Endurohoj på gatan?

H3dlund

Sporthojsnörd
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Sunne
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -17, KTM 380SX -02/-06 hybrid
Blir nog mest gata. Och den skall tåla timmar i 120. Täta oljebyten skrämmer. Skall man ha 10L med sig, om man skall köra tex Ystad-Haparanda? Gissar att de inte har mer än 2L i motorn.

Även på mer förfinade "storenduros" som 690/701 kommer du få det plågsamt att sträckköra i 120.

Men en XR650/KTM625/640 är nog det du ska kika på i din prisklass. 640 Adventure fanns 2 på blocket nu såg jag, inga vackra hojar men känns som det skulle passa dig. 30L tank på dessa t o m.

https://www.blocket.se/stockholm/KTM_640_Adveture_78984455.htm?ca=7&w=3

https://www.blocket.se/ostergotland/KTM_640_adventure_R_79001282.htm?ca=7&w=3
 

Gixxerfan2

Medlem
Gick med
23 Jun 2009
Ort
H
Hoj
Suduki
KTM 640 Adventure väger för mycket för de slantarna.

Vad är det som begränsar toppfarten? Varvar de ur, eller orkar de inte mer? Verkar inte gå fortare än en trimmad Eumoppe :-( .
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
KTM 640 Adventure väger för mycket för de slantarna.

Vad är det som begränsar toppfarten? Varvar de ur, eller orkar de inte mer? Verkar inte gå fortare än en trimmad Eumoppe :-( .

Utväxling mestadels. Hojarna är inte byggda för att köras fort på asfalt, så därför har de utväxling optimerad för vad man hittar på i leran och gruset. Men, att ligga och nöta i högre hastigheter på enduros är allt annat än trevligt. Allting på en enduro är optimerad för något helt annat.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe

H3dlund

Sporthojsnörd
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Sunne
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -17, KTM 380SX -02/-06 hybrid
Som med alla motorcyklar får man göra en kompromiss, en är inte bra på allt. Ska du mestadels åka gata ska du inte ha en 450/500. Föreställ dig komfort som att sitta på en tvåtumfyra. :tungan Och det är en racehoj som kräver service därefter.

Toppfart finns så det räcker till. Men varför man inte vill ligga och nöta 120 är mest avsaknad av vindfång, beroende på hoj du väljer så vibrerar de flesta stånkor ganska bra och kommer varva ganska friskt i den farten.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
KTM 640 Adventure väger för mycket för de slantarna.

Vad är det som begränsar toppfarten? Varvar de ur, eller orkar de inte mer? Verkar inte gå fortare än en trimmad Eumoppe :-( .

https://www.bikez.com/motorcycles/ktm_640_lc4_adventure_2004.php
158 Kg :-(
https://www.bikez.com/motorcycles/ktm_450_exc_2009.php
114Kg :)

Åka en exc i 120 som inte väger mycke blir ganska turbulent, medan en tyngre Adventure kan man få annan stabilitet bakom front kåpan. . Inte mycke till kåpa men mer än på exc iaf..

Prova me en hoj som du vill ha å är du inte nöjd byt... Nästan alla byter hojar efter behov för eller senare..
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
En Honda xr650r vägde jag med tunga endurodubbade däck till 131kg torr. En sådan hoj funkar otroligt bra i skogen trots vikten. En 450-650 endurohoj väger ca 112-117kg torr. xr 650r har 2,2l oljetank och man kör ca 300-500 mil på väg mellan oljebyten. Ventilcheck a 500-700 mil. Motorn håller 10000 mil den är oförstörbar.
Endurohojar som funkar bra på gatan och i prisklass 15-35000kr är Yamaha wr450 och Ktm 450/520/525/530. Ktm motorerna är väldigt fin i gången på väg de vibrerar ytterst lite de gäller wr 450 också. Yamaha wr450 håller stnenbra även på väg och de behöver inte ventiljustering så ofta, man kan köra 1000mil mellan check av ventiler. Ktm av dessa äldre årg kräver check av ventiler vid ca 150-200 mil vägåka men de är snabbt gjort. De är inga problem sätta dit större oljetank om man vill köra långa sträckor kolla in ökenrally tankar för olja!. En wr 450 och ktm 525 kan man dreva så de toppar ärliga 170kmt och då kan man ligga i 120-130 i timmar. Motorerna håller bra även vid jämn gas de är bara en myt att de går sönder vid jämn gas på 4 taktare. Om man bara kör väg kan motorerna hålla strax över 1000 mil men då krävs större service typ kolvbyte check av skick på topp och ramlager, växellådan kan börja ge upp då om man kört släta däck utan ryckutjämnare.
 
Last edited:

illoco

Medlem
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 ducati st2-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
KTM 640 Adventure väger för mycket för de slantarna.

Vad är det som begränsar toppfarten? Varvar de ur, eller orkar de inte mer? Verkar inte gå fortare än en trimmad Eumoppe :-( .

https://www.bikez.com/motorcycles/ktm_640_lc4_adventure_2004.php
158 Kg :-(
https://www.bikez.com/motorcycles/ktm_450_exc_2009.php
114Kg :)

vikten på endurohojar ska du ta med en stor nypa salt "gärna en hel näve eller 2" min husa 450 från 09 väger 132 kg full tankad och start klar uppgiven vikt av husa/ktm var 115kg.sen är det som flera skriver här bristen på komfort är total!!!
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Min Rxv är LV-reggad. Används för att visa grusvägar var skåpet ska stå. Blir nog ett set 17/17 hjul för asfalt upptill. Tycker grova 18/21 är lite vingligt på asfalt..
 

