Tappade hjälmen i asfalten... Köpa ny?

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Kan inte något mattegeni räkna ut stötenergi på 1m och hjälmens egenvikt och jämföra med en skalbagge som man skallar i 120km/h (för ingen kör väl fortare än så) ?

För att vara lite nördig. Ett fall från 1m tar 0,45s och ger en sluthastighet på 4,4 m/s. Om man antar att hjälmen väger 1500g så innebär det en anslagsenergi på ca 66 joule.

Motorvägsfart på 120 km/h blir 33 m/s

Ett bi på 0,125g ger då en anslagsenergi på knappt 0,05 joule.
En gråsparv på 35 gram ger en anslagsenergi på nästan 12 joule.
En ringduva på 500g ger en anslagsenergi på 166 joule.

Men det är bara en väldigt liten del av sanningen. Man måste ta hänsyn till impulsmängd, retardationssträcka mm. Framför allt är det retardationssträckan som avgör tillsammans med vart deformationen sker som avgör.

Tappar du hjälmen på asfalt så är retardationssträckan väldigt kort. Nära noll. Asfalten deformeras inte alls utan all deformation som sker är i hjälmen.
Kör du på en gråsparv eller duva så sker i stort sett ingen retardation av hjälmen. Hjälmen kommer inte att deformeras nästan någonting. Sparven eller duvan kommer att få göra allt deformationsarbete i form av att den mosas mot hjälmen.

På samma sätt som det inte är samma sak att släppa hjälmen i asfalt som på en gräsmatta eller på en madrass. Det är ju fortfarande samma anslagsenergi men det är stor skillnad på hur den energin tas upp och vad som deformeras.

Som referens så är 10 joule gränsen för när ett luftgevär blir licenspliktigt. Dvs det är drygt 6 gånger den anslagsenergin vid en tappad hjälm i backen.

Dvs det finns en risk för att skalet i en komposithjälm har delaminerats lite efter att ha blivit tappad i backen från den höjden. Med det sagt. En hojsadel är inte 1 m upp. Snarare dryga 60cm vilket gör smällen lite mindre.

Skulle jag själv kassera hjälmen efter något sådant. Osäkert. Jag tror inte att det är någon jätterisk för att den fått någon större skada och det är osäkert att det skulle ha någon påverkan på utgången av en framtida olycka.
En hjälm får små smällar här och där oavsett hur försiktig man är med den. Det är en av anledningarna till att kassera hjälmen efter ett antal år.

Jag skulle troligen köra vidare med hjälmen om det inte är några synliga skador. Men det är ju ett medvetet risktagande som jag skulle göra. Var och en måste göra sin egen prioritering.
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Hey.
Här själv en c3 och saxat från Schubert hemsida.

"After an accident, fall or drop - even from a low height <1m - the full protection can no longer be guaranteed. The helmet is only designed to absorb a single impact, so it must*always be replaced*if this happens. Like a car’s crumple zone, the energy from collision is absorbed by complete or partial destruction of the helmet’s outer or inner shell structure. Damage of this nature frequently cannot be seen just by looking at the helmet because of the way it is constructed. SCHUBERTH helmets are designed so that some of the impact energy is channelled into destruction of the helmet shell, so that no residual energy is transferred directly to the head.


Hoppas det hjälper

Så...varje gång man stöter i något med bilen så skall man köpa en ny bil? :3freak
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
För att vara lite nördig. Ett fall från 1m tar 0,45s och ger en sluthastighet på 4,4 m/s. Om man antar att hjälmen väger 1500g så innebär det en anslagsenergi på ca 66 joule.
Vänta nu, hur kommer du fram till 66J?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Dvs det finns en risk för att skalet i en komposithjälm har delaminerats lite efter att ha blivit tappad i backen från den höjden. Med det sagt. En hojsadel är inte 1 m upp. Snarare dryga 60cm vilket gör smällen lite mindre.
Väldigt dryga 60cm, dom flesta hojar är ju från 80-85cm och uppåt, adventuremoppar en decimeter högre och långgafflar har väl 2dm ungefär :hihi
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Det är likadant när du köper en begagnad plastbåt.
Har säljaren kört på en grynna så sjunker båten direCt när du kör på en grynna. :D

Skämt åsido, varför skulle en hjälm lägga av efter den fallit i gatan ?

