Scandinavian Raceway Anderstorp

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Såg att helgens bankörning på Anderstorp är inställd. :-(
Verkar som att anledningen är ännu ett övergrepp på motorsporten i miljöns tecken.
Så jävla PK alla politiker tydligen måste agera i dessa valtider. Ingen sans och balans.

Från hemsidan:
”180502 INFORMATION ANGÅENDE SCANDINAVIAN RACEWAY, ANDERSTORP.

Den 17:e april beslutade länsstyrelsen att begränsa verksamheten på Scandinavian Raceway till två dagar och en kväll per kalendermånad tills nytt beslut fattats.”

Är detta enbart pga påstådda bullerstörningar, eller?:va
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Det är nog dags att införa eldrift i motorsporten vare sig utövarna vill eller inte. Det vi ser idag är bara början på den processen.
Alternativet är bara avveckling på sikt.

Problemet i dagsläget är att klubbens ekonomi kan vara hotad om man begränsar verksamheten på banan såpass kraftigt.


Det blir en "syn" att se ett antal cbr125 som defillerar runt Anderstorp på licens kursen. OBS ironi.


Hoppas att allt löser sig så att mark och miljödomstolen inhiberar beslutet medans överklagande processen pågår.
 
Last edited:

Selinder

Medlem
Gick med
28 Aug 2009
Ort
Tranås
Hoj
Ninja 400,RGV 250 VJ23
Någon som vet om det blev något beslut idag?
De som klagar visste väl att det var en motorbana där så det är väl bara att flytta eller tiga!
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Japp inhibiteringen gick igenom så det är SEC på torsdag och SM i RR fre-söndag !
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Jag inser att detta är segdraget och kommunalpolitik är svårt men... Det måste finnas någon med lite lobbyistkunskaper inom RR-sporten? Jag kan inte vara den enda som tjänar pengar på att ha åsikter som alltid ligger i linje med företagets bästa. Kommunlapolitiker behöver utbildas precis som alla andra. De behöver få beröm när de gör bra saker och (saklig) kritik när de inte gör det. De behöver informeras om påverkan på näringsliv och lokala investeringar, de behöver förstå hur mycket pengar som omsätts. De behöver höra vad 95 dB är och att en fis efter en kommunal bjudlunch låter mer o.s.v.

Motorbanor är inte de enda som måste kämpa för att få sin rätt. även om jag starkt ogillar fegisboll så kostar det mycket pengar med plan och omklädningsrum men de växer som svampar i jorden. Alla kommunalpolitiker spelade inte fegisboll som små men klubbarna är helt enkelt bättre på att motivera behovet.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
"Sporten" som utövas av de "without balls" kallas för fjollboll :rock
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Jag inser att detta är segdraget och kommunalpolitik är svårt men... Det måste finnas någon med lite lobbyistkunskaper inom RR-sporten? Jag kan inte vara den enda som tjänar pengar på att ha åsikter som alltid ligger i linje med företagets bästa. Kommunlapolitiker behöver utbildas precis som alla andra. De behöver få beröm när de gör bra saker och (saklig) kritik när de inte gör det. De behöver informeras om påverkan på näringsliv och lokala investeringar, de behöver förstå hur mycket pengar som omsätts. De behöver höra vad 95 dB är och att en fis efter en kommunal bjudlunch låter mer o.s.v.

Motorbanor är inte de enda som måste kämpa för att få sin rätt. även om jag starkt ogillar fegisboll så kostar det mycket pengar med plan och omklädningsrum men de växer som svampar i jorden. Alla kommunalpolitiker spelade inte fegisboll som små men klubbarna är helt enkelt bättre på att motivera behovet.

I detta fallet är nog inte kommunpolitikerna problemet, för så som jag hört till och från så är politiken i kommunen FÖR verksamhet på banan, då dom insett att namnet/varumärket Anderstorp är synonymt med banan, och inget annat.

Det var ju Länsstyrelsen som rörde till det, och dom ihop med Naturvårdsverkets riktlinjer, blir det alltid skit på banorna.

Så som jag upplevt det som arrangör av tävlingar i Törebodakommun, så stod Politiken, Polisen och 99% av dom som bodde i området positivt. Dock flyttade en bokskrivande ornitolog in i en fastighet i direkt anslutning till banan, då vart det "jobbigt". Länsstyrelse fick fullt upp.
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Nu händer det saker på Anderstorp igen!


Fick meddelande från Filip Backlund att bandagarna i augusti blivit inställda av banägaren pga av nya bullerkrav och nytt sätt att mäta buller. De skall tydligen testa bullerekvivalent mätning istället för toppvärden. Provperiod på 2 år tydligen.

