Tappade hjälmen i asfalten... Köpa ny?

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag hade köpt en ny, hade inte chansat med tappade hjälmen.

Dvs du väljer att kassera en hjälm trots att Exempelvis Arai säger att du absolut inte behöver kassera hjälmen efter en sådan händelse eftersom det bara är om den gått i backen med ett huvud i som du behöver byta ut den.
Om hjälmtillverkaren säger att du inte behöver byta hjälmen så tycker jag att det är rätt tydligt att man inte behöver det eftersom det trots alls är tvärtemot vad som egentligen är deras intresse. Dvs att sälja fler hjälmar.

Han säger för övrigt också att man inte behöver byta ut hjälmen efter 5 år pga att det skulle uppstå någon försämring i skyddeffekten eftersom dom material man använder numera är väldigt åldringsstabila. Anledningen till att man skall byta ut en hjälm är för att svett, hudavlagringar, hårprodukter mm gör att hjälmen blir äcklig efter ett tag om du inte emellanåt tar ut och tvättar inredningen. (Vilket inte går på alla hjälmar.)
 

Str3 R

Guest
Dvs du väljer att kassera en hjälm trots att Exempelvis Arai säger att du absolut inte behöver kassera hjälmen efter en sådan händelse eftersom det bara är om den gått i backen med ett huvud i som du behöver byta ut den.
Om hjälmtillverkaren säger att du inte behöver byta hjälmen så tycker jag att det är rätt tydligt att man inte behöver det eftersom det trots alls är tvärtemot vad som egentligen är deras intresse. Dvs att sälja fler hjälmar.

Han säger för övrigt också att man inte behöver byta ut hjälmen efter 5 år pga att det skulle uppstå någon försämring i skyddeffekten eftersom dom material man använder numera är väldigt åldringsstabila. Anledningen till att man skall byta ut en hjälm är för att svett, hudavlagringar, hårprodukter mm gör att hjälmen blir äcklig efter ett tag om du inte emellanåt tar ut och tvättar inredningen. (Vilket inte går på alla hjälmar.)
Mm, men nu har inte jag Arai-hjälm. :)
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Mm, men nu har inte jag Arai-hjälm. :)

Nej. Förvisso. Men det är inte några direkta skillnader mellan en komposithjälm från Arai och en komposithjälm från någon annan av dom hjälmfabrikanter som säljer godkända hjälmar. Dom är uppbyggda på ungefär samma sätt och är konstruerade för att klara av ganska exakt samma saker eftersom dom alla har samma grundkrav att uppfylla och skillnaderna i prestanda vad gäller skyddet är väldigt små.
Så jag har svårt att se att det uttalande inte skulle vara giltigt även för hjälmar från andra fabrikanter.
 

bensintank

3,5L
Gick med
21 Jun 2014
Ort
kommun/län
Hoj
Honda VFR800-98
Jag är mest förundrad över att det hos mchandlares hjälmhylla står skyltat "Tappad hjälm är köpt hjälm"
 

Blomsterhondan

Sporthojsnörd
Gick med
13 Jul 2015
Det handlar bara om fula friskrivning från tillverkarnas sida. Notera att man säger att den kan skadas vid fall från mindre än en meter, men aldrig vad den tål. Dvs vid en eventuell skada kan man alltid hävda att den sannolikt varit skadad innan olyckan och på så sätt kringgå att det varit fabrikationsfel.
Maila gärna hjälmtillverkarna och fråga om från vilken höjd den kan tappas i ett stengolv och tala om att ni tänker publicera svaret.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Dvs du väljer att kassera en hjälm trots att Exempelvis Arai säger att du absolut inte behöver kassera hjälmen efter en sådan händelse eftersom det bara är om den gått i backen med ett huvud i som du behöver byta ut den.
Om hjälmtillverkaren säger att du inte behöver byta hjälmen så tycker jag att det är rätt tydligt att man inte behöver det eftersom det trots alls är tvärtemot vad som egentligen är deras intresse. Dvs att sälja fler hjälmar.

Han säger för övrigt också att man inte behöver byta ut hjälmen efter 5 år pga att det skulle uppstå någon försämring i skyddeffekten eftersom dom material man använder numera är väldigt åldringsstabila. Anledningen till att man skall byta ut en hjälm är för att svett, hudavlagringar, hårprodukter mm gör att hjälmen blir äcklig efter ett tag om du inte emellanåt tar ut och tvättar inredningen. (Vilket inte går på alla hjälmar.)