I så fall varför skulle man ha hakband på hjälmen. För utsätts hjälmen för en så kraftig smäll att den far av huvudet är den ju redan förbrukad !
Hjälmen är ju förbrukad efter en smäll !

Min 2a hjälm köpt på 1960-talet hade glasfiberskal med kork på insidan och innanför korken band ungefär som en modern bygghjälm. Jag hade den på två vurpor, den sista med glidande på händer och knän med huvudet före in i ett rejält alleträd.
Efter hojen såldes hade en släkting samma hjälm under 40 år som skydd under skridskosegling och skidåkning. Och det har väl blivit några smällar under åren.

Han lever fortfarande.
Syns det inga skador på hjälmen så hade jag inte brytt mig.
Och hade det synts en skada över en yta stor som en "guldtia", hur stor är chansen att det är den guldtian som får nästa smäll.
Jag hade inte brytt mig.

Och för alla som tror hjälmen är kass efter man tappat hjälmen i gatan.
Byter ni alla andra skydd efter varje vurpa ?
Axelskydd, armbågsskydd, höftskydd, ryggskydd, handskar, stövlar ?
För alla dom här kan ju också blivit förbrukade, fått en smäll !
Även om det inte syns något !

Och ni som har båt.
Hur många grynnor tål en båt innan den sjunker vid nästa grynna ?
Skönt att där finns fler som inte hatar pengar över allt annat
 

Corepax1290

Ny medlem
Gick med
27 May 2017
Ort
Lindome
Hoj
KTM 690 Duke 2016 Såld, KTM 1290 SuperDuke R 2017 Såld. Harley Davidson Dyna Lowrider S 2017
Jag bryr mej inte så mycket om vad som är sant eller falsk i denna frågan. En hjälm kostar 5-6000 och ditt huvud kan du inte köpa ett nytt oavsett rikedom. Tappad hjälm är ny hjälm för mej. Känns dumt att chansa..
 

Corepax1290

Ny medlem
Gick med
27 May 2017
Ort
Lindome
Hoj
KTM 690 Duke 2016 Såld, KTM 1290 SuperDuke R 2017 Såld. Harley Davidson Dyna Lowrider S 2017
Vilket man i princip gör när man köper ny hjälm i onödan, för 5-6000 kr.

Jo visst är de en chansning på den gamla. Men de e ingen chansning om den nya kommer hålla den dagen man skitit i de blå skåpet och hälsar på en lyktstolpe men ansiktet. Jag chansar hellre med pengar och köper en ny än att chansa med mitt liv för jag vart snål.. :tummenupp
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Vänta nu, hur kommer du fram till 66J?

Genom räknefel såklart. Fel av mig. Det skall naturligtvis vara ca 15 joule.

Jag hade lagt in en formel i Excel som jag bara lade in fallhöjd och vikt i så räknade den ut sluthastighet och rörelseenergi men jag hade råkat göra fel när jag lade in formeln för rörelseenergin. Och den hade jag tyvärr kopierat till mina andra uträkningar också.

Dom korrekta siffrorna för det jag räknade ut är:
Hjälm (Vikt 1500 gram) i backen från 1 m: 14,6 joule.
Gråsparv (35 gram) i motorvägsfart (120 km/h): 19,4 joule.
Ringduva (500 gram) i motorvägsfart (120 km/h): 278 joule.

Men det är ju fortfarande inte helt rättvisa jämförelser eftersom en sparv eller duva inte alls är lika hårda som asfalt och det påverkar ju vilket av objekten som får utföra deformationsarbetet och det påverkar ju också hur lång inbromsningen är vilket i sin tur styr vilken G kraft som blir resultatet och det är ju den som i slutändan påverkar hjälmen.

En sparv ger ju ingen g-kraft alls eftersom hjälmen inte bromsas upp när den mosar sparven. En duva ger ju lite mer eftersom den börjar komma upp i en vikt så att den faktiskt är signifikant i förhållande till hjälmens vikt och det är ju en rätt ordentlig smäll när det är nästan 280 joule som skall tas upp.

Som referens så kan jag ju ta en person på 80 kg som rör sig i 10 km/h vilket innebär en rörelseenergi på 308 joule.
Dvs en vuxen man i 10 km/h är jämförbar rörelseenergi med en duva i 120. Och det är en rätt skaplig smäll. Redan vid 7 km/h går gränsen för när en hyfsat vältränad person klarar av att hålla emot med armarna om man sitter i en bil. Dvs över det så blir du nästan garanterat skadad (Om än väldigt lindrigt) om du inte har bälte på dig.
Så plocka en större fågel på motorväg är en rejäl smäll.. Det knäcker revben och liknande utan problem. (En före detta kollega till mig knäckte 4 revben på just det sättet)

Men summa summarum. Enligt mig så är det visserligen en hyfsad anslagsenergi när en hjälm träffar backen men ställt i relation till vad den är gjord för så har jag väldigt svårt att tro att en sådan smäll har någon signifikant betydelse för hjälmens förmåga att skydda ditt huvud vid ett senare tillfälle. Gör du det 100 gånger så är det klart attt hjälmen blir försvagad så man ska ju naturligtvis undvika att tappa eller slå i hjälmen men jag själv skulle nog inte välja att kassera en hjälm efter att ha tappat den en gång på det sättet.
 
Last edited:

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Det är likadant när du köper en begagnad plastbåt.
Har säljaren kört på en grynna så sjunker båten direCt när du kör på en grynna. :D

Skämt åsido, varför skulle en hjälm lägga av efter den fallit i gatan ?

I så fall varför skulle man ha hakband på hjälmen. För utsätts hjälmen för en så kraftig smäll att den far av huvudet är den ju redan förbrukad !
Hjälmen är ju förbrukad efter en smäll !

Min 2a hjälm köpt på 1960-talet hade glasfiberskal med kork på insidan och innanför korken band ungefär som en modern bygghjälm. Jag hade den på två vurpor, den sista med glidande på händer och knän med huvudet före in i ett rejält alleträd.
Efter hojen såldes hade en släkting samma hjälm under 40 år som skydd under skridskosegling och skidåkning. Och det har väl blivit några smällar under åren.

Han lever fortfarande.
Syns det inga skador på hjälmen så hade jag inte brytt mig.
Och hade det synts en skada över en yta stor som en "guldtia", hur stor är chansen att det är den guldtian som får nästa smäll.
Jag hade inte brytt mig.

Och för alla som tror hjälmen är kass efter man tappat hjälmen i gatan.
Byter ni alla andra skydd efter varje vurpa ?
Axelskydd, armbågsskydd, höftskydd, ryggskydd, handskar, stövlar ?
För alla dom här kan ju också blivit förbrukade, fått en smäll !
Även om det inte syns något !

Och ni som har båt.
Hur många grynnor tål en båt innan den sjunker vid nästa grynna ?

Tror det är själva strukturen i frigoliten" eller vad det nu är inuti en hjälm" Som ändras efter en redig smäll. Även om det utseende mässigt ser bra ut.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Tror det är själva strukturen i frigoliten" eller vad det nu är inuti en hjälm" Som ändras efter en redig smäll. Även om det utseende mässigt ser bra ut.

Ja, det är det men inte frigolit sen en massa år tillbaka så den foam som nu används ska inte blandas ihop med just frigolit som åldras och gör att man bör byta hjälmen även fast den är oskadad enbart för att frigoliten är för gammal.
Den foamen som används nu är i princip åldersbeständig och medför egentligen inte att man bör byta hjälmen av åldersskäl, det finns även foam som återtar sin form och är redo för en ny smäll när den deformerats men vad jag vet används den inte i hjälmar av den anledningen att skalet är skrot och därför får man kassera hjälmen efter en rejäl smäll ändå.

