Okej. En Norgetråd till..!! :)

mikkeh

Ny medlem
Gick med
18 Aug 2013
Ort
Lysekil
Hoj
Honda CBR 954 RR
Googlar man "MC-semester Norge" så hittar man många forumtrådar.

Jag har varit utan hoj ett par år, nu har jag köpt mig en CBR 954 RR och i Juli ska jag ta mig en egen semester från jobb och familj för att styra hojen mot Norge.

Jag bor i Lysekil på den svenska västkusten varvid Norge är nära.

Jag skulle vara oerhört tacksam för ett par tips från er som har koll på vägarna i Norge:

1.
Tips på rutt Tur och Retur: svenska västkusten, in till Norge och sedan tillbaka. Jag har 4-5 dagar då jag kan komma loss i Juli. Tänkte åka spontant när det blir bra väder.

2.
Jag har köpt ett tvådelat Alpinestars ställ, inkl handskar och boots. Lirar det eller bör jag köpa mig ett allväder?

3.
Hur är det med boende, måste man boka i god tid eller kan man boka samma dag? Typ vakna på morgonen, bestämma vart man ska, boka boende, åka?

4.
Andra tips för en rookie som drar på första turen, själv!

Tack på förhand, ska bli jävligt kul att dra iväg till Norges alla toppar och dalar. :)

/M

041afd4d2f4e1cbd4299cf8be90405cb.jpg






Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
En tråd till? :D Finns ju massor! :D Men låt oss hjälpa dig lite på vägen.

1. Från Lysekil hade jag kört svenska 165:an/norska 22:an in i Norge. Sedan fortsatt 22 eller 21 om jag skulle rakt norrut.
Eller, så hade jag dragit E6 rakt upp och kört över/under Oslofjorden med färjan Moss-->Horten eller tunneln vid Dröbak. Sedan väg 40 i Norge och sen väg 37 mot Rjukan. Vips, så är du i fjällen! Och det är nu det roliga börjar.

Men.... vad vill du se och köra på i Norge? Du har ju googlat, menar jag.

2. Se till att ha ett bra regnställ. Vädret kan vara som i Lysekil, fast värre. Om du har otur. Men du kan ju har tur också, och då är det himmelskt att köra hoj (på rätt vägar) i nabo-landet.

3. Svaret på din fråga varierar. Är det bara du? Eller är ni 10 pers? Man kan ofta hitta något längs vägen om man är ensam eller några få. Gott om campingstugor i Norge för några norska hundralappar. Standaren varierar dock rejält. Vi har ibland kollat in Booking.com under tidig/halvtidig eftermiddag och sett vad det finns för ställen några timmar framöver längs vår tänkta färdväg, och bokat från vägkanten. De gånger vi varit många (6-8-10 pers) har det varit svårare men har funkat i lågsäsong. I högsäsong hade jag nog gärna förbokat några dagar innan för en större grupp.

4. Passa dig för polisen. Fortkörningsböter är dyrt. Lunch är dyrt och småtrist. Köp "skräplunch" på macken och ät ordentligt på kvällen istället. Allt är dyrt. Ta med bärs och whisky hemifrån. Kostar f*n i Norge.

Ha fräscha däck! Grov fjällasfalt sliter. Mycket accelerationer uppför, och motorbroms nedför kan dra j*kligt mycket bakdäck. Kan bli en trist överraskning när korden kikar fram och man bara är halvvägs. Har hänt mig ett par gånger att jag tänkte "jag har ju minst ett halvt bakdäck kvar, ju" vid avfärd hemifrån. 200 fjällmil senare är man inte lika säker på att komma hem med sina däck längre... :(
 
Last edited:

nonne_j

Medlem
Gick med
7 Oct 2015
Ort
värnamo
Hoj
Triumph
Förra året så bokade vi boende via booking på förmiddag samma dag de två sista dagarna, detta fungerade suveränt.
Ot. Vi åker i juni :) längtat ända sen förra året, grymm upplevelse:)
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Vi är ett sällskap om 6 pers som ska åka i början av juli. Trots att jag förbokade i början av maj var flera campingar i "turistområdena" redan fullbokade. På flera platser knep jag de sista hytterna.... så det verkar som att fler och fler bokar tidigare och tidigare...

I övrigt håller jag med föregående talare. Vädret i fjällen är ombytligt och det går fort. Ha med ett riktigt regnställ och se till att du är torr på hela kroppen, speciellt händer och fötter. Ösregn och +3 grader, vilket det kan vara på lite höjd, är inte skoj om man är blöt.

Tänk också på att ha gott om tid, räkna med att det tar dubbelt så lång tid att köra där som här hemma. Dyrt att köra för fort och omgivningen är ofta helt magisk så man vill inte köra fort...

Oavsett har du en fantastisk resa framför dig.. ..
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
När jag var i Norge körde jag 3:e veckan i augusti. Visade sig att det var den veckan skolan började det året i Norge. Grymt lite trafik, och gott om plats på boendena. Verkar bra att köra sent på sommaren. Blir så i år igen.
 

Jonas_Västerås

Sporthojsnörd
Gick med
27 Mar 2016
Ort
Västerås
Hoj
Honda 1000 CBF 2008- Suzuki 650 V-strom 2008
Jag åker till Norge torsdag eftermiddag. stannar en natt i Töcksfors siktar sen mot Lysebotn. Tar färjan som går 15;30 åker sen mot Sauda,Röldal,Odda. Efter Odda åker jag upp till glaciären vid Folgefonna.
 

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Ort
Vindö - Stockholm
Hoj
Bmw 850 adv
varför läser jag reseforumet när man jobbar slaviskta 12 timmars pass och hojåkandet med tillhörande resor känns mer avlägset än jupiter.. :va
 

Jonas_Västerås

Sporthojsnörd
Gick med
27 Mar 2016
Ort
Västerås
Hoj
Honda 1000 CBF 2008- Suzuki 650 V-strom 2008
Var med om en riktigt otäck incident på hemresan på E18 mellan Kristinehamn och Örebro. En husbil från en parkeringsplats körde rätt ut i vägen. Som tur var uppfattade jag händelsen i tid och väjde till vänster. Hade jag fått möte så hade det varit kört.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jag drar till Norge andra veckan i Juli. Sthlm-Bodö, sen snirkla sig neråt längs kusten så långt jag hinner.
Nån vettig människa som skall åt samma håll?
 

mikkeh

Ny medlem
Gick med
18 Aug 2013
Ort
Lysekil
Hoj
Honda CBR 954 RR
Jag drar till Norge andra veckan i Juli. Sthlm-Bodö, sen snirkla sig neråt längs kusten så långt jag hinner.
Nån vettig människa som skall åt samma håll?

Typ då jag tänkt åka, fast jag åker från Lysekil!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
åkte mc semester norge ett par ggr för 6-7år sedan. då fanns hytter lite var stans längs vägarna att ta in på. så det var aldrig ett problem. grill hade de oftast så det blev mycke fläskkarre o mellanöl den sommarn för det var det man hade råd med.

dra upp resan i grova drag med saker o ställen du vill se och köp sedan en vägkarta.'

följ sedan de smala asfaltsnätet från ställe till ställe sjukt vackert och extremt kurvigt.
Jag blev faktiskt beviken när jag var vid trollstigen för den var inte nämnvärt kurvigare än övriga norge fast med mycke lägre snitthastighet pga turister, husbilar och små omkörnings möjligheter.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top