ZX7R dör en tiondels sekund

Magnus73

Medlem
Gick med
23 Jan 2018
Ort
Alvesta
Hoj
CBR 900 RR -98 Triumph Daytona 675-06 (såld) ZX7R -96 (SÅLD)
Hej på er!
Ny på forumet och har en fråga.. Min ZX7R när man startar den kall Pyser/Puffar det till vid några tillfällen under tanken,, inte i en och samma tidsintervall och det är precis som att den dör en tiondels sekund. Detta kan hålla i sig och kör man precis i dragläge vid kökörning ex 3:an dör den och hugger till. Min tanke är att det var något med vacuumstyrningen till bränslet? Ngn jag pratade med sa att det kan vara pick-up:n men har precis bytt motor till en som var komplett och endast förgasarna flyttades över. problemet fanns innan och efter motorbytet och förgasarna i sin tur renoverades 2016 på firma.
Vad kan det vara? Ngn med samma maskin som har varit ute för det

//Mange
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Aprilia RS 125
Den går magert. Byt till ett snäpp större lågfartsmunstycken.
 

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Gummi till förgasare är tätt och fint ? Testa spruta startgas på dem och se om motorvarvet går upp.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Är det inte bara lite baktändningar? Då klonkar det i motorn. Låter som att kolven tar i vevpartiet :gnissla Har du låg tomgång?

Min gör det ibland vid kallstart

Är absolut inte expert så jag ska tiga:hihi
 
Last edited:

Magnus73

Medlem
Gick med
23 Jan 2018
Ort
Alvesta
Hoj
CBR 900 RR -98 Triumph Daytona 675-06 (såld) ZX7R -96 (SÅLD)
Hej och tack för svar..
Ok, ICEICE..mager blandning,, kanske, Webgringo,, Gummina såg fina ut när jag bytte och gummina bytte jag aldrig då de fanns på motorn och samma problem kvarstår.. Hayabusaman.. Baktändning.. ja kanske,, men det klonkar inte,, mer "pjutt" om du förstår.. men en dag när jag startade efter att ha blåst ur den ordentligt.. baksköt den som satan.. Men i övrigt går den fint som bara den. Tomgången ligger på ca 1300 rpm
Jag blir inte riktigt klok på det. bifogar en bild om det går där jag påbörjade bytet i höstas och trodde jag hade hittat felet då en vacumslang på den där vevhusventilationsgrunkan satt lös.. men icke.. Min nästa tanke är annars den mojjängen till ngn bränslehistoria framför är kass??

IMG_4124[1].jpg
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Inte för att vara dryg men det måste inte klonka, jag kan höra ett "poff" och puffande också.

Kan nog bero på flera faktorer , lufttemp bla. För ibland hör man ingenting, men men, jag har ju insprutning.
Men hade förgasarhoj förut som gjorde lika ibland...

Gör den det över 2000rpm och helt varm motor också?
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Testa skruva ut bränsleblandskruvarna ett halvt varv för då får den mer soppa på tomg och lågfart.
 

Magnus73

Medlem
Gick med
23 Jan 2018
Ort
Alvesta
Hoj
CBR 900 RR -98 Triumph Daytona 675-06 (såld) ZX7R -96 (SÅLD)
Hej!
Tar det absolut inte som att du är dryg.. Jag söker ju bara råd. :) Mer jag som är otydlig kanske. Tänkte mer att du menade metalliskt ljud och det är det inte. mer pyser till. Inget på högre varv och när den är varm gör den det i lugn kö/stadskörning. Ibland när man kört, stannar för att tanka så startar den inte utan man får försöka en stund.
 

Magnus73

Medlem
Gick med
23 Jan 2018
Ort
Alvesta
Hoj
CBR 900 RR -98 Triumph Daytona 675-06 (såld) ZX7R -96 (SÅLD)
Ok.. ska testa skruva ut dem när det blir lite ledigt :)
 

Magnus73

Medlem
Gick med
23 Jan 2018
Ort
Alvesta
Hoj
CBR 900 RR -98 Triumph Daytona 675-06 (såld) ZX7R -96 (SÅLD)
Ok.. hmm men det är samma ”problem” som förra motorn.. den gamla hade gått 6300 mil och den ”nya” jag satte dit har gått 1200 mil..
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Ta ett kompprov med kall motor så ser du om den är tät eller inte. Men när det nyser från förgasarna är det ofta otäta ventiler.
 

Magnus73

Medlem
Gick med
23 Jan 2018
Ort
Alvesta
Hoj
CBR 900 RR -98 Triumph Daytona 675-06 (såld) ZX7R -96 (SÅLD)
Det jag inte bytt är förgasarna, tändspolarna + kablarna, soppafilter samt de där mojjängerna (vacuumsakerna ) som jag beskrev tidigare i tråden.. men som sagt.. normalt sett förutom att den ”hugger/dör” går den som satan..
 

Magnus73

Medlem
Gick med
23 Jan 2018
Ort
Alvesta
Hoj
CBR 900 RR -98 Triumph Daytona 675-06 (såld) ZX7R -96 (SÅLD)
Kompprovet tog jag och det såg kanonfint ut innan igångsättning och om det är en ventil borde det väl pysa hela tiden? Kommer bara ngn gång
 
Last edited:

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Ja det kan vara något annat än otäta ventiler förstås. Jag köpte en gammal Yamaha FZ750 för ett antal år sedan. Säljaren berättade att han inte litade på den p.g.a att den kunde vara mycket svårstartad efter att han hade stannat. Men om han väntade 5 minuter då så gick den alltid igång sedan. Tänkte på vad du skrev om problem efter tankstopp.

Hojen gick kanonbra i.o.f.s. Jag gick igenom den och såg att flera insugsventiler hade nollspel. Så jag ställde in dem till rätt spel. Jag körde ganska mycket med hojen och felet som säljaren hade berättat om återkom aldrig.

Har du kollat ventilspelen på din maskin?
 

Boofer

Sporthojsnörd
Gick med
12 Sep 2016
Ort
Umeå
Hoj
S1000R-15
Om du hade samma problem tidigare och den enda gemensamma delen är förgasarna så är nog problemet där.
 

Magnus73

Medlem
Gick med
23 Jan 2018
Ort
Alvesta
Hoj
CBR 900 RR -98 Triumph Daytona 675-06 (såld) ZX7R -96 (SÅLD)
Hej och tack för alla svar.. Jag ska kolla igenom de tips jag fått och se om det blir bot och bättring. Än en gång ,Tack!
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top