Men, åter till ditt påstående/fråga, ja, det är just "innehållet" i hjälmen som är skrot efter en rejäl smäll även fast skalet ser ut att klarat sig men detta gäller Enbart om huvudet är i hjälmen.
Skulle du tappa hjälmen utan en skalle i händer inget med innehållet och bara skalet inte spricker så är det en fullständigt säker hjälm att använda igen, är smällen så kraftig att det händer något med innehållet ser man detta Lätt på att skalet är en hög med glas/kolfiberdamm..
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Tror det är själva strukturen i frigoliten" eller vad det nu är inuti en hjälm" Som ändras efter en redig smäll. Även om det utseende mässigt ser bra ut.

Instämmer. Frigoliten tar stryk när den komprimeras.
Människans huvud väger ca 5kg.
Faller man omkull och lyckas landa med huvudet i gatan efter 1,5meter huvudfall blir energin som frigoliten ska fånga upp
mgh=5*10*1,5=75 J g=9,83m/s2 ~ 10m/s2

Jag har gjort det.
Hjälmen ser ut som den är körd i en banslip varvet runt utom på hjässan.
Jag svimmade nog av för jag minns inte själva kraschen.
Även om jag glatt försökte resa mig efter kraschen.
Men folk som såg det hindrade mig.
Den hjälmen har gjort sitt. Anser jag. Hjälmen ersattes av försäkringsbolaget.
Och eftersom X-Lite 602an räddade mig så har jag nu en X-Lite 802R.

Nu tar vi samma hjälm fylld enbart med luft. Hjälmen har ca 4 liter volym. Luft har tätheten ca 1,3kg/m3.
Så luften i hjälmen väger ca 1,3kg/m3 x 0,004m3=0,0052kg
Energin som frigoliten ska fånga upp efter en tom hjälm fallit 1,5m blir
mgh=0,0052x10x1,5=0,08 J


Dvs den energi frigoliten ska fånga upp när en tom hjälm faller i gatan jämfört när den faller i gatan med ett huvud i är 0,08 J / 75 J = 0,0013 = 0,13%.
Dvs ca 1/1000 del av smällen när hjälmen slår i gatan med huvudet i hjälmen.

Det är alltså STOR skillnad på den energi frigoliten ska fånga upp när en tom hjälm faller i gatan
jämfört med
när samma hjälm går i gatan med huvudet i.

Anm.: Testet av hjälmar genomförs med en 5kg tung metallvikt som får falla 1m ner
mot hjälmen med mäthuvudet.
Energin som vikten har vid träffen blir mgh=5x10x1=50 Joule
 
Last edited:

Str3 R

Guest
Jag hade köpt en ny, hade inte chansat med tappade hjälmen.
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Hur kan man ignorera Arai expertens eget utlåtande som länkades i den här tråden och hävda byte av hjälm?
Förutsätter man att fabrikören som har vetenskaplig grund för sitt påstående ljuger och ger svaret helt från luften?
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Eller att de lever på att sälja hjälmar...

Fast har du tittat på videoklippet eller ens läst inlägget som du svarade på nu?????

I klippet så säger företrädaren för Arai väldigt tydligt att du behöver INTE byta ut hjälmen för att den ramlat ner från sadeln exempelvis. Enligt honom så är hjälmen förbrukad först när den gått i backen med ett huvud i.
Eller för att citera Araiföreträdaren "Absolutely NOT"

Dvs Arai menar att det inte är någon som helst fara att fortsätta använda en hjälm även om man tappat den i backen en gång.
Och eftersom dom lever på att sälja hjälmar så är det ju egentligen något som är direkt mot deras intressen eftersom deras försäljning ju blir mindre om folk inte byter ut hjälmarna. Det tycker jag talar ganska starkt för att du inte behöver byta ut hjälmen eftersom dom uttalar sig på ett sätt som är direkt motsatt deras eget intresse.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA

Det är en skitbra uppfinning. Sitter på många motorcyklar ända sedan urminnes tider.
Gör att hojen står upprätt när man skall kolla oljan eller fylla på och det gör det löjligt enkelt att kunna kontrollera om man har glapp i svinglager eller hjullager.
Väger inte särskillt mycket och sitter väldigt långt ner på motorcykeln så det är snarast så att det sänker tyngdpunkten om det har någon påverkan.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top