Är en RD 350 värd att köpa?

zippo500

Medlem
Gick med
13 Apr 2008
Ort
Borås
Hoj
RD 350
En gammal kompis i Dalarna har en rd350 och sälja.
stått i flera år under en pressening.
åsm vet jag ej.tror det är ypvs.
tappade nycklar
papper finns
motor gick runt för ca 2 år sedan
vad kan den vara värd?
ska kika på den om några veckor.



Är det värt att dra på sig ett lik?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag tyckte min var riktigt rolig att köra, så beroende på skick och pris kan det ju definitivt vara värt det, men de kräver lite pyssel.
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Är ju aldrig fel med ett tvåtaktsprojekt!:D
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Om du får den till bra pris ja, men till marknadsmässigt pris tycker jag dom har spårat ur i pris. Jag kan förstå att 500orna är dyra med 350 gick det en gång i tiden tretton på dussinet. Jag tror inte det är så ont om dom som det verkar, det är nog bara så att många ligger och håller på sina hojar i tron att dom ska stiga ännu mer.

Jag skulle hellre köpa en ännu äldre gammal luftkyld RD för en tredjedel av pengarna, dom är dessutom inte lika vanliga.
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Kan bara instämma på luftkyld RD350. :)
Har själv en -73 som är helt underbar att köra. Den låter så där skönt som bara en luftkyld tvåtaktare gör, och luktar fantastiskt gör den oxå! :D
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Får du den till bra pris så köööp! Dom har stigit ordentligt i pris dom senaste åren
 

zippo500

Medlem
Gick med
13 Apr 2008
Ort
Borås
Hoj
RD 350
Finns lite delar ser jag nytt tändmingslås 350 kr men vad händer om cdiboxen är paj?

- - - Updated - - -

Han vill ha 4000.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Pm'a snubbens nummer så köper jag blårökarn :)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Finns lite delar ser jag nytt tändmingslås 350 kr men vad händer om cdiboxen är paj?

- - - Updated - - -

Han vill ha 4000.

Jag sålde min tokskurna rd350 nerplockad i delar för så mycket. Och det var ett jävla sug efter den, så 4000 för en antagligen fungerande är alldeles fantastiskt pris. Köp, nu. På en gång.
Om den inte funkar har du lite mysmek att se fram emot.
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Härom helgen dök det upp en 87a med begärt pris 37k. Förvisso sista generationen och i bra skick som det verkade, men den annonsen var borta inom ett dygn, just saying...
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.

Jag kan utveckla det där lite grann, och jag börjar med ett "Fi Fan!" för att slå an en lokalpatriotisk ton. :banana

RD 350 - på sin tid en slags lågpris widowmaker av rang.
Var hojen farlig?

Nej nej, hojen var det inga fel på - men kombinationen lätt, billig hoj med massa effekt som kunde försäkras till en låg kostnad i det gamla kubiksystemet drog till dig fel sorts ägare, så enkelt var det.

Faktum är att just RD 350 (LC) var den enskilda modell som trashade det gamla/föråldrade kubikförsäkringsystemet.

Så här funkade det: 125or var rätt dyra att försäkra - eftersom det hände så mycket elände.

Billigast av allt var 250cc - eftersom iinnggeenn med självaktning körde 250. Det var gamla gubbar på Jawa och hemgjord vindruta som körde 250.

Idag minns ingen att det fanns en klassnabb RD 250 LC också. En 350 med mindre motor och - vill jag minnas: bara en skiva fram.
Sålde rätt bra, och gick som ett spjut bland de andra 250orna. Men hopplöst efter sin storebror.
Folk minns inte 250in idag eftersom ALLA värmde bort dekalerna på den lilles sidokåpor. Många har nog sett en 250 back in the days när dom var allmängods i trafiken, men kopplar den som 350. Vilket ju var meningen, i kubiksverige.

RD 350 försäkrades i klassen upp till 400cc och fortfarande med jämförelsevis billig försäkring. Ett tag...

RD 350 fick tom en egen racingklass. Den hette visserligen "Lilla superbike klassen" (egentligen hette den något ballare, men det var det ingen som anammade)
Lilla Superbikeklassen var egentligen öppen för hojar upp till 600cc, men det var RD 350 som dominerade under flera år. Mest pang för pengarna, och dessutom jävligt färgstarka förare.

Fi Fan?

Jo, något av det mest rafflande jag sett inom roadracing överhuvudtaget är Gusten och Kultalahtis dogfights runt Falkenbergsbanan.

Gusten, som kunde köra - kommer ut på läktarrakan med Vesa i släptåg. Vesa kunde också köra, så klart, men var bättre på att klamra sig fast på på vilken sorts hoj som helst - inställd eller ej. Ni vet.

Dubbelvikt i suget hade han ett fartöverskott som hette duga, och längs gamla bansträckningen kunde man få med sig den farten tämligen långt.

Men inte så det räckte varvet runt. Ordningen var återställd vid nästa läktarpassage, givetvis med ny smörpappertjock omkörning med förare som såg mer av ramnumret än av banan runt omkring dem.

Varv efter varv - fantastiskt rolig importörsponsrad racing, med härliga profiler.

Gusten bor och verkar i Florida sedan många år.
Jag är sannerligen inte freakbookmänniska, men här kommer en länk:
https://m.facebook.com/leif.gustafsson.35

Där råkar det nämligen finnas en bildskatt från svensk och internationell racing från guldåren på 60 och 70-talen.
Se bilderna som ett appendix till Dalton-boken:

IMG_20180426_075404.jpg

Inte handlat ännu? Tjööp!

Inte gjort affär på kompisens RD än? TJÖÖÖÖÖÖP!!!

Till det priset, och med det angivna skicket är det en prislapp som möjligen kan komma att störa er framtida vänskap - men skit i det nu.
Tjöööp! Skall inte du ha den tar jag den gärna.
 
Last edited:

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Jo 250,n fick 350cyllar precis som TZ 750 som då växte till rejäla 1400cc o närmare 300hp i sidovagns ekipage:banana. Om jag inte minns fel
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
KÖP! Bara KÖP!

Har en jag väntar på, kommer nog få ge en 15´för den, är där någonstans vi pratat iaf. men sådär jättesugen är han inte på att sälja än men jag har inte bråttom.
Nu är detta en jäkligt fin orginalare men den har stått i snart 10år nu, 1500mil ungefär och 2 tidigare ägare och oskruvad så värd minst 15´är den ju.

För 4´ är det bara att KÖPA!

För övrigt kul moppe, lite svampigt chassi för effekten och toppfarten men fantastiskt kul maskin om man inte ska köra banrekord eller jaga liter, se bara till att ha ordning på lager och däck så är den inte farlig heller men med sämre däck eller styrlager som inte är hundra kan det bli farligt.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top