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Nej.
Hoj
BMW R1200GS -16
RXV:n är väl tvåcylindring va?
Borde bli mindre vibrationer... men driftsäkerheten?
Vet ju hur det är med storebror SXV..
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990

Nackdelen med en enduro man köper för 15-30000kr är att den förmodligen inte är nyrenoverad och då ska man skatta sig lycklig om den håller 200-500 mil innan större renovering.Men wr450 går otroligt fint i motorn som en elmotor inte några vibrationer alls man kan köra mååånga mil på asfalt utan några problem annat än fakirsadel med de gäller alla endurosadlar på vägåka. Köper du Suzukin dr650rs som du länkade till så håller den flera tusen mil till även om den är rel slut. Jag har haft en dr650rs och den va helt värdelös på allt utom rakt fram på asfalt. Den har värdelös fjädring värdelös växellåda både att växla och hållbarhet på lådan samt att den går värdelöst.
Xr 650r är bästa 650-700cc offroad maskin som finns för 20-35000kr hands down.
 
Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
RXV:n är väl tvåcylindring va?
Borde bli mindre vibrationer... men driftsäkerheten?
Vet ju hur det är med storebror SXV..

Från min horisont (haft hojen ett antal år) är den inte bråkigare än den crf450hm som också ingår i familjestallet.
Håller man reda på service, ser till att ha ett riktigt bra batteri så funkar det gott som motsvarande ”icke-gat-stånka”. Det går inte riktigt att jämföra med en xt660 eller f650gs..

Sxv körs sannolikt på ett annat sätt, ligger sällan och studsar på toppvarv på grus.
Många Sxv är 550, mer effekt i samma lilla motor i övrigt som 450 bidrar även det till ökad belastning.
De flesta Rxv är 450. I övrigt rent mekaniskt är skillnaderna små.

När det är dags för stor service (kolvbyte) blir ju kostnaden det dubbla med två cylindrar. Men skulle själv inte vilja byta bort den där extra cylindern ens mot en 701. Gången/körglädjen i twinnen är i mitt tycke värt så mycket mer att servicekostnad blir sekundärt.

Man skall alltså vara medveten om att låg vikt på varenda del inte medför samma driftprofil som en renodlad landsvägsmaskin. Det skall bytas olja var 15e timma, då volymen är under 1,5liter och så vidare.

I ren endurokörning är den väldigt vackra baksvingen som fanns fram till 2008 lite väl styv varvid man bytte till vanlig enkelboxmodell från 2009.

2008 och nyare rekommenderas.
 

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Nej.
Hoj
BMW R1200GS -16
Det pratas här om att åka längre sträckor, TS skulle ha med sig massa olja osv... det får mig att fundera på tanken.
Har inte Aprilian löjligt liten tank?
 

Gixxerfan2

Medlem
Gick med
23 Jun 2009
Ort
H
Hoj
Suduki
Aprilia rxv450 7.5L tank. Då får man nog ha dunkar med sig :p . Säkert en rolig hoj, men jag hittar inget på blocket. Vilka årgångar gäller? Priser?

Jag hade kanske inte tänkt att lång toura, utan många lagom turer under typ en månad. Så hur många mil blir det? 70-150mil gissar jag mellan oljebyten.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
För landsvägsluffande; 300mil oljebyte by the book. Kör jag 15timmar enduro så går jag efter ”race use”-intervaller. Kör jag 15timmar gata blir det ändå 100mil..

Tank; 8lit, tillval 12lit och eftermarknad 20lit.

Årsmodeller 2008->

Priser 35kkr -> för ett välskött objekt.

Å andra sidan!
Vill du ligga och harva 120km/h långa sträckor så är denna sortens hojar olidliga ändå. Du bör nog se dig om efter en minst 2cyl landsvägsmaskin, om du är det minsta lagd åt annat än ”Iron-butt-awards”.

Åk och provkör något dylikt, ta ut den på motorväg och ställ dig frågan ”är detta ens kul i 30min”.

RXV, CRF, WR, EXC osv osv är byggda för aktiv körning, inte sitta och såsa på sadeln.

Nej! Efter att ha sett dina senare frågeställningar (mest gata, nöta transportsträckor) så titta på nåt tyngre. Adventure-segmentet helt enkelt. Banta en transalp!
 
Last edited:

klimtachakka

Medlem
Gick med
5 Dec 2012
Ort
~malmö
Hoj
TZR125 -87, KTM 200 2t, GASGAS TXT 280, KTM 690 E / SM
Kom precis hem från en 3 dagars i polen, KTM 200 EXC med stortank och giantloop coyote på bakskärmen. Omdrevad och dubbla däcklås fram. Gick helt ok. Det stora problemet var att den snittar typ 0.8L milen :3freak
Men lättare moppe är nog svårt att hitta. Allt går om man vill. :fakta
200exc.jpg

Hade jag gjort om det så hade jag dock kört fyrtakt istället... Blåröken var lite tjock i färjan när man kickar igång en tvåtaktare i slutet utrymme :D
 
Last edited:

Gixxerfan2

Medlem
Gick med
23 Jun 2009
Ort
H
Hoj
Suduki
Förekommer det ned trimning idag? Typ "crossmotor" som lugnas ner. En nöjes åkare kanske vill ha bredare register, och slippa växla.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top