REGLER FÖR TEKNIKFORUMET
Dessa regler appliceras även på övriga felplacerade teknikrelaterade trådar

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta ditt svar i ett (1) inlägg istället för flera.
- För icke MC-relarade frågor, använd OT Teknikforumet
VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från teknikforumet.
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I TEKNIKFORUMET
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 37
  1. #1
    ZeroX ZeroXs avatar
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Nyköping
    Hoj
    Suzuki GSXR750
    Inlägg
    107

    Suzuki GSXR-750 går orent på 3 och 4 cylindern.

    Hej,

    Har roat mig med i vinter att plocka bort förgasarbryggan och byta nålventiler som jag köpte eftersom den gick orent på 3 och 4:a. De var i behov att bytas så det gjorde ju inget, men jag har fortfarande samma problem och lite läckage under vid förgasaren (kass på termologin tyvärr). Läckaget kan jag nog täta, men att den går piss är värre.
    Varvar man över 4000 varv så fungerar den bra.

    Ngn som vet vad mer man ska titta på. Gnista har jag, men kan det vara tändspolen som är kass?

  2. #2
    Very nice Mattiass avatar
    Reg.datum
    feb 2002
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    RVF400 + GSX-R750WT
    Inlägg
    12 128
    På min gick kabeln till ena spolen av precis vid kabelskon. Dra lite i kablarna på spolarna och se om någon ger ned sig. Vad gäller läckaget från förgasarna så kan du köpa en sats med alla packningar och o-ringar på ebay.
    Fighting stupidity since 2002

  3. #3
    "Mannen som talar med whisky" steffes avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Spånga
    Hoj
    -86 Suzuki GSX-R 750, -90 1100R
    Inlägg
    2 409
    Bytte du emulsionsrör i samband med nålbytet?
    Den kan ju ha haft dynyjetkit.

  4. #4
    ZeroX ZeroXs avatar
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Nyköping
    Hoj
    Suzuki GSXR750
    Inlägg
    107
    Nu har inte jag lokaliserat spolen. Borde kanske inte vara så svårt att hitta Tips?

    Loctitite blå annars hörde jag kan vara ett alternativ. Den läcker vid plastlocken som sitter under på den till höger om bränslet (2:a cyl). Såg inga packningar på dessa?
    https://photos.app.goo.gl/wojjQ3SofQLiLngR6

  5. #5
    ZeroX ZeroXs avatar
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Nyköping
    Hoj
    Suzuki GSXR750
    Inlägg
    107
    Kass på termologi. Menar du röret som nålen sitter i?

  6. #6
    "Mannen som talar med whisky" steffes avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Spånga
    Hoj
    -86 Suzuki GSX-R 750, -90 1100R
    Inlägg
    2 409
    Citat Ursprungligen postat av ZeroX Visa inlägg
    Kass på termologi. Menar du röret som nålen sitter i?
    Japp, de är anpassade till varandra

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 Suzuki GSX1300R -08
    Inlägg
    5 477
    ZeroX skriver
    Nu har inte jag lokaliserat spolen. Borde kanske inte vara så svårt att hitta Tips?
    Det är väl som vanligt på moderna hojar, tändspolarna sitter direkt ovanpå tändstiften nerstoppade i toppen.

    I nedan finns både exempel på nyare och äldre tändspolar.
    https://www.ebay.ie/sch/Ignition-Coi...uzuki+gsx+750r

    Är det en äldre model med en tändspole till två cylindrar är det väl bara att följa tändkabeln från tändstiftet ? För att hitta tändspolen.

    Vilken årsmodel är det på din GSXR750?
    Senast redigerat av Comeback den 2018-05-03 klockan 17:34.
    MotoGP 2018: 1.Zarco 2.Dovi 3.Vinales

  8. #8
    "Mannen som talar med whisky" steffes avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Spånga
    Hoj
    -86 Suzuki GSX-R 750, -90 1100R
    Inlägg
    2 409
    Om det är gamla grejer och 3&4 misständer så är det inte spolarna, vänster spole går till 1&4, höger går till 2&3.

