Endurohoj på gatan?

Gixxerfan2

Medlem
Gick med
23 Jun 2009
Ort
H
Hoj
Suduki
Boost 3: Har du nån pejl på vad "big bore kit" kostar? Jag gissar att dessa hojjar är spetsiga utan trimm. Hur blir det efter? Skulle vara bra om pipan drar i ett brett register.

perjul: Motfråga. Varför kör du med 2 hjul när det finns 4(bil)? Slippa hjälm, vinterkläder (skyddskläder) och värmeslag. Begränsad lastförmåga m.m. Med bil kan man vara vanligt klädd. AC värme efter årstid. Jag har kört nabbadäck på asfalt. HVA WR250 och 400. Gammalt med dubbla stöttor bak. Eländiga att starta. Hoppa upp en halmeter, och ge alt. Mosat arbetsskor med stålhätta och spiktrampskydd. De krävde crossstövlar. KTM 1990- borde vara en dröm...
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Boost 3: Har du nån pejl på vad "big bore kit" kostar? Jag gissar att dessa hojjar är spetsiga utan trimm. Hur blir det efter? Skulle vara bra om pipan drar i ett brett register.

perjul: Motfråga. Varför kör du med 2 hjul när det finns 4(bil)? Slippa hjälm, vinterkläder (skyddskläder) och värmeslag. Begränsad lastförmåga m.m. Med bil kan man vara vanligt klädd. AC värme efter årstid. Jag har kört nabbadäck på asfalt. HVA WR250 och 400. Gammalt med dubbla stöttor bak. Eländiga att starta. Hoppa upp en halmeter, och ge alt. Mosat arbetsskor med stålhätta och spiktrampskydd. De krävde crossstövlar. KTM 1990- borde vara en dröm...

Hur långa touringresor körde du med dina WR?
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Boost 3: Har du nån pejl på vad "big bore kit" kostar? Jag gissar att dessa hojjar är spetsiga utan trimm. Hur blir det efter? Skulle vara bra om pipan drar i ett brett register.

perjul: Motfråga. Varför kör du med 2 hjul när det finns 4(bil)? Slippa hjälm, vinterkläder (skyddskläder) och värmeslag. Begränsad lastförmåga m.m. Med bil kan man vara vanligt klädd. AC värme efter årstid. Jag har kört nabbadäck på asfalt. HVA WR250 och 400. Gammalt med dubbla stöttor bak. Eländiga att starta. Hoppa upp en halmeter, och ge alt. Mosat arbetsskor med stålhätta och spiktrampskydd. De krävde crossstövlar. KTM 1990- borde vara en dröm...

Förstår fortfarande inte. Du vill asfaltstoura på en endurohoj för att...?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Hur långa touringresor körde du med dina WR?

Det finns de som tycker att 20 mil är "touring". Det är ju snarare en förmiddagstur innan jobbet.

Det är betydligt vanligare att man ser långgafflade stelben på vägarna än endurohojar. Måste bero på något...
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Kapa en stock: motorsåg
Kapa en planka: fogsvans
Finlir med figursågning: bågfil

Rätt verktyg till rätt uppgift. Därav frågan. Ingen provokation, utan bara uppriktigt nyfiken.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Boost 3: Har du nån pejl på vad "big bore kit" kostar? Jag gissar att dessa hojjar är spetsiga utan trimm. Hur blir det efter? Skulle vara bra om pipan drar i ett brett register.

perjul: Motfråga. Varför kör du med 2 hjul när det finns 4(bil)? Slippa hjälm, vinterkläder (skyddskläder) och värmeslag. Begränsad lastförmåga m.m. Med bil kan man vara vanligt klädd. AC värme efter årstid. Jag har kört nabbadäck på asfalt. HVA WR250 och 400. Gammalt med dubbla stöttor bak. Eländiga att starta. Hoppa upp en halmeter, och ge alt. Mosat arbetsskor med stålhätta och spiktrampskydd. De krävde crossstövlar. KTM 1990- borde vara en dröm...

