MotoGP 2018 #4: Gran Premio Red Bull de España

RWN

Sporthojsnörd
Gick med
14 Nov 2013
Ort
I Skogen
Hoj
Honda VTR Firestorm 02 & Aprilia tuono 1100 V4
Går du brett och kastar dig in i racelinjen så Är du moraliskt skyldig till det som händer, den som ligger i racelinjen kan ju inte gärna ta ett alternativspår för att den som missat ska få chansen att komma tillbaka i spåret, det är ingen smc-kurs vi talar om utan Race.!

:tummenupp
 

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Örebro
Hoj
Hojlös :-(
Du menar att allt hade gått bra om inte Dani tagit samma linje som han tagit iaf de 4-5 senaste varven innan? Det var inte som att han laddade på extra mycket i det där läget.

Håller du samma spår behöver du inte ta hänsyn till andra förare på banan ?

Knappast vad jag påstådde. Det jag säger är att det inte var som att Pedrosa laddade extra mycket när han såg luckan. Sen tycker jag väl att om man missar sitt spår och går brett så ligger ansvaret mer på en själv att ta hänsyn till de som faktiskt håller spåret än att tvärtom.

Går du brett och kastar dig in i racelinjen så Är du moraliskt skyldig till det som händer, den som ligger i racelinjen kan ju inte gärna ta ett alternativspår för att den som missat ska få chansen att komma tillbaka i spåret, det är ingen smc-kurs vi talar om utan Race.!

Det där sammanfattar min åsikt om incidenten ganska bra.
 

harboged

Original Häll Riders member
Gick med
15 May 2008
Ort
Nyköping
Hoj
2008 Aprilia Tuono Factory, 2003 KTM 640 LC4, 2003 KTM 525 EXC
Så vad säger reglerna egentligen? Är det den som ligger före som har rättigheterna på sin sida eller den som ligger i racespåret?

En liknande incident har ju varit uppe tidigare och först straffades den som låg före men ur spår och tog sig tillbaka till racespåret, men friades sedan för att han just låg först. Som jag tolkar det.

2737d0372a17cc31c88c1a87f281c3ee.jpg
6f48e3ef0f4a27bbc01d91d01dba3b1b.jpg
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Så vad säger reglerna egentligen? Är det den som ligger före som har rättigheterna på sin sida eller den som ligger i racespåret?

En liknande incident har ju varit uppe tidigare och först straffades den som låg före men ur spår och tog sig tillbaka till racespåret, men friades sedan för att han just låg först. Som jag tolkar det.

2737d0372a17cc31c88c1a87f281c3ee.jpg
6f48e3ef0f4a27bbc01d91d01dba3b1b.jpg

En sak som missas här är att När du viker in har du redan vänt upp blicken dit du ska och, eftersom motståndaren gått brett så är han inte längre före.
Motståndaren Vet att han gått brett, han bakom Vet att motståndaren gått brett så Alla inblandade vet detta men, om den som då gått brett skiter i allt och alla så kan han alltid hävda att han var före.....

Hade det varit lite stake i RD hade de straffat alla som dykt rakt in i racelinjen efter gått brett men det är enklare att kalla det raceincident och "glömma" bort det än att behöva ta ställning.

Om man går brett får man räkna med att platsen är fylld och lämna lite utrymme för den som tog den om man inte är Säker på att det är tomt där, i en 2-hojsfight där bägge är ute och seglar så är det ju fritt men, är ytterligare en inblandad så är det nära säkert någon där redan och Det måste man ta hänsyn till annars kan någon, exempelvis man själv med lite otur, hamna i rullstol eller kista.

De som anser att det är fritt att dyka in efter missad böj är de Helt utan respekt för sina medtävlande!

Nu tror jag inte de gör det medvetet, de har bara lite otur när de tänker (eller låter bli just det....)
 

harboged

Original Häll Riders member
Gick med
15 May 2008
Ort
Nyköping
Hoj
2008 Aprilia Tuono Factory, 2003 KTM 640 LC4, 2003 KTM 525 EXC
En sak som missas här är att När du viker in har du redan vänt upp blicken dit du ska och, eftersom motståndaren gått brett så är han inte längre före.

Hmmm försöker förstå. Menar du att det är den som har blicken riktad i rätt riktning först som är först, inte om hojen befinner sig före?

För i bilden som länkades tidigare ser ju Lorre ut att vara före Peddo men man vet ju iofs inte var Lorre har blicken (och eventuellt vinkelfel på bilden).

attachment.php


När jag rejsar (bil förvisso) eller kör bandag på hoj och ser att något liknande händer framför mig gör jag mig beredd på att jag kanske inte kan ta mitt vanliga spår och är handlingsberedd. Och självklart tar jag hänsyn till eventuella bakomvarande om jag har gått brett och går in i racespår igen. Peddo såg ju ut att ligga en hel del bakom de två när de började gå brett och borde ju ha kunnat anpassa sig till situationen, tycker jag, men i de hastigheterna hinner man kanske inte det. Och likaså borde Lorre kunnat ha kostat på sig att titta åt sidan/bakåt men tävlingsinstinkten tog väl över. Få blir väl världsmästare av att släppa förbi bakomvarande eller av att inte hugga på en lucka som uppstår när framförvarande har kört brett även om det är riskabelt.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Hmmm försöker förstå. Menar du att det är den som har blicken riktad i rätt riktning först som är först, inte om hojen befinner sig före?

För i bilden som länkades tidigare ser ju Lorre ut att vara före Peddo men man vet ju iofs inte var Lorre har blicken (och eventuellt vinkelfel på bilden).

attachment.php


När jag rejsar (bil förvisso) eller kör bandag på hoj och ser att något liknande händer framför mig gör jag mig beredd på att jag kanske inte kan ta mitt vanliga spår och är handlingsberedd. Och självklart tar jag hänsyn till eventuella bakomvarande om jag har gått brett och går in i racespår igen. Peddo såg ju ut att ligga en hel del bakom de två när de började gå brett och borde ju ha kunnat anpassa sig till situationen, tycker jag, men i de hastigheterna hinner man kanske inte det. Och likaså borde Lorre kunnat ha kostat på sig att titta åt sidan/bakåt men tävlingsinstinkten tog väl över. Få blir väl världsmästare av att släppa förbi bakomvarande eller av att inte hugga på en lucka som uppstår när framförvarande har kört brett även om det är riskabelt.

Nja, du ser killen försvinna vänster, tar ditt spår åt höger med blicken dit du ska, killen som försvann vänster är då borta, både ur spår Och ditt synfält.
Att han ligger före när detta händer gör ju att han Måste veta att den luckan är Borta när han väl viker in och vrider på, det Måste man ta hänsyn till annars är man helt plötsligt på samma ställe och skit händer.

Den som släpper spåret måste visa hänsyn till de som ligger i det när de vill tillbaka, den som ligger i spåret Äger det, punkt!

I race anpassar man sig till en jävla massa men, när det blir fritt så får de andra anpassa sig istället, när de andra skiter i detta så händer det grejer.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Hmmm försöker förstå. Menar du att det är den som har blicken riktad i rätt riktning först som är först, inte om hojen befinner sig före?

För i bilden som länkades tidigare ser ju Lorre ut att vara före Peddo men man vet ju iofs inte var Lorre har blicken (och eventuellt vinkelfel på bilden).

attachment.php


När jag rejsar (bil förvisso) eller kör bandag på hoj och ser att något liknande händer framför mig gör jag mig beredd på att jag kanske inte kan ta mitt vanliga spår och är handlingsberedd. Och självklart tar jag hänsyn till eventuella bakomvarande om jag har gått brett och går in i racespår igen. Peddo såg ju ut att ligga en hel del bakom de två när de började gå brett och borde ju ha kunnat anpassa sig till situationen, tycker jag, men i de hastigheterna hinner man kanske inte det. Och likaså borde Lorre kunnat ha kostat på sig att titta åt sidan/bakåt men tävlingsinstinkten tog väl över. Få blir väl världsmästare av att släppa förbi bakomvarande eller av att inte hugga på en lucka som uppstår när framförvarande har kört brett även om det är riskabelt.

Enligt den bilden kunde Dovi, som är före, ha vikit in framför Lorre med all rätt? :va
Isf borde både Lorre och Dani anpassa farten efter vad Dovi skall göra.

Jag ser det som lite skillnad om man går lite brett i en kurva kontra att man bromsar på sig.
Race-line är ju "hyfsat" definierbar men är man utanför den kan man inte bara vika in utan koll bakåt.
I detta fall är det Dovi som går djupt och därmed tvingar ut Lorre.
Båda är alltså off race-line och det ger Dani "rätt" till den (OBS! säger inte att jag har rätt bara hur jag ser det).

Jag har också race'a med bil och när jag bromsade på mig :)rodnar) vek jag ju bara inte in i race-line igen utan att se mig för.
Jag passerade ett antal bilar när de bromsat på sig, det blev väl tight nån gång men ingen crash vad jag kommer ihåg.

Återigen visar det hur svårt jobb RD ändå har.
Dovi tycker Dani.
Lorre tycker alla/ingen.
Dani tycker Lorre.
Rossi tycker Dani/Lorre 50/50.
Här inne är vi också, ovanligt nog ;), ganska splittrade.
 

harboged

Original Häll Riders member
Gick med
15 May 2008
Ort
Nyköping
Hoj
2008 Aprilia Tuono Factory, 2003 KTM 640 LC4, 2003 KTM 525 EXC
Nja, du ser killen försvinna vänster, tar ditt spår åt höger med blicken dit du ska, killen som försvann vänster är då borta, både ur spår Och ditt synfält.
Att han ligger före när detta händer gör ju att han Måste veta att den luckan är Borta när han väl viker in och vrider på, det Måste man ta hänsyn till annars är man helt plötsligt på samma ställe och skit händer.

Den som släpper spåret måste visa hänsyn till de som ligger i det när de vill tillbaka, den som ligger i spåret Äger det, punkt!

I race anpassar man sig till en jävla massa men, när det blir fritt så får de andra anpassa sig istället, när de andra skiter i detta så händer det grejer.

Okidok. Men i fallet Marquez vs Espargaro så togs ärendet upp till FIM och FIM menade att föraren låg före så straffet drogs tillbaka. Jag har inte hittat någon video på detta så jag vet inte hur just den incidenten såg ut. Men är det lika lite stake i FIM som i RD eller är de köpta av Repsol? Eller finns det helt enkelt ingen regel som säger att man inte får vika in till racespår hursomhelst? Eller ska en sådan manöver helt enkelt falla in under "irresponsible riding" så att det inte ska behövas en separat regel för det?
 

harboged

Original Häll Riders member
Gick med
15 May 2008
Ort
Nyköping
Hoj
2008 Aprilia Tuono Factory, 2003 KTM 640 LC4, 2003 KTM 525 EXC
Enligt den bilden kunde Dovi, som är före, ha vikit in framför Lorre med all rätt? :va

Ja, enligt Dovi verkar det vara så. Vet inte vem man ska tro på. Eller så säger han bara så för husfridens skull

Dessutom antyds det att Peddo körde fortare än vanligt vid incidenten, vilket han förnekar, men vilket inte är helt otroligt när en lucka öppnas och man vill komma förbi de andra.



c78b692852239d3b1c4c93bd84a05c98.jpg
 

RWN

Sporthojsnörd
Gick med
14 Nov 2013
Ort
I Skogen
Hoj
Honda VTR Firestorm 02 & Aprilia tuono 1100 V4
Hmmm försöker förstå. Menar du att det är den som har blicken riktad i rätt riktning först som är först, inte om hojen befinner sig före?

För i bilden som länkades tidigare ser ju Lorre ut att vara före Peddo men man vet ju iofs inte var Lorre har blicken (och eventuellt vinkelfel på bilden).

attachment.php


När jag rejsar (bil förvisso) eller kör bandag på hoj och ser att något liknande händer framför mig gör jag mig beredd på att jag kanske inte kan ta mitt vanliga spår och är handlingsberedd. Och självklart tar jag hänsyn till eventuella bakomvarande om jag har gått brett och går in i racespår igen. Peddo såg ju ut att ligga en hel del bakom de två när de började gå brett och borde ju ha kunnat anpassa sig till situationen, tycker jag, men i de hastigheterna hinner man kanske inte det. Och likaså borde Lorre kunnat ha kostat på sig att titta åt sidan/bakåt men tävlingsinstinkten tog väl över. Få blir väl världsmästare av att släppa förbi bakomvarande eller av att inte hugga på en lucka som uppstår när framförvarande har kört brett även om det är riskabelt.

1256.jpg

112.jpg

Untitled123.jpg

https://www.youtube.com/watch?v=rF02BO0aT6M

Lorre blockerar vägen helt enkelt :)
 
Last edited:

Smagatusk

Guest
Jag skulle vilja se grafik för vilka som är idealspår för Hondan respektive Ducatin i kurvan. Det är nog inte förrän då man kan avgöra vem som höll spåret, och vem som körde brett.
 

RWN

Sporthojsnörd
Gick med
14 Nov 2013
Ort
I Skogen
Hoj
Honda VTR Firestorm 02 & Aprilia tuono 1100 V4
Och här blockerar Rossi vägen och får hela skulden !
https://www.youtube.com/watch?v=_2DiV26-jqs


Ju, där gör Rossi nåt medvetet så att MM kraschar! Varför skulle annars VR titta på MM under hela den situationen samt köra så bredd och nära MM när han hade gott om plats insidan av banan?

Ju, Rossi fick nog av MMs trams och blir av med honom nåt sätt, annars känns ju väldigt obegripligt just den situationen!!!
 
Last edited:

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Okidok. Men i fallet Marquez vs Espargaro så togs ärendet upp till FIM och FIM menade att föraren låg före så straffet drogs tillbaka. Jag har inte hittat någon video på detta så jag vet inte hur just den incidenten såg ut. Men är det lika lite stake i FIM som i RD eller är de köpta av Repsol? Eller finns det helt enkelt ingen regel som säger att man inte får vika in till racespår hursomhelst? Eller ska en sådan manöver helt enkelt falla in under "irresponsible riding" så att det inte ska behövas en separat regel för det?

ja, jag säger inte att jag Är reglerna utan jag säger hur det Borde vara.

Tror nära Alla som kör race är överrens om att när du ligger i racelinjen så äger du den och inte behöver flytta dig för någon som kommer utifrån som vill in där du är.

I just detta fall känner jag extra för Dani då jag varit i nära exakt den situationen, låt vara på en amatörnivå och utan deras tempo men ändå, "vi" kör alla på "samma" sätt.
Vi utnyttjar vårt material och förmåga till det vi gör, detta innebär att det inte finns något över till annat som på en träning/bandag där man lämnar öppet för andras dumhet just för att inte bli indragen i något och kunna göra en miss men ändå klara banan, i race finns inte dessa marginaler sparade utan när det är dags att styra in så gör man det eller så åker man troligen av.
Att börja fundera på var de andra tar vägen skulle kunna resultera i att man är utanför banan för man inte lägger fokus där det ska vara, när man ser någon missa sin instyrning så är man beredd att utnyttja det tillfället direkt i accelerationen till nästa böj och när de "försvinner" så långt ur linjen som Lorenzo/Dovi så är de borta och de ska lämna företräde när de åter vill in i linjen, själv ser man de inte ens medans den som kommer utifrån och vill in igen bör ha så pass brett synfält att han inser att platsen är upptagen och tar nödvändig hänsyn till detta.

Reglerna brukar för övrigt vara av godkännande typ och inte tvärtom, det står vad man får göra och det innebär att resten inte är tillåtet, tyvärr öppnar detta för en hel del "tolkning" (kan man ju kalla de, eller "gråskalefusk"..) bland en del då vissa helt enkelt inte förstår hur man läser reglerna och andra testar vad dom kommer undan med så att leta där vad man Inte får göra är inte säkert det resulterar.

Så, ur mitt perspektiv så är det helt Lorenzos fel, han chansade troligen var han skulle komma in för han måste sett Dani och misslyckades, jag skulle vilja se en bestraffning på den typen av körning men inte förbundet/rd så då är det tillåtet sålänge intentionen är ärlig trots man är korkad, det är väl den typen av racing publiken vill ha.
Dani skulle säkert vara helt beredd på att Zarco eller MM skulle kunna göra en sådan vårdslös dykning in i linjen men när det är Lorenzo/Dovi som försvinner ut där så släpper han fokus därifrån direkt han vänt in blicken och riktar det dit han ska istället.

Man lär sig vilka man kan ge förtroende och vilka man får lämna öppet för "anything can happend" när man kör race, alla kan ha en dålig dag men vissa har det alltid, att det just är Lorenzo som gör detta är det som får folk att snacka för ingen hade reagerat på om det var Zarco.....
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Jag skulle vilja se grafik för vilka som är idealspår för Hondan respektive Ducatin i kurvan. Det är nog inte förrän då man kan avgöra vem som höll spåret, och vem som körde brett.
Vi kan nog vara överrens om att det Inte var varken Dovis eller Lorenzos vanliga instyrningspun(G)t i alla fall.... ;)
 

Smagatusk

Guest
Vi kan nog vara överrens om att det Inte var varken Dovis eller Lorenzos vanliga instyrningspun(G)t i alla fall.... ;)

Där är vi överens.

Vad jag menar är att Lorenzo ligger ju faktiskt före Pedrosa vid touchen, och om då Lorenzo låg i idealspår just vid det tillfället är det ju lätt och ta till hårklyverier och mena att Pedrosa var vållande. Som några också gjort. Att han kom dit efter en omväg står helt klart.

Så menade jag...
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Där är vi överens.

Vad jag menar är att Lorenzo ligger ju faktiskt före Pedrosa vid touchen, och om då Lorenzo låg i idealspår just vid det tillfället är det ju lätt och ta till hårklyverier och mena att Pedrosa var vållande. Som några också gjort. Att han kom dit efter en omväg står helt klart.

Så menade jag...

Förstod vad du menade men då hade vi haft denna situationen varje varv.

Är inga större skillnader på linje mellan olika förare, alternativen blir färre och färre ju snabbare det går.
Men visst, han var ju fortfarande före, det går ju inte att komma ifrån.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top