MotoGP 2018 #4: Gran Premio Red Bull de España

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
MT-07 -16
https://www.motorsport.com/motogp/news/pedrosa-wants-more-respect-from-race-direction-1034469/

Honda rider Dani Pedrosa has called for “more respect” from MotoGP's race direction in the aftermath of his collision with Jorge Lorenzo in the Spanish Grand Prix.
Lorenzo had been forced wide by Ducati teammate Andrea Dovizioso at the Turn 6 right-hander and cut back to reclaim position, only to clash with Pedrosa, was trying to pass the two bikes on the inside.

“I went there, to speak with race direction, because I want to understand them,” he said.

“We start asking. Okay, so I was in the inside, I was in the correct line of the track? Yes. They [the Ducatis] were outside, they were coming back from the mistake, so they were rejoining the correct line of the track? Yes.

“So when you are in the line, who has the preference, the guy who is inside or the guy who is outside? The guy who is inside. Okay, then, whose fault? 'Okay, well we already take our decision'.

“I want them to understand correctly what is happening on the track, because they don't.

“Most important is, sometimes they don't face things. I barely can walk, and I went there, and Mr. Mike Webb [race director] didn't even want to join the meeting, and he was next door.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag ser det som en Racing incident.
Som slutade riktigt tråkigt för alla inblandade.
Dovi försöker köra om sin teamkamrat när teamet har 36 poäng, 2a och 3a.
Lyckas han kommer teamet fortfarande ha 36 poäng, men då kommer Dovi ha 66 poäng, bara 4 efter MM.
Så jag förstår han försöker.
Och allt hade gått bra om inte Dani sett fibblandet framför sig och sett chansen uppgradera från 13 poäng till 20 poäng och hamna på Pallen.
Så jag förstår Dani försöker köra om.
Och JL när han bli fri från Dovi gasar max mot "sitt" apex och men där dyker Dani upp på innern.
Hade inte Dovi försökt köra om JL
Hade inte Dani försökt ta både Dovi och JL.
Ja då hade de inte kraschat.
Men visst hade både Dovi och Dani goda skäl för sina omkörningsförsök ?
 

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Örebro
Hoj
Hojlös :-(
Och allt hade gått bra om inte Dani sett fibblandet framför sig och sett chansen uppgradera från 13 poäng till 20 poäng och hamna på Pallen.
Så jag förstår Dani försöker köra om.

Du menar att allt hade gått bra om inte Dani tagit samma linje som han tagit iaf de 4-5 senaste varven innan? Det var inte som att han laddade på extra mycket i det där läget.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Du menar att allt hade gått bra om inte Dani tagit samma linje som han tagit iaf de 4-5 senaste varven innan? Det var inte som att han laddade på extra mycket i det där läget.

Håller du samma spår behöver du inte ta hänsyn till andra förare på banan ?
Det kan förklara varför JL är så sur när någon kör om nära av honom, på JLs eget spår.
 
Last edited:

RWN

Sporthojsnörd
Gick med
14 Nov 2013
Ort
I Skogen
Hoj
Honda VTR Firestorm 02 & Aprilia tuono 1100 V4
Hade inte Dovi försökt köra om JL
Hade inte Dani försökt ta både Dovi och JL.
Ja då hade de inte kraschat.
Men visst hade både Dovi och Dani goda skäl för sina omkörningsförsök ?

Eller hade inte Dovi försökt att köra om Lorre, skulle inte heller hänt den incidenten...
 

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
MT-07 -16
https://www.motorcyclealliance.com....orge-jerez-motogp-report-with-tug-mcclutchin/

It always happens. You know, when the sanctimonious prick who always complains about other racers being “dangerous”, or “irresponsible”, does something profoundly stupid and ruins a whole year. Yes, I said the whole year. Lorenzo has ruined the whole year. Because unless he breaks both his legs before July, Marc Marquez will now be the 2018 world champion. And we’re only 4 races in. Sad, huh?

I should have had this report finished yesterday, but I couldn’t because I was drunk. After watching that travesty the other night, a man has to drink. Not that I need an excuse, but The Macallan did get a good nudge. To the point where I had to delete my first draft of this report because it was incomprehensible shit. Some of you will suggest this one is too, but you can piss off. I don’t care what you think.

Lång läsning, men kul :hihi
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe

Nu är jag inte något större fan av JL, och tycker nog själva bredsidan han gav DP var jävligt onödig, men det är rejs. Alla är ute efter att komma på så bra plats som möjligt. Kan man köra så jävlarns brett att man har en kö med snabbare förare bakom sig så är man ju i sin fulla rätt att göra det. Rossi vann ju mot Stoner på det sättet på Laguna Seca, bland annat.
Men den där jävla bredsidan... Han måste fan ha varit medveten om DP på insidan. Jag är slö som satan på banan, men när någon trycker in hojen på innern så är jag väl medveten om det innan jag ser någon hoj alls, lite som han säger i artikeln. Jag har för mig att jag till och med sa efter Austin att JL skulle plöja in i någon stackare när han gnällt på Miller. :D
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Det var inte bara "kul", den var också en sanslös bra sammanfattning på "George"'s sätt att se sig själv i förhållande till övriga på banan. Själva avslutningen "talar för sig själv."

...................
- Marquez now has a 12 point lead over Zarco, who isn’t a real contender anyway, and is almost a full race win ahead of Dovizioso, who in reality is the nearest rider to him who ever actually had a real chance of winning the title. But he doesn’t now, save for the two broken legs I mentioned earlier.

Meanwhile, George has 6 points in total, 3 behind Hafizh Syahrin. And I bet you don’t even know who that is.

What? You still think it was just a “racing incident”? Ok, try this. Imagine it was Marquez who has run wide, and came back to the apex and took Rossi out.

Imagine the shitstorm then…

RIDÅ!

/KentW
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S

Ha! Jag inser att jag är småsint och allmänt bitter mot lipsillen Lorenzo, men den artikeln sammanfattar exakt hur jag känner för vad som hände i kurva 6. Grundproblemet är förstås att kombinationen Marquez+en alltmer välfungerande Honda är så mycket bättre än konkurrenterna, och antaligen hade Marquez vunnit VM iaf, MEN, fram tills nu fanns åtminstone en chans att någon annan skulle göra det.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08

McClutchin skriver att han kasserade det han skrev när han var full.
Jag tycker han kunde väntat till han var nykter nog att kolla igen på Racet.

1)
There’s only one reason a rider puts a soft tyre on his bike on a day like that, and that is because he knows deep down he can’t win, so he decides ho will try and get himself on the telly for the first 5 laps by shooting away to a lead before his soft gooey tyres shit themselves and he slows down like he’s driving Miss Daisy.

KOMMENTAR: JL var inte borta efter 5 varv, JL klarade 17 varv som 1a eller 2a. Tydligen är JL lite bättre på att spara framhjulet än många andra....
Och minst 3 ggr bättre än McClutchin tror möjligt med softdäck på den banan.

2)
George then started slowing down. And slowing everyone else down.

KOMMENTAR: På varv 17 var det två förare som låg inom 1 sekund från JL. AD och DP.
Resten 17 förare låg minst 3 sekunder JL. Närmast av de 17, 3 sekunder efter JL var Zarco som lyckades köra runt Dani hoj där hojen låg på banan.

Jag lämnar nu McClutchin / kåsören som får sitt gage på klassiskt sätt, skriva om kändis.


McClutchins artikel påminner mig om den klassiska teaterrecensionen som lämnas in till tidningen på morgonen. Som behandlar hela föreställningen men där tidningens redaktör efter läst recensionen frågar recensenten hur recensenten kunde missa att teatern brann ner efter 1a akten.

Tyvärr.

Såg han överhuvudtaget racet eller satt han på resturangen och kollade sedan på videosnuttar innan han skrev ?
Undrar jag ?
 

PierFrancesco

Sporthojsnörd
Gick med
29 Dec 2005
Ort
-
Hoj
ZXR750L, R1
Ser det nog lite annorlunda. Tycker skulden är fördelad 50/50 mellan Lorenzo och Pedrosa. Kanske till och med lite mer Pedrosas fel då det är han som kommer bakifrån.
Att Pedrosa sen kräver att Race Direction ska möta honom mitt under pågående Red Bull Rookie race är lite av primadonna fasoner. Eller var kanske bara en förebyggande åtgärd från Pedrosas sida.
Gillar inte heller hans uttalande om att nu har han highsidat två race på kort tid och att Race Direction inte gör något.
Han är ju knappast utan skuld i det här fallet, och i Argentina var det ingen som tvingade honom att vrida på fullt ute i det blöta efter att Zarco gjort en hård med fair omkörning utan att toucha honom.
 

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
2x Honda CRF 450
Jag kan inte för mitt liv förstå hur Pedrosa skulle kunna hållas ansvarig. Han kör där han förväntas köra och blir rammad av en hoj som kommer långsamt i fel vinkel.

Dovi startar kedjereaktionen men han gör ett ärligt försök som inte går hem. Helt ok i min bok.

Lorenzo kämpar tillbaka efter att ha gått brett. Helt ok. Det stora felet är att han inte lämnar plats. Pedrosa kan omöjligt försvinna från platsen. Lorre fullt ansvarig.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jag har aldrig race'at på hoj så andra vet detta bättre.
Men det är andra ggn i racet som Dovi har en övertro på sin kapacitet.
Hur många ggr kan man göra den manövern och det ändå är OK?
Varje kurva? En gång per varv? X ggr på ett race?
Är inte detta något som stressar en förare som blir utsatt för det flera ggr?
Jag säger inte att Lorre är skuldfri men tycker inte det är konstigt om hans fokus ligger på Dovi och inte Dani.
Jag gillar inte att MM försökt "bromsa förbi" Dovi i sista kurvan med ytterst små chanser till att lyckas.
Jag tycker heller inte om Dovis upprepade misslyckanden i sina försök på Lorre.
MM's är grövre och mer idiotiska men ändå av samma typ som Dovi försöker på Lorre.
Jag kan inte se att Dani går att klandra alls.
Bara mina 2 ören. :)
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Jag har aldrig race'at på hoj så andra vet detta bättre.
Men det är andra ggn i racet som Dovi har en övertro på sin kapacitet.
Hur många ggr kan man göra den manövern och det ändå är OK?
Varje kurva? En gång per varv? X ggr på ett race?
Är inte detta något som stressar en förare som blir utsatt för det flera ggr?
Jag säger inte att Lorre är skuldfri men tycker inte det är konstigt om hans fokus ligger på Dovi och inte Dani.
Jag gillar inte att MM försökt "bromsa förbi" Dovi i sista kurvan med ytterst små chanser till att lyckas.
Jag tycker heller inte om Dovis upprepade misslyckanden i sina försök på Lorre.
MM's är grövre och mer idiotiska men ändå av samma typ som Dovi försöker på Lorre.
Jag kan inte se att Dani går att klandra alls.
Bara mina 2 ören. :)

Man försöker där man är som starkast i förhållande till motståndaren om man är jäkligt jämna, om Allt går som det ska så vrider man in hojen efter passering men, Minsta lilla miss i spår, bromspunkt eller fäste när man nu nyper på och man hamnar lite utanför det som är möjligt att lyckas vrida in hojen och då bommar man och får göra ett nytt försök.

Så, jo, det är exakt det som kommer hända igen om det är Ett ställe man känner sig så trygg att man kan passera och lyckas med böjen, man bygger detta under resten av varvet och om energin och fästet är kvar så gör man försök till man antingen lyckas eller fästet eller energin dör ut.

Att motståndaren sen vet vilken böj försöket kommer i gör ju att det blir ännu svårare nästa då han sannolikt flyttar in sig lite och lägger sin bromspunkt så sent som möjligt just där, men är det enda stället så är det och att vänta på misstag är inget man har tid med om man vill framåt när man ser de/den andra försvinna iväg.

Blir man stressad av race kanske man inte ska hålla på med just race....
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Ser det nog lite annorlunda. Tycker skulden är fördelad 50/50 mellan Lorenzo och Pedrosa. Kanske till och med lite mer Pedrosas fel då det är han som kommer bakifrån.
Att Pedrosa sen kräver att Race Direction ska möta honom mitt under pågående Red Bull Rookie race är lite av primadonna fasoner. Eller var kanske bara en förebyggande åtgärd från Pedrosas sida.
Gillar inte heller hans uttalande om att nu har han highsidat två race på kort tid och att Race Direction inte gör något.
Han är ju knappast utan skuld i det här fallet, och i Argentina var det ingen som tvingade honom att vrida på fullt ute i det blöta efter att Zarco gjort en hård med fair omkörning utan att toucha honom.

Går du brett och kastar dig in i racelinjen så Är du moraliskt skyldig till det som händer, den som ligger i racelinjen kan ju inte gärna ta ett alternativspår för att den som missat ska få chansen att komma tillbaka i spåret, det är ingen smc-kurs vi talar om utan Race.!

Finns en bild på mig när jag gör en stoppie för att undvika att få framhjulet plockat av en motståndare i ett gammalt highsidermagasin, efter ha bromsat på sig dyker han Rakt in i racelinjen, kan lova att det enda jag tänkte var "tack för platsen" när jag såg han försvinna ut åt vänster när jag vek in för att bli Jävligt förvånad när jag helt plötsligt i ögonvrån såg en hoj komma på kollisionskurs med mig.
Mitt enda alternativ för att undvika denna situation hade varit att bromsa vidare och se vad motståndaren gjorde om jag inte skulle vikit in som vanligt och det är ju ett rätt förvirrat sätt att köra race, eller hur?

Så, nä, Dani är Helt oskyldig, han kunde inte göra ett skit annat än köra sitt race, hade han haft marginaler för det så hade han för länge sedan utnyttjat de marginalerna för att passera och köra ifrån de andra..
 

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
2x Honda CRF 450
Jag har aldrig race'at på hoj så andra vet detta bättre.
Men det är andra ggn i racet som Dovi har en övertro på sin kapacitet.
Hur många ggr kan man göra den manövern och det ändå är OK?
Varje kurva? En gång per varv? X ggr på ett race?
Är inte detta något som stressar en förare som blir utsatt för det flera ggr?
Jag säger inte att Lorre är skuldfri men tycker inte det är konstigt om hans fokus ligger på Dovi och inte Dani.
Jag gillar inte att MM försökt "bromsa förbi" Dovi i sista kurvan med ytterst små chanser till att lyckas.
Jag tycker heller inte om Dovis upprepade misslyckanden i sina försök på Lorre.
MM's är grövre och mer idiotiska men ändå av samma typ som Dovi försöker på Lorre.
Jag kan inte se att Dani går att klandra alls.
Bara mina 2 ören. :)

Det är så klart inte den snyggaste typen av om körning när man kör block-pass men inom rimliga gränser helt ok. Problemet här var ju att Lorre var uppenbart långsammare men hans körstil gör att det är svårt att köra om, framförallt på samma material. I stort sett enda sättet att komma om då är att bromsa upp på innern och hindra den andra från att svänga in för att sedan glida ifrån.

Teamorder är något vi är lyckligt befriade från i MotoGP men jag kan ändå tycka att när hastighetsskillnaden är så stor och teamkamraten ligger bakom så skulle jag välja att kämpa lite mindre. Lorre var ju nära på att klippa Dovis framhjul vid ett tidigare tillfälle också när han gick brett och vek sin hoj rakt över framhjulet.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Tack för bra förklaring M:et och He rik! :tummenupp
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top