REGLER FÖR TEKNIKFORUMET
Dessa regler appliceras även på övriga felplacerade teknikrelaterade trådar

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta ditt svar i ett (1) inlägg istället för flera.
- För icke MC-relarade frågor, använd OT Teknikforumet
VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från teknikforumet.
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I TEKNIKFORUMET
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 37 av 37
    ZeroX ZeroXs avatar
    Reg.datum
    okt 2004
    Hoj
    Suzuki GSXR750
    Hojen har gått som en klocka innan och har 3500 mil.

Har nu en ultraljudstvätt från Kjell. En som tar 6L och rymmer bryggan. Måste jag demontera hela bryggan med samtliga o-ringar mm eller räcker det att ta bort membranen och munstyckena?
    Det märkliga är att innan vi fixade förgasaren så blev inte avgaskrökarna knappt varma på 3 och 4 och 1 och 2 blev varma (fräser). Nu är 3 och 4 fräsvarma och 1 och 2 ljumma typ?
    Jag ska kolla med firman om de bara fixade de jag hade trassel med och skippade de andra.

Annars är det bort med bryggan och öppna 1 och 2 för rengöring i munstycken. Kan man skruva bort munstycken utan att det sabbar inställningar och rengöra dem för att sätta tillbaka dem?

hasenfrasen andersbrinks avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Hoj
    2xB12+VS1400+GPz1100
    Du kan få rengöra förgasarna hur många gånger som helst om du inte även rengör allt före förgasarna, dvs bränsle, tank, filter, pump, slangar etc.

Medlem mlorens avatar
    Reg.datum
    jul 2004
    Hoj
    Ett flertal
    Hmm, nu blir det lite märkligt, är det helt plötsligt 1 & 2 som trilskas istället 3 & 4...

Men hur som, ska du rengöra förgasarna så ur med allt, varenda grej som går att skruva/plocka loss, men som sagt, med det skriver nu kan man ju undra vad som egentligen är problemet, symptomet borde ju inte flytta sig.

ZeroX ZeroXs avatar
    Reg.datum
    okt 2004
    Hoj
    Suzuki GSXR750
    Allt innan är helt okej. Inga tokigheter!

Eftersom jag har slarvat (inte förstått) så har jag inte tömt förgasaren på bensin som innebär att jag kan ha fått kristaller.
    Innan fix så var det 3,4 som trasslade, skruvade isär och bytte nålventiler och säten på samtliga, firman rengjorde oxå lågfart, men jag vet inte om de bara tog 3,4 eftersom det var dessa jag pratade om. 1,2 borde ju såklart rengöras i samma sväng, men jag ska kolla det idag.
    Annars river jag loss bryggan och plockar isär allt. Har beställt Loctite Blue oxå för att täta lite extra vid flottörhusen mm

ZeroX ZeroXs avatar
    Reg.datum
    okt 2004
    Hoj
    Suzuki GSXR750
    Har skruvat bort munstycken, men det sitter en tredje pinne här som jag inte vet vad det är eller om den skall bort?
    Någon som vet?

Klicka på bilden för en större version

Namn:	gear.jpg
Visningar:	48
Storlek:	274,5 KB
Id:	443524

ZeroX ZeroXs avatar
    Reg.datum
    okt 2004
    Hoj
    Suzuki GSXR750
    Ja, då har jag kört detta enligt konstens regler med ultraljud och visst blev det rent. Tog loss så mkt jag kunde och vågade och sen ihop med allt och tillbaka. Resultatet är typ kanske ngt bättre, men fortfarande så går den inte på cylinder 1 och 3. 1:an värst och sen 3:an. 2 och 4 blir görheta på tomgång.
    Testade att dra en repa och allt över 3000 varv är skitbra. Går tokrent och bra, men så fort man kommer under 3000 är det skit.

Antingen så har jag inte fått rent lågfartsmunstyckena eller så är det annat i förgasaren som trasslar eller kan det vara tändspolen? Kan den ge sämre gnista vid lågt varv för att sen vid mer varv vakna till?

Behöver verkligen råd här nu ...

Medlem mlorens avatar
    Reg.datum
    jul 2004
    Hoj
    Ett flertal
    Ja här ä inte lätt att hänga med, ena stunden 2&4, nästa stund 1&2, och nu 1&3, låter väldigt märkligt och inte lätt att råda i på distans...jag tror dock fortfarande på att felet ligger i förgasarna.

ZeroX ZeroXs avatar
    Reg.datum
    okt 2004
    Hoj
    Suzuki GSXR750
    Det tror jag oxå och att lågfarten måste göras rent. Hur ser dessa munstycken ut och hur får jag rent kanalen?

Medlem cpkossas avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Hoj
    KTM 690SM
    Har du kollat så att luftskruvarna står rätt? Är förgasarna synkade?

Jag hade liknande strul med en gammal fireblade där 2 av blandarskruvarna stod helt fel.

ZeroX ZeroXs avatar
    Reg.datum
    okt 2004
    Hoj
    Suzuki GSXR750
    Är tyvärr inte så duktig på att veta hur de skall stå, men från hösten till våren så har den stått stilla och hösten fungerade den perfekt till våren då den har detta problem. Inget är rört på den.

Medlem
    Reg.datum
    okt 2006
    Hoj
    Z750 -80 Z750 LTD Twin -82 DR600 -86 TDM900 -02
    Jag lider med dig. Kan inte firman hjälpa dig? Det har fått betalt men inte gjort jobbet. Eller vad säger dom?

ZeroX ZeroXs avatar
    Reg.datum
    okt 2004
    Hoj
    Suzuki GSXR750
    Kan de säkert , men de har fullt upp nu... De skulle byta nålventiler eftersom vi trodde att det var det.

Vilket är lågfartsmunstycket? Hur gör man rent kanalen?

Medlem Boost 3s avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Hoj
    KTM sm990
    Citat Ursprungligen postat av ZeroX Visa inlägg
    Kan de säkert , men de har fullt upp nu... De skulle byta nålventiler eftersom vi trodde att det var det.

Vilket är lågfartsmunstycket? Hur gör man rent kanalen?
    Jaha du tog inte lös lågfartsmunstyckena då är de Inte underligt motorn inte funkar då för ultraljudstvätt tar inte bort allt skräp i dem man måste krafsa ur munstycken mekaniskt ultraljudstvätt är helt värdelös på alla sätt tycker jag. De är de minsta munstyckena som har spårmejselfäste du ska skruva lös. Rengör dem mekaniskt med koppartråd som du viker på flera ställen och sedan rätar ut igen, de blir som små hack i tråden då. Dra sedan munstycket fram o tillbaka på tråden så sågar du lös skiten. Koppartråd finner du i fintrådiga elkablar typ högtalarkablar. Ståltråd från stålborste funkar också om de inte är för litet munstycke men om du rensar med ståltråd så vecka inte den för då riskerar den förstora munstycket.
    Senast redigerat av Boost 3 den 2018-05-21 klockan 05:11.
    BOOST III

ZeroX ZeroXs avatar
    Reg.datum
    okt 2004
    Hoj
    Suzuki GSXR750
    Jodå, jag tog bort de munstycken jag kunde ta bort och som du beskriver är det en av dem. Körde 5 min i ultraljudstvätt, men det kanske inte räckte?
    Hur ser det ut där munstycket sitter fast i förgasaren? Behöver man göra rent det oxå med tråd eller räcker munstycket?

Medlem mlorens avatar
    Reg.datum
    jul 2004
    Hoj
    Ett flertal
    Citat Ursprungligen postat av ZeroX Visa inlägg
    . Körde 5 min i ultraljudstvätt, men det kanske inte räckte?
    Nej, 5 minuter räcker inte på långa vägar, men det känns hopplöst att försöka råda så här över nätet.
    Men som Boost 3 säger, den skiten du ser ska du försöka ta bort rent handgripligen, det är den skiten du inte ser och inte kommer åt i kanalerna du ska ta med Ultraljudstvätten.

Men tvärt emot Boost 3’s åsikt har Ultraljudstvätten knäckt proppar i flertalet förgasare för mig som varken koppartråd eller tryckluft rådit bot på, men absolut inte på 5 minuter.

Jag vill inte råda om tid eller medel i tvätten då risk finns för missfärgningar och dyligt.

ZeroX ZeroXs avatar
    Reg.datum
    okt 2004
    Hoj
    Suzuki GSXR750
    Jag förstår det, men jag sitter i en hopplös situation just nu eftersom jag är knappt hobby mekare, men har ändå bra koll på att reparera min egna bil dock är inte detta samma sak. Så jag Googlar å lär mig
    Nu monterade jag bort förgasaren och såg att soppa var kvar i 1:an. Har sett liknande innan , men inte så mkt.

Verkar ha fått problem med flottören på 1:an som inte stänger? Samma som denna ...
    https://www.sporthoj.com/forum/showt...bensin-i-oljan

ZeroX ZeroXs avatar
    Reg.datum
    okt 2004
    Hoj
    Suzuki GSXR750
    Uppdatering: Rev bort allt igen och har pillat med liten högtalarkabel koppartråd vid lågfart, tyvärr lite för vek, och fick nog loss det hyggligt i samband med tryckluft. Den går nu rent på alla 4:a

Ngt medel man kan använda så kanske man klarar sig över sommaren med detta så får ta nya tag i höst.

Kan man använda ngn tråd som är lite styvare, min viker sig lätt.

Lågfartsmunstycket är ivf rent, men tror att det kan sitta mer skit i kanalen. Förslag?

Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Minns inte vad han körde i första filmen men inte riktigt lika modern som denna

Zafiro
Handla MC-Utrustning, Kläder, Hjälmar, Stövlar, Handskar & Reservdelar på XLmoto
Köp din MC-Utrustning på XLmoto. Här finns Kläder, Stövlar, Hjälmar, Skydd & Reservdelar
Vill du annonsera ovan? Klicka här