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Z750 -80 Z750 LTD Twin -82 DR600 -86 TDM900 -02
    Inlägg
    796
    Pratar ni om samma saker?
    Nålventil är flottörnålen som reglerar soppanivån i flottörhuset under förgasaren. Om den inte tätar eller om soppanivån är för hög så kan den förgasaren läcka både på marken och in i insuget. Det "rör" som nålventilen tätar mot byter man inte. Kolla att det är rent och fint bara.

    Trottelnålen sitter på trotteln och går ner i emulsionsröret.

  10. #10
    ZeroX ZeroXs avatar
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Nyköping
    Hoj
    Suzuki GSXR750
    Inlägg
    107
    Är typ dessa jag har bytt och behovet var stort för packningarna var kassa. Ja jag bytte hela delen och inte bara nålen.
    http://ebutik.nccr.se/mc-butik-1/res...snalar-suzuki/

    Då kan vi utesluta spolarna då. Årsmodell 1996!

    Även om jag fick ett läckage nu så var det inte så innan och hade samma problem. Fick tipset att byta nålventilerna då. Så jag ska bara försöka täta ihop plastlocken under nu så är den säkert tät eftersom jag var där och skruvade på denna. Den kan ju oxå sitta tokigt, men det ser inte ut så.

    Så inte spolarna och nya stift. Då måste det sitta i förgasaren ivf?

  11. #11
    Medlem mlorens avatar
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Smögen
    Hoj
    Ett flertal
    Inlägg
    261
    Låter väl som en riktig rengöring av förgasarna skulle va på sin plats, skit i lågfartmustyckena känns inte helt orimligt med dom symptomen du nämner.

  12. #12
    Village Idiots MC Wizzards avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    North of Stan
    Hoj
    GSX-R 1100 -92; GSX1300R Hayabusa 2014
    Inlägg
    464
    HAr du bytt flottörventilerna måste du ställa flottörnivån...
    /Wizz
    GSX-R 1100 -92
    GSX-R 1300 -14
    Village Idiots MC

  13. #13
    "Mannen som talar med whisky" steffes avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Spånga
    Hoj
    -86 Suzuki GSX-R 750, -90 1100R
    Inlägg
    2 409
    Fn Björn
    Två nålar i en höstack....
    Jag har bytt nålventiler pga läckage och överflödning men aldrig haft problem med gången då. Trottelnålar har gått av för mig och första gången trodde jag att det var tändrelaterat men clipset hade svarvat av nålen så den blockade allt.

    Bästa var nog när ett huvudmunstycke hade lossnat och låg i koppen, hojen gick bra på fullgas, snabbaste avrostningen nånsin.....

    Vacumfuggar kan ju ha problem med gummina, hårda eller spruckna, i bästa fall kan det ju funka att mjuka upp med nåt. (Tur att det finns RSfuggar)

  14. #14
    ZeroX ZeroXs avatar
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Nyköping
    Hoj
    Suzuki GSXR750
    Inlägg
    107
    Har inte bytt flottörventilerna. Endast nålventiler. Hade den inne hos MC mek i stan och de ska ha gjort rent lågfartsmunstyckena. Själv skruvade jag bort förgasarbryggan så fick dem fixa allt det.

    Kollat membranen och de ser bra ut. Ser heller inget som är av eller konstigt heller.

    Ska man göra rent lågfart så ska man väl inte pilla ngt, men hur gör man? Dieselbad? Ultraljud?

  15. #15
    Medlem mlorens avatar
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Smögen
    Hoj
    Ett flertal
    Inlägg
    261
    Citat Ursprungligen postat av ZeroX Visa inlägg
    Har inte bytt flottörventilerna. Endast nålventiler. Hade den inne hos MC mek i stan och de ska ha gjort rent lågfartsmunstyckena. Själv skruvade jag bort förgasarbryggan så fick dem fixa allt det.

