Hjälp Mig!

Rollern

Ny medlem
Gick med
1 May 2018
Ort
STOCKHOLM
Hoj
2012 Yamaha YZF-R125
Jo, såhär är det

Jag har drömt om A1 kortet många år. Jag har fått jobba i ett år för att betala körskolan, köpa mc och utrustning alltså köper jag allt själv. Detta på grund av att mina förädrar inte tycker om att jag köper hojen. Hur som helt har jag jobat skit länge för detta.

Nu är jag klar med Risk 1 & 2 och även teoriprovet. Bokat uppkörningen 28 Maj och nu kommer problemet.

Är skit rädd att jag inte kommer klara av uppkörningen och vill inte betala mer körlektioner när jag redan spenderat så mycket på lektionerna. Kan högfartsbanan och inbromsningarna (ungefär) men det är det jävla krypkörningen som ska vara så petigt! Läraren säger 2-3kmh är det sant?

Jag har panik och stressar värje dag till uppkörningen, vill inte misslyckas och inte få det jag väntat i så många år och alla planeringar som förstörs nu i sommar. Motorcykeln är köpt men farsan hinner aldrig åka så jag kan träna med den. Vafan ska jag göra när man bara har 4 lektioner tills uppkörningen?
 
Last edited:

Raderad medlem 51742

Guest
Nervositeten minskar i takt med att rutinen kommer och rutin får man genom mängdträning. Att öva krypkörning på trafikskola är ett väldigt dyrt sätt att få den mängdträning som krävs, även om det så klart är bra att få råd av en trafikskollärare.

Kan du hitta någon som bor i närheten och som kan ställa upp som handledare så att du kan öva manöverprovet i lugn och ro, utan press? Är ju ingen jättestor uppoffring om du ordnar fika och kanske en symbolisk ersättning. Efter att par gånger kan du det förmodligen tillräckligt bra för att mycket av nervositeten skall släppa och fixa uppkörningen.
 

Rollern

Ny medlem
Gick med
1 May 2018
Ort
STOCKHOLM
Hoj
2012 Yamaha YZF-R125
Har ingen som skulle ställa upp som handledare. Får träna vid inhägnade områden men farsan hinner åka dit högst en gång i veckan som inte är tillräckligt för mig.

Tack för inlägget
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Har ingen som skulle ställa upp som handledare. Får träna vid inhägnade områden men farsan hinner åka dit högst en gång i veckan som inte är tillräckligt för mig.

Tack för inlägget

Säger du var du håller hus i stan så kanske någon här kan förbarma sig över dig. Själv jobbar jag i Södertälje för tillfället, annars hade jag väl kanske kunnat komma förbi efter jobbet några dagar i veckan. :hihi

- - - Updated - - -

Har ingen som skulle ställa upp som handledare. Får träna vid inhägnade områden men farsan hinner åka dit högst en gång i veckan som inte är tillräckligt för mig.

Tack för inlägget

Säger du var du håller hus i stan så kanske någon här kan förbarma sig över dig. Själv jobbar jag i Södertälje för tillfället, annars hade jag väl kanske kunnat komma förbi efter jobbet några dagar i veckan. :hihi
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Hade samma problem me att farsan aldrig hade tid me att privatköra... Fast de va för att körkort bil.. Men vet hur de känns att ingen har tid..

Jag öva krypkörning me grabben när han övningskörade för mc kort...

Du för skriva var du bor så kan någon kanske öva me dig..
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Fördelen med att hitta handledare för mc är att det inte finns något krav på att man ska ha gått en handledarutbildning som man måste för bil.
Finns säkert någon vänlig själ här som kan köra med dig i utbyte mot några bärs eller en go whisky.
När jag tog mitt kort så körde jag upp till skolans parkering och nötte krypkörning där på kvällarna, detta var dock i ett ganska litet samhälle och skolan låg några hundra meter bort, dina föräldrar är kanske inte så sugna på att släppa iväg dig helt själv på en hoj du inte har kort för.
Och om du skulle ha extrem otur att stöta på farbror blå så ryker antagligen ditt körkortstillstånd, så det är på egen risk.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Tog mc-kortet först vid 22års ålder.
Gjorde all mängdträning på min gamla moppe som jag inte använt sen 18årsdagen, tog sen 6st lektioner och körde upp :tummenupp
 