Info från banans hemsida:

NYTT MILJÖBESLUT OCH UPPDATERAD AKTIVITETSKALENDER 2018!
Gislaveds kommuns Bygg-, och Miljönämnd har nu tagit beslut om verksamhetsutövarens anmälan om miljöfarlig verksamhet.

Som första kommun i Sverige har man vågat ta ett innovativt beslut när det gäller bullerpåverkan och man har, likt de flesta länder i europa nu beslutat om ekvivalent bullermätning som metod för bedömning av motorbanans omgivningspåverkan.

Under en prövotid skall nu verksamhetens bullernivåer utredas och utvärderas innan man fastställer de nivåer som sedan kommer att gälla vid förbifartsmätning av fordon på anläggningen. Ekvivalent ljudmätning ger verksamhetsutövaren en bättre möjlighet att i bevaka bullernivåerna och arbeta med förebyggande åtgärder så att bulleröverträdelser minimeras för att, med större erfarenhet av mätmetoden, kunna elimineras helt.

Vi har därför också publicerat en reviderad preliminär aktivitetskalender för 2018 som kommer att kompletteras efterhand som det nya beslutet kommunicerats till de brukare av anläggningen som haft preliminära bokningar enligt de tidigare försiktighetsmåtten för verksamheten.

Du hittar den som en pdf HÄR!

Eventuellt tillkommande evenemang läggs till löpande och kalendern uppdateras om/när så sker.

http://www.srwanderstorp.se/sv/nyheter/nytt-miljobeslut-och-uppdaterad-aktivitetskalender-2018/
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Hoppas detta faller väl ut! Då kanske det finns en framtid för oss banåkare iallafall...

Synd bara att de prioriterat bort bandagar med MC nu.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Hoppas detta faller väl ut! Då kanske det finns en framtid för oss banåkare iallafall...

Synd bara att de prioriterat bort bandagar med MC nu.
Synd att de satt nivån så lågt att ingen kan uppfylla den menar du?

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Synd att de satt nivån så lågt att ingen kan uppfylla den menar du?

Skickat från min G8441 via Tapatalk

Nja, tänkte mest på att det verkar som ARC sagt upp bandagsarrangörer MC för att få ned bullermedelvärdet över tid.
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Ekvivalent mätning kan faktiskt göra det bättre på lite längre sikt.
Men eftersom vi idag inte vet vad värdet vart innan så är det ju svårt att veta hur det kommer bli i framtiden i förhållande till innan.

Men rent hypotetiskt så kan det ju bli bättre om man kan planera upp körningarna.
Helt plötsligt så är det ju kanske bättre med klungor av MC som låter mera och sedan "tyst" en period på 80s.
Mot innan då en klunga lät för mycket i förhållande till en ensam MC.

Jag vet att på Tierp Arena där man kör Top Fuel mm så låter det minst sagt MYCKET, men där har kommunen sagt OK till detta under några minuter / dygn, då man just använder sig av ekvivalent mätning.

Så, då det står 60dB ekvivalent kanske man i teorin kan åka runt med ett par MotoGP hojar och ändå hålla sig inom värdet.
Svårt att sia om det då man inte sett några mätningar...framtiden får utvisa, men jag är övertygad om att Kommunen vill ha verksamhet på banan. Det är Länsstyrelsen som är jobbig !
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Ekvivalent mätning kan faktiskt göra det bättre på lite längre sikt.
Men eftersom vi idag inte vet vad värdet vart innan så är det ju svårt att veta hur det kommer bli i framtiden i förhållande till innan.

Men rent hypotetiskt så kan det ju bli bättre om man kan planera upp körningarna.
Helt plötsligt så är det ju kanske bättre med klungor av MC som låter mera och sedan "tyst" en period på 80s.
Mot innan då en klunga lät för mycket i förhållande till en ensam MC.

Jag vet att på Tierp Arena där man kör Top Fuel mm så låter det minst sagt MYCKET, men där har kommunen sagt OK till detta under några minuter / dygn, då man just använder sig av ekvivalent mätning.

Så, då det står 60dB ekvivalent kanske man i teorin kan åka runt med ett par MotoGP hojar och ändå hålla sig inom värdet.
Svårt att sia om det då man inte sett några mätningar...framtiden får utvisa, men jag är övertygad om att Kommunen vill ha verksamhet på banan. Det är Länsstyrelsen som är jobbig !

En klar nackdel enligt Luff och han borde vara insatt i ljudproblematiken, när det är "mättat" så står verksamheten still som jag förstod det och det vore ju trist att innan lunch få reda på att

"resten av dagen är inställd då vi låtit för mycket, välkomna en annan dag och hoppas på bättre tur"

eller att efter kvalet få veta att racet kan vi inte köra för de klasserna före er lät för mycket.

