Endurohoj på gatan?

Gixxerfan2

Medlem
Gick med
23 Jun 2009
Ort
H
Hoj
Suduki
Får man köra endurohoj på gatan? Det skall inte vara en offroad, utan mer eller fullt ut enduro.

Tips på hoj där ekonomin kommer först. Både inköp och drift. Bara motions enduro, och troligtvis mycket asfalt. Blir nog till att ha 2 uppsättningar hjul.

Sist jag hörde om e reggat, så var det bara i samband med bana. Innan dess till och från bana. Ännu längre tillbaka ganska fritt på gatan.

Provade en gång i tiden armyspecial bakdäck. Universaldäck som inte var bra till nått. Halt på banan, och ingen större skillnad på asfalt.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Tror att dom nyare enduro cyklarna är landsväg reggade.

Förr var dom enduro reggade.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Enduroreggade har försvunnit. Det heter numera tävlingsskylt:
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Om-registreringsskylt/tavlingsskyltar/

"Tävlingsfordon får endast brukas på ett begränsat sätt på det allmänna vägnätet. "

"En tävlingsmotorcykel får bara köras på väg i samband med träning eller tävling som är organiserad av motorklubb registrerad i Svenska motorcykel- och snöskoterförbundet eller Motorförarnas helnykterhetsförbund."
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Är hojen landsvägsreggad (och den har prylarna för väg monterade) är det bara att tuta och köra på allmän väg.
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Jag har åkt en del KTM 520 EXC på gatan, och det funkar helt OK även med endurodäck faktiskt. Ska det vara riktig enduro-hoj blir det väl aldrig billigt eller underhållsfritt, men en stor fyrtaktare behöver man inte plåga så hårt vid gatkörning vilket borde vara en fördel för livslängd på grejerna.
 

Millihaff

Sporthojsnörd
Gick med
26 Dec 2005
Ort
Republiken Åsen
Hoj
Muz 718cc

Nja... det är en sanning med modifikation det där.

Det står att: Enduro- och trialmotorcyklarna med textkoden T71MC ska ha tävlingsskylt.

Inte att det nu mera heter "tävlingsskylt".

Textkoden T71MC innebär att det är en Enduro- och trialmotorcykel. Fordonet godkänt med stöd av 28 kap. i Vägverkets föreskrifter (VVFS 2003:23) om motorcyklar och släpvagnar som dras av motorcyklar. Villkor och begränsningar för fordonets brukande på väg finns i nämnda föreskrifter.
 

Gixxerfan2

Medlem
Gick med
23 Jun 2009
Ort
H
Hoj
Suduki
Det var ju klart som korvspad NOT...

Kan en Yamaha tt350 funka? Kom gärna med fler exempel med år och ungefärligt pris.

Kollade toppfarten, så tt600 funkar nog bättre. Verkar dyrare och 10Kg tyngre.
 
Last edited:

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Min exc450 är lv-reggad och funkar utmärkt på gatan med blinkers ditskruvat och den är från 2003.
Däcklåset ger obalans som känns på gata men det är bara att trycka dit ett extra på motsatt sida fälgen.

Vissa påstår att räsermotorer mår dåligt av jämna, lätta varv så du får väl uiila mycket.
Min går ännu anyways men kör inte mycket.

Själv hade jag nog satsat på en japanare, jag har fått för mig de är lite mer driftsäkra.
Springer jag på en värd xr650r kommer jag nog köpa den, de verkar vara den ultimata kompromissen.
 

H3dlund

Sporthojsnörd
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Sunne
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -17, KTM 380SX -02/-06 hybrid
Det var ju klart som korvspad NOT...

Kan en Yamaha tt350 funka? Kom gärna med fler exempel med år och ungefärligt pris.

Kollade toppfarten, så tt600 funkar nog bättre. Verkar dyrare och 10Kg tyngre.

Vad ska du köra mest? Äldre klumpar som TT600 & XR600 är mer grusvägsräsers, inget du vill släpa ut på endurospåret obestraffat. :D
 

Gixxerfan2

Medlem
Gick med
23 Jun 2009
Ort
H
Hoj
Suduki
På enduroslingan vill jag bara ta mig runt i "trialtempo". Inget problem om det går åt kalorier :) . Men hojjen behöver inte vara tung. KTM 450 lättast hittils. Vilka vikter gäller? 140Kg vekar vara tungt. Hur långt ner kan man komma?

Skall jag bes och försäkra, så vill jag köra en hel del asfalt. då men motard hjul på. 150+ Km/h skulle inte sitta fel. Och timmar i 120.

Jag sätter en maxbudget på 30k, men gärna mindre.
 
Last edited:

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
En 450 väger nog in under 120kg i alla fall.
Min toppar precis 150. Med motardkit.
Och se till att ha ett riktigt fyrkolvsok fram med motardhjul, utflyttat original tycker jag personligen bromsar på tok för dåligt i lite fart.
Jag skulle tro att en 500+ är lite brutal för att vara bra i skogen, jag tycker nog en 450 kan skrämmas rätt bra när det är högt, halt och lutar.
 

Gixxerfan2

Medlem
Gick med
23 Jun 2009
Ort
H
Hoj
Suduki
MartinB: Verkar vara ett bra alt väl innanför budgeten. Vikten helt ok. Verkar ligga runt 20k.

Om jag inte låter snålheten bedra visheten, och köper en blyklump typ DR650 för under 10k
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Var kommer du köra mest?? Gatan eller skogen?
Gatan mer åt 450/500, i skogen 250/350..
Budgeten på under 30' räcker till en 10-15 år gammal hoj med dubbla hjul uppsättningar..Dvs. enduro hjul å motard hjul.
Många enduro hojar har oljebyte var 15 timme å kör du på gatan så är de fördel att byta oftare...
 

Gixxerfan2

Medlem
Gick med
23 Jun 2009
Ort
H
Hoj
Suduki
Blir nog mest gata. Och den skall tåla timmar i 120. Täta oljebyten skrämmer. Skall man ha 10L med sig, om man skall köra tex Ystad-Haparanda? Gissar att de inte har mer än 2L i motorn.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Det är ju det där. Antingen XR, XT eller liknande och tungt men driftsäkert. Trögt i skogen.
Eller en 450 och mer pill. Men jag skulle TRO det räcker att byta själva oljan och låta filtrena gå över ett par byten.
Att chansa lite kan vara lärorikt också, på flera sätt.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Blir nog mest gata. Och den skall tåla timmar i 120. Täta oljebyten skrämmer. Skall man ha 10L med sig, om man skall köra tex Ystad-Haparanda? Gissar att de inte har mer än 2L i motorn.

Låter mer att du bör titta i offroad segmentet efter lämplig hoj för användandet.. Kanske äldre Adventure hoj..

Enduro hojar har lite över litern i motor å växellådan... Många offroad hojar har över 2 liter, å då är typ oljebyte efter 250-500 mil..

Ktms exc modeller mellan 08 å 11 har typ 0,6-0,7 liter i motorn, å då bör man inte slarva me oljebyte eller filter..
 

Startgas

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Finspång
Hoj
Gasgas 450 quad
En fundering relaterat till oljemängd i offroadhojar. Skulle man inte kunna koppla på en liten oljetank på motorn så man utökar oljevolymen med tex 1 liter?

Så är det på min Gasgas 450 Quad, där sitter det en tank på ramen framför motorn. Men den motorn är kanske byggd för det, för det finns ju färdiga anslutningar på motorn för de slangarna.

Har enduromotorer någon sådan möjlighet?
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
En fundering relaterat till oljemängd i offroadhojar. Skulle man inte kunna koppla på en liten oljetank på motorn så man utökar oljevolymen med tex 1 liter?

Så är det på min Gasgas 450 Quad, där sitter det en tank på ramen framför motorn. Men den motorn är kanske byggd för det, för det finns ju färdiga anslutningar på motorn för de slangarna.

Har enduromotorer någon sådan möjlighet?

Möjligheterna finns nog säkert, men behovet finns inte om man använder enduro hojen till just enduro..
Annat när man använder den till att köra på gatan som vanlig hoj..
 

Startgas

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Finspång
Hoj
Gasgas 450 quad
Möjligheterna finns nog säkert, men behovet finns inte om man använder enduro hojen till just enduro..
Annat när man använder den till att köra på gatan som vanlig hoj..

Förvisso :) Men jag likt trådskaparen drömmer om en lätt enduro som man kan köra tex genom Sverige på utan att behöva göra oljebyten på vägen. Känns som att den hojen inte existerar. Möjligen Yamaha Wr250.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Förvisso :) Men jag likt trådskaparen drömmer om en lätt enduro som man kan köra tex genom Sverige på utan att behöva göra oljebyten på vägen. Känns som att den hojen inte existerar. Möjligen Yamaha Wr250.

Sant... Drömmar å värklighet stämmer inte alltid...
Lättare att åtgärda en skönare sadel till en enduro än öka oljemängden då.. Org sadeln är inge man sitter på längre sträckor..
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top