Billig och pålitlig hoj A

WilhelmVonHoj

Ny medlem
Gick med
13 May 2018
Ort
Örebro
Hoj
Honda CBX550 -82
Hallå alla!
Snart är det dax att gå från A2 till A hoj men vet inte riktigt vad jag ska ha.
Jag är en sån som älskar alla typer av hojar o skulle kunna tänka mig allt från en chopper/bobber liknande till naken sport eller smc. Allt utom sånna med en jävla massa plast skit! Så inga renodlade sportisar ;) annars är jag väldigt open minded.

Den ska vara pålitlig.
Långa och lätta serviceintervaller.
Inte för dyr att försäkra (är 19 år så allt är lite extra dyrt när det gäller fsk)
Inte en gammal skrutt
Billig i drift
Under 40k att köpa


Med vänlig hälsning Wilhelm
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
ER6N/F?
Billig att köpa och äga, finns massor begagnade, var väl Sveriges mest sålda hoj 2006-2010 om jag inte kommer ihåg fel.
ABS som standard.
Det enda som det skulle kunna falla på är väl 600 mil serviceintervall.
En trevlig hoj annars, jag var nöjd med min - 12, den uppdaterades en del inför det året så titta på - 12 och nyare och din budget klarar det.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Håller med om er6. Fanns utan abs också, en sån 09a finns i mitt garage.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
I princip alla hojar som går att köra på A2 är hållbara evighetsmaskiner, så länge de är hyfsat nya och inte är enduro eller likande tävlingsmaskiner.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Nu var det A och inte A2 som söktes...

Rådet är som oftast att köpa en vanlig standardhoj för 15-20’. Detta eftersom man oftast ändå vill byta om några år och då är det bra med en billig hoj som är värd lika mycket om några säsonger.

Eller så köper man Honda VFR800 eller BMW GS och ger fan i att byta.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nu var det A och inte A2 som söktes...

Rådet är som oftast att köpa en vanlig standardhoj för 15-20’. Detta eftersom man oftast ändå vill byta om några år och då är det bra med en billig hoj som är värd lika mycket om några säsonger.

Eller så köper man Honda VFR800 eller BMW GS och ger fan i att byta.

Ah, läste visst lite fel.
Jaja, samma sak gäller i princip alla andra hojar med. :D
Moderna hojar som inte tillhör extremerna är allihop både hållbara och hyfsat billiga i drift så länge man håller sig borta från de exklusivare märkena. :hihi

Exempel på nakna hojar som bör hålla i evigheter är väl CB900 och GSX1400.
Vill man köra offroadigt är väl XT660 ännu mer evighetig.
 

WilhelmVonHoj

Ny medlem
Gick med
13 May 2018
Ort
Örebro
Hoj
Honda CBX550 -82
Tack alla för bra svar!
Tror att min inlägg innan försvann så skriver ett nytt!

Er6 och cb900/600 låter riktigt najs och är snygga!
Skulle kunna tänka dual sport/offroad oxå typ xt660 som Ulvhamne nämnde.

Vad skulle ni säga är lättast att skruva/serva, naket eller japs twin? Antar att dual sport/offroad slår båda två när det gäller skruva?
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Det va ett väldigt bra pris ifall den är välskött ;) det är inte så akut med hoj och tror att en 1200 kan sticka i fsk tyvärr, tack ändå!
Kolla upp försäkring ordentligt, stirra dig inte blind på cc.
Min Z650 är dyrare än min SL1000 som har dubbla effekten, alla bolag tänker olika och klassar hojar olika.
Något som är supersport och ekonomiskt oförsvarbart hos ett bolag kan räknas som touring hos ett annat och helt plötsligt bli prisvärt.
 

Gauze

Hummer i dövet
Gick med
16 Feb 2006
Ort
Här, inte där..
Hoj
FXDWG
4,500kr hel/hel betalar jag, som 29åring, på en Bandit 1250. Orginal har den 98 hästar om jag minns rätt. Kan ju vara en faktor.
 

Silent_Jay

Sporthojsnörd
Gick med
3 Oct 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia RSV Mille -99 Suzuki TL1000S -97 Suzuki GSX-R 750 -98
Har du kollat på Aprilia Touno eller Falco, det sitter ju ifrs lite plast på dom, men det är ju inga rena R-hojar, mer åt sport touring hållet, ligger ganska bra i pris när det gäller försäkring och helt underbara motorer!

Annars så har ju BMW några trevliga modeller, tex K100, det är en riktig evighetsmaskin som ligger bra till i pris och frskr, är roligare att köra än vad man kan tro vid en första anblick och det går faktiskt att få en sådan att se riktigt cool ut relativt enkelt.

Hoppas att du hittar någon hoj DU gillar och är nöjd med!
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Har du kollat på Aprilia Touno eller Falco, det sitter ju ifrs lite plast på dom, men det är ju inga rena R-hojar, mer åt sport touring hållet, ligger ganska bra i pris när det gäller försäkring och helt underbara motorer!

Annars så har ju BMW några trevliga modeller, tex K100, det är en riktig evighetsmaskin som ligger bra till i pris och frskr, är roligare att köra än vad man kan tro vid en första anblick och det går faktiskt att få en sådan att se riktigt cool ut relativt enkelt.

Hoppas att du hittar någon hoj DU gillar och är nöjd med!
Jag är väl något partisk, men Falco är en riktigt underskattad hoj.
~125hk, rejält med vrid och går riktigt mjukt i motorn, min Z650 är mycket ettrigare och mer hetsig än min Falco.
Betalar 5700 om året för helförsäkring, är 25 år och bor i stan.
Problemet är väl att hitta en i bra skick, växer inte på träd direkt...
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
”Billig” och ”Pålitlig” är kanske heller inte det första man tänker på om man skall vara ärlig...
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
”Billig” och ”Pålitlig” är kanske heller inte det första man tänker på om man skall vara ärlig...
Om det var menat till mig och Julius...
Nä, en Tuono kan kosta en del beroende på årsmodell, men en Falco lär inte vara dyr.
Jag gav 28 för min, 4000 mil på mätaren och i fantastiskt bra skick för sin ålder.
Lite extra bling också, aprilias egna blås med tillhörande mapp, kraschpuckar och lite annat smått.
Huruvida den är pålitlig kan jag inte säga något om än, bara hunnit med typ 50 mil sen jag köpte den, och med 500 mil mellan service (samma som äldre Tuono) kvalar den kanske inte in överst på TS lista, men det är mycket hoj för lite pengar.
 

WilhelmVonHoj

Ny medlem
Gick med
13 May 2018
Ort
Örebro
Hoj
Honda CBX550 -82
Tack så mycket alla för bra hjälp och tips!

Kollade lite på bandit 650. Hornet 600 o liknande hojar. Svedea ville ha 15k för hel/år medans bilsport och mc ville ha 7k. Använde insplanet men billigaste där var svedea...
Man kan säga att jag har en grej för "nakna japaner" :tuttar
 
Last edited:

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Har för mig att ER6 ger billigare försäkring än Hornet, den är effektsvagare. Det var inget jag direkt upplevde som ett problem, körde Hornet i skolan och köpte en ER6 när jag tagit lappen.
 

WilhelmVonHoj

Ny medlem
Gick med
13 May 2018
Ort
Örebro
Hoj
Honda CBX550 -82
Nu kan det va så att min förbaskade jävla inlägg försvann igen när jag skulle gö en Edit...

Hursomhelst så var er6 billigare med 1k via bilsport och mc och det är ändå något. Men fortfarande alldeles för dyrt via svedea.

Kan det ha något med att jag ännu inte har tungt kort?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Valfri japansk ca 600cc hoj som du tycker är snygg skulle jag köpa för att minimera kostnad och strul.

Javisst de euopeiska mopparna typ KTM Aprilia Triumph är något jag personligen hellre hade valt men skall man väga in servicekostnader, leveranstid på delar, tillgång på billiga piratdelar, tillgång till folk som kan skruva och andra praktiska faktorer så blir valet japanskt varje dag i veckan.
 

Silent_Jay

Sporthojsnörd
Gick med
3 Oct 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia RSV Mille -99 Suzuki TL1000S -97 Suzuki GSX-R 750 -98
Jag har inte upplevt några större problem med tillgång till delar, varken OEM eller pirat till Aprilia, dels så tycker jag att det har blivit lättare att hitta delar och dela så passar ju mycket delar från div. Ducati's. Det enda skulle isf vara att det inte finns lika mycket "eftermarknadsbling" som till en Japs, men kollar man runt på nätet så finns även det så att det räcker och blir över.
När det kommer till det där med pålitlighet så kan jag inte klaga på Mille'n, jag har bytt olja, oljefilter, tändstift, drivpaket, bromsbelägg etc. en till två ggr/år beroende på hur många mil det har blivit, servat det som har varit dags att serva, bytt batteri två ggr och bytt lameller/mellanlägg en gång, något mer än så har inte behövt
göras då inget har strulat, och då har jag kört den mycket, långt och hårt!
Och den är väldigt billig att försäkra!
 
Last edited:
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top