Köra upp med rensad bakdel?

jsardal

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2018
Ort
Stenungsund
Hoj
2017 KTM 690 SMC-r
Hej! Ska snart köra upp med min 690 SMC-r. Har rensat bakdelen, se bifogad bild. Ja, regplåtsbelysningen är den lilla saken upp till höger på plåten, och ska sätta på en reflex bredvid sexan. Vad tror ni, har ni varit med om att de kan kugga mig på detta av någon anledning? Körde med slipon på min uppkörning på lätt MC, o det gick galant. Någon som blivit kuggad för detta eller vet om någon som blivit? Något jag bör oroa mig för eller bör det inte va något problem? Mvh
 

Bifogat

  • Screenshot_20180424-182955.jpg
    Screenshot_20180424-182955.jpg
    776.8 KB · Visningar: 223

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Trevligt att du fortfarande är kvar på SportHoj! Lycka till med uppkörningen! :)

Vad gäller den rensade bakdelen så har jag tyvärr ingen kunskap om vad som gäller... :(
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Antingen så kommer man med en hoj som är laglig, där inga brister finns och kör upp och har förhoppningsvis körkort en timme senare.

Eller så kommer man med en hoj som inte fullt ut uppfyller uppsatta regler, betalar avgift och nekas uppkörning på plats och får ställa sig sist i kön och vänta på ny tid.

jag vet då vilket alternativ som jag skulle välja.


Svågern lånade mitt nybesiktade släpvagn för att köra upp för B96, gubben från trafikverket bedömde bromsarna som för dåliga (Tog högt upp) och lät han inte ens prova köra upp trots att släpet var nybesiktat.
 
Last edited:

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Reflex på skylt är inte ok om dom vill hårdra det. Fäst halva reflexen på baksidan med dubbbelhäftande tejp eller dylikt så kan dom inte klaga på den
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Du tänker köra upp för körkort på en hoj du är osäker på om den är laglig?

Det finns två tillfällen det är direkt dumt att chansa: 1. Besiktningen (klantigt) och 2. Uppkörningen (dessutom dyrt).

Hur lång tid tar det att montera tillbaka en jäkla stänklapp?
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Hade jag varit trafikinspektör och en yngling kom med en "förortsoutlawkittad" motorcykel där flera av de för säkerheten förutstipulerade lagar och bestämmelser förbisetts eller byggts bort, då hade nog i alla fall jag tittat en gång extra huruvida denna yngling i övrigt betedde sig då det gäller körning.

Visa att du är en ansvarsfull motorcykelförare och kom med en hoj som uppfyller de krav som ställs. Det är en myndighetsrepresentant du har att göra med. Visa att du för övrigt också respekterar det myndigheter vill då det gäller motorcyklar.
 

sportolln

Medlem
Gick med
11 Jun 2017
Ort
-
Hoj
YZF-R3 -16
Du tänker köra upp för körkort på en hoj du är osäker på om den är laglig?

Det finns två tillfällen det är direkt dumt att chansa: 1. Besiktningen (klantigt) och 2. Uppkörningen (dessutom dyrt).

Hur lång tid tar det att montera tillbaka en jäkla stänklapp?

Är ny på motorcyklar, köpte min nybesiktigad i höstas men vem vet vilka förändringar förra ägaren gjorde för att komma igenom den. Just nu sitter det en reflex på skylten och det är några borrhål i, vilket jag tror inte är tillåtet egentligen..

Hade jag varit trafikinspektör och en yngling kom med en "förortsoutlawkittad" motorcykel där flera av de för säkerheten förutstipulerade lagar och bestämmelser förbisetts eller byggts bort, då hade nog i alla fall jag tittat en gång extra huruvida denna yngling i övrigt betedde sig då det gäller körning.

Visa att du är en ansvarsfull motorcykelförare och kom med en hoj som uppfyller de krav som ställs. Det är en myndighetsrepresentant du har att göra med. Visa att du för övrigt också respekterar det myndigheter vill då det gäller motorcyklar.

