REGLER FÖR TEKNIKFORUMET
Dessa regler appliceras även på övriga felplacerade teknikrelaterade trådar

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta ditt svar i ett (1) inlägg istället för flera.
- För icke MC-relarade frågor, använd OT Teknikforumet
VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från teknikforumet.
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I TEKNIKFORUMET
Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 51 av 51
  1. #41
    Medlem Boost 3s avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    kramfors
    Hoj
    KTM sm990
    Inlägg
    3 769
    Citat Ursprungligen postat av Ozzian Visa inlägg
    Jag förstår och du verkar ju få till det ändå med lite "trial & error"

    Sen redigerar du väl direkt i originalmappen (TuneECU) och då är det väl inte helt enkelt med autotune, om jag fattat rätt

    Med lite inspiration härifrån så blev det en ny och bättre mapp i dag.
    Har länge stört mej på att det luktar så mycket avgaser vilket inte är så konstigt när den är mappad med 13.2:1 belastat (dynojets basrekommendation) över hela registret.

    Fick mej en funderare att vid låga gaspådrag blir det inte särskilt stor belastning så att mappa med 13.2 där är helt onödigt..

    Är närmare 13,8 - 14,0 vid tomgång och lätt cruise nu men rikar såklart på vid belastning.

    Så tack för en kick i rätt riktning och ett mindre stinkande skinnställ
    Kul med en snubbe till som stör sig på de onödigt feta mapparna man får vid de flesta bänkningar.

    Jag kan rek att snåla ner tomg till 14,6:1 motorn går fint ändå. Den kan under varmkörning gå "lite oroligt" men de mesta går över när den blir varm, den kan dock gå en pissaning oroligare även varm men de är löjligt lite. Jag tror man får bort mycket avgasrök lukt i kläder på det viset. Vattentempen steg som sagt inte en pinne ens. OBs de va ett helvete att hitta vart i Tuneecu man skulle snåla ner tomg, de är inte i F1/F-trimi mappen! Du ska gå in i airpressure mappen L1 och L2 = fram och bakre cylinder ställ om bägge såklart. Jag har som ex ställt den på 1600varv på tomg och för att snåla ner från 12,5 afr till 14,5:1 så sänkte jag airpressure mellan 1450-1600varv 15% minus. Du sänker siffrorna från vänster i tabellen ända ut till höger i tabellen, då är du säker på att du täckt upp alla celler som behövs. Man behöver förmodligen inte sänka hela bredden ända ut till höger men de gör ingen skada.
    Mitt afr värde vid gaspåslag upp till 30% gaspådrag pendlar från 14,3-15,5 den visar bara över 15 i korta intervaller någon sekund då o då medelvärdet är nog 14,5:1. Där går gränsen för gungande gång.
    Från 30%-95% gaspådrag ligger den runt 13-13,5 och full gas 12,8-13,2.

    Hur mycket soppa drar din och vilken hoj har du?
    Senast redigerat av Boost 3 den 2018-06-13 klockan 20:57.
    BOOST III

  2. #42
    Constantly....,
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Ankeborg
    Hoj
    YA-1
    Inlägg
    2 407
    Citat Ursprungligen postat av zoda Visa inlägg
    Hur menar du med ovan? Vad skulle du valt istället för en WB2? Vad är skillnaden i användning mot deras Autotune? Behöver båda kompletteras med en PCV och någon mjukvara till datorn där man kan ändra AFR som hojen ska styra mot?

    Dumma frågor kanske, jag är total novis på detta så får ursäkta med det.


    Btw... Grymt intressanta inlägg nu på slutet Ozzian och Boost 3.
    Näe, inga dumma frågor

    Ungefär som Boris säger..

    Skillnaden mellan autotuningenheten och WB2 är att man med WB2 kan se och logga alla värden i realtid om man har deras display, annars får man strajpa laptopen på tanken (det har hänt), hehe.

    När jag köpte WB2 fanns inte PCV till -07 R1an och ihop med PC3 blev det alltså ren loggning, tolkning av värden och manuella ändringar, det blev tillräckligt bra men krävde ganska mycket jobb till en början.

    Med PCV kopplas alla enheter ihop till ett nätverk mha databuss.
    Ihop med PC3 måste man ta ut varvtalssignal och spjällöppning analogt från hojens kabelhärva, därför stöds inte autotune av annat än PCV och uppåt.

    Det finns tillverkare som skickar med bra programvara för tolkning men de är ju inte kompatibla med PCV så även då blir det handjobb.

    Det går säkert att skapa en autotuner som plockar fram enbart relevanta värden och sorterar dem rätt, det gör inte PCs Autotuner... så bra.

    Man skapar en "Target" fil där önskat A/F väljs för bestämd trottelöppning/varvtal, (kan även göras med tryck och/eller temp vid t,ex turboladdning) .
    Säg att man väljer Dynojets "normalvärde" 13,2:1 så kommer autotunern försöka korrigera all belastningsområden till A/F 13,2:1, det är inte bra..

    Därför finner jag det bättre att köra bestämda körcykler och slår på autotuning enbart då, displayen är rätt nödvändig så man vet hur mycket trotteln är öppen vid varje cykel.

    Spara föreslagna ändringar, kör en vända med loggern för att verifiera och se att pårikning hamnar där den ska osv
    Senast redigerat av Ozzian den 2018-06-13 klockan 22:13.
    I was going the speed of light in a speed of sound zone...
    I didn´t hear the siren until after they arrested me!!

    Mork from Ork

  3. #43
    Constantly....,
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Ankeborg
    Hoj
    YA-1
    Inlägg
    2 407
    Citat Ursprungligen postat av Boost 3 Visa inlägg
    Kul med en snubbe till som stör sig på de onödigt feta mapparna man får vid de flesta bänkningar.

    Jag kan rek att snåla ner tomg till 14,6:1 motorn går fint ändå. Den kan under varmkörning gå "lite oroligt" men de mesta går över när den blir varm, den kan dock gå en pissaning oroligare även varm men de är löjligt lite. Jag tror man får bort mycket avgasrök lukt i kläder på det viset. Vattentempen steg som sagt inte en pinne ens. OBs de va ett helvete att hitta vart i Tuneecu man skulle snåla ner tomg, de är inte i F1/F-trimi mappen! Du ska gå in i airpressure mappen L1 och L2 = fram och bakre cylinder ställ om bägge såklart. Jag har som ex ställt den på 1600varv på tomg och för att snåla ner från 12,5 afr till 14,5:1 så sänkte jag airpressure mellan 1450-1600varv 15% minus. Du sänker siffrorna från vänster i tabellen ända ut till höger i tabellen, då är du säker på att du täckt upp alla celler som behövs. Man behöver förmodligen inte sänka hela bredden ända ut till höger men de gör ingen skada.
    Mitt afr värde vid gaspåslag upp till 30% gaspådrag pendlar från 14,3-15,5 den visar bara över 15 i korta intervaller någon sekund då o då medelvärdet är nog 14,5:1. Där går gränsen för gungande gång.
    Från 30%-95% gaspådrag ligger den runt 13-13,5 och full gas 12,8-13,2.

    Hur mycket soppa drar din och vilken hoj har du?
    Ja men då har du ju fått till det rätt bra.
    Har inte jobbat mycket i TuneECU så tack för guidningen

    Jag var direkt tvungen att göra något med min hoj, en R1 från -07, då toppen är portad och ECUn är Yamahas raceversion så den har bara en grundmapp.

    Vet att jag i början försökte snåla ner låglastområdena men t,ex tomgången blev inte bra och jag hade ganska mycket annat att oroa mej för så jag körde ganska fet mappning överallt.

    Det var först nu jag provade och gränsen för lätt ansträngd tomgång var 14,2, den går fortfarande vid 14,7 och då försvinner nästan all den vassa lukten.

    Backade till 14,1 så länge.

    Kallstart är inga problem, kopplar man in motortemp till analogingången på PCV så kan man göra en egen kallstartsmapp.

    Soppaförbrukning har inte varit någon direkt prio då den dragit lika mycket som polarens standard ZX10 och nuvarande Z1000SX.

    Normal körning transport i 130 och kurvvägar brukar den ligga kring 0,63L/mil och det är helt ok jämfört med när den var helt original.

    Fast det kanske blir ännu bättre nu om jag inte knappar bort mej alldeles
    Kul att spåna kring A/F, har varit svårt att hitta något samstämmigt, de som är duktiga behåller antagligen sånt för sej själv
    _____
    Uppföljning:
    Som om inlägget inte blev långt nog... (Sorry TS för trådkapningen)

    Körde en runda i dag, mestadels mindre landsväg med ganska mycket omkörningar och lite högfart på motorväg.
    Tankade efter 16mil och då hade den förbrukat 0.598L/mil, det är ett "personal low"

    Mindre soppaförbrukning är bra, likaså mindre lukt men framför allt, hojen gick bättre, bara synd jag inte engagerat mej tidigare
    Senast redigerat av Ozzian den 2018-06-14 klockan 17:56.
    I was going the speed of light in a speed of sound zone...
    I didn´t hear the siren until after they arrested me!!

    Mork from Ork

  4. #44
    Medlem Hojkul!s avatar
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Sthlm
    Hoj
    Gökur
    Inlägg
    285
    TS följer med Stort intresse och är fascinerad av att ni är så engagerade och försöker att få till det så bra som möjligt
    Fortsätt fortsätt fortsätt!!!

    /H

  5. #45
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2014
    Ort
    Ja
    Hoj
    Ok
    Inlägg
    551
    Är tanken att man laddar över bränslemappen till PCVn och plockar bort Autotunern/WB2an när man är nöjd och då sås kör med en fast mapp eller är det bättre att köra konstant med Autotunern/WB2an inkopplad?

    Även om man inte gör något på insug eller avgassidan rent mekaniskt för att förändra luftflödet så borde ju små korrigeringar i princip alltid behöva göras på bränslesidan via Autotunern/WB2an pga yttre faktorer som luftfuktighet, lufttryck och att man exempelvis kommer ha mindre flöde över luftfiltret ju längre sträcka man kört sedan luftfilter-byte/rengöring pga nedsmutsning, eller är dessa saker petitesser i sammanhanget?

  6. #46
    Constantly....,
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Ankeborg
    Hoj
    YA-1
    Inlägg
    2 407
    Citat Ursprungligen postat av zoda Visa inlägg
    Är tanken att man laddar över bränslemappen till PCVn och plockar bort Autotunern/WB2an när man är nöjd och då sås kör med en fast mapp eller är det bättre att köra konstant med Autotunern/WB2an inkopplad?

    Även om man inte gör något på insug eller avgassidan rent mekaniskt för att förändra luftflödet så borde ju små korrigeringar i princip alltid behöva göras på bränslesidan via Autotunern/WB2an pga yttre faktorer som luftfuