Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 73
  1. #21
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2015
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Honda VFR 800 2006
    Inlägg
    262
    Energin som finns i en hjälm på en meter är mgh, alltså massa gånger tyngaccelerationen gånger höjd så i runda slängar 1.5*10*1 = 15J.
    En skalbagge som slår in i hjälmen har energin mv^2/2, massa gånger hastighet i kvadrat genom två. Ett bi verkar väga ett tiondels gram, så... 0,0001*33,3^2/2 (massan i kilo och hastighet i m/s) ger 0,055J. Vilket är rätt mycket mindre faktiskt.

    Ja jag avrundade rätt friskt i det första exemplet men det ger inte så stor skillnad, säg 1.4*9.82*1 men det är i samma härad, insekten på en tiondels gram ger en energi som är 3 magnituder mindre ändå. Trodde faktiskt att det skulle vara mindre skillnad, och jag tror att matten är korrekt även om jag inte kvalar in i kategorin geni.

  2. #22
    Medlem Ägges avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    Djurö - Stockholm
    Hoj
    Ducati Streetfighter 1098 -09
    Inlägg
    1 877
    Kör man inte utan hjälm om man är bandidos?
    Citat Ursprungligen postat av G-man Visa inlägg
    Men för i h-vete... nu rinner skiten t.o.m. ut genom nyckelhålet i det blå skåpet!

  3. #23
    Medlem Steffo_bs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Järfälla
    Hoj
    2006, Honda VFR 800FA
    Inlägg
    4 586
    Citat Ursprungligen postat av Täppas Visa inlägg
    Kan inte något mattegeni räkna ut stötenergi på 1m och hjälmens egenvikt och jämföra med en skalbagge som man skallar i 120km/h (för ingen kör väl fortare än så) ?
    För att vara lite nördig. Ett fall från 1m tar 0,45s och ger en sluthastighet på 4,4 m/s. Om man antar att hjälmen väger 1500g så innebär det en anslagsenergi på ca 66 joule.

    Motorvägsfart på 120 km/h blir 33 m/s

    Ett bi på 0,125g ger då en anslagsenergi på knappt 0,05 joule.
    En gråsparv på 35 gram ger en anslagsenergi på nästan 12 joule.
    En ringduva på 500g ger en anslagsenergi på 166 joule.

    Men det är bara en väldigt liten del av sanningen. Man måste ta hänsyn till impulsmängd, retardationssträcka mm. Framför allt är det retardationssträckan som avgör tillsammans med vart deformationen sker som avgör.

    Tappar du hjälmen på asfalt så är retardationssträckan väldigt kort. Nära noll. Asfalten deformeras inte alls utan all deformation som sker är i hjälmen.
    Kör du på en gråsparv eller duva så sker i stort sett ingen retardation av hjälmen. Hjälmen kommer inte att deformeras nästan någonting. Sparven eller duvan kommer att få göra allt deformationsarbete i form av att den mosas mot hjälmen.

    På samma sätt som det inte är samma sak att släppa hjälmen i asfalt som på en gräsmatta eller på en madrass. Det är ju fortfarande samma anslagsenergi men det är stor skillnad på hur den energin tas upp och vad som deformeras.

    Som referens så är 10 joule gränsen för när ett luftgevär blir licenspliktigt. Dvs det är drygt 6 gånger den anslagsenergin vid en tappad hjälm i backen.

    Dvs det finns en risk för att skalet i en komposithjälm har delaminerats lite efter att ha blivit tappad i backen från den höjden. Med det sagt. En hojsadel är inte 1 m upp. Snarare dryga 60cm vilket gör smällen lite mindre.

    Skulle jag själv kassera hjälmen efter något sådant. Osäkert. Jag tror inte att det är någon jätterisk för att den fått någon större skada och det är osäkert att det skulle ha någon påverkan på utgången av en framtida olycka.
    En hjälm får små smällar här och där oavsett hur försiktig man är med den. Det är en av anledningarna till att kassera hjälmen efter ett antal år.

    Jag skulle troligen köra vidare med hjälmen om det inte är några synliga skador. Men det är ju ett medvetet risktagande som jag skulle göra. Var och en måste göra sin egen prioritering.
    The man, the myth, the concept.

  4. #24
    För gammal för att dö ung. PeteR1s avatar
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Karlstad
    Hoj
    600+650+800+1000x2
    Inlägg
    2 938
    Citat Ursprungligen postat av Ginis Visa inlägg
    Hey.
    Här själv en c3 och saxat från Schubert hemsida.

