Vad är en bra nybörjarhoj för A2-kort?

xanto

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2018
Ort
Helsingborg
Hoj
2006 Suzuki V-Strom 650
Tjena!
Planerar att ta mc-kort i år och letar efter tips på cyklar som går att köra med A2-kortet.
Har bara kört automatisk moped förut och lite motorcross när jag var yngre. Har haft B-kort i 2 år.

Har blivit rekommenderad att köpa en Yamaha MT-07 35kw, men vet inte om jag vågar lägga 70 tusen på en sådan då jag aldrig kört mc tidigare.

Vad började ni med? Vad borde jag kolla efter när jag köper min första motorcykel?

Tack på förhand!
 

lolrazz

Medlem
Gick med
13 Aug 2015
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki GSXR 1000, 2011
Vad roligt att du vill köra hoj, det är det roligaste som finns!

Skulle slå ett slag för en A2 reggad R1, det finns endel på blocket som är strypta till 35kw.

Skämt åt sido. En Kawasaki er6n är en bra och billig första hoj.

Lycka till!
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det är inget som gör mt-07 till en sämre hoj för en nybörjare än någon annan, om du oroar dig för något mer än priset.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Nu vet jag inte om priserna på 35 kW hojar är högre än för vanliga hojar. Eller hur just Yamaha MT ligger i pris.
Men spontant så tycker jag att 70 tusen för en MT-07 låter väldigt mycket. Det är ändå frågan om en 11 år gammal hoj.

Jag betalade 62 tusen för en Honda VFR -06 för 4 år sedan. Då var den alltså 8 år gammal och VFR är kända för att ligga högt i pris. Så jag skulle säga att det troligen är bra prutläge på den.

Med det sagt så är väl en Yamaha MT en utmärkt nybörjarhoj. Det är väl såvitt jag förstår det hojar som är lättkörda och lätthanterade och den har inte en massa kåpor som spricker och kostar en förmögenhet att laga om du skulle råka luta omkull hojen. Försäkringsmässigt har jag fått för mig att dom är sansade också.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nu vet jag inte om priserna på 35 kW hojar är högre än för vanliga hojar. Eller hur just Yamaha MT ligger i pris.
Men spontant så tycker jag att 70 tusen för en MT-07 låter väldigt mycket. Det är ändå frågan om en 11 år gammal hoj.

Jag betalade 62 tusen för en Honda VFR -06 för 4 år sedan. Då var den alltså 8 år gammal och VFR är kända för att ligga högt i pris. Så jag skulle säga att det troligen är bra prutläge på den.

Med det sagt så är väl en Yamaha MT en utmärkt nybörjarhoj. Det är väl såvitt jag förstår det hojar som är lättkörda och lätthanterade och den har inte en massa kåpor som spricker och kostar en förmögenhet att laga om du skulle råka luta omkull hojen. Försäkringsmässigt har jag fått för mig att dom är sansade också.

Jag tror du blandar ihop mt-07 och mt-03 nu... 07 kom 2014 och tillverkas fortfarande.
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
MT-07 A2 är en helt fantastiskt bra nybörjarhoj! Du har allt det goa bottenvridet kvar, fastän den är strypt. Detta gör den extremt lättkörd och smidig.
Grabben bytte in sin nyss ( 658 mil ) mot en MT-09.
Tror den gick ganska omgående för 55.000:-.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det är klart att du KAN ju köpa en billig A2-hoj för 15.000 (typ Bandit, XJ6 etc) och lära dig köra samt ha råd med kort och utrustning också. Sedan när du blivit mer van säljer du den för 15.000 och köper en annan hoj när du vet vad du är ute efter...
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Hur lång är du ? Du har redan fått en del tips av BrooklynS i # 7
Kawasaki ER-5 eller ER-6
eller Suzuki SV650S (om du är kort)
Jag är 173cm och det blev den 2009 just för lättare hantera med mina korta ben.
 

sportolln

Medlem
Gick med
11 Jun 2017
Ort
-
Hoj
YZF-R3 -16
Hur lång är du ? Du har redan fått en del tips av BrooklynS i # 7
Kawasaki ER-5 eller ER-6
eller Suzuki SV650S (om du är kort)
Jag är 173cm och det blev den 2009 just för lättare hantera med mina korta ben.