Blir inte medelvärdet ett högt så är de ljudproblemen vi har idag bara småproblem.

Slutar väl med att halva hojvikten består av rör och burkar i slingor för att få köra...
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
En klar nackdel enligt Luff och han borde vara insatt i ljudproblematiken, när det är "mättat" så står verksamheten still som jag förstod det och det vore ju trist att innan lunch få reda på att

"resten av dagen är inställd då vi låtit för mycket, välkomna en annan dag och hoppas på bättre tur"

eller att efter kvalet få veta att racet kan vi inte köra för de klasserna före er lät för mycket.

Blir inte medelvärdet ett högt så är de ljudproblemen vi har idag bara småproblem.

Slutar väl med att halva hojvikten består av rör och burkar i slingor för att få köra...

Det håller jag med om att det scenariot inte är bra och Luff har ju garanterat mat på benen då på Gelleråsen mäts en hel del.
Men jag är ju lagd åt det hållet att jag vill se positivt på saker och ting, och tror att detta kanske är bättre än Länsstyrelsens beslut om endast 2 dagar + 1 kväll / månad.
Sen vet jag inte om det mäts och räknas / timma eller dag, det kan ju med spela in mycket,
och om jag fattat beslutet rätt. Så är det ju fortfarande samma ljudnivå vid närmast bofasta enligt Naturvårdsverketsriktlinjer som skall följas, Dvs att då kan man som innan köra med 95 db vid förbifart konstant som innan under 28 dagar och 6 kvällar / år under dom 2 år som provet gäller för denna mätmetoden.
Skillnaden är att man nu inte mätare styck vis utan ekvivalent, så samma som innan.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
En gissning är att den mätmetoden för buller sprider sig till fler banor.

Det öppnar för att satsa på elbilar och elmotorcycklar i motorsporten. I juniorverksamheten är eldrift ett intressant alternativ för möjliggöra mer träningsmöjligheter för den gruppen. Alternativet blir bara en allt mindre verksamhet. I ett sådant läge är det sannolikt att den gruppen ungdomar söker sig till annan idrott
 

Fohlin

Gotlänningen
Gick med
23 May 2003
Ort
Gotland
Hoj
Ducati 916
Kan nån förklara vad ekvivalent mätning betyder (nån som är helt säker på att hen vet)?
I mina öron låter det bara som att man bestämmer ett värde som inte får överstigas, men jag verkar ha fel eftersom ni pratar om medelvärden, och mängd buller per dag och annat. Jag förstår inte - förklara gärna.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Kan nån förklara vad ekvivalent mätning betyder (nån som är helt säker på att hen vet)?
I mina öron låter det bara som att man bestämmer ett värde som inte får överstigas, men jag verkar ha fel eftersom ni pratar om medelvärden, och mängd buller per dag och annat. Jag förstår inte - förklara gärna.
Det är ett medelvärde över tid, vilket tar ut problemet med enstaka höga ljud, men självklart måste ju det valda maxvärdet vara relevant också. Säg att max är 50 decibel under 2h. Har det då väsnats 110 decibel första timmen så måste det vara helt knäpptyst timme 2, eftersom 110/2=55.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Det är ett medelvärde över tid, vilket tar ut problemet med enstaka höga ljud, men självklart måste ju det valda maxvärdet vara relevant också. Säg att max är 50 decibel under 2h. Har det då väsnats 110 decibel första timmen så måste det vara helt knäpptyst timme 2, eftersom 110/2=55.

Är det toppvärden på respektive timme som slås ut till ett medelvärde över tid?

I ditt exempel skulle man kunna väsnas 110 dB konstant timme ett eller gäller att maxvärdet under timme ett var 110 dB och man räknar på det?
Eller är det medelvärde timme för timme också?
 

HCN

gnicararysålbmaet
Gick med
15 Jun 2011
Ort
SoSo
Hoj
GråMorrandeGatslampa®
Det är ett medelvärde över tid, vilket tar ut problemet med enstaka höga ljud, men självklart måste ju det valda maxvärdet vara relevant också. Säg att max är 50 decibel under 2h. Har det då väsnats 110 decibel första timmen så måste det vara helt knäpptyst timme 2, eftersom 110/2=55.

Men dB-skalan är ju logaritmisk vilket betyder att om amplitudförändringen tas i beaktande så blir det inte riktigt så enkelt. Om man väsnats 110dB i 1h måste det vara tyst i 1000h om man ska få ett medel på 50dB.
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top