    "After an accident, fall or drop - even from a low height <1m - the full protection can no longer be guaranteed. The helmet is only designed to absorb a single impact, so it must*always be replaced*if this happens. Like a car’s crumple zone, the energy from collision is absorbed by complete or partial destruction of the helmet’s outer or inner shell structure. Damage of this nature frequently cannot be seen just by looking at the helmet because of the way it is constructed. SCHUBERTH helmets are designed so that some of the impact energy is channelled into destruction of the helmet shell, so that no residual energy is transferred directly to the head.


    Hoppas det hjälper
    Så...varje gång man stöter i något med bilen så skall man köpa en ny bil?

  5. #25
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2015
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Honda VFR 800 2006
    Inlägg
    262
    Citat Ursprungligen postat av Steffo_b Visa inlägg
    För att vara lite nördig. Ett fall från 1m tar 0,45s och ger en sluthastighet på 4,4 m/s. Om man antar att hjälmen väger 1500g så innebär det en anslagsenergi på ca 66 joule.
    Vänta nu, hur kommer du fram till 66J?

  6. #26
    Alltid på väg mot nya mål Hoztics avatar
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
    Hoj
    K1300S
    Inlägg
    19 860
    Citat Ursprungligen postat av Steffo_b Visa inlägg
    Dvs det finns en risk för att skalet i en komposithjälm har delaminerats lite efter att ha blivit tappad i backen från den höjden. Med det sagt. En hojsadel är inte 1 m upp. Snarare dryga 60cm vilket gör smällen lite mindre.
    Väldigt dryga 60cm, dom flesta hojar är ju från 80-85cm och uppåt, adventuremoppar en decimeter högre och långgafflar har väl 2dm ungefär
    Dom säger att man inte blir lyckligare av en massa pengar, men jag är förbanne mig villig att testa!

    Every man dies, but not every man really lives

    Kolla mina hojbilder: www.hoztic.se
    Senast uppdaterad: Is-racing SM Gubbängen, 2012-02-07, totalt >10000 bilder!

  7. #27
    Medlem Bandidos_Pekings avatar
    Reg.datum
    feb 2013
    Ort
    Charming, CA
    Hoj
    Riskokare
    Inlägg
    561
    Citat Ursprungligen postat av Hoztic Visa inlägg
    Väldigt dryga 60cm, dom flesta hojar är ju från 80-85cm och uppåt, adventuremoppar en decimeter högre och långgafflar har väl 2dm ungefär
    94 cm är det ner till backen från passagerarsadeln när hojen står på centralstödet. Var bara tvungen att mäta

  8. #28
    Medlem Twintorsks avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    2004 Triumph Thruxton
    Inlägg
    4 854
    Citat Ursprungligen postat av Comeback Visa inlägg
    Det är likadant när du köper en begagnad plastbåt.
    Har säljaren kört på en grynna så sjunker båten direCt när du kör på en grynna.

    Skämt åsido, varför skulle en hjälm lägga av efter den fallit i gatan ?

    I så fall varför skulle man ha hakband på hjälmen. För utsätts hjälmen för en så kraftig smäll att den far av huvudet är den ju redan förbrukad !
    Hjälmen är ju förbrukad efter en smäll !

    Min 2a hjälm köpt på 1960-talet hade glasfiberskal med kork på insidan och innanför korken band ungefär som en modern bygghjälm. Jag hade den på två vurpor, den sista med glidande på händer och knän med huvudet före in i ett rejält alleträd.
    Efter hojen såldes hade en släkting samma hjälm under 40 år som skydd under skridskosegling och skidåkning. Och det har väl blivit några smällar under åren.

    Han lever fortfarande.
    Syns det inga skador på hjälmen så hade jag inte brytt mig.
    Och hade det synts en skada över en yta stor som en "guldtia", hur stor är chansen att det är den guldtian som får nästa smäll.
    Jag hade inte brytt mig.

    Och för alla som tror hjälmen är kass efter man tappat hjälmen i gatan.
    Byter ni alla andra skydd efter varje vurpa ?
    Axelskydd, armbågsskydd, höftskydd, ryggskydd, handskar, stövlar ?
    För alla dom här kan ju också blivit förbrukade, fått en smäll !
    Även om det inte syns något !

