Sidan 1 av 4 1234 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 73
    Medlem Bandidos_Pekings avatar
    Reg.datum
    feb 2013
    Hoj
    Riskokare

Tappade hjälmen i asfalten... Köpa ny?

Hade hjälmen på sadeln när jag låste upp skivbromslåset. Naturligtvis blåste den av rätt ner i asfalten... Även om inga synliga skador uppstod så antar jag ändå att den är förbrukad och att jag bör köpa ny?

"Mannen som talar med whisky" steffes avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Hoj
    -86 Suzuki GSX-R 750, -90 1100R
    Hade du huvudet i och komprimerade stötskyddet motsvarande 30km/h eller mer bör du köpa ny hjälm pga tekniska orsaker. Det du beskriver kan på sin höjd ha orsakat en repa på ytskiktet.
    Du kan tryggt använda hjälmen om den inte har spräckts eller fått en djup repa/spricka.

Alltid på väg mot nya mål Hoztics avatar
    Reg.datum
    jan 2005
    Hoj
    K1300S
    Beroende på vad det var för typ av hjälm så kan olika saker ha hänt. Är det en plasthjälm så är skalet ganska robust och tål mer stryk, men det är heller ingen deformationszon som tar upp krafter. En fiberhjälm har istället ett skal av glasfiber och/eller kolfiber, och det ska krossas kontrollerat när du går i backen, för att absorbera krafterna och hindra dom att nå din hjärna. Vid lättare våld, tex att tappa den dryga metern i backen, så kan kraften vara fullt tillräcklig för att skalet ska delaminera. Dels är det en process som fortsätter när den väl är startad, och dels förbrukar det en hel del av den deformationszon/kraftabsorbtionszon som hjälmen som helhet är.
    Dom säger att man inte blir lyckligare av en massa pengar, men jag är förbanne mig villig att testa!

Every man dies, but not every man really lives

Kolla mina hojbilder: www.hoztic.se
    Senast uppdaterad: Is-racing SM Gubbängen, 2012-02-07, totalt >10000 bilder!

Reg.datum
    feb 2013
    Hoj
    Riskokare
    Citat Ursprungligen postat av Hoztic Visa inlägg
    En fiberhjälm har istället ett skal av glasfiber och/eller kolfiber, och det ska krossas kontrollerat när du går i backen, för att absorbera krafterna och hindra dom att nå din hjärna. Vid lättare våld, tex att tappa den dryga metern i backen, så kan kraften vara fullt tillräcklig för att skalet ska delaminera. Dels är det en process som fortsätter när den väl är startad, och dels förbrukar det en hel del av den deformationszon/kraftabsorbtionszon som hjälmen som helhet är.
    Fan också... Misstänkte att det var så här det låg till. Tack för svar! Blir att köpa ny då :-(

Medlem Jeppe@s avatar
    Reg.datum
    feb 2006
    Hoj
    KTM 950 SMR, KTM 950 SM-Stulen, ZX9r-Såld KXT250 Tecate-Såld
    Lite info
    www.smf.org/helmetfaq#aDroppedHelmet

7:15 in i denna video

Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 Suzuki GSX1300R -08
    Citat Ursprungligen postat av Bandidos_Peking Visa inlägg
    Fan också... Misstänkte att det var så här det låg till. Tack för svar! Blir att köpa ny då :-(
    Det är likadant när du köper en begagnad plastbåt.
    Har säljaren kört på en grynna så sjunker båten direCt när du kör på en grynna.

Skämt åsido, varför skulle en hjälm lägga av efter den fallit i gatan ?

I så fall varför skulle man ha hakband på hjälmen. För utsätts hjälmen för en så kraftig smäll att den far av huvudet är den ju redan förbrukad !
    Hjälmen är ju förbrukad efter en smäll !

Min 2a hjälm köpt på 1960-talet hade glasfiberskal med kork på insidan och innanför korken band ungefär som en modern bygghjälm. Jag hade den på två vurpor, den sista med glidande på händer och knän med huvudet före in i ett rejält alleträd.
    Efter hojen såldes hade en släkting samma hjälm under 40 år som skydd under skridskosegling och skidåkning. Och det har väl blivit några smällar under åren.

Han lever fortfarande.
    Syns det inga skador på hjälmen så hade jag inte brytt mig.
    Och hade det synts en skada över en yta stor som en "guldtia", hur stor är chansen att det är den guldtian som får nästa smäll.
    Jag hade inte brytt mig.