Utan att ha sökt på nätet eller uppdaterat mig i frågan. När kom de material som bryts ner mindre av ålder. T ex en Arai hjälm från tidigt 2000- tal. Kan man fortfarande räkna med den? Frånsett då att den är mindre fräsch i stoppningen efter år av användning.

Vissa saker märker man ändå av. Åldern tar ut sin rätt. Limningar släpper. Plasten till ventilationen blir mindre beständig. Jag undersöker just nu om t ex om det gick att få tag i reservdelar till en Arai Astro. Väntar fortfarande på besked. Hjälmen kan man nog betrakta som pensionerad, men jag tänkte ha den i reserv utifall att händer.

Ärligt talat tror jag inte att en tappad hjälm nödvändigtvis behöver ha skadats. Hade nog bedömt från fall till fall om jag vill byta ut den. Rådfrågat helt enkelt med expertis.

Hjälmtillverkarna kanske har någon avdelning man kan skicka sin hjälm för utvärdering. En 6000- 10 000 kr hjälm är ju onödig att kassera. Om de hade tagit en summa för besväret hade det ju inte varit någon större grej och de gör något enklare åtgärd inkluderat oavsett. En rekonditionering av något.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Utan att ha sökt på nätet eller uppdaterat mig i frågan. När kom de material som bryts ner mindre av ålder. T ex en Arai hjälm från tidigt 2000- tal. Kan man fortfarande räkna med den? Frånsett då att den är mindre fräsch i stoppningen efter år av användning.

Vissa saker märker man ändå av. Åldern tar ut sin rätt. Limningar släpper. Plasten till ventilationen blir mindre beständig. Jag undersöker just nu om t ex om det gick att få tag i reservdelar till en Arai Astro. Väntar fortfarande på besked. Hjälmen kan man nog betrakta som pensionerad, men jag tänkte ha den i reserv utifall att händer.

Ärligt talat tror jag inte att en tappad hjälm nödvändigtvis behöver ha skadats. Hade nog bedömt från fall till fall om jag vill byta ut den. Rådfrågat helt enkelt med expertis.

Hjälmtillverkarna kanske har någon avdelning man kan skicka sin hjälm för utvärdering. En 6000- 10 000 kr hjälm är ju onödig att kassera. Om de hade tagit en summa för besväret hade det ju inte varit någon större grej och de gör något enklare åtgärd inkluderat oavsett. En rekonditionering av något.

Är hjämskalet tillverkat av glasfiberarmerad plast ser jag inga problem med åldern.
Jämför med båtar glasfiberarmerad plast.

Värre är det med "frigoliten"
Den litar jag inte på för 5 öre.
Vi köpte in plastprofiler i princip ett 100mm plaströr uppskuret på längden.
Inga problem köra över nya "U"- profiler med truck i fabriken.
Den bara fjädrade ut igen.
Efter några år i butik som kundvagnskydd på frys- och kyldiskar räckte det med en ovarsam städmaskin för det bara skulle bli plastbitar.
Plast åldras. Är min erfarenhet.
Och i en hjälm, hur påverkas "frigoliten" av smuts, hårpomada osv.
Den svaga biten när man ser på åldring i en modern hjälm är inredningen.
Gissar jag !
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Nu sa han ju dock att man INTE behöver byta ut den. Så han är nog rätt dålig säljare om det var det de gick ut på...
Eller så är han en bra säljare. Vem vill köpa en hjälm som inte tål att man slår den i backen?! Det är ju det dom är till för, bortsett från att se cool ut så klart. Vem har inte påpekat för en polare som har hjälmen som kundkorg och bankar i den i väggar, dörrar mm att dom nog ska vara försiktiga med den, och fått till svar "det ska den väl tåla?!" :rolleyes:

Hjälmen är, precis som allt som sticker ut runt själva kupén på en bil, en deformationszon, och vem skulle köpa en bil där det uttryckligen står att den går sönder om man krockar? Det låter ju jättefarligt, så självklart vill man inte ha en sån bil. Fast det är ju just det som gör att man klarar sig betydligt bättre, för om den verkligen inte hade gått sönder, så hade ju personerna i bilen fått ta upp energin istället. Och har man redan knöglat ihop lite av deformationszonen så kan den ta upp mindre energi innan det tar stopp med kupén, och då gör det ondare...
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Är hjämskalet tillverkat av glasfiberarmerad plast ser jag inga problem med åldern.
Jämför med båtar glasfiberarmerad plast.

Värre är det med "frigoliten"
Den litar jag inte på för 5 öre.
Vi köpte in plastprofiler i princip ett 100mm plaströr uppskuret på längden.
Inga problem köra över nya "U"- profiler med truck i fabriken.
Den bara fjädrade ut igen.
Efter några år i butik som kundvagnskydd på frys- och kyldiskar räckte det med en ovarsam städmaskin för det bara skulle bli plastbitar.
Plast åldras. Är min erfarenhet.
Och i en hjälm, hur påverkas "frigoliten" av smuts, hårpomada osv.
Den svaga biten när man ser på åldring i en modern hjälm är inredningen.
Gissar jag !

Cykelhjälmstester påvisar Ingen skillnad i stötupptagandet i "frigoliten" (någon variant av EPS, expanded polystyrene foam) av ålder, materialet Är åldersbeständigt både i teorin (nedbrytningstid på typ 1 000 000år...) och de praktiska tester som utförts.

Innehållet i en mc-hjälm består av EPS, "you do the math"...
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Det är en skitbra uppfinning. Sitter på många motorcyklar ända sedan urminnes tider.
Gör att hojen står upprätt när man skall kolla oljan eller fylla på och det gör det löjligt enkelt att kunna kontrollera om man har glapp i svinglager eller hjullager.
Väger inte särskillt mycket och sitter väldigt långt ner på motorcykeln så det är snarast så att det sänker tyngdpunkten om det har någon påverkan.
Skrev med lite ironi då detta är sporthoj.com:7peta
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Är hjämskalet tillverkat av glasfiberarmerad plast ser jag inga problem med åldern.
Jämför med båtar glasfiberarmerad plast.

Värre är det med "frigoliten"
Den litar jag inte på för 5 öre.
Vi köpte in plastprofiler i princip ett 100mm plaströr uppskuret på längden.
Inga problem köra över nya "U"- profiler med truck i fabriken.
Den bara fjädrade ut igen.
Efter några år i butik som kundvagnskydd på frys- och kyldiskar räckte det med en ovarsam städmaskin för det bara skulle bli plastbitar.
Plast åldras. Är min erfarenhet.
Och i en hjälm, hur påverkas "frigoliten" av smuts, hårpomada osv.
Den svaga biten när man ser på åldring i en modern hjälm är inredningen.
Gissar jag !

Glöm inte bort att det är skillnad på plast och plast. Det finns en uppsjö olika grundtyper och undervarianter av plast och alla uppvisar lite olika egenskaper. Det är stor skillnad på plastprofiler och hjälmar vad gäller vilka krav man ställer på produkten vilket i sin tur påverkar valet av plast man tillverkar den av. Vissa plasttyper är inte speciellt åldringsbeständiga. Kollar du exempelvis på rör och slangar avsedda för att förlägga el i väggarna i huset så ska dom ju vara smidiga att böja och dra vid installationen men eftersom dom kommer att sitta inuti väggen så behöver dom inte vara ett dugg UV-beständiga. Tittar du på hjälmskalet så behöver det inte vara speciellt böjligt men det måste vara UV beständigt för att inte hjälmen skall falla i bitar pga vinddraget efter 4:e åkturen.

Den plast som man använder inuti hjälmarna idag (som tidigare var typ frigolit) är extremt åldersbeständigt. Frigoliten man använde tidigare var inte speciellt beständig i det avseendet.
Enligt Arairepresentanten så påverkas materialen i stort sett inte av smuts, hårpomada mm utan det är i första hand att hjälmen då efter ett antal år blir ohyggligt ofräsch som gör att du vill byta ut den.

Tillsammans då med att det kan hända att lim med tiden släpper eller att ventilationsspjällen som ju inte har någon direkt inverkan på skyddseffekten slits ut eller går sönder.