    Och ni som har båt.
    Hur många grynnor tål en båt innan den sjunker vid nästa grynna ?
    Skönt att där finns fler som inte hatar pengar över allt annat

  9. #29
    Medlem Corepax1290s avatar
    Reg.datum
    maj 2017
    Ort
    Lindome
    Hoj
    KTM 690 Duke 2016 Såld, KTM 1290 SuperDuke R 2017 Såld. Harley Davidson Dyna Lowrider S 2017
    Inlägg
    508
    Jag bryr mej inte så mycket om vad som är sant eller falsk i denna frågan. En hjälm kostar 5-6000 och ditt huvud kan du inte köpa ett nytt oavsett rikedom. Tappad hjälm är ny hjälm för mej. Känns dumt att chansa..

  10. #30
    Medlem Ägges avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    Djurö - Stockholm
    Hoj
    Ducati Streetfighter 1098 -09
    Inlägg
    1 877
    Citat Ursprungligen postat av Corepax1290 Visa inlägg
    Känns dumt att chansa..
    Vilket man i princip gör när man köper ny hjälm i onödan, för 5-6000 kr.
    Citat Ursprungligen postat av G-man Visa inlägg
    Men för i h-vete... nu rinner skiten t.o.m. ut genom nyckelhålet i det blå skåpet!

  11. #31
    Medlem Corepax1290s avatar
    Reg.datum
    maj 2017
    Ort
    Lindome
    Hoj
    KTM 690 Duke 2016 Såld, KTM 1290 SuperDuke R 2017 Såld. Harley Davidson Dyna Lowrider S 2017
    Inlägg
    508
    Citat Ursprungligen postat av Ägge Visa inlägg
    Vilket man i princip gör när man köper ny hjälm i onödan, för 5-6000 kr.
    Jo visst är de en chansning på den gamla. Men de e ingen chansning om den nya kommer hålla den dagen man skitit i de blå skåpet och hälsar på en lyktstolpe men ansiktet. Jag chansar hellre med pengar och köper en ny än att chansa med mitt liv för jag vart snål..

  12. #32
    Medlem Steffo_bs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Järfälla
    Hoj
    2006, Honda VFR 800FA
    Inlägg
    4 586
    Citat Ursprungligen postat av RN Visa inlägg
    Vänta nu, hur kommer du fram till 66J?
    Genom räknefel såklart. Fel av mig. Det skall naturligtvis vara ca 15 joule.

    Jag hade lagt in en formel i Excel som jag bara lade in fallhöjd och vikt i så räknade den ut sluthastighet och rörelseenergi men jag hade råkat göra fel när jag lade in formeln för rörelseenergin. Och den hade jag tyvärr kopierat till mina andra uträkningar också.

    Dom korrekta siffrorna för det jag räknade ut är:
    Hjälm (Vikt 1500 gram) i backen från 1 m: 14,6 joule.
    Gråsparv (35 gram) i motorvägsfart (120 km/h): 19,4 joule.
    Ringduva (500 gram) i motorvägsfart (120 km/h): 278 joule.

    Men det är ju fortfarande inte helt rättvisa jämförelser eftersom en sparv eller duva inte alls är lika hårda som asfalt och det påverkar ju vilket av objekten som får utföra deformationsarbetet och det påverkar ju också hur lång inbromsningen är vilket i sin tur styr vilken G kraft som blir resultatet och det är ju den som i slutändan påverkar hjälmen.

    En sparv ger ju ingen g-kraft alls eftersom hjälmen inte bromsas upp när den mosar sparven. En duva ger ju lite mer eftersom den börjar komma upp i en vikt så att den faktiskt är signifikant i förhållande till hjälmens vikt och det är ju en rätt ordentlig smäll när det är nästan 280 joule som skall tas upp.

    Som referens så kan jag ju ta en person på 80 kg som rör sig i 10 km/h vilket innebär en rörelseenergi på 308 joule.
    Dvs en vuxen man i 10 km/h är jämförbar rörelseenergi med en duva i 120. Och det är en rätt skaplig smäll. Redan vid 7 km/h går gränsen för när en hyfsat vältränad person klarar av att hålla emot med armarna om man sitter i en bil. Dvs över det så blir du nästan garanterat skadad (Om än väldigt lindrigt) om du inte har bälte på dig.
    Så plocka en större fågel på motorväg är en rejäl smäll.. Det knäcker revben och liknande utan problem. (En före detta kollega till mig knäckte 4 revben på just det sättet)

    Men summa summarum. Enligt mig så är det visserligen en hyfsad anslagsenergi när en hjälm träffar backen men ställt i relation till vad den är gjord för så har jag väldigt svårt att tro att en sådan smäll har någon signifikant betydelse för hjälmens förmåga att skydda ditt huvud vid ett senare tillfälle. Gör du det 100 gånger så är det klart attt hjälmen blir försvagad så man ska ju naturligtvis undvika att tappa eller slå i hjälmen men jag själv skulle nog inte välja att kassera en hjälm efter att ha tappat den en gång på det sättet.
    Senast redigerat av Steffo_b den 2018-05-16 klockan 09:50.
    The man, the myth, the concept.

