Spårval en gång för alla, uppkörning!

Hhakken

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2014
Ort
Täby
Hoj
Suzuki rm250 -03
Har om ca 2veckor uppkörning för A-kort och jag hoppas innerligt att det går vägen. Efter min senaste trafiklektion blev jag lite smått fundersam angående spårvalet på landsväg.
Förutsättningarna var som så att vi åkte på en väldigt kurvig 70sträcka utan mittlinje, och trafikläraren påstod att vid skymd sikt oavsett höger eller vänsterkurva så ska man alltid hålla till höger?
Vad jag lärt mig enligt teorin så ska man alltså vid en högerkurva ( skymd sikt ) hålla sig till mitten av vägbanan och skära kurvan när sikten blir bra igen/ man ser ut ur kurvan.
I de fallet påstod han att vid skymd sikt är det bättre o hålla till höger ( oavsett vid vänster eller höger ) då de kan vara betydligt lättare att veja för fotgängare ( vilket delvis är en definitionsfråga men skitsamma ) än att veja för ett mötande fordon som skär kurvan ordentligt.

Vid mycket god sikt fick jag även lära mig att använda hela körbanan ( ostreckad ) vid kurvtagning vilket känns logiskt!
 

Bennybira

Medlem
Gick med
17 Jul 2015
Ort
Hemma
Hoj
Japan
jag lånar aldrig "Mötande" körbana (oavsett linjer) vid minsta skymd sikt. Bara att be om en frontalkrock. Så där är jag med.

Men vid en serie kurvor skulle jag definitivt inte "skära" svängen om jag inte visste hur nästkommande svängar såg ut (elle om nuvarande sväng snävar till sig ännu mer..) Har sett en avåkning pga "genande" som ledde till fel vinkel in i tillsnävande (nästa) kurva.

Blev det kluddigt? Bra :D
 

Hhakken

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2014
Ort
Täby
Hoj
Suzuki rm250 -03
Jag är med på vad du menar! Det jag alltså oroar mig främst över är att jag åker på kugg för att jag ligger för mycket till höger inför kurvorna , när man vid högerkurvor enligt boken ska ligga nära mittlinjen för att ”förbättra sikten ” vilket jag kan tycka känns rätt olämpligt då man met eller mindre ligger i skottlinje för mötande dåre!
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Sikten är skymd längre om du håller höger inför en högerkurva. Vidare är chansen större att du i själva kurvan hamnar i mötande körfält då det tar längre tid för dig att få överblick. Att väja för fotgängare som dyker upp mitt i en skymd högerkurva innebär en stor risk för panikreaktion med åtföljande besök i fel körfält mitt i kurvan. Osv.

Teorin har rätt, jag undrar om du kanske missförstått trafikläraren? Rimligen bör trafiklärare ha koll tycker man.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag är med på vad du menar! Det jag alltså oroar mig främst över är att jag åker på kugg för att jag ligger för mycket till höger inför kurvorna , när man vid högerkurvor enligt boken ska ligga nära mittlinjen för att ”förbättra sikten ” vilket jag kan tycka känns rätt olämpligt då man met eller mindre ligger i skottlinje för mötande dåre!


"Nära mittlinjen" skall fortfarande tolkas som "inom ditt körfält". Det jag tror trafikläraren menar är vid så pass smal väg och skymda kurvor att risken är överhängande att mötande trafik skär över på din sida vägen i kurvorna.

Hände mig på rv17 i Norge: Tvär högerkurva runt en bergvägg, en husbil kärar från andra hållet. Utrymmet är cirka 1,5 meter mellan husbil och vägg. Jag har packväskor men kommer emellan med ett nödrop med hjälp av inövad undanmanöver... Hade jag hållit precis nära väggen hade jag inte sett husbilen förrän det smällt, samt inte heller sett "utgången".
 

Hhakken

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2014
Ort
Täby
Hoj
Suzuki rm250 -03
"Nära mittlinjen" skall fortfarande tolkas som "inom ditt körfält". Det jag tror trafikläraren menar är vid så pass smal väg och skymda kurvor att risken är överhängande att mötande trafik skär över på din sida vägen i kurvorna.