Corepax1290

Ny medlem
Gick med
27 May 2017
Ort
Lindome
Hoj
KTM 690 Duke 2016 Såld, KTM 1290 SuperDuke R 2017 Såld. Harley Davidson Dyna Lowrider S 2017
2-3km är inte skrivet i sten. Du ska visa att du kan hantera en motorcykel i låg fart sen om de går i 1km/h eller 5km/h är inte så noga. De ska gå långsamt, du ska ha kontroll och du ska ha ett bra flow genom banan så är du godkänd. (Tolka inte detta som att du kan åka i 10-15km/h nu, då har de gått för fort men som sagt om de går i 5km/h vid något tillfälle är de ingen fara.
 

Rollern

Ny medlem
Gick med
1 May 2018
Ort
STOCKHOLM
Hoj
2012 Yamaha YZF-R125
Fördelen med att hitta handledare för mc är att det inte finns något krav på att man ska ha gått en handledarutbildning som man måste för bil.
Finns säkert någon vänlig själ här som kan köra med dig i utbyte mot några bärs eller en go whisky.
När jag tog mitt kort så körde jag upp till skolans parkering och nötte krypkörning där på kvällarna, detta var dock i ett ganska litet samhälle och skolan låg några hundra meter bort, dina föräldrar är kanske inte så sugna på att släppa iväg dig helt själv på en hoj du inte har kort för.
Och om du skulle ha extrem otur att stöta på farbror blå så ryker antagligen ditt körkortstillstånd, så det är på egen risk.

Oj, detta visste jag inte. Alltså ingen handledarutbildning behövs? Köra utan kort får jag glömma när jag vart så nära att åka dit när jag körde moped olagligt. Tack!
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Oj, detta visste jag inte. Alltså ingen handledarutbildning behövs? Köra utan kort får jag glömma när jag vart så nära att åka dit när jag körde moped olagligt. Tack!

Yes, det är bara att ansöka handledarstillstånd och vänta tills man får det.
 

Rollern

Ny medlem
Gick med
1 May 2018
Ort
STOCKHOLM
Hoj
2012 Yamaha YZF-R125
2-3km är inte skrivet i sten. Du ska visa att du kan hantera en motorcykel i låg fart sen om de går i 1km/h eller 5km/h är inte så noga. De ska gå långsamt, du ska ha kontroll och du ska ha ett bra flow genom banan så är du godkänd. (Tolka inte detta som att du kan åka i 10-15km/h nu, då har de gått för fort men som sagt om de går i 5km/h vid något tillfälle är de ingen fara.

5Kmh klarar jag nog, men läraren säger att 2-3kmh ska det vara. Är nog ett sätt för körskolan att tjäna pengar. Tack!
 

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Ort
Vindö - Stockholm
Hoj
Bmw 850 adv
5Kmh klarar jag nog, men läraren säger att 2-3kmh ska det vara. Är nog ett sätt för körskolan att tjäna pengar. Tack!

Sen är det ju också om du tränar på att köra saktare än 5 km/h så kommer du vara bättre förberedd. Bättre att träna svårare än vad det är på provet.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Oj, detta visste jag inte. Alltså ingen handledarutbildning behövs? Köra utan kort får jag glömma när jag vart så nära att åka dit när jag körde moped olagligt. Tack!
Ansökte om handledarskap för min sambo förra veckan, tog 3 dagar sen hade jag tillståndet i brevlådan.
Sjukt smidigt!
Kravet som ställs på handledaren är att den ska ha haft körkort i 5 sammanhängande år, borde inte vara så svårt att hitta någon som uppfyller det kravet.
 