Alla enduro och crosshojar tvåtaktare som fyrtaktare har från fabrik så brett register som möjligt de är absolut inte spetsiga när man går från 250-300+cc. Bigbore till 300 ktm va svårt att hitta men de går montera äldre KTM 380cc cylinder på 300an upp till en viss årg. Efter den årg som jag inte vet vilket år de va så måste man slipa ur vevhuset/blocket för att få ner den gamla 380cc cylindern. Om du hittar en KTM 380 enduro så köp den direkt men de är svåra att hitta, de finns en cross på blocket men den går ju inte åka väg med.
För att få ut 57-60+ på hjulet skulle jag först porta cylindern tightat till klämspalten på toppen bytt pipa och bytt förgasare till större eller minst portat förgasaren för den är liten på 300an 36mm man bör upp i minst 40mm för att få bra fart på en 300a. Med en sådan trimning kan man förvänta sig att få lika långt eller längre register men de börjar högre upp i varvtal. Man tappar effekt på låga varv men vinner på höga den drar till högre varv så de körbara registret blir lika långt eller längre än standard bara det at du kör på allmän högre varv hela tiden typ 1000 varv högre i genomsnitt.
Men de går även trimma så den drar ännu bättre i botten men då blir sluteffekten inte mer snarare mindre.

Du har fler märken att kolla på när de gäller 300cc tvåtakt. Husqvarna 300 den har samma motor som ktm
Gasgas 300 är också en bra hoj.
 
Last edited:

Gixxerfan2

Medlem
Gick med
23 Jun 2009
Ort
H
Hoj
Suduki
Jag skiftade inget oljefilter als på HVA hojjarna. Minns inte ens att jag skiftade olja. Häng inte upp er på Ystad-Haparanda. Utan tänk mil mellan nödvändiga service.

Boost 3: Går det att hitta beg motorer? Lite defekta och ha som extramotor att trimma. Tillgång på motorer och reservdelar till rätt pris styr mitt val av märke. KTM verkar vara ok, men det finnns säkert fler och bättre. Japanskt är ett bra tips. Men hitta 2-takt ärligt gatreggat verkar inte lätt.

Vad skiljer en STD 380 mot en 250 portad med rätt gasare och pipa? Effekt diagram skulle sitta fint. Jag tror 380 funkar bättre i krypfart uppför de värsta enduro backarna. Där kommer jag att sjunka under 5 Km/h. 10 drev fram :) .
 
Last edited:

Gixxerfan2

Medlem
Gick med
23 Jun 2009
Ort
H
Hoj
Suduki
MartinB: Läser hela tråden från start. Tack för bromstipset för att slippa lufta.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag skiftade inget oljefilter als på HVA hojjarna. Minns inte ens att jag skiftade olja. Häng inte upp er på Ystad-Haparanda. Utan tänk mil mellan nödvändiga service.

Boost 3: Går det att hitta beg motorer? Lite defekta och ha som extramotor att trimma. Tillgång på motorer och reservdelar till rätt pris styr mitt val av märke. KTM verkar vara ok, men det finnns säkert fler och bättre. Japanskt är ett bra tips. Men hitta 2-takt ärligt gatreggat verkar inte lätt.

Vad skiljer en STD 380 mot en 250 portad med rätt gasare och pipa? Effekt diagram skulle sitta fint. Jag tror 380 funkar bättre i krypfart uppför de värsta enduro backarna. Där kommer jag att sjunka under 5 Km/h. 10 drev fram :) .

De är svårt hitta beg motorer billigt om ens alls. En 380 har såklart bättre bottendrag mot en 250 som är portad till samma hk typ 54hk. En 300 eller ännu bättre 500 är inte så svag innan pipan laddar heller så de blir mjukare övergång från inget piptryck till piptryck. Ex en 125a är stensvag innan pipan blir varm och laddar.

Här bromsas en 380 med annan pipa och dämpare den ligger runt 54-55hk på hjulet. Org trore jag dem ger runt 50-51 gissar jag.

https://www.youtube.com/watch?v=7bh9kMQ1ytM
 

Gixxerfan2

Medlem
Gick med
23 Jun 2009
Ort
H
Hoj
Suduki
Boost 3: Den såg jag precis när jag jagade dynopapper. Känns inte som någon superskillnad mot org 5Hk :-( . De är nog bara cc som lönar sig. Efter org cyllen gett upp...

200cc Hk? 250cc Hk? 380cc 55Hk. Jag fyller på när jag googlat...
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Ang servic på en 250-500cc tvåtaktare så är de inga filter som behövs bytas de är bara att byta olja då o då i lådan. Man kan köra väldigt länge mellan oljebytena för oljan smörjer bara dreven och kopplingen jag skulle kört 250 mil mellan bytena om man inte kör så mycket enduro typ 90% väg 10% enduro. Kör man 50/50% så byter man oftare typ max vid 100 mil. Ren enduro pratar man timmar och då duger 15 20 tim på växellådsolja allt ber på hur mycket man slirar på kopplingen ska tilläggas. Är man en kopplingsslirnisse så kortar oljebytena kraftigt.
Ang Kolvbytesintervall så duger 100 timmars intervall om man kör medeltempo enduro. Kör man bara grusvägar och asfalt med små inslag av stigar så byter man kolv på 300-500 mil.
En 450-650 fyrtaktare håller kolven dubbelt så länge.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Boost 3: Den såg jag precis när jag jagade dynopapper. Känns inte som någon superskillnad mot org 5Hk :-( . De är nog bara cc som lönar sig. Efter org cyllen gett upp...

200cc Hk? 250cc Hk? 380cc 55Hk. Jag fyller på när jag googlat...

Att de är så liten skillnad i effekt på en 250 vs 300-500cc tvåtaktare är för att 250in är mer trimmad en 300-500cc kan man lättare få upp hästarna på de har låg trimgrad med andra ord.
200 cc finns de få maskiner av och de är bara enduromaskiner de ligger nog runt 35-40hk ur minnet taget!
En 250 enduro ger i genomsnitt 45-47hk och crossarna 50-ev 55hk som värst vissa äldre årg. Ktm kring 98 va brutal med säkert 55hk men de va inte snabb på bana så ktm tog ner effekten på senare årg.

KTM 300cc ligger runt 51hk org
KTM 380 55hk
Honda cr 500 51hk
KX 500 runt 54-56hk ber på årg.
KTM 550 gamla tvåtaktare minst 60hk omöjlig att få tak på och säkert svindyr.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
https://www.blocket.se/stockholm/Ktm_250exc_2_Takt_LV_reggad_78632755.htm?ca=21&w=3
Väldigt lockande men för lite cc. Och känns inte helt ärligt reggad. Typ inte såld ny för gatan.

Hur svårt är det att gatregga en cross/enduro(alla årsmodeller)? Jag gissar att det inte är värt besväret.

Den är reggad ärligt från fabrik, precis som typ alla andra EXC.
Effekten på pappret brukar väl vara 5-10kW något, vilket ju sällan stämmer med verkligheten.

Att gatregga en hoj som inte är godkänd för gatan från fabrik är inte värt besväret jämfört med att köpa en som redan är reggad.
 

Gixxerfan2

Medlem
Gick med
23 Jun 2009
Ort
H
Hoj
Suduki
Finns det något lite äldre som inte har extrem strypning? Kör man ostrypt och går av vägen så är det nog bara att glömma f-bolaget :-( . Riktigt illa kan det bli om man skadar någon annan. F-bolagen har blivit riktigt smarta och extremt snåla :-( .
 

Gixxerfan2

Medlem
Gick med
23 Jun 2009
Ort
H
Hoj
Suduki
Jag räknar lite på effekter. 180-220Hk/L verkar rimligt på 250. Lite svårare ju mer cc man har från start. 500cc och 90-110 Hk galet. Säkert för mycket. 300cc 54-66 Hk mja.. 380cc 68-83 Hk mums räcker till mig.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Finns det något lite äldre som inte har extrem strypning? Kör man ostrypt och går av vägen så är det nog bara att glömma f-bolaget :-( . Riktigt illa kan det bli om man skadar någon annan. F-bolagen har blivit riktigt smarta och extremt snåla :-( .

De är svårt att hitta ett försäkringsbolag som går på dessa låga effektuppgifter som syns i regbeviset och då går de efter den "riktiga effekten". Min Husaberg va ju bara på 14kw i papperet och då frågade försäkringsbolaget om de va en snöslunga och skrattade bara. Jag vet inte ens om de finns några bolag än i dag som går på den låga effekten, för 10-15 år sen gick de försäkra på lågeffekt men de va svårt hitta ett försäkringsbolag redan då som gick på lågeffekt.
Så med andra ord är de bara försäkra den för full effekt = dyrare såklart.
 
Last edited:

Gixxerfan2

Medlem
Gick med
23 Jun 2009
Ort
H
Hoj
Suduki
Försäkra för full effekt inget problem för mig. Tryggast så. Jag trodde det var ett lagkrav med extrem strypning.
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Det är inga problem alls att hitta bolag som går efter uppgifterna i regbeviset,det är ju ursprungseffekten.Gatlegalt utförande med högre effekt existerar inte...
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Det är inga problem alls att hitta bolag som går efter uppgifterna i regbeviset,det är ju ursprungseffekten.Gatlegalt utförande med högre effekt existerar inte...

Oj de funkar än i dag att försäkra med så låga siffror i regbeviset. Vet du om bolagen kollar upp strypningar vid olycka?
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top