Har du ECU-kabel till KTM samt PC? hjälp önskas!

Hojkul!

Medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Sthlm
Hoj
Honda 500 AF
Tjena!

Jag behöver kolla varför sekundärspjällen i LC8-motorn inte fungerar.
Det KAN ev. vara så att jag misslyckats med att återmappa till originalmappen...

Nån i Sthlm's närhet som har ECU-kabel samt en PC och har tid att bistå med hjälp?
(Jag sålde ECU-kabeln jag köpte samt har ingen PC)

Tack på förhand!

/H
-
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Även Kabeln till sekundärspjällen kan vara urdragen eller så är servomotorn felande. Men mappen är nog mest trolig
 
Last edited:

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Man kan inte kryssa för någon ruta i mappen som gör att spjällen är stängda hela tiden som dina är, de går bara kryssa för ruta så de står i öppet läge hela tiden eller fungerande läge. Jag tror servomotorn är väck eller kabeln till den är lös.
Nu har jag aldrig testat. Men jag har då fattat det som tvärtom jag. Med bocken ur "dödar" du servon. Den är alltså fast i stängt läge.
Mappen jag hade där dom tvångsöppnade spjällen så var det genom att ställa upp 2nd flies till 100% över alla varvtal. Men med bocken i.

Men ja, jag kan ju ha missuppfattat det helt. Vore inte första gången. Men varför varningsrutan som kommer när man bockar ur säger att man bara ska bocka ur om man monterat bort 2nd flies kan man ju fundera på?

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Nu har jag aldrig testat. Men jag har då fattat det som tvärtom jag. Med bocken ur "dödar" du servon. Den är alltså fast i stängt läge.
Mappen jag hade där dom tvångsöppnade spjällen så var det genom att ställa upp 2nd flies till 100% över alla varvtal. Men med bocken i.

Men ja, jag kan ju ha missuppfattat det helt. Vore inte första gången. Men varför varningsrutan som kommer när man bockar ur säger att man bara ska bocka ur om man monterat bort 2nd flies kan man ju fundera på?

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Du kan ha rätt för jag har dåligt minne och de är närmare 3 år sedan jag grottade i mappen.
 

Hojkul!

Medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Sthlm
Hoj
Honda 500 AF
Norrlänningar alltså - ni ÄR alltid på hugget! :) Tack för det! :yoparty

Det som 'monno' skriver Verkar rimligt.

Efter att ha kört 40 mil 14/4 och 20 mil igår 21/4 konstaterar jag att motorn drar 0,63 l/mil, vid inte alls alltför häftiga påslag. Det är way to much så att säga.
Jag T R O R att 'trim-mappen' ligger kvar, tyvärr.

Kom igen nu töser och pöjker i Stockholm, nog är det väl NÅN som har en kabel och PC som kan bistå med hjälp?(!)
Skrev det inte i 1:a inlägget, men hjälpen ger såklart nån form av ersättning.

/H
-
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
De va som monno påstod man kan bara kryssa för fungerande spjäll eller stängda , öppna dem gör man i själva mappen typ öppnar dem på alla trottelutslag och varvtal. Jag ändrade mitt tidigare inlägg så ingen annan blir lurad av mitt dåliga minne.
0,63lm är liknade min förbrukning vid liknade körning som du anger. Ska du sälja hojen ? Är de inte värt att ha fin gång (ryckfri) och mer pulver med lite högre förbrukning ?
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Bocken är ju helt enkelt för att slippa felkod när man väljer att förvara spjällmotorn i en låda i garaget. =)
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
En fråga på det där med att operera bort sekundärspjällen...
Meningen med dem är ju inte i första hand att fungera som strypning utan att reglera så att motorn får lagom lufttillförsel och på så sätt hålla en hyggligt hög flödeshastighet.

Med sek..spjällen borta vad händer om man ger full gas under hård belastning?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
En fråga på det där med att operera bort sekundärspjällen...
Meningen med dem är ju inte i första hand att fungera som strypning utan att reglera så att motorn får lagom lufttillförsel och på så sätt hålla en hyggligt hög flödeshastighet.

Med sek..spjällen borta vad händer om man ger full gas under hård belastning?

Spjällen har fler uppgifter än man först tror de ska ge tystare insugsljud och de ska mappas in så de ger mindre på/av effekt på gasrullen samt att de ska ge högre gashastighet vid mindre gasustlag = bättre bottenstyrka är de tänkt.
De låter bra men jag har inte känt något positivt med spjäll de blev betydligt snällare effektkurva helt utan spjäll troligast pga lite förlust på lågvarv men den förlusten är försumbar, de märks inte ens men syns nog vid bänkning. Utan spjäll känner man bättre kontakt mellan gashand och underlag inget eftersläp som man får med spjäll. De blir inga buggar om man slår full gas från tomg till varvstopp på hög eller låg växel heller.
Teoretiskt set går de mappa in spjällen så de passar körstilen man vill ha typ hur vass på gasen man vill ha den men hur dyrt/svårt kulle inte de bli och jag tror knappast man kan göra det enbart i bänk de måste provköras ute i fält. KTM har ju mappat in spjällen i ett mellanläge som de tror de flesta gillar men jag tyckte de släpade efter för mycket.
 
Last edited:

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Tack Boost 3
Jo det är klart att tillverkaren lägger in fler parametrar än maximal verkningsgrad då de måste ta hänsyn till miljö och annat.
 
Last edited:

Hojkul!

Medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Sthlm
Hoj
Honda 500 AF
...
0,63lm är liknade min förbrukning vid liknade körning som du anger. Ska du sälja hojen ? Är de inte värt att ha fin gång (ryckfri) och mer pulver med lite högre förbrukning ?
-

Ska absolut inte sälja hojen - 990 SMt är i särklass den roligaste hoj jag ägt hittills! :banana

Du har rätt så till vida att den går betydligt lugnare på låga varvtal med 'trim-mappen' inlagd, och nu med sekundärspjällen demonterade så får jag säkert lite mer effekt. Tycker det märks ganska tydligt vid 2:ans växel och fullt påslag vid rätt varvtal, då blir det en slags power wheelie (fast jag hjälper nog till lite med att 'dra i styret').
På de 'korta rundorna' hemma vid, är det ok med en något högre förbrukning, men på långkörning (ska bl.a. till Norge och Europa i sommar) vill jag ha ner förbrukningen.
Ett alternativ är såklart att köpa en ECU-kabel igen + en fungerande äldre PC och mappa om inför bestämda långturer, fast jag vet inte jag... Orkar nog inte hålla på med det. Mekar alldeles tillräckligt mycket vintertid!

/H
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Ang bränsleförbrukning så har jag funderat på att snåla ner hela mappen lite mer under 15% gasutslag från tomg till 4000varv för de är ju där man kör på långa resor. Ktm 990 motorn har ju otroligt lätt svängmassa och käånslig insprutning de gör ju ryckigheten än mer svår att få bort. Jag brukar mappa mot afr mätare (bredbandslambda) men för att snåla ner mappen under 4000var behövs ingen mätare för motorn börjar gå störande ryckigt på jämn gas långt innan de blir farligt låga afr värden. Som ex så går min ryckfritt vid 13-13,3 afr gränsen för ryck kommer i princip där på 990 motorn .Jag skulle vilja kunna köra på 14,5 som ex då skulle den dra 1 dl mindre milen. När jag kört i lägre farter ca 50-70kmt luktar kläderna rök och skjutsar jag någon blir dem som rökta böcklingar. Just nu är laptopen väck så de blir inte i första taget :3freak
 

Hojkul!

Medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Sthlm
Hoj
Honda 500 AF
Mycket intressant :)
Du menar såklart att kläderna stinker av avgaserna (eller menar du att långsam hastighet gör så att dumma rökare hinner ikapp dig och förpestar kläderna?! :hihi) Nä, kläder med avgasstank är ju inte roligt förstås.
Fixa fram en beg. PC och sätt igång! Jag kommer säkerligen dra mig uppåt Ö-vikstrakten under sommaren så en kort avstickare till Kramfors är ju ingen match :tummenupp
/H
 

Hojkul!

Medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Sthlm
Hoj
Honda 500 AF
LYSTRING!!!

Slänger ut frågan igen:

Kan någon vänlig själ bistå med hjälp att kolla vilken mapp som finns i min hojs dator???
KTM 990 SMt 2010.
Gärna igår... eller ännu hellre snarast :tummenupp
Ev. vill jag även återföra originalmappen, om det visar sig att det är en annan mapp som är aktiv för närvarande.

Givetvis vill jag återgälda på lämpligt sätt!

Tack!!!

/H
 
Last edited:

Hojkul!

Medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Sthlm
Hoj
Honda 500 AF
...stön, och den vägen som är så JÄÄÄÄÄÄVVLLLAA tråkig att köra! :D
Tack för tipset i vilket fall!
/H
 

Hojkul!

Medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Sthlm
Hoj
Honda 500 AF
Mmmm, 'ända' ner till.... Slöddertälje!
Fast du kanske menar Gamla Strängnäsvägen :tummenupp
/H
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Du får ju komma till mig också men de är ju 55mil enkel resa :3freak

Jag har fixat lapptoppen så nu har jag mappat om fulleffektsmappen en aning. Jag tog bort 15% soppa från 2% gaspådrag till 15% pådrag upp till 4500 varv. De blev tydligen bra för den drar mindre sås och rycker inte. Jag märker inte ens av att jag snålat ner den. Jag har bara kört en tank och den körningen blev missvisande för jag har kört stigar på 1an o 2ans växel (sökt hundjävlar) samt tokkört en hel del på grusvägar med många stopp. Hursom så drog den 0,68lm och om jag får gissa skulle den tidigare dragit 0,72-0,74 vid liknade körning. Jag ska köra längre sträckor nästa tank så får vi se vad den drar då. Jag ska fortsätta utveckla denna mapp så snålt de går på låglast gränsen går när den börjar rycka för mycket eller arf värdet blir för snålt.
 

Hojkul!

Medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Sthlm
Hoj
Honda 500 AF
'Boost3'
Intressant - mycket intressant! Bra jobbat!
Ska bli än mer intressant att få info. om hur mycket motorn dragit när du kört lite mer 'touring'.

Jag drar iväg ett PM strax.

(By the way, jag tror KTM är ute och rullar i Ångermanland och Västerbotten de kommande dagarna. Sundsvall idag om jag hörde riktigt. Umeå troligen imorgon. DÄr kan du testa hela Street-utbudet! Jag testade 1290 SD GT igår samt 790 Duke. Jäkligt kul! :) )

/H
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top