö
    Hoj
    BMW
    Inlägg
    131
    Citat Ursprungligen postat av Coola Ola Visa inlägg
    Mät vilken stigning skruven har. Kanske bara en finare typ av M-gänga? Är gängan i spjället ok?
    Jadå, gängan är okej. Har skruvat i och ur den befintliga skruven några gånger nu. Mäta stigningen på skruven, säger du. Har jag faktiskt aldrig gjort. Med ett sånt där gängmått då? Verkar svåra att få tag på.

  9. #9
    Banknarkare Ulvhamnes avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Skoogen
    Hoj
    Literklubba, tjejhundra och mittemellan med kraschkåpor.
    Inlägg
    15 764
    Blogginlägg
    37
    Citat Ursprungligen postat av Klosse Visa inlägg
    Jadå, gängan är okej. Har skruvat i och ur den befintliga skruven några gånger nu. Mäta stigningen på skruven, säger du. Har jag faktiskt aldrig gjort. Med ett sånt där gängmått då? Verkar svåra att få tag på.
    https://www.clasohlson.com/se/G%c3%a...%a4tare/20-388
    http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Ska...st-2000016879/

  10. #10
    Medlem Klosses avatar
    Reg.datum
    sep 2016
    Ort
    Malmö
    Hoj
    BMW
    Inlägg
    131
    Citat Ursprungligen postat av Sydney Visa inlägg
    Jag skulle nog gänga om för vanlig Metrisk gänga och låsa skruvarna med Loctite.
    Svårt att misslyckas med? Vill ju inte göra situationen ännu värre.

  11. #11
    Moderator Boris JRs avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Ja
    Hoj
    .
    Inlägg
    15 984
    Citat Ursprungligen postat av Klosse Visa inlägg
    Du tror det är vanlig m4 alltså? Eftersom jag inte fick på en m4-mutter antog jag att det var något annat. Så en ny simpel m4-skruv av rätt längd bör fungera?

    Helt omöjligt att säga vad det är för skruv utifrån att se en bild på den. Men ja det ser ut som en helt vanlig gänga som är stukad längst fram för att förhindra att den gängar ur sig.

    Vanligen så skruvas de i och sen stukas gängan från baksidan och är därmed avsedd att aldrig skruvas ur igen. Hur spjällets gänga mår efter att den blivit urskruvad är oklart....

    Jag skulle mäta mig fram till vad det var för gänga. Dra igenom en gängtapp i korrekt storlek och därefter skruva i en helt vanlig skruv med korrekt gänga och låsa den.

  12. #12
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 Suzuki GSX1300R -08
    Inlägg
    5 099
    Citat Ursprungligen postat av Klosse Visa inlägg
    Jadå, gängan är okej. Har skruvat i och ur den befintliga skruven några gånger nu. Mäta stigningen på skruven, säger du. Har jag faktiskt aldrig gjort. Med ett sånt där gängmått då? Verkar svåra att få tag på.
    Mät upp skruven med skjutmått eller mikrometer.
    Är diametern ca 3,9mm så är det en "4mm".

    Gängstigning för 4mm är om det är metrisk gäng 0,75 mm eller 0,7 mm
    Bara räkna hur mycket som är 10 gängor och mäta vad det blir 7,5 mm eller 7 mm. #
    Vanlig M4 är 0,7mm gängstigning

    Kan vara lättast fota skruven vid en bra linjal / stållinjal och kolla på foto.

    Du är ju riktigt bra på att fota !

    Vad jag kunde uppskatta från foto är att om diametern är 3,9mm så är gängstigningen 0,7mm, standard M4 !

    Sedan reservdelar handlas med fördel på bilåtervinningen......
    eller Biltema.......

    Den försvunna skruven ?
    Har den förhoppningsvis lämnat motorn via "den naturliga vägen" ?
    Som man brukar säga om barn.
    Senast redigerat av Comeback den 2018-05-14 klockan 19:03.
    MotoGP 2018: 1.Zarco 2.Dovi 3.Vinales

  13. #13
    Medlem Micke Rs avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Höglandet
    Hoj
    5 singlar och 4 twinar
    Inlägg
    445
    Nu kommer Boris att skrika högt, men om gängan i spjällaxeln är skadad skulle jag bara satt dit en popnit
    Det är ju ändå bara en bil. Hade det varit en motorcykel hade jag varit mer seriös.
    Racing is the process of turning money into noise.

  14. #14
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    Strömsund
    Hoj
    Honda CB650F -16
    Inlägg
    41
    Citat Ursprungligen postat av Micke R Visa inlägg
    Nu kommer Boris att skrika högt, men om gängan i spjällaxeln är skadad skulle jag bara satt dit en popnit
    Det är ju ändå bara en bil. Hade det varit en motorcykel hade jag varit mer seriös.
    +1 på den!
    //Dennis

  15. #15
    Medlem Klosses avatar
    Reg.datum
    sep 2016
    Ort
    Malmö
    Hoj
    BMW
    Inlägg
    131
    Citat Ursprungligen postat av Comeback Visa inlägg
    Den försvunna skruven ?
    Har den förhoppningsvis lämnat motorn via "den naturliga vägen" ?
    Som man brukar säga om barn.
    Tappades ner i motorrummet. Tycker faktiskt det är lite märkligt att den inte gick att hitta; så liten är den ju inte.

  16. #16
    Friherre Sydneys avatar
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    V-ås
    Hoj
    H1
    Inlägg
    1 992
    Citat Ursprungligen postat av Klosse Visa inlägg
    Svårt att misslyckas med? Vill ju inte göra situationen ännu värre.
    Nej det är enkelt. Men jag gissar att det kan vara en vanlig Metrisk gänga i axeln som Boris är inne på. Då kan du ta en vanlig M4-skruv om det är det och låsa den med Loctite gänglåsning utan att behöva gänga innan. Det största riskmomentet är att tappa ner något i motorn så om du kan få i torkpapper eller något under först så kan det löna sig.

  17. #17
    Medlem Two stroke mans avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Där jag tar av mig hatten
    Hoj
    Har tappat räkningen
    Inlägg
    12 307
    Dessvärre har nog skruven följ med insugsflödet in i motorn. En liten skruv om det vill sig kan studsa runt ganska länge i en cylinder innan den gett tillräckligt mycket skador för ett haveri.

    Den har väldigt svårt att hitta ut på en 4t-motor även om flödet drar utåt via avgasventilen.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version

Namn:	DSC00118.JPG
Visningar:	77
Storlek:	1,46 MB
Id:	443527  
    Är din 2t trött? Porta? Skicka PM

  18. #18
    Medlem Boost 3s avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    kramfors
    Hoj
    KTM sm990
    Inlägg
    3 712
    Ett bra sätt att säkra en spjällskruv är att ta en något för lång skruv ca 2mm för lång och såga ett spår i änden. Då kan man bryta isär spåret så de utvidgas lite när man dragit igenom skruven = omöjligt att skruven åker ur. Denna typ av spår-skruvlåsning är vanligt på många typer av fordon och även båtmotorer. Starkaste gänglåsning bör man klägga på ändå.
    Dremel och kaptrissa funkar bra till m4 skruv för att göra spåret.
    BOOST III

  19. #19
    Medlem Klosses avatar
    Reg.datum
    sep 2016
    Ort
    Malmö
    Hoj
    BMW
    Inlägg
    131
    Citat Ursprungligen postat av Two stroke man Visa inlägg
    Dessvärre har nog skruven följ med insugsflödet in i motorn.
    Nja, spjället var ju stängt när jag tappade skruven.

    Nu ser det ut såhär! Två M4 från Bauhaus för 2 kr.



    Men det löste bara delvis problemet. Motorn rusar inte direkt den går igång, men tomgången pendlar mellan 1200 – 2500 och motorvarvet sjunker mycket långsamt vid varje växling, så det nästan låter som fullgasväxling, så att säga.

    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMG_2715.jpg
Visningar:	26
Storlek:	90,5 KB
Id:	443532  

  20. #20
    "Mannen som talar med whisky" steffes avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Spånga
    Hoj
    -86 Suzuki GSX-R 750, -90 1100R
    Inlägg
    2 142
    Tjuvluft, trasig insugspackning?
    Läckage tomgångsmotor?

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Jag har samma fel på mig Snöskoter Arctic cat thundercat 1000. De är ökända för att äta statorer och jag håller med de är stator nr 3-4 jag bränt nu på ca 4 [...]

Boost 3
Handla MC-Utrustning, Kläder, Hjälmar, Stövlar, Handskar & Reservdelar på XLmoto
Köp din MC-Utrustning på XLmoto. Här finns Kläder, Stövlar, Hjälmar, Skydd & Reservdelar
Vill du annonsera ovan? Klicka här