Och för alla som tror hjälmen är kass efter man tappat hjälmen i gatan.
    Byter ni alla andra skydd efter varje vurpa ?
    Axelskydd, armbågsskydd, höftskydd, ryggskydd, handskar, stövlar ?
    För alla dom här kan ju också blivit förbrukade, fått en smäll !
    Även om det inte syns något !

Och ni som har båt.
    Hur många grynnor tål en båt innan den sjunker vid nästa grynna ?
    Senast redigerat av Comeback den 2018-05-11 klockan 13:05.
    MotoGP 2018: 1.Zarco 2.Dovi 3.Vinales

Medlem Busabergs avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Hoj
    Husqvarna FE 501
    Skulle Arais representant ha lika bra koll som självutnämnda sh-experter menar du :-?

Progressiv klassicist Coola Olas avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Hoj
    SV 650 -08, CCM R30 -03
    Blogginlägg
    1
    Citat Ursprungligen postat av Jeppe@ Visa inlägg
    Lite info
    www.smf.org/helmetfaq#aDroppedHelmet

7:15 in i denna video
    Om en organisation som certifierar hjälmar säger att det inte är nödvändigt att byta hjälmen efter enstaka tapp i backen så hade jag litat på dem. Att sen dra det till att återanvända en 50 år gammal hjälm som kraschats tre gånger hade jag däremot inte gjort...
    Sju och en halv minuters lycka för motornörden. BRM V16 på okänd bana:
    http://www.youtube.com/watch?v=OnEA-m8cVcE

----:)---- He riks avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Hoj
    rd 500-84 R6-08 DR350-95
    Sålänge det inte är revor/sprickor ner i lamineringen är den ok och det är nära omöjligt att den spricker av sin egen vikt från höjden av en hoj ner på slät asfalt, skillnad kanske (och det är ett Stort kanske) om den faller på en spetsig sten eller liknande.

Ett litet märke i lacken är inget att bry sig om såtillvida man inte är fåfäng....
    Den som dör med pengar kvar har levt ett misslyckat liv.

Om man bränner sitt ljus i bägge ändar ser man tydligt vart man är på väg.

Har väldigt svårt att tro att en tom hjälm skadas så illa vid ett fall på en meter. Om det vore ett verkligt problem så borde det finnas tester etc som stöder utsagan.
    Dessutom borde det då finnas en maximalt tilåten fallhöjd. Är det ok att tappa från 0,5m eller bara 5 centimeter?

Medlem
    Reg.datum
    sep 2016
    Hoj
    S1000R-15
    Bandidos_peking vill köpa en ny hjälm så låt oss nu stötta honom i hans förklaring till frun varför han måste köpa ny hjälm "igen".

Medlem
    Reg.datum
    sep 2010
    Hoj
    2007 honda CBF 1000
    Hey.
    Här själv en c3 och saxat från Schubert hemsida.

"After an accident, fall or drop - even from a low height <1m - the full protection can no longer be guaranteed. The helmet is only designed to absorb a single impact, so it must*always be replaced*if this happens. Like a car’s crumple zone, the energy from collision is absorbed by complete or partial destruction of the helmet’s outer or inner shell structure. Damage of this nature frequently cannot be seen just by looking at the helmet because of the way it is constructed. SCHUBERTH helmets are designed so that some of the impact energy is channelled into destruction of the helmet shell, so that no residual energy is transferred directly to the head.

Hoppas det hjälper

Trajumf! CoBzs avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Hoj
    Dream Speed ZS180RS PRO, Street Triple R 765
    Citat Ursprungligen postat av Comeback Visa inlägg

Och för alla som tror hjälmen är kass efter man tappat hjälmen i gatan.
    Byter ni alla andra skydd efter varje vurpa ?
    Axelskydd, armbågsskydd, höftskydd, ryggskydd, handskar, stövlar ?
    För alla dom här kan ju också blivit förbrukade, fått en smäll !
    Även om det inte syns något !
    Kan ju vara lite skillnad eftersom alla andra skydd man har INTE är gjorda av just kolfiber eller glasfiber, eller vad tror du? Plast är ju plast liksom. Om man nu inte vill ha just en plasthjälm och få hjärnan söndertrasad som potatismos såklart.
    Eller hur?!

Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Hoj
    MT10 SP
    Råkade ut för samma sak för ett par år sedan och fick en ny från försäkringsbolaget (Bilsport o MC). Fick betala portot för den tappade hjälmen som de ville ha, det var allt.
    https://www.bengtafoto.eu/mc

Egen kopia av någon bild? e-posta: 08an@bengtafoto.eu skriv bildens nummer.

Reg.datum
    feb 2013
    Hoj
    Riskokare
    Citat Ursprungligen postat av Ginis Visa inlägg
    Hey.
    Här själv en c3 och saxat från Schubert hemsida.

"After an accident, fall or drop - even from a low height <1m - the full protection can no longer be guaranteed. The helmet is only designed to absorb a single impact, so it must*always be replaced*if this happens. Like a car’s crumple zone, the energy from collision is absorbed by complete or partial destruction of the helmet’s outer or inner shell structure. Damage of this nature frequently cannot be seen just by looking at the helmet because of the way it is constructed. SCHUBERTH helmets are designed so that some of the impact energy is channelled into destruction of the helmet shell, so that no residual energy is transferred directly to the head.

Hoppas det hjälper
    Tack! Det är just så här jag fått lära mig att hjälmar fungerar, lite som ett ägg ungefär. Släpper man ett ägg från 20 cm höjd händer inte särskilt mycket. Släpper man samma ägg ytterligare en gång från 20 cm så...
    Folk verkar ju dock tro att ett fall rätt ner i backen från sadeln inte påverkar hjälmens duglighet nånting överhuvudtaget, eftersom hjälmar räddar livet på förare som kör omkull i 180 km/h. Vad är då en meter från stillastående liksom?

Jaja... Gubben från Arai i klippet ovan säger ju å andra sidan att det inte ska vara någon fara att tappa hjälmen i backen.

Medlem Busabergs avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Hoj
    Husqvarna FE 501
    Tur att Arai finns då så att man inte tvunget behöver använda ömtåligt skit från Schubert

Farbror morbror Brute Forces avatar
    Reg.datum
    apr 2009
    Hoj
    RD07A
    Jag då, glömde hjälmen ute o fick en fågelskit på den.. Tänkte direCkt att nu är det bara o tjöpa ny, den är mattsvart så poleringsmöjligheterna är begränsade. Men men la skiten i blöt, bokstavligen, för att sedan eftertorka med skonsam bomullstrasa och operationen verkar ha lyckats!

Puh
    If it ain't broke, try harder

Man lär sig så länge man gör fel
    Det är fattigt att ha bråttom

Medlem Startgass avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Hoj
    Gasgas 450 quad
    Citat Ursprungligen postat av Brute Force Visa inlägg
    Jag då, glömde hjälmen ute o fick en fågelskit på den.. Tänkte direCkt att nu är det bara o tjöpa ny, den är mattsvart så poleringsmöjligheterna är begränsade. Men men la skiten i blöt, bokstavligen, för att sedan eftertorka med skonsam bomullstrasa och operationen verkar ha lyckats!

Puh
    Fast nu har ju fågelskiten hunnit fräta bort en del av skalet, så nu kommer du ha en svagare punkt just där

Farbror morbror Brute Forces avatar
    Reg.datum
    apr 2009
    Hoj
    RD07A
    ExaCkt, det var naturligtvis min största farhåga men när det matta fanns kvar efter operation fågeljävel kändes det lite bättre, ändå. Annars kan jag ju sätta en gopro där för att stärka upp...

...

Tur att vi har tre mördarmaskiner hemma som har en svaghet för fåglar, jag kanske får en frizon här snart.
    If it ain't broke, try harder

Man lär sig så länge man gör fel
    Det är fattigt att ha bråttom

Och då är jag glad ! Täppass avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Hoj
    Ducati
    Kan inte något mattegeni räkna ut stötenergi på 1m och hjälmens egenvikt och jämföra med en skalbagge som man skallar i 120km/h (för ingen kör väl fortare än så) ?
    Jo men så att...ehh..

Sidan 1 av 4 1234 SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Minns inte vad han körde i första filmen men inte riktigt lika modern som denna

Zafiro
Handla MC-Utrustning, Kläder, Hjälmar, Stövlar, Handskar & Reservdelar på XLmoto
Köp din MC-Utrustning på XLmoto. Här finns Kläder, Stövlar, Hjälmar, Skydd & Reservdelar
Vill du annonsera ovan? Klicka här