Tappade hjälmen i asfalten... Köpa ny?

Gick med
19 Feb 2013
Ort
Charming, CA
Hoj
Riskokare
Hade hjälmen på sadeln när jag låste upp skivbromslåset. Naturligtvis blåste den av rätt ner i asfalten... Även om inga synliga skador uppstod så antar jag ändå att den är förbrukad och att jag bör köpa ny?
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Hade du huvudet i och komprimerade stötskyddet motsvarande 30km/h eller mer bör du köpa ny hjälm pga tekniska orsaker. Det du beskriver kan på sin höjd ha orsakat en repa på ytskiktet.
Du kan tryggt använda hjälmen om den inte har spräckts eller fått en djup repa/spricka.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Beroende på vad det var för typ av hjälm så kan olika saker ha hänt. Är det en plasthjälm så är skalet ganska robust och tål mer stryk, men det är heller ingen deformationszon som tar upp krafter. En fiberhjälm har istället ett skal av glasfiber och/eller kolfiber, och det ska krossas kontrollerat när du går i backen, för att absorbera krafterna och hindra dom att nå din hjärna. Vid lättare våld, tex att tappa den dryga metern i backen, så kan kraften vara fullt tillräcklig för att skalet ska delaminera. Dels är det en process som fortsätter när den väl är startad, och dels förbrukar det en hel del av den deformationszon/kraftabsorbtionszon som hjälmen som helhet är.
 
Gick med
19 Feb 2013
Ort
Charming, CA
Hoj
Riskokare
En fiberhjälm har istället ett skal av glasfiber och/eller kolfiber, och det ska krossas kontrollerat när du går i backen, för att absorbera krafterna och hindra dom att nå din hjärna. Vid lättare våld, tex att tappa den dryga metern i backen, så kan kraften vara fullt tillräcklig för att skalet ska delaminera. Dels är det en process som fortsätter när den väl är startad, och dels förbrukar det en hel del av den deformationszon/kraftabsorbtionszon som hjälmen som helhet är.
Fan också... Misstänkte att det var så här det låg till. Tack för svar! Blir att köpa ny då :-(
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Fan också... Misstänkte att det var så här det låg till. Tack för svar! Blir att köpa ny då :-(

Det är likadant när du köper en begagnad plastbåt.
Har säljaren kört på en grynna så sjunker båten direCt när du kör på en grynna. :D

Skämt åsido, varför skulle en hjälm lägga av efter den fallit i gatan ?

I så fall varför skulle man ha hakband på hjälmen. För utsätts hjälmen för en så kraftig smäll att den far av huvudet är den ju redan förbrukad !
Hjälmen är ju förbrukad efter en smäll !

Min 2a hjälm köpt på 1960-talet hade glasfiberskal med kork på insidan och innanför korken band ungefär som en modern bygghjälm. Jag hade den på två vurpor, den sista med glidande på händer och knän med huvudet före in i ett rejält alleträd.
Efter hojen såldes hade en släkting samma hjälm under 40 år som skydd under skridskosegling och skidåkning. Och det har väl blivit några smällar under åren.

Han lever fortfarande.
Syns det inga skador på hjälmen så hade jag inte brytt mig.
Och hade det synts en skada över en yta stor som en "guldtia", hur stor är chansen att det är den guldtian som får nästa smäll.
Jag hade inte brytt mig.

Och för alla som tror hjälmen är kass efter man tappat hjälmen i gatan.
Byter ni alla andra skydd efter varje vurpa ?
Axelskydd, armbågsskydd, höftskydd, ryggskydd, handskar, stövlar ?
För alla dom här kan ju också blivit förbrukade, fått en smäll !
Även om det inte syns något !

Och ni som har båt.
Hur många grynnor tål en båt innan den sjunker vid nästa grynna ?
 
Last edited:

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Skulle Arais representant ha lika bra koll som självutnämnda sh-experter menar du :-?
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Sålänge det inte är revor/sprickor ner i lamineringen är den ok och det är nära omöjligt att den spricker av sin egen vikt från höjden av en hoj ner på slät asfalt, skillnad kanske (och det är ett Stort kanske) om den faller på en spetsig sten eller liknande.

Ett litet märke i lacken är inget att bry sig om såtillvida man inte är fåfäng....
 

Blomsterhondan

Sporthojsnörd
Gick med
13 Jul 2015
Har väldigt svårt att tro att en tom hjälm skadas så illa vid ett fall på en meter. Om det vore ett verkligt problem så borde det finnas tester etc som stöder utsagan.
Dessutom borde det då finnas en maximalt tilåten fallhöjd. Är det ok att tappa från 0,5m eller bara 5 centimeter?
 

Boofer

Medlem
Gick med
12 Sep 2016
Ort
Umeå
Hoj
S1000R-15
Bandidos_peking vill köpa en ny hjälm så låt oss nu stötta honom i hans förklaring till frun varför han måste köpa ny hjälm "igen".
 

Ginis

Medlem
Gick med
28 Sep 2010
Ort
Sätila
Hoj
2007 honda CBF 1000
Hey.
Här själv en c3 och saxat från Schubert hemsida.

