Montera kedjelås X-kedja?

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Jag håller på att montera min D.I.D-kedja, och har alltså ett kedjelås med en länk, en mellanbricka, och slutligen en låsbricka.

Nu har jag ju sett att kedjelås-setet består av det på den här bilden:
Kedjelås.PNG

...men jag har även en låsbricka:
låsbrickan.PNG

Jag minns inte hur jag monterade kedjan förra gången (det var en likadan), och undrar nu om det är tanken att man ska "dorna" fast med enbart brickan, eller om brickan först ska klämmas dit och sedan låsbrickan ytterst??

Tips/kunskap om hur jag gör med det här låset, och vad som krävs i verktygsväg. När jag gjorde det förra gången hade jag inga specialverktyg alls, men den kraftiga brickan som ska på låset, är extrem passning på och kräver ett jäkla tryck om den ska på.
 

Boofer

Sporthojsnörd
Gick med
12 Sep 2016
Ort
Umeå
Hoj
S1000R-15
Det är möjligt att låsbrickan bara ska användas som ett mellanlägg så att du inte nitar ihop kedjan för trångt. Du trycker bara dit änden över pinnen och drar sedan upp den igen efter att du har nitat.
 

Hamrin

Bleeaah
Gick med
28 Jan 2007
Ort
Falun
Hoj
Aprilia Tuono Factory
Såhär ser ett kedjelås ut man låser med clips.. det du visade ser ut att ska nitas.
Saknar spåren för låsclipset.

Ang verktyg, kolla med någon som brukar mecka om denna vill hjälpa dig med att nita ihop, eller beställ/köp ett lås med clips, kostar runt 30-50kr.
 

Bifogat

  • 16571-Kedjelas_till_530_O-Ring_kedja-1137_large.jpg
    16571-Kedjelas_till_530_O-Ring_kedja-1137_large.jpg
    53.2 KB · Visningar: 53
  • cz-kedjelas-520-o-ring-guld.jpg
    cz-kedjelas-520-o-ring-guld.jpg
    62.7 KB · Visningar: 53

Millihaff

Sporthojsnörd
Gick med
26 Dec 2005
Ort
Republiken Åsen
Hoj
Muz 718cc
Är det spår i pinnarna längst ut ska låsclipset dit, annars finns det små hål i änden på pinnarna om den ska nitas. M.a.o anvisningar för dornet i nitningsverktyget så ändarna expanderar.
Oavsett så ska ju den "tjocka" brickan dit förstäven om det är avsett för lås.
Oftast behöver man pressa ihop allt i.o.m x-ringarna för att få dit låsclipset.
Föredrar helnitad kedja efter att låset bestämde sig att hoppa av och lämna kedjan på asfalten bakom hojen en gång för några år sedan... "bara" en mil att gå hem för att hämta släp för att få hem eländet :(
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Tackar för input.
Mitt lås ska inte ha en låsbricka, utan alltså nitas dit.
Men jag undrar - brickan som då ska på, den går extremt trögt på o jag har fått använda polygrip för att ens få den att sitta utan att ramla av. Är det rätt metod att få dit den, alltså att nypa på den med polygrip eller rörtång innan man nitar?
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Efter att ha diskuterat det hela med tre hojåkare här på jobbet, varav en f.d. tävlande, får jag nog ge mig o använda ett traditionellt kedjelås istället. Det går inte pressa dit brickan och sedan nita låset så smidigt utan specialverktyg....som kostar både skjortan och livremmen.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Det har du väl redan fått flera svar på, att det behövs specialverktyg
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Nja det har föreslagits, men jag tänkte att det kanske fanns andra metoder eller befintliga verktyg som kunde användas.
Typ att pressa på brickan med handkraft och sedan dorna fast den, men eftersom det verkar knepigt så lämnar jag den idén.
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Nja det har föreslagits, men jag tänkte att det kanske fanns andra metoder eller befintliga verktyg som kunde användas.
Typ att pressa på brickan med handkraft och sedan dorna fast den, men eftersom det verkar knepigt så lämnar jag den idén.

Handkraft kanske är svårt, men jag har pressat på plattan med polygrip och sedan nitat med hammare, dorn och nåt tungt som man häller bakom som mothåll. Det funkar.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Nja det har föreslagits, men jag tänkte att det kanske fanns andra metoder eller befintliga verktyg som kunde användas.
Typ att pressa på brickan med handkraft och sedan dorna fast den, men eftersom det verkar knepigt så lämnar jag den idén.

Jag har ett verktyg köpt från Addemoto.
Men få brickan på plats så den sitter på nitarna borde gå med en polygrip. Öppna den lagom mycket för parallella käftar.
Man tar och trycker brickan först mot ena niten, sedan andra niten bit för bit för att undvika snedpressning.
När nitskallarna är i jämnhöjd med brickan borde man kunna ha en mutter eller en liten plåtbit med hål i emellan polygripen och brickan för att trycka på brickan ytterligare.
Ett bra skjutmått behövs för rätt avstånd för att kontrollera att brickan inte trycks in för långt i brist på passbitar med U.
Nitning, bra tungt mothåll och dorn. Till Addemotos verktyg medföljde tolk.
En liten plåtbit med ett hål som ska gå över niten (inte för mycket expanderad), men det ska inte gå att dra tolken av niten åt sidan (för lite expanderad).