GUE

Ny medlem
Gick med
6 Oct 2016
Ort
Huddinge
Hoj
Ducati Multistrada 1260
Jag tog kortet förra året. Gick körskola och harvade med lågfarten. Väl vid uppkörningen noterade jag att de som körde upp privat höll mycket högre hastighet än jag på lågfarten men dom klarade det ändå.
Jag höll ca 5-6 km/h.

2-3 km/h skulle jag nog aldrig klarat av.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Jag tycker att det är onödigt hårda och petiga krav för att få hojkort. Det är viktigare att eleverna får lära omdöme och hänsyn och hur man kör på riktigt. Dessutom kostar det en jäkla massa pengar för att ändå vara totalt grön som MC-förare när kortet väl har klarats. Samtidigt som det finns massor med förare i trafiken som har fått KK i ett annat land för en struntsumma och ha kunnat svara på några enkla frågor.
 

Dhenniz

Sporthojsnörd
Gick med
11 Jan 2018
Ort
Strömsund
Hoj
Suzuki: GSF 650 Bandit 2007 och DL 650 V-Strom 2004
Tog mitt kort förra sommaren, just krypkörningen fick jag lära mig 5-7km/h av körskolan. Tränade så mycket jag kunde. Väl på uppkörningen så lade jag mesta fokuset på att hantera motorcykeln tryggt med marginal än att köra så sakta som möjligt. Det är stor skillnad på 3-4km/h och 5-6km/h. Jag var en kort kort stund även upp i 8km/h, (kanske en mc-längd), men tog ned farten mjukt. Jag blev godkänd direkt utan påpekande, trafikinspektören var väldigt lugnande i sin attityd genom hela uppkörningen, så speciellt nervös var jag inte. Lägg mesta fokuset på att köra med kontroll, inte på att ta rekord i hur sakta du kan köra. Samma vid inbromsningarna. Jag kunde bromsat hårdare än jag gjorde, men valde att ha lite marginal och bromsa tryggt och säkert men ändå effektivt. Brorsan bromsade så hårt han kunde och han får göra om sin uppkörning nu i vår. Fokus på säkerhet och marginal känns som mer vad de vill se.
 

Rollern

Ny medlem
Gick med
1 May 2018
Ort
STOCKHOLM
Hoj
2012 Yamaha YZF-R125
Tog mitt kort förra sommaren, just krypkörningen fick jag lära mig 5-7km/h av körskolan. Tränade så mycket jag kunde. Väl på uppkörningen så lade jag mesta fokuset på att hantera motorcykeln tryggt med marginal än att köra så sakta som möjligt. Det är stor skillnad på 3-4km/h och 5-6km/h. Jag var en kort kort stund även upp i 8km/h, (kanske en mc-längd), men tog ned farten mjukt. Jag blev godkänd direkt utan påpekande, trafikinspektören var väldigt lugnande i sin attityd genom hela uppkörningen, så speciellt nervös var jag inte. Lägg mesta fokuset på att köra med kontroll, inte på att ta rekord i hur sakta du kan köra. Samma vid inbromsningarna. Jag kunde bromsat hårdare än jag gjorde, men valde att ha lite marginal och bromsa tryggt och säkert men ändå effektivt. Brorsan bromsade så hårt han kunde och han får göra om sin uppkörning nu i vår. Fokus på säkerhet och marginal känns som mer vad de vill se.

Låter inte alls likadant som körskolan säger. Tack för inlägget, känner mig säkrare.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Krypkörningen handlar om att köra med samspel gas och koppling. Dvs kontroll i lågfart.

Så länge du med kontroll kör långsammare än vad det är möjligt utan att använda kopplingen är det grönt.


Buy quality, cry once
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Jag tillhör nog en av de få som tycker att krypkörning är en jättebra metod för att lära sig broms och koppling. Beroende på hur du bor så borde det finnas en parkerng, basketplan eller annan avskiljd yta dit du kan knuffa hojen och öva, även utan pappa. Riskerna är små...

Fördelen med krypkörningen är att du får känsla för gas, broms och att inte använda paniklösningar när hojen lutar åt fel håll. Det har du igen i all körning efteråt.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top