Jag kör sv650s, risktvåan på min körskola körde Er6n och jag måste säga att den vart oerhört lätt, lättare än min kåpade sv. Jag skulle valt mellan er6 och SV och kört på det estetiska (naken eller kåpor)
om jag var du.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Vad har du för budget?
Svårt att tipsa om något när vi inte vet hur mycket du vill lägga på en hoj.
Glöm inte att det kostar en hel del med utrustning och även körkort kan bli rejält dyrt om man inte har möjlighet att köra mycket privat, eller är en naturbegåvning.
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Yamaha xt660. Billig o slitstark. Klarar övningkörningsvurpor.
 

xanto

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2018
Ort
Helsingborg
Hoj
2006 Suzuki V-Strom 650
Hur lång är du ? Du har redan fått en del tips av BrooklynS i # 7
Kawasaki ER-5 eller ER-6
eller Suzuki SV650S (om du är kort)
Jag är 173cm och det blev den 2009 just för lättare hantera med mina korta ben.
Tack för tips! Är 185cm.

Vad har du för budget?
Svårt att tipsa om något när vi inte vet hur mycket du vill lägga på en hoj.
Glöm inte att det kostar en hel del med utrustning och även körkort kan bli rejält dyrt om man inte har möjlighet att köra mycket privat, eller är en naturbegåvning.
Jag vill helst inte lägga mer än 50 tusen på min första hoj. Jag har räknat runt 15 tusen på utrustning och runt 20 tusen som högst på körkortet. B-kortet kostade mig 24000, men då var jag också helt ny i trafiken. Har tillgång till övningskörning privat.
Är mina siffror rimliga?
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tack för tips! Är 185cm.


Jag vill helst inte lägga mer än 50 tusen på min första hoj. Jag har räknat runt 15 tusen på utrustning och runt 20 tusen som högst på körkortet. B-kortet kostade mig 24000, men då var jag också helt ny i trafiken. Har tillgång till övningskörning privat.
Är mina siffror rimliga?

Satsa på att hitta någon som du kan övningsköra privat med för att nöta lågfart och sånt, onödigt att kasta körskoletid på det.
50k får du en riktigt bra hoj för. Har du något som du tycker är extra snyggt i hojväg?
annars duger ju XJ6, ER-6n och SV650 utmärkt som förstahojar. Billiga och hyfsat lättmanövrerade.
 

xanto

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2018
Ort
Helsingborg
Hoj
2006 Suzuki V-Strom 650
Lutar mot en ER-6n eller MT-07.
Har tillgång till att övningsköra privat, ska köpa lite koner så jag kan träna mycket på lågfart.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag tror du blandar ihop mt-07 och mt-03 nu... 07 kom 2014 och tillverkas fortfarande.

Hmm. Kan hända. Jag tog -07 som årsmodell av någon anledning. Om den är så ny så utgår min kommentar om priset.
Men mitt uttalande om att Yamaha MT rimligen är en skaplig nybörjarhoj kvarstår även om min personligen åsikt är att man med fördel köper en billigare hoj som förstahoj eftersom det är lätt hänt att man tapper eller välter hojen när man är ovan.
Med det sagt så var min första hoj en TDM som jag köpte för 50 000 så jag lever inte riktigt som jag lär.
 

Marklov

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2018
Ort
Sverige
Hoj
Tvåhjuling
Jag vill helst inte lägga mer än 50 tusen på min första hoj.
Då bör du kunna hitta en riktigt fin hoj. Går nog att hitta en anständig nybörjarhoj för betydligt mindre också.

Jag har räknat runt 15 tusen på utrustning
Utrustning kan ju kosta mer eller mindre vad som helst men 15 borde räcka långt. Går nog att komma ner på runt tio också utan att tumma på säkerheten.

och runt 20 tusen som högst på körkortet.
Jag la runt 20 totalt inklusive provavgifter, hojhyra och liknande. Lågfartsbanan klarade jag nog med en hårsmån medan trafiken kändes enkel. Hade säkert klarat mig lika bra med någon lektion mindre och tror inte dubbla antalet hjälp mig med lågfartsbanan.

Har tillgång till övningskörning privat.
Är mina siffror rimliga?
Naturligtvis omöjligt att göra en kvalificerad gissning om hur många lektioner en "okänd" behöver men i brist på bättre information tror jag att din budget är klart tillräcklig. Mitt tips är att nöta på lågfartsbanan. Det var åtminstone på den jag var nervös och nog rätt nära att kugga. Lycka till!
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top