Då kommer du ju att vilja byta ut hjälmen pga att du inte längre kan reglera ventilationen och det kanske börjar lossna grejor i den. Dom ingående materialen är fortfarande OK men dom sitter inte längre säkert på plats vilket i sig är en anledning att byta.
Dvs i dagens läge så är det som avgör om du bör byta ut hjälmen om den börjar se så sliten ut att du vill byta ut den av den anledningen. Inte pga att det skulle vara något sämre skydd.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Skrev med lite ironi då detta är sporthoj.com:7peta

Förstod det. Jag var lite lätt ironisk av samma anledning eftersom jag vet att det finns en del som anser att ett centralstöd är onödig vikt och påstår att det är ivägen vid nedlägg och därför anser det vara djävulens påfund.

Jag personligen har aldrig lyckats få centralstödet att ta i backen vid nedlägg ens på knix med SMC och då har jag ändå lagt ner så att fotpinnarna skrapat rätt ordentligt i backen.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Det är en skitbra uppfinning. Sitter på många motorcyklar ända sedan urminnes tider.
Gör att hojen står upprätt när man skall kolla oljan eller fylla på och det gör det löjligt enkelt att kunna kontrollera om man har glapp i svinglager eller hjullager.
Väger inte särskillt mycket och sitter väldigt långt ner på motorcykeln så det är snarast så att det sänker tyngdpunkten om det har någon påverkan.
Skrev med lite ironi då detta är sporthoj.com:7peta

Det gjorde han också
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Utan att ha sökt på nätet eller uppdaterat mig i frågan. När kom de material som bryts ner mindre av ålder. T ex en Arai hjälm från tidigt 2000- tal. Kan man fortfarande räkna med den? Frånsett då att den är mindre fräsch i stoppningen efter år av användning.

Vissa saker märker man ändå av. Åldern tar ut sin rätt. Limningar släpper. Plasten till ventilationen blir mindre beständig. Jag undersöker just nu om t ex om det gick att få tag i reservdelar till en Arai Astro. Väntar fortfarande på besked. Hjälmen kan man nog betrakta som pensionerad, men jag tänkte ha den i reserv utifall att händer.

Ärligt talat tror jag inte att en tappad hjälm nödvändigtvis behöver ha skadats. Hade nog bedömt från fall till fall om jag vill byta ut den. Rådfrågat helt enkelt med expertis.

Hjälmtillverkarna kanske har någon avdelning man kan skicka sin hjälm för utvärdering. En 6000- 10 000 kr hjälm är ju onödig att kassera. Om de hade tagit en summa för besväret hade det ju inte varit någon större grej och de gör något enklare åtgärd inkluderat oavsett. En rekonditionering av något.

Jag tror inte att det är så enkelt att det går att säga att det är en klar tidsgräns för när det är OK eller inte. Det är snarare en gradvis förändring i takt med att det kommit bättre och bättre material.

En araihjälm (eller en hjälm från någon av dom andra välrenomerade tillverkarna) skulle jag tro fortfarande är OK så länge som den känns OK. Dom riktigt billiga märkena har gissningsvis legat lite efter vad gäller övergång tilll bättre och dyrare material så dom har troligen legat lite efter.

Men rent generellt. Skalen har nog varit väldigt beständiga sedan 80-90 talet någon gång. Inredningen kanske inte i lika hög grad. Lyft på fodret lite och kolla. Är det frigolit och hjälmen är 10-15 år gammal så är det dags att kassera den. Verkar det vara styrenplast så är den fortfarande OK som skydd och då kvarstår då om den är tillräckligt fräsch för att man ska vilja dra den över huvudet.

Att rådfråga expertis är nog lite svårare. Det beror ju uppenbarligen lite på vilken expertis du frågar. Många hjälmtillverkare hävdar ju fortfarande att man ska byta ut hjälmarna med en viss periodicitet eftersom dom vill sälja hjälmar även om materialen är åldersbeständiga. Frågar du i en butik så vill dom ju också säga hjälmar och dom vidarebefordrar därför bara den information dom fått från hjälmfabrikanten som också vill sälja hjälmar.
Så jag skulle säga att du i viss mån är utlämnad åt att göra den bedömningen själv.

En tjänst där man kan lämna in hjälmen för inspektion så dom kan säga om den är OK eller inte skulle vara en fantastisk idé. Men jag tror inte det funkar i praktiken. Den som tillhandahåller en sådan tjänst kommer ju att vilja ha både hängslen och livrem vilket innebär att dom skulle behöva röntga hjälmen och kanske undersöka med ultraljud eller liknande för att uttala sig och då skulle kostnaden för undersökningen snabbt komma upp i samma nivå som attt bara byta ut hjälmen. Dvs det skulle inte bli en säljbar tjänst.
Skulle du hellre betala 5000 för att kontrollera om du kan fortsätta använda din hjälm eller 5000 på att bara slänga den och få en ny som inte har minsta skrapmärke. Och som dessutom inte är i behov av et nytt visir inklusive pinlock för kanske 1500-2000 kr.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Sen kan man tillägga att utvecklingen av både material och teknik tar stora steg framåt på 5år så att byta hjälm vart 5:e år kan vara en bra grej ändå eftersom man får en bättre och mer skyddande hjälm även fast den gamla fortfarande håller fullgod skyddsnivå enligt det årets teknik och inte faller för det materialtekniska åldersstrecket.

Så det finns alltid anledning att uppdatera skydden med jämna mellanrum men att uppdatera hjälmen pga. att åldern tagit ut sin rätt på materialet är inte längre en anledning, inte heller att byta den för den ramlat i backen på egen hand annat än att skalet spruckit, helt skal=hel hjälm sålänge inte skallen varit i den när den gått i backen.
 

Smagatusk

Guest
ExaCkt, det var naturligtvis min största farhåga men när det matta fanns kvar efter operation fågeljävel kändes det lite bättre, ändå. Annars kan jag ju sätta en gopro där för att stärka upp...

...

Tur att vi har tre mördarmaskiner hemma som har en svaghet för fåglar, jag kanske får en frizon här snart.

Här har vi nog en klumpig jävel... :D

Gopro-Maniac.jpg
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
En araihjälm (eller en hjälm från någon av dom andra välrenomerade tillverkarna) skulle jag tro fortfarande är OK så länge som den känns OK. Dom riktigt billiga märkena har gissningsvis legat lite efter vad gäller övergång tilll bättre och dyrare material så dom har troligen legat lite efter.

Tror inte heller att det finns någon klar tidsgräns. För många faktorer som spelar in. Efter att jag skrev mitt inlägg under dagen var jag inne och sökte lite och hittade en hemsida (nedan) där man förde en vettig argumentation. I princip kan en kvalitetshjälm från 80- 90 tal fortfarande ha samma egenskaper den hade som ny säkerhetsmässigt och vidare fanns det t om argumentation för att hjälmar i vissa avseenden har blivit sämre.

Skalen om de inte har blivit solblekt i lackeringen. Det kan nämligen vara en indikation på att UV ljuset har skadat materialet i skalet. Kort sagt finns det standarder som måste uppfyllas av tillverkarna.

Jag köpte här om dagen en ny Arai hjälm. Det var dags kände jag. Den gamla som jag använt (också Arai), där gick ventilationen på ovansidan sönder. En av fyra och ytterligare en är nog på väg. Den där gummi/plastdetaljen som är limmad undertill i framkant har släppt. Limmade tillbaka ena sidan själv här om året och kan nog limma tillbaka den andra om man nu kan få tag i ventilationsdetaljerna.

Jag har aldrig haft ur inredningen för tvätt. Det är möjligt, men inget som jag tyckt har varit någon prio. Känns helt ok fortfarande. Det är mer stoppningen som man ser börjar bli lite sliten.

Msn kan nog betrakta den som en ok reservhjälm förutsatt att den inte döms ut säkerhetsmässigt och där råder det ju delade meningar bland många. Som du säger är expertisen inte neutralt inställd.

Det finns så klart en övre gräns vad som är rimligt att betala för en kontroll. Det får ju ställas i relation vad en ny kostar. Jag tror att tillverkarna hade kunnat vinna på att vara uppriktiga med sina produkter. Det ökar deras renommé.

Man hade ju kunnat låta göra en enklare okulär besiktning av hjälmen baserat på ålder, allmänskick.

Om man nu lämnar in en otappad hjälm som man ägt sedan ny, som förvarats väl när den inte använts bortom UV ljus etc jämfört med en hjälm som man ser har varit ovarsamt använd där inredningen är sliten efter dagligt bruk.

Man måste ju inte garantera att hjälmen motsvarar en fabriksny av senaste modell. Ägaren kanske någonstans är nöjd att den är godkänd så att inte myndigheterna ska ha några synpunkter och att den uppfyller de säkerhetskrav som gällde när den var ny mer eller mindre[/I]

https://helmets.org/replace.htm
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top