"After an accident, fall or drop - even from a low height <1m - the full protection can no longer be guaranteed. The helmet is only designed to absorb a single impact, so it must*always be replaced*if this happens. Like a car’s crumple zone, the energy from collision is absorbed by complete or partial destruction of the helmet’s outer or inner shell structure. Damage of this nature frequently cannot be seen just by looking at the helmet because of the way it is constructed. SCHUBERTH helmets are designed so that some of the impact energy is channelled into destruction of the helmet shell, so that no residual energy is transferred directly to the head.


Hoppas det hjälper
 

CoBz

Trajumf!
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Söderut
Hoj
Daytona 675, Honda CRF150R Minimotard
Och för alla som tror hjälmen är kass efter man tappat hjälmen i gatan.
Byter ni alla andra skydd efter varje vurpa ?
Axelskydd, armbågsskydd, höftskydd, ryggskydd, handskar, stövlar ?
För alla dom här kan ju också blivit förbrukade, fått en smäll !
Även om det inte syns något !

Kan ju vara lite skillnad eftersom alla andra skydd man har INTE är gjorda av just kolfiber eller glasfiber, eller vad tror du? Plast är ju plast liksom. Om man nu inte vill ha just en plasthjälm och få hjärnan söndertrasad som potatismos såklart.
 

08an

Sporthojsnörd
Gick med
27 Aug 2009
Ort
Skogen
Hoj
MT10 SP
Råkade ut för samma sak för ett par år sedan och fick en ny från försäkringsbolaget (Bilsport o MC). Fick betala portot för den tappade hjälmen som de ville ha, det var allt.
 
Gick med
19 Feb 2013
Ort
Charming, CA
Hoj
Riskokare
Hey.
Här själv en c3 och saxat från Schubert hemsida.

"After an accident, fall or drop - even from a low height <1m - the full protection can no longer be guaranteed. The helmet is only designed to absorb a single impact, so it must*always be replaced*if this happens. Like a car’s crumple zone, the energy from collision is absorbed by complete or partial destruction of the helmet’s outer or inner shell structure. Damage of this nature frequently cannot be seen just by looking at the helmet because of the way it is constructed. SCHUBERTH helmets are designed so that some of the impact energy is channelled into destruction of the helmet shell, so that no residual energy is transferred directly to the head.


Hoppas det hjälper
Tack! Det är just så här jag fått lära mig att hjälmar fungerar, lite som ett ägg ungefär. Släpper man ett ägg från 20 cm höjd händer inte särskilt mycket. Släpper man samma ägg ytterligare en gång från 20 cm så...
Folk verkar ju dock tro att ett fall rätt ner i backen från sadeln inte påverkar hjälmens duglighet nånting överhuvudtaget, eftersom hjälmar räddar livet på förare som kör omkull i 180 km/h. Vad är då en meter från stillastående liksom?

Jaja... Gubben från Arai i klippet ovan säger ju å andra sidan att det inte ska vara någon fara att tappa hjälmen i backen.
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Tur att Arai finns då så att man inte tvunget behöver använda ömtåligt skit från Schubert
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Jag då, glömde hjälmen ute o fick en fågelskit på den.. Tänkte direCkt att nu är det bara o tjöpa ny, den är mattsvart så poleringsmöjligheterna är begränsade. Men men la skiten i blöt, bokstavligen, för att sedan eftertorka med skonsam bomullstrasa och operationen verkar ha lyckats!

Puh :)
 

Startgas

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Finspång
Hoj
Gasgas 450 quad
Jag då, glömde hjälmen ute o fick en fågelskit på den.. Tänkte direCkt att nu är det bara o tjöpa ny, den är mattsvart så poleringsmöjligheterna är begränsade. Men men la skiten i blöt, bokstavligen, för att sedan eftertorka med skonsam bomullstrasa och operationen verkar ha lyckats!

Puh :)

Fast nu har ju fågelskiten hunnit fräta bort en del av skalet, så nu kommer du ha en svagare punkt just där ;)
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
ExaCkt, det var naturligtvis min största farhåga men när det matta fanns kvar efter operation fågeljävel kändes det lite bättre, ändå. Annars kan jag ju sätta en gopro där för att stärka upp...

...

Tur att vi har tre mördarmaskiner hemma som har en svaghet för fåglar, jag kanske får en frizon här snart.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Energin som finns i en hjälm på en meter är mgh, alltså massa gånger tyngaccelerationen gånger höjd så i runda slängar 1.5*10*1 = 15J.
En skalbagge som slår in i hjälmen har energin mv^2/2, massa gånger hastighet i kvadrat genom två. Ett bi verkar väga ett tiondels gram, så... 0,0001*33,3^2/2 (massan i kilo och hastighet i m/s) ger 0,055J. Vilket är rätt mycket mindre faktiskt.

Ja jag avrundade rätt friskt i det första exemplet men det ger inte så stor skillnad, säg 1.4*9.82*1 men det är i samma härad, insekten på en tiondels gram ger en energi som är 3 magnituder mindre ändå. Trodde faktiskt att det skulle vara mindre skillnad, och jag tror att matten är korrekt även om jag inte kvalar in i kategorin geni.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top