Justera kopplingsvajer (R1 -98)

DSL-FZR

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Dec 2008
Ort
Lidköping
Hoj
Yamaha R1, Triumph Daytona 675
Då var det dags att ta hjälp här igen. Det här problemet märks mest vid krypkörning, var på bikedagarna i helgen och då blev det en del långsam körning.

När jag har ettans växel i och håller inne kopplingen så hackar liksom hojen ibland, det känns som att det inte är helt frikopplat. Dels bytte jag kopplingsvajer för nåt år sen och jag har även bytt till justerbara broms och kopplingsgrepp. Men inte ens läget med mest vinkel på kopplingshandtaget råder bot på problemet.

Jag antar att det är för mycket glapp där vajern ansluter till kopplingen. Justeringen man kan skruva på uppe vid handtaget ställer väl bara in spelet.

Det han säger vid 2:26 här. Det han säger vid 2:44 gör en kille i den andra videon. Men jag antar att det borde räcka att justera på muttrarna då allt är original, även den nya kopplingsvajern. Var nog bara att justeringen blev knasig vid bytet. https://www.youtube.com/watch?v=diF4XN0OxMI

https://www.youtube.com/watch?v=D4Imz3tEAfA

Kanske är löjlig fråga egentligen, men tänkte ändå kolla här då jag inte kan kika på det med en gång.
 
Last edited:

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Att justera vajern nere vid motorn gör samma sak som justeringen vid handtaget.
Idealt är att du har justeringen vid handtaget utskruvad ca 2,5 varv så du enkelt kan justera vid behov.

Sedan sätter du spelet nere vid motorn (de två muttrarna) tills du har en liten aning frispel på kopplingsarmen.

Viktigt är att kolla läget på kopplingsarmen, den säger en del om lamellernas skick men det kan även bli fel vid montage av kopplingskåpan, när du med handkraft drar kopplingsarmen mot stopp (bara ta ut frispelet) så ska pil och punkten i armen linjera.

Står de mycket fel blir utväxlingen på kopplingen tokig och du får för kort slaglängd på armen :tummenupp

Clutch R1 -98.jpg

Mer info här:
https://www.scribd.com/document/6363762/Yamaha-YZF-R1-1998-Service-Manual-4XV1-AE1
 
Last edited:

DSL-FZR

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Dec 2008
Ort
Lidköping
Hoj
Yamaha R1, Triumph Daytona 675
Att justera vajern nere vid motorn gör samma sak som justeringen vid handtaget.
Idealt är att du har justeringen vid handtaget utskruvad ca 2,5 varv så du enkelt kan justera vid behov.

Sedan sätter du spelet nere vid motorn (de två muttrarna) tills du har en liten aning frispel på kopplingsarmen.

Viktigt är att kolla läget på kopplingsarmen, den säger en del om lamellernas skick men det kan även bli fel vid montage av kopplingskåpan, när du med handkraft drar kopplingsarmen mot stopp (bara ta ut frispelet) så ska pil och punkten i armen linjera.

Står de mycket fel blir utväxlingen på kopplingen tokig och du får för kort slaglängd på armen :tummenupp

View attachment 443411

Mer info här:
https://www.scribd.com/document/6363762/Yamaha-YZF-R1-1998-Service-Manual-4XV1-AE1

Aha! Det finns alltså markeringar! Då ska jag kika det först och främst. Tänker även att själva kopplingshandtaget (kina) kanske har mindre vinkel än originalet har så det inte kan frikoppla helt. Tack för svaret, får kika och återkomma :tummenupp
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Ja det är ju inte omöjligt att det blir kortare slag med nya handtagen, det vore ju ju lite för enkelt fel i så fall :)
 

DSL-FZR

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Dec 2008
Ort
Lidköping
Hoj
Yamaha R1, Triumph Daytona 675
Ja det är ju inte omöjligt att det blir kortare slag med nya handtagen, det vore ju ju lite för enkelt fel i så fall :)

Nu ska vi se! Kollade till hojen och kunde se följande. Pilen och punkten linjerar. Alltså när kopplingshandtaget är utsläppt, jag rör ingenting. Drar jag däremot in kopplingshandtaget fullt så vrider punkten givetvis runt. Bifogar även en bild på kopplingshandtaget.

Vad tror du/ni?
 

Bifogat

  • Utsläppt.JPG
    Utsläppt.JPG
    529.9 KB · Visningar: 42
  • Indraget.JPG
    Indraget.JPG
    540.2 KB · Visningar: 36
  • Handtag.JPG
    Handtag.JPG
    476.6 KB · Visningar: 24

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Jo fast du ska kolla linjeringen samtidigt som du trycker på kopplingsarmen tills den tar stopp.
Nu menar jag inte Magnus Samuelsson trycka så kopplingsarmen pekar framåt utan bara tills det lilla frispelet är borta.

Antagligen blir det ingen större skillnad men det beror ju hur mycket frispel du har i vajern.
Varför jag öht nämner det beror på att om inte armens geometri hamnar rätt så tappar du slaglängd och kan därför inte frikoppla ordentligt.

Kopplingshandtaget kan se lite misstänkt ut, har det funkat med det handtaget förut?
Har du kvar original handtaget så jämför om det finns risk att det nya träffar styret tidigare :tummenupp

Bytt till någon annan typ av olja?

kopplingsarm2.jpg
 
Last edited:

DSL-FZR

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Dec 2008
Ort
Lidköping
Hoj
Yamaha R1, Triumph Daytona 675
Jo fast du ska kolla linjeringen samtidigt som du trycker på kopplingsarmen tills den tar stopp.
Nu menar jag inte Magnus Samuelsson trycka så kopplingsarmen pekar framåt utan bara tills det lilla frispelet är borta.

Antagligen blir det ingen större skillnad men det beror ju hur mycket frispel du har i vajern.
Varför jag öht nämner det beror på att om inte armens geometri hamnar rätt så tappar du slaglängd och kan därför inte frikoppla ordentligt.

Kopplingshandtaget kan se lite misstänkt ut, har det funkat med det handtaget förut?
Har du kvar original handtaget så jämför om det finns risk att det nya träffar styret tidigare :tummenupp

Bytt till någon annan typ av olja?

View attachment 443426

Tack så jättemycket för svaret! Ska ta hojen till föräldrarna snart där jag kan meka och ta hjälp av farsan som brukar kunna trolla med knäna ;) Har även originalhandtaget där så jag kan kolla rubbet :tummenupp

Jag vet att jag känt det tidigare med just det här handtaget, alltså att det inte känns helt frikopplat utan att hojen vill hacka lite/dra iväg fast jag håller inne handtaget helt just när man kör sakta. Inte så ofta man kör i gångfart men fick väl ett ryck nu i början på säsongen att få ordning på det!
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Jo lika bra att reda ut det.
Extra bra att ha någon mer med så man kan bolla idéer.

Håller tummarna att det löser sej :tummenupp
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Just ja, som han säger i första filmen, om linjeringen inte stämmer så är det likadant på din hoj, du kan du lossa ett clips på axeln som armen sitter på, dra av armen och justera läget så linjeringen blir rätt.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top