    Kollat membranen och de ser bra ut. Ser heller inget som är av eller konstigt heller.

    Ska man göra rent lågfart så ska man väl inte pilla ngt, men hur gör man? Dieselbad? Ultraljud?
    Jag har haft exakt samma problem på några cyklar, går klockrent över 4-5000 varv men kass på ett par cylindrar därunder, samtliga har botats med ultraljudsvätt.

    Men vissa har behövt ligga ganska länge innan ”propparna” släppt.

  16. #16
    ZeroX ZeroXs avatar
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Nyköping
    Hoj
    Suzuki GSXR750
    Inlägg
    107
    Okej, jag hör dig och du har säkert rätt (hoppas jag). Frågan är hur jag löser detta med en hel förgasarbrygga. Måste den tas isär igen osv?

  17. #17
    Medlem mlorens avatar
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Smögen
    Hoj
    Ett flertal
    Inlägg
    261
    Beror på hur stor tvätt du kommer har/kommer åt.

    Jag har ganska många cyklar och därmet också många förgasare, tröttnade på att pilla isär varje brygga som skulle rengöras så jag köpte en större tvätt, tror den är på ca 30 liter, den sväljer fint en brgga från en rad 4.

    Ska man bara rengöra en brygga kanske man kan gå ihop några kompisar o köpa tillsammans då var o en kanske inte har så stort behov.

  18. #18
    Medlem Boost 3s avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    kramfors
    Hoj
    KTM sm990
    Inlägg
    3 989
    Om de är skit i lågfartarna så har firman fuskat med rengöringen vilket inte är otroligt. Ultraljudstvätt är inget måste om du hittar skit i lågfartsmunstyckena. Dra bara igenom veckad koppartråd genom lågfartsmunstyckena så lär den funka sen. Ultraljudstvätt är en sista utväg om man inte hittar skit i något munstycke för då kan man ha enorm tur om tvätten får ut något gojs som inte syns i förgadarens inre. Obs även om de blir ultraljudstvättning av munstycken och förgasare så måste man karva ur munstyckena för hand , tvätten tar absolut inte bort alla sorters beläggningar.
    Om förgasarna tas isär så kolla att flotörhöjden är ok de går inte lita blint på firman att de gjort det.
    BOOST III

  19. #19
    Medlem mlorens avatar
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Smögen
    Hoj
    Ett flertal
    Inlägg
    261
    Nää, ultratvätt ingen mirakelmaskin men den kommer åt i kanaler du inte kommer åt med tråden.
    Allt som går att skruva ur ska ur, alltså samtliga munstycken, rör, nålar, flottörer,trottlar m.m, sen kör du själva förgasaren i tvätten, poängen är att få bort skiten du inte ser eller kommer åt manuellt.

  20. #20
    Friherre Sydneys avatar
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    V-ås
    Hoj
    H1
    Inlägg
    2 028
    Citat Ursprungligen postat av steffe Visa inlägg
    Fn Björn

    Bästa var nog när ett huvudmunstycke hade lossnat och låg i koppen, hojen gick bra på fullgas, snabbaste avrostningen nånsin.....
    Om motorn går bättre eller t.o.m. riktigt bra på fullgas utan huvudmunsgtycke i så har huvudmunstycket varit för alldeles för litet innan. Utan HM borde motorn ha dränkts i bränsle på fullgas.

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Minns inte vad han körde i första filmen men inte riktigt lika modern som denna

Zafiro
Handla MC-Utrustning, Kläder, Hjälmar, Stövlar, Handskar & Reservdelar på XLmoto
Köp din MC-Utrustning på XLmoto. Här finns Kläder, Stövlar, Hjälmar, Skydd & Reservdelar
Vill du annonsera ovan? Klicka här