Hände mig på rv17 i Norge: Tvär högerkurva runt en bergvägg, en husbil kärar från andra hållet. Utrymmet är cirka 1,5 meter mellan husbil och vägg. Jag har packväskor men kommer emellan med ett nödrop med hjälp av inövad undanmanöver... Hade jag hållit precis nära väggen hade jag inte sett husbilen förrän det smällt, samt inte heller sett "utgången".

Fyfan lät otäckt! Absolut, har en sista trafiklektion innan uppkörning och ska ta tillfälle i akt att fråga ut honom! För övrigt en riktigt bra lärare som jag lärt mig mycket utav!

Ducatin står väntandes i garaget och jag måste erkänna att suget är något extremt nu!
Jag återkommer med hur uppkörningen gick, förhoppningsvis ett glädjande besked!
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Har vägen mittlinje (dvs den är så bred att det är två körbanor) håll nära mittlinjen i skymd högerkurva. #
Är vägen så smal så den saknar mittlinje, håll till höger i skymd högerkurva för du riskerar möta bil som kör mitt i vägen. Inga problem, bara sänka farten, när du följer vägrenen istället för att "räta ut" kurvan genom att gå ut mot mitten.
Men detta är ingen självklarhet. Åkte på en mindre väg utan mittlinje efter en instruktör. Han var noga med att gå ut mot mitten inför skymda högerkurvor. Vi var många som undrade över varför och han förklarade det med längre sikt.
#Råkade häromdagen i högerkurva med bra sikt och mittlinje där jag låg mitt i min fil möta en bil som genade och hade halva bilen på min sida av av vägen. Då var jag väldigt glad jag låg mitt i min fil och bara behövde mindre förflyttning åt höger för att slippa byta backspeglar.
För många år sedan på natten på trampcykel fick jag köra ner i diket :huvet när en bilist genar 100% i sin skymda vänstersväng.
https://www.expressen.se/gt/mc-och-bil-i-frontalkrock-oklart-skadelage/
 
Last edited:

Hhakken

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2014
Ort
Täby
Hoj
Suzuki rm250 -03
Har vägen mittlinje (dvs den är så bred att det är två körbanor) håll nära mittlinjen i skymd högerkurva. #
Är vägen så smal så den saknar mittlinje, håll till höger i skymd högerkurva för du riskerar möta bil som kör mitt i vägen. Inga problem, bara sänka farten, när du följer vägrenen istället för att "räta ut" kurvan genom att gå ut mot mitten.
Men detta är ingen självklarhet. Åkte på en mindre väg utan mittlinje efter en instruktör. Han var noga med att gå ut mot mitten inför skymda högerkurvor. Vi var många som undrade över varför och han förklarade det med längre sikt.
#Råkade häromdagen i högerkurva med bra sikt och mittlinje där jag låg mitt i min fil möta en bil som genade och hade halva bilen på min sida av av vägen. Då var jag väldigt glad jag låg mitt i min fil och bara behövde mindre förflyttning åt höger för att slippa byta backspeglar.
För många år sedan på natten på trampcykel fick jag köra ner i diket :huvet när en bilist genar 100% i sin skymda vänstersväng.

Intressant dedär, i grund och botten så handlar det väll om att få inspektören att känna sig säker. Att han helt enkelt vågar släpps ut en på vägarna efter avslutat körprov. Ska nog inte vara några konstigheter förhoppningsvis, men man ska inte ropa hej förens tåget har gått . Omkörning är också en såndär typisk grej som kan defineras enl mig, låt säga att du har ett fordon framför dig som ligger 10-15 under rådande hastighetsbegränsning.
Att gasa upp i hastighetsbegränsingen och snigla om känns inte speciellt säkert enl mig då det tar god tid att komma om fordonet.

Hände nyligen en bekant till mig som skulle försöka ta sig om en lastbil på motorväg , lastbilen låg i 90kmh och hastigheten var 100, han gled ut i vänsterfilen och han inte om förens de skulle svänga av ????????*?? Han fick godkänt ändå visserligen, men fan vet allt vad dem kan slå ner på!
 

Corepax1290

Ny medlem
Gick med
27 May 2017
Ort
Lindome
Hoj
KTM 690 Duke 2016 Såld, KTM 1290 SuperDuke R 2017 Såld. Harley Davidson Dyna Lowrider S 2017
Jag blev lärd precis samma sak, håll till höger om sikten är skymp och börja dra dej mot mitten när du ser. S0vida du inte ser en utfart eller annat "hinder" på högra delen då skall du söka dej till mitten. Jag höll mej till detta tänkt under min uppkörning och sitter nu här med ett körkort. Jag rekommenderar att du gör samma sak :tummenupp Lycka till
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Tror flesta är lite sketchy på uppkörningen. Men bara han upplever att du har bra koll på reglerna. O kör med SÄKERHETEN i tankarna går det säkert bra.
 

Hhakken

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2014
Ort
Täby
Hoj
Suzuki rm250 -03
Körde upp idag och kan med glädje meddela att nu.... är hojkortet mitt! Fyfan vilken känsla !!
 

Adler

Sporthojsnörd
Gick med
25 Mar 2015
Ort
På landet
Hoj
1984 Suzuki GSX 400 FWS, ZZR 1100 1990
GRATTIS :fyllisar
Det betyder att du kan ta kurvorna hur du vill. Hur gjorde du på uppkörningen då?
Själv gjorde jag som jag lärt mig på skolan att hålla ut från kurvans krökning tills jag ser ut genom den oavsett hö/vä.
Av erfaranhet däremot vet jag att många bilister tycker om att skära svängarna och leka räserbil utan att kunna någon kurvtagningsteknik och skär mitt linjen precis på slutet av kurvan där svängen slutar vilket innebär att de ligger över mittlinjen precis där man själv vill placera sig innan svängen från mötande håll istället för att skära början av svängen och hamna nära ytterkanten i slutet av kurvan. Kan bli läskigt ibland så streetrossikörningen sparas det på i vissa kurvor. Då kan det vara säkrare att kompromissa och ha god placering på hojen så man kan göra undanmanöver utan risk för low side.
 

Hhakken

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2014
Ort
Täby
Hoj
Suzuki rm250 -03
GRATTIS :fyllisar
Det betyder att du kan ta kurvorna hur du vill. Hur gjorde du på uppkörningen då?
Själv gjorde jag som jag lärt mig på skolan att hålla ut från kurvans krökning tills jag ser ut genom den oavsett hö/vä.
Av erfaranhet däremot vet jag att många bilister tycker om att skära svängarna och leka räserbil utan att kunna någon kurvtagningsteknik och skär mitt linjen precis på slutet av kurvan där svängen slutar vilket innebär att de ligger över mittlinjen precis där man själv vill placera sig innan svängen från mötande håll istället för att skära början av svängen och hamna nära ytterkanten i slutet av kurvan. Kan bli läskigt ibland så streetrossikörningen sparas det på i vissa kurvor. Då kan det vara säkrare att kompromissa och ha god placering på hojen så man kan göra undanmanöver utan risk för low side.
Stort tack! Kunde inte hålla mig från tårarna när han sa att de var godkänt, väldigt jordnära ”prövare” för övrigt, fick mig väldigt lugn. Angående kurvtagningen så gjorde jag precis som på skolan, höll mig till höger vid extremt skymda kurvor, ( vägar utan mittlinje) och höll mig mer till mitten vid högerkurva med mittlinje.

Han tyckte jag körde väldigt kontrollerat och hade god uppsikt, ses på vägarna!
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Stort tack! Kunde inte hålla mig från tårarna när han sa att de var godkänt, väldigt jordnära ”prövare” för övrigt, fick mig väldigt lugn. Angående kurvtagningen så gjorde jag precis som på skolan, höll mig till höger vid extremt skymda kurvor, ( vägar utan mittlinje) och höll mig mer till mitten vid högerkurva med mittlinje.

Han tyckte jag körde väldigt kontrollerat och hade god uppsikt, ses på vägarna!

Ja, ut och kör nu för fan!
Maken till bra väder har vi inte haft på evigheter, så passa på att njuta nu innan industrisemestern sätter fart och det börjar regna. :hihi
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top