Utrustning för att helgrilla div djur?

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Dags att ta grillningen till nästa nivå som ni ser.
Duger en grill av denna typ eller bör man satsa på ett löst spett med motor och bygga eldstad varje gång efter hur stort djur man har?
Det är ju smidigt med en färdig enhet men jag är rädd att ett spett på 110cm blir för kort.

Hjälp!
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Sökordet är asado :)
Fö om jag tjöper en egen häst så ska den heta just Asado eller möjligen Pålägget..... ;)
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Hur stora djur ska du grilla? Du kan nog behöva olika kraftiga spett, för det blir knappast bra att grilla kyckling på ett spett som håller för gris eller rent av ännu större djur.

Och har man olika spett kan man väl även tillverka dem i olika längd så man inte behöver stå med 2 meters längd för grilla lite kyckling.

Helstekt gris är mumma
https://www.google.com/search?q=lec...h6YKHSjIC_8Q_AUICigB&biw=1902&bih=948#imgrc=_
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Jag har grillat spädgris platt förut och det är bra men nu ska det bli spett.

Hur stora djur ska du grilla? Du kan nog behöva olika kraftiga spett, för det blir knappast bra att grilla kyckling på ett spett som håller för gris eller rent av ännu större djur.

Och har man olika spett kan man väl även tillverka dem i olika längd så man inte behöver stå med 2 meters längd för grilla lite kyckling.

Jag har rotisserie till klotgrillen så vill jag köra ett par kycklingar har jag redan allt som behövs. Kyckling är dessutom så pass magert att det är bättre att stycka upp och grilla i bitar.
Tanken med nyinvesteringen är att köra lamm och mindre grisar säg upp till ca 40kg kanske?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag har grillat spädgris platt förut och det är bra men nu ska det bli spett.



Jag har rotisserie till klotgrillen så vill jag köra ett par kycklingar har jag redan allt som behövs. Kyckling är dessutom så pass magert att det är bättre att stycka upp och grilla i bitar.
Tanken med nyinvesteringen är att köra lamm och mindre grisar säg upp till ca 40kg kanske?

Det är väl motorn som kostar och spjut är ju en relativt liten del av kostnaden så jag föreslår att du gör bockar som du kan byta spjut på och anpassa avståndet, och så tillverkar du 2-3 olika spjut för olika djur.

Jag har egentligen aldrig grillat själv men har sett utomlands, inte lamm men get och gris. Lamm är väl bara drygt 10 kg gissar jag? Därav tänker jag mig olika spjut så man slipper borra sönder köttet med ett onödigt stort spjut.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Det blev en "liten" färdig historia att öva med.
vidaXL-41349.jpg
Grillytan är en dryg meter så den ska duga till lamm och smågris. Brukar sällan bjuda in mer än 40 pers på middag ändå...
Har inte tid och ork att bygga något eget just nu men när jag tröttnat på att denna är för liten, rostar och känns allmänt billig så har jag säkert lärt mig nog för att snida till en välfungerande i rostfritt. Den kostade 2750kr hem till dörren så det kändes överkomligt.

Tror jag ska börja med ett lamm penslat med citon/vitlök/rosmarinsmör.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Det blev en "liten" färdig historia att öva med.
View attachment 443369
Grillytan är en dryg meter så den ska duga till lamm och smågris. Brukar sällan bjuda in mer än 40 pers på middag ändå...
Har inte tid och ork att bygga något eget just nu men när jag tröttnat på att denna är för liten, rostar och känns allmänt billig så har jag säkert lärt mig nog för att snida till en välfungerande i rostfritt. Den kostade 2750kr hem till dörren så det kändes överkomligt.

Tror jag ska börja med ett lamm penslat med citon/vitlök/rosmarinsmör.

Hur funkar den där, ska kolen ligga på sidan där eller är det bara tänkt att elda med ved? Har du en länk att dela med dig av, vill också ha en sån :yoparty
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Hur funkar den där, ska kolen ligga på sidan där eller är det bara tänkt att elda med ved? Har du en länk att dela med dig av, vill också ha en sån :yoparty

Det finns en korg inne i ”lådan” där bränslet ska ligga. Småfliset man får i en vanlig kolpåse från macken kommer inte funka men jag köper kol från kolmilan vid Skottvångs gruva och då får man gott om bitar större än en knuten näve. Webers kokosbriketter är annars bra till långkok då de håller sjukt länge. Jag kommer testa både kol, briketter och ved.
Det går också att ha lådan under djuret när man grillar vilket kanske underlättar eldandet.

https://www.vidaxl.se/e/8718475907770/bbq-i-jarn-och-rostfritt-stal-med-grillspatt
Den är som sagt billig och gjord i kinesisk tunnplåt så den kommer rosta. Motor och spett verkar vara av duglig kvalitet.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00

Var där igår när den videon spelades in. Herregud vilka spjäll!
Även bringan är grym men revbensspjällen är helt otroliga. Så mört och så otroligt saftigt borde inte gå att frambringa från en så tunn bit.

Jag skulle gärna byta till mig fastare bark mot lite av saftigheten men det är en personlig preferens och ingen kritik.

Grisens mat är inspirerande men en helt annan typ av matlagning än denna tråd handlar om.
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top