Vart står det vilka krav som ställs på motorcykeln? Trafikverket refererar bara till Transportstyrelsens föreskrifter men i dessa hittar jag heller ingen information om krav på motorcykel, förutom effekt och koppling.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Godkänd vid besiktning. Med reflex under Regskylten.
Regplåten fästad vid en bockad hålplatta fastskruvad i "bakskärmen"
https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/beslag/byggbeslag/halplattor-och-halband/halplatta-340074/
Till besiktningen skruvade jag dit en plåt som gick ner under regskylten och skruvade dit reflexen.
Skyltbelysning ? Tidigare ägare hade gjort ett runt hål i undersidan av det röda bakljuset ungefär halva diametern på en glödlampa och limmat dit en glödlampa ovanpå hålet.
Jag limmade dit en genomskinlig plastbit över hålet, och några vita lysdioder som lyste ner på plåten.
Skylten ska helst sitta vertikalt men godkänt är 30 grader uppåtvikt bakåt och 15 grader framåt. Gissar att skylten klarar det när du sitter på hojen.
 

Bifogat

  • Biltema-82215-B.JPG
    Biltema-82215-B.JPG
    73.7 KB · Visningar: 113
Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Är ny på motorcyklar, köpte min nybesiktigad i höstas men vem vet vilka förändringar förra ägaren gjorde för att komma igenom den. Just nu sitter det en reflex på skylten och det är några borrhål i, vilket jag tror inte är tillåtet egentligen..



Vart står det vilka krav som ställs på motorcykeln? Trafikverket refererar bara till Transportstyrelsens föreskrifter men i dessa hittar jag heller ingen information om krav på motorcykel, förutom effekt och koppling.

Reflex på skylten får man inte ha. Man får inte sätta någonting på skylten alls enligt reglerna. Inte ens en skyltbelysning. Den skall lsitta monterad bredvis skylten.
Borrhål är i sig inte ett problem då det ibland är nödvändigt för att kunna montera skylten. Är det onödigt många borrhål kan det säkert bli diskussion om det och då är det bara att beställa ny skylt.

Transportstyrelsens föreskrifter reglerar specifika krav för uppkörning för en viss behörighet. Dom utgår ifrån att motorcykeln i övrigt uppfyller gällande lagar generellt.
Vilka krav som ställs finns bland annat i Trafikförordningen. Dvs lagen.

Där finns ganska tydliga regler för hur skylt, blinkers, lyse mm skall vara beskaffat och monterat.

I stort så kräver det att skylten är monterad bakom bakaxeln, lutad max 15 grader ner och 30 grader upp, belyst av skyltbelysning och väl synlig inom vissa vinklar bakifrån. Bakljus och bromsljus skall vara E märkta och placeras inom ett visst avstånd från fordonets centrumlinje. Blinkers skall vara separerade med ett visst minimiavstånd och E märkta. Röd reflex skall vara monterat och väl synlig bakifrån.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA

Det finns några saker som potentiellt kan riskera din uppkörning. Du saknar reflex, Den får inte monteras på skylten då man inte får montera något på skylten. Din skyltbelysning sitter monterad på skylten vilket den inte får pga redan nämnda anledning.
Jag misstänker att du i samband med rensningen bytt blinkers och bakljus. Om så är fallet så måste dom blinkers och bakljus du monterat dig vara E märkta. I annat fall är det inte godkänt.
Det ser också ut som att skylten är lutad uppåt för mycket. Max 30 grader får det vara.

Allt det är faktorer som gör att besiktningsmannen kan neka dig att ens sätta dig på hojen för att påbörja uppkörningen. Då har du betalat för uppkörningen och får vackert bara åka hem igen och ställa dig i kö på nytt.

Jag skulle personligen se till att köra på en godkänd hoj så att jag inte kuggar på något annat än min egen körning.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Säger bara chansa inte... Uppkörning gör du bara en gång i livet förhoppningsvis.
Liknande tanke till besiktning, som bara är var annat år.... Resten av tiden så kan du ha den som du vill..
Ända att bekymra sig över är om polisen stoppar dig å du får ett bötesbelopp eller ny besiktning..
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top