Clipslås duger om du aldrig kör över 120km/h. Men körs hojen fortare, nitlås. För centrifugalkraften över främre drevet är så våldsam så clipslås kan öppna sig.
Så en lösning är clipslås. Sedan åker du lugnt till en MC-servicefirma och ber dom ta bort clipslåset och nita ett nitlås.
Bifogar foto på verktyg från Addemoto. Plåtarna med U-jack är passbitar som hindrar man trycker in brickan för långt (och mosar O-/X-ringarna). Man sätter en passbit på varje sida.
Två passbitar med U-jack medföljer varje nitlås jag köpt från Addemoto till deras starkaste kedja.

PMar du mig din adress kan jag skicka två passbitar till dig.
Ingen garanti passbitarna har rätt tjocklek för just din kedja.
 

Bifogat

  • ADDEMOTO-verktyg.jpg
    ADDEMOTO-verktyg.jpg
    117.8 KB · Visningar: 88
Last edited:

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Jag har ett verktyg köpt från Addemoto.
Men få brickan på plats så den sitter på nitarna borde gå med en polygrip. Öppna den lagom mycket för parallella käftar.
Man tar och trycker brickan först mot ena niten, sedan andra niten bit för bit för att undvika snedpressning.
När nitskallarna är i jämnhöjd med brickan borde man kunna ha en mutter emellan polygripen och brickan för att trycka på brickan ytterligare.
Ett bra skjutmått behövs för rätt avstånd för att kontrollera att brickan inte trycks in för långt i brist på mellanbitar med U.
Nitning, bra tungt mothåll och dorn. Till Addemotos verktyg medföljde tolk.
En liten plåtbit med ett hål som ska gå över niten (inte för mycket expanderad), men det ska inte gå att dra tolken av niten åt sidan (för lite expanderad).

Clipslås duger om du aldrig kör över 120km/h. Men kör hojen fortare fortare, nitlås. För centrifugalkraften över främre drevet är så våldsam så clipslås kan öppna sig.
Så en lösning är clipslås. Sedan åker du lugnt till en MC-servicefirma och ber dom ta bort clipslåset och nita ett nitlås.
Bifogar foto på verktyg från Addemoto. De mellanbitarna med U-jack är passbitar som hindrar man trycker in brickan för långt (och mosar O-/X-ringarna). Två räcker.
Två mellanbitar med U-jack medföljer varje nitlås jag köpt från Addemoto till deras starkaste kedja.

PMar du mig din adress kan jag skicka två mellanbitar till dig. Ingen garanti de har rätt tjocklek för just din kedja.


- Ja det är ett bök att montera nitlås utan specialverktyg. Men din idé om att montera clipslås o åka o få nitlås ditsatt på firma är ju utmärkt :tummenupp
(det retar mig inte alls att jag inte kom på det själv...)

- - - Updated - - -

https://www.xlmoto.se/kedjeverktyg-proworks#?p
Den lådan köpte jag. Har monterat två nitlås hittills.
600 spänn.
Det finns en på Biltema för 900 också.

- Ja vettigt pris där, men jag jag tror jag monterar cliplås o åker till mc-verkstan o får nitlås monterat av dem.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
TS skriver
- Ja det är ett bök att montera nitlås utan specialverktyg. Men din idé om att montera clipslås o åka o få nitlås ditsatt på firma är ju utmärkt
(det retar mig inte alls att jag inte kom på det själv...)

Lägg ingen tid på sånt som att reta dig på dig själv. Bara njut av det fina vädret idag !

Livet är inte långt nog för att hinna begå alla misstag själv.
Lär av andras erfarenhet.
 
Last edited:

wm1000

Medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Järfälla
Hoj
Grå metallic
Råkade ut för just den typen av kedjelås för ett antal år sen, där det inte är förborrat i mitten så man kan trycka ut den, använde just det verktyget i filmen, pinnen som ska trycka så den expanderar, gick helt enkelt av, så det blev den långsamma lösningen med lite tyngre mothåll och kulhammare, tar tid men funkar alltid....:)
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Biderna som TS visar i första posten är delar till två olika låstyper. Den första är ett nitlås och den andra bilden ett låsclips till ett lås som kan öppnas igen. De bör man undvika och använda nitlås istället som är mycket säkrare. Det går inte att nita ett clipslås genom att änden på dem har ett annat utförande.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Råkade ut för just den typen av kedjelås för ett antal år sen, där det inte är förborrat i mitten så man kan trycka ut den, använde just det verktyget i filmen, pinnen som ska trycka så den expanderar, gick helt enkelt av, så det blev den långsamma lösningen med lite tyngre mothåll och kulhammare, tar tid men funkar alltid....:)

- Har för mig att det var så jag gjorde på andra hojen, fast inte med kulhammare.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top