  13. #33
    here i come stylengrace-fzxs avatar
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    gbg
    Hoj
    1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
    Inlägg
    881
    Citat Ursprungligen postat av Comeback Visa inlägg
    Det är likadant när du köper en begagnad plastbåt.
    Har säljaren kört på en grynna så sjunker båten direCt när du kör på en grynna.

    Skämt åsido, varför skulle en hjälm lägga av efter den fallit i gatan ?

    I så fall varför skulle man ha hakband på hjälmen. För utsätts hjälmen för en så kraftig smäll att den far av huvudet är den ju redan förbrukad !
    Hjälmen är ju förbrukad efter en smäll !

    Min 2a hjälm köpt på 1960-talet hade glasfiberskal med kork på insidan och innanför korken band ungefär som en modern bygghjälm. Jag hade den på två vurpor, den sista med glidande på händer och knän med huvudet före in i ett rejält alleträd.
    Efter hojen såldes hade en släkting samma hjälm under 40 år som skydd under skridskosegling och skidåkning. Och det har väl blivit några smällar under åren.

    Han lever fortfarande.
    Syns det inga skador på hjälmen så hade jag inte brytt mig.
    Och hade det synts en skada över en yta stor som en "guldtia", hur stor är chansen att det är den guldtian som får nästa smäll.
    Jag hade inte brytt mig.

    Och för alla som tror hjälmen är kass efter man tappat hjälmen i gatan.
    Byter ni alla andra skydd efter varje vurpa ?
    Axelskydd, armbågsskydd, höftskydd, ryggskydd, handskar, stövlar ?
    För alla dom här kan ju också blivit förbrukade, fått en smäll !
    Även om det inte syns något !

    Och ni som har båt.
    Hur många grynnor tål en båt innan den sjunker vid nästa grynna ?
    Tror det är själva strukturen i frigoliten" eller vad det nu är inuti en hjälm" Som ändras efter en redig smäll. Även om det utseende mässigt ser bra ut.
    Det är inte målet som är det viktiga, utan att äta mycket pizza o ha sex

  14. #34
    ----:)---- He riks avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Karlstad
    Hoj
    rd 500-84 R6-08 DR350-95
    Inlägg
    5 785
    Citat Ursprungligen postat av stylengrace-fzx Visa inlägg
    Tror det är själva strukturen i frigoliten" eller vad det nu är inuti en hjälm" Som ändras efter en redig smäll. Även om det utseende mässigt ser bra ut.
    Ja, det är det men inte frigolit sen en massa år tillbaka så den foam som nu används ska inte blandas ihop med just frigolit som åldras och gör att man bör byta hjälmen även fast den är oskadad enbart för att frigoliten är för gammal.
    Den foamen som används nu är i princip åldersbeständig och medför egentligen inte att man bör byta hjälmen av åldersskäl, det finns även foam som återtar sin form och är redo för en ny smäll när den deformerats men vad jag vet används den inte i hjälmar av den anledningen att skalet är skrot och därför får man kassera hjälmen efter en rejäl smäll ändå.

    Men, åter till ditt påstående/fråga, ja, det är just "innehållet" i hjälmen som är skrot efter en rejäl smäll även fast skalet ser ut att klarat sig men detta gäller Enbart om huvudet är i hjälmen.
    Skulle du tappa hjälmen utan en skalle i händer inget med innehållet och bara skalet inte spricker så är det en fullständigt säker hjälm att använda igen, är smällen så kraftig att det händer något med innehållet ser man detta Lätt på att skalet är en hög med glas/kolfiberdamm..
    Den som dör med pengar kvar har levt ett misslyckat liv.

    Om man bränner sitt ljus i bägge ändar ser man tydligt vart man är på väg.

  15. #35
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 Suzuki GSX1300R -08
    Inlägg
    5 477
    Citat Ursprungligen postat av stylengrace-fzx Visa inlägg
    Tror det är själva strukturen i frigoliten" eller vad det nu är inuti en hjälm" Som ändras efter en redig smäll. Även om det utseende mässigt ser bra ut.
    Instämmer. Frigoliten tar stryk när den komprimeras.
    Människans huvud väger ca 5kg.
    Faller man omkull och lyckas landa med huvudet i gatan efter 1,5meter huvudfall blir energin som frigoliten ska fånga upp
    mgh=5*10*1,5=75 J g=9,83m/s2 ~ 10m/s2

    Jag har gjort det.
    Hjälmen ser ut som den är körd i en banslip varvet runt utom på hjässan.
    Jag svimmade nog av för jag minns inte själva kraschen.
    Även om jag glatt försökte resa mig efter kraschen.
    Men folk som såg det hindrade mig.
    Den hjälmen har gjort sitt. Anser jag. Hjälmen ersattes av försäkringsbolaget.
    Och eftersom X-Lite 602an räddade mig så har jag nu en X-Lite 802R.

    Nu tar vi samma hjälm fylld enbart med luft. Hjälmen har ca 4 liter volym. Luft har tätheten ca 1,3kg/m3.
    Så luften i hjälmen väger ca 1,3kg/m3 x 0,004m3=0,0052kg
    Energin som frigoliten ska fånga upp efter en tom hjälm fallit 1,5m blir
    mgh=0,0052x10x1,5=0,08 J


    Dvs den energi frigoliten ska fånga upp när en tom hjälm faller i gatan jämfört när den faller i gatan med ett huvud i är 0,08 J / 75 J = 0,0013 = 0,13%.
    Dvs ca 1/1000 del av smällen när hjälmen slår i gatan med huvudet i hjälmen.

    Det är alltså STOR skillnad på den energi frigoliten ska fånga upp när en tom hjälm faller i gatan
    jämfört med
    när samma hjälm går i gatan med huvudet i.

    Anm.: Testet av hjälmar genomförs med en 5kg tung metallvikt som får falla 1m ner
    mot hjälmen med mäthuvudet.
    Energin som vikten har vid träffen blir mgh=5x10x1=50 Joule
    Senast redigerat av Comeback den 2018-05-16 klockan 16:59.
    MotoGP 2018: 1.Zarco 2.Dovi 3.Vinales

  16. #36
    Str3 R
    Gäst
    Jag hade köpt en ny, hade inte chansat med tappade hjälmen.

  17. #37
    Medlem bonde456s avatar
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Norrbotten
    Hoj
    Triumph 800xc -11, FZS600 -00
    Inlägg
    495
    Hur kan man ignorera Arai expertens eget utlåtande som länkades i den här tråden och hävda byte av hjälm?
    Förutsätter man att fabrikören som har vetenskaplig grund för sitt påstående ljuger och ger svaret helt från luften?
    Länder jag kört MC i:
    Norge, Finland, Danmark, Tyskland, Polen, Tjeckien, Österrike, Schweiz, Italien, Frankrike, Luxemburg, Belgien, Nederländerna......Och Sverige :) Ironbutt medlemsnummer : 60182

  18. #38
    Och då är jag glad ! Täppass avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Ducati
    Inlägg
    1 652
    Citat Ursprungligen postat av bonde456 Visa inlägg
    Hur kan man ignorera Arai expertens eget utlåtande som länkades i den här tråden och hävda byte av hjälm?
    Förutsätter man att fabrikören som har vetenskaplig grund för sitt påstående ljuger och ger svaret helt från luften?
    Eller att de lever på att sälja hjälmar...
    Jo men så att...ehh..

  19. #39
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2015
    Ort
    söder
    Hoj
    Aprilia
    Inlägg
    247
    Citat Ursprungligen postat av Bandidos_Peking Visa inlägg
    94 cm är det ner till backen från passagerarsadeln när hojen står på centralstödet. Var bara tvungen att mäta
    Centralstödet

  20. #40
    Dakotapilot!
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Ö-vik
    Hoj
    SUPERDUKE 990 -06
    Inlägg
    862
    Citat Ursprungligen postat av Täppas Visa inlägg
    Eller att de lever på att sälja hjälmar...
    Nu sa han ju dock att man INTE behöver byta ut den. Så han är nog rätt dålig säljare om det var det de gick ut på...

Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Minns inte vad han körde i första filmen men inte riktigt lika modern som denna

Zafiro
Handla MC-Utrustning, Kläder, Hjälmar, Stövlar, Handskar & Reservdelar på XLmoto
Köp din MC-Utrustning på XLmoto. Här finns Kläder, Stövlar, Hjälmar, Skydd & Reservdelar
Vill du annonsera ovan? Klicka här