Köra upp med lysande ABS lampa...

newflag

Medlem
Gick med
8 Jun 2012
Ort
OUttA
Hoj
Hayabuzzza Turbo with NOS running on LH2
Så du skall man efter 2,5år äntligen köra upp för tungt kort så man kan köpa en Hayabuzza turbo och gazza satan...nej det skall jag inte.



Men det jag skall göra är att låna en polares hoj för uppkörning, han använder inte sin hoj speciellt ofta och vi/jag tittade igenom den igår. Allt var bra förutan att ABS lampan lyser och inte släcks när man kör iväg. ABS systemet fungerar inte då det går att låsa bakhjulet när man bromsar från ca 40km/h.

Personligen bryr jag mig inte om ABS systemet fungerar eller inte, att köra upp utan abs fungerar utmärkt för min del.

Frågan är ju dock vad trafiksnubben tycker, enda sättet att kontrollera om ABS systemet verkligen fungerar är ju att faktiskt sätta sig på hojen och köra iväg. När man sedan uppnått en hastighet på ca 10km/h så skall lampan slockna vilket denna inte då gör...


Så vad tror SportHoj panelen, stopp och belägg:död eller gas och nedlägg:tuttar?
 

Dhenniz

Sporthojsnörd
Gick med
11 Jan 2018
Ort
Strömsund
Hoj
Suzuki: GSF 650 Bandit 2007 och DL 650 V-Strom 2004
Jag är väldigt säker på att du inte kommer få köra med den hojen om inte ABS funkar. Det som däremot kan vara fel på abs'en att den inte slocknar kan vara att avståndet mellan ring och sensor är för stort. Eller att en ring skevar lite. (Det senare hände på min cb650f i fjol efter däckbyte bak) Kolla det, enkelt fixat och sen är det ju bara att köra.
 

newflag

Medlem
Gick med
8 Jun 2012
Ort
OUttA
Hoj
Hayabuzzza Turbo with NOS running on LH2
Jag är väldigt säker på att du inte kommer få köra med den hojen om inte hände på min cb650f.

När jag körde upp med körskolehoj så kollade de inte abs:en verkligen fungerade.

Men du tror alltså att han kommer testa hojen personligen?

Tack för tipsen för övrigt :)

Koppla ur lampan? Om problemet inte går att fixa alltså.

Det är LCD display så det blir svårt :/
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Han kommer ju inte köra med din mc så inga problem.

Förr eller senare skall felet ändå lagas så lika bra att fixa det med en gång.
 

Dhenniz

Sporthojsnörd
Gick med
11 Jan 2018
Ort
Strömsund
Hoj
Suzuki: GSF 650 Bandit 2007 och DL 650 V-Strom 2004
När jag körde upp med körskolehoj så kollade de inte abs:en verkligen fungerade.

Men du tror alltså att han kommer testa hojen personligen?

Tack för tipsen för övrigt :)



Det är LCD display så det blir svårt :/

Säkerhetskontroll ingår ju i uppkörningen, så du kan ju åka på just den biten. ALLT kan missas, även av trafikinspektörer, men med tanke på hur många jag såg som kuggades av olika anledningar förra året så skulle jag inte chansa med sånt som på förhand går gardera sig mot.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Eftersom ABS-lampan inte släcks förrän man kör med hojen lär inspektören knappast se att den lyser när du kör !
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstationen
Hoj
Zebraröd Honda Eldblad
Blir du kuggad på att du låser bromsarna blir det då svårt att hävda att det inte går för att hojen har ABS :tungan
 

newflag

Medlem
Gick med
8 Jun 2012
Ort
OUttA
Hoj
Hayabuzzza Turbo with NOS running on LH2

Dhenniz

Sporthojsnörd
Gick med
11 Jan 2018
Ort
Strömsund
Hoj
Suzuki: GSF 650 Bandit 2007 och DL 650 V-Strom 2004
Eftersom ABS-lampan inte släcks förrän man kör med hojen lär inspektören knappast se att den lyser när du kör !

Och det är absolut ingen risk att man får köra upp den i rullfart och sen stanna för att visa? Eller att han märker den lampan när han iakttar vid krypkörning eller efter bromsproverna?

Jag säger inte att man inte kan komma undan med det, men chansen att det märks är stor. Att tejpa över lampan eller släcka den lär märkas tidigare då det syns på ABS ringarna och säkerligen också nån logga att hojen har ABS..

Jag själv skulle inte chansat om jag absolut inte hade ett annat val. Sensoravstånd och om ringarna skevar kan man kolla själv på 5 minuter och om man ber en firma snällt bara kika lite snabbt så är just de bitarna uteslutna eller fixade på direkten över en bullpåse. Är det ingen som kan köra den till firma och fråga, så ta den på släp dit?
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Är det krav på ABS då?

Bara så ni inte gör en höna av en fjäder istället för att bara tala om att den funktionen inte funkar från början så förarprövaren vet om. Det är ju inte olagligt att köra utan ABS...

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Är det krav på ABS då?

Bara så ni inte gör en höna av en fjäder istället för att bara tala om att den funktionen inte funkar från början så förarprövaren vet om. Det är ju inte olagligt att köra utan ABS...

Skickat från min G8441 via Tapatalk

Rent tekniskt så blir det väl 2:a på besiktning med felande ABS, så en hoj som har ABS ska ha fungerande ABS för att vara laglig. Hur de ställer sig till det på uppkörning vet jag öht inte däremot.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Rent tekniskt så blir det väl 2:a på besiktning med felande ABS, så en hoj som har ABS ska ha fungerande ABS för att vara laglig. Hur de ställer sig till det på uppkörning vet jag öht inte däremot.
Ja, det kan ju vara ett litet, litet problem.

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 

zoddri

Alltid retar det nån
Gick med
17 Jun 2004
Ort
uume
Hoj
Honda VFR1200F -10
Är det krav på ABS då?

Bara så ni inte gör en höna av en fjäder istället för att bara tala om att den funktionen inte funkar från början så förarprövaren vet om. Det är ju inte olagligt att köra utan ABS...

Skickat från min G8441 via Tapatalk

Finns det ABS ska det funka. Det är helt ok att köra upp på hoj som inte har det men det är inte ok att köra upp på en trasig hoj.
Fick jag förklarat för ett gäng år sen i alla fall :)
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Finns det ABS ska det funka. Det är helt ok att köra upp på hoj som inte har det men det är inte ok att köra upp på en trasig hoj.
Fick jag förklarat för ett gäng år sen i alla fall :)
Det låter rätt som sagt.

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 

Blomsterhondan

Sporthojsnörd
Gick med
13 Jul 2015
Ring körkortsmyndigheten och fråga!
Jag är ganska säker på att du kan köra upp med en 2:a, speciellt om du har beställt tid på verkstad.
Om körkortsmyndigheten sagt ok så tala om att abs-lampan lyser men att du har verkstadstid. Du visar du att du har koll på läget.
Mig veterligen så får abs lampan ström gemensamt med övrig instrumentering. Skall den släckas så räcker det inte att kapa sladden från abs enheten.
Var ärlig och gör rätt så löser det sig nog. Inspektörerna är nog otroligt trötta på alla som säger att felet uppstått på vägen till uppkörningen. Lycka till!!!
 

RookieM

Alltid samma hypemode, tillbaka i din iphone
Gick med
1 Jun 2014
Ort
Stenungsund
Hoj
Nippon Power baby!
Som tidigare skribenter sagt:
Har hojen ABS så ska ABS:en funka för att vara godkänd. Vet dock inte huruvida en körprovs-förrättare kommer kontrollera att ABS:en funkar ok.

Om inte kraven vid körprovet har ändrats sedan 2013 så skall ABS:en INTE gå in vid inbromsning för att vara godkänd, kanske tillåts något klick. Så bromsförfarandet med och utan ABS på provet är väl identisk.

Men som Blomsterhondan sa, ring myndigheten och ställ frågan. OM provförättaren märker att ABS inte fungerar trots att hojen har det så är det ganska enkelt för honom att kugga dig.. Oavsett om sladd/lampa täcks över, det syns VÄLDIGT tydligt om en hoj har ABS (den hålade kransen vid bromskivorna).

Så ställ ring & fråga, får du inte svaret du vill ha så kan du ju alltid chansa.. :D
 

newflag

Medlem
Gick med
8 Jun 2012
Ort
OUttA
Hoj
Hayabuzzza Turbo with NOS running on LH2
Ett jävligt urladdat batteri var problemet till att ABS lampan lyste, efter ett dygns laddning med smartladdare så startade hojen som vanligt igen (vi fick putta igång den igår) och ABS lampan slocknar och det går ej att låsa bakhjulet längre.


Så nu får någon annan ta reda på om man får köra med lampan tänd eller inte :)
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top