Suzuki GSXR-750 går orent på 3 och 4 cylindern.

ZeroX

ZeroX
Gick med
28 Oct 2004
Ort
Nyköping
Hoj
Suzuki GSXR750
Hej,

Har roat mig med i vinter att plocka bort förgasarbryggan och byta nålventiler som jag köpte eftersom den gick orent på 3 och 4:a. De var i behov att bytas så det gjorde ju inget, men jag har fortfarande samma problem och lite läckage under vid förgasaren (kass på termologin tyvärr). Läckaget kan jag nog täta, men att den går piss är värre.
Varvar man över 4000 varv så fungerar den bra.

Ngn som vet vad mer man ska titta på. Gnista har jag, men kan det vara tändspolen som är kass?
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + TL1000RW + G650X Moto
På min gick kabeln till ena spolen av precis vid kabelskon. Dra lite i kablarna på spolarna och se om någon ger ned sig. Vad gäller läckaget från förgasarna så kan du köpa en sats med alla packningar och o-ringar på ebay.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Bytte du emulsionsrör i samband med nålbytet?
Den kan ju ha haft dynyjetkit.
 

ZeroX

ZeroX
Gick med
28 Oct 2004
Ort
Nyköping
Hoj
Suzuki GSXR750
Nu har inte jag lokaliserat spolen. Borde kanske inte vara så svårt att hitta :) Tips?

Loctitite blå annars hörde jag kan vara ett alternativ. Den läcker vid plastlocken som sitter under på den till höger om bränslet (2:a cyl). Såg inga packningar på dessa?
https://photos.app.goo.gl/wojjQ3SofQLiLngR6
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
ZeroX skriver
Nu har inte jag lokaliserat spolen. Borde kanske inte vara så svårt att hitta Tips?

Det är väl som vanligt på moderna hojar, tändspolarna sitter direkt ovanpå tändstiften nerstoppade i toppen.

I nedan finns både exempel på nyare och äldre tändspolar.
https://www.ebay.ie/sch/Ignition-Coils/177952/i.html?_sop=1&_nkw=suzuki+gsx+750r

Är det en äldre model med en tändspole till två cylindrar är det väl bara att följa tändkabeln från tändstiftet ? För att hitta tändspolen.

Vilken årsmodel är det på din GSXR750?
 
Last edited:

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Om det är gamla grejer och 3&4 misständer så är det inte spolarna, vänster spole går till 1&4, höger går till 2&3.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Pratar ni om samma saker?
Nålventil är flottörnålen som reglerar soppanivån i flottörhuset under förgasaren. Om den inte tätar eller om soppanivån är för hög så kan den förgasaren läcka både på marken och in i insuget. Det "rör" som nålventilen tätar mot byter man inte. Kolla att det är rent och fint bara.

Trottelnålen sitter på trotteln och går ner i emulsionsröret.
 

ZeroX

ZeroX
Gick med
28 Oct 2004
Ort
Nyköping
Hoj
Suzuki GSXR750
Är typ dessa jag har bytt och behovet var stort för packningarna var kassa. Ja jag bytte hela delen och inte bara nålen.
http://ebutik.nccr.se/mc-butik-1/re.../forgasardelar-suzuki/flottorhusnalar-suzuki/

Då kan vi utesluta spolarna då. Årsmodell 1996!

Även om jag fick ett läckage nu så var det inte så innan och hade samma problem. Fick tipset att byta nålventilerna då. Så jag ska bara försöka täta ihop plastlocken under nu så är den säkert tät eftersom jag var där och skruvade på denna. Den kan ju oxå sitta tokigt, men det ser inte ut så.

Så inte spolarna och nya stift. Då måste det sitta i förgasaren ivf?
 

mloren

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Smögen
Hoj
Ett par dussin drygt, fördelat på 10 fabrikat
Låter väl som en riktig rengöring av förgasarna skulle va på sin plats, skit i lågfartmustyckena känns inte helt orimligt med dom symptomen du nämner.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Fn Björn
Två nålar i en höstack.... :)
Jag har bytt nålventiler pga läckage och överflödning men aldrig haft problem med gången då. Trottelnålar har gått av för mig och första gången trodde jag att det var tändrelaterat men clipset hade svarvat av nålen så den blockade allt.

Bästa var nog när ett huvudmunstycke hade lossnat och låg i koppen, hojen gick bra på fullgas, snabbaste avrostningen nånsin.....

Vacumfuggar kan ju ha problem med gummina, hårda eller spruckna, i bästa fall kan det ju funka att mjuka upp med nåt. (Tur att det finns RSfuggar)
 

ZeroX

ZeroX
Gick med
28 Oct 2004
Ort
Nyköping
Hoj
Suzuki GSXR750
Har inte bytt flottörventilerna. Endast nålventiler. Hade den inne hos MC mek i stan och de ska ha gjort rent lågfartsmunstyckena. Själv skruvade jag bort förgasarbryggan så fick dem fixa allt det.

Kollat membranen och de ser bra ut. Ser heller inget som är av eller konstigt heller.

Ska man göra rent lågfart så ska man väl inte pilla ngt, men hur gör man? Dieselbad? Ultraljud?
 

mloren

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Smögen
Hoj
Ett par dussin drygt, fördelat på 10 fabrikat
Har inte bytt flottörventilerna. Endast nålventiler. Hade den inne hos MC mek i stan och de ska ha gjort rent lågfartsmunstyckena. Själv skruvade jag bort förgasarbryggan så fick dem fixa allt det.

Kollat membranen och de ser bra ut. Ser heller inget som är av eller konstigt heller.

Ska man göra rent lågfart så ska man väl inte pilla ngt, men hur gör man? Dieselbad? Ultraljud?

Jag har haft exakt samma problem på några cyklar, går klockrent över 4-5000 varv men kass på ett par cylindrar därunder, samtliga har botats med ultraljudsvätt.

Men vissa har behövt ligga ganska länge innan ”propparna” släppt.
 

ZeroX

ZeroX
Gick med
28 Oct 2004
Ort
Nyköping
Hoj
Suzuki GSXR750
Okej, jag hör dig och du har säkert rätt (hoppas jag). Frågan är hur jag löser detta med en hel förgasarbrygga. Måste den tas isär igen osv?
 

mloren

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Smögen
Hoj
Ett par dussin drygt, fördelat på 10 fabrikat
Beror på hur stor tvätt du kommer har/kommer åt.

Jag har ganska många cyklar och därmet också många förgasare, tröttnade på att pilla isär varje brygga som skulle rengöras så jag köpte en större tvätt, tror den är på ca 30 liter, den sväljer fint en brgga från en rad 4.

Ska man bara rengöra en brygga kanske man kan gå ihop några kompisar o köpa tillsammans då var o en kanske inte har så stort behov.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Om de är skit i lågfartarna så har firman fuskat med rengöringen vilket inte är otroligt. Ultraljudstvätt är inget måste om du hittar skit i lågfartsmunstyckena. Dra bara igenom veckad koppartråd genom lågfartsmunstyckena så lär den funka sen. Ultraljudstvätt är en sista utväg om man inte hittar skit i något munstycke för då kan man ha enorm tur om tvätten får ut något gojs som inte syns i förgadarens inre. Obs även om de blir ultraljudstvättning av munstycken och förgasare så måste man karva ur munstyckena för hand , tvätten tar absolut inte bort alla sorters beläggningar.
Om förgasarna tas isär så kolla att flotörhöjden är ok de går inte lita blint på firman att de gjort det.
 

mloren

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Smögen
Hoj
Ett par dussin drygt, fördelat på 10 fabrikat
Nää, ultratvätt ingen mirakelmaskin men den kommer åt i kanaler du inte kommer åt med tråden.
Allt som går att skruva ur ska ur, alltså samtliga munstycken, rör, nålar, flottörer,trottlar m.m, sen kör du själva förgasaren i tvätten, poängen är att få bort skiten du inte ser eller kommer åt manuellt.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Fn Björn

Bästa var nog när ett huvudmunstycke hade lossnat och låg i koppen, hojen gick bra på fullgas, snabbaste avrostningen nånsin.....

Om motorn går bättre eller t.o.m. riktigt bra på fullgas utan huvudmunsgtycke i så har huvudmunstycket varit för alldeles för litet innan. Utan HM borde motorn ha dränkts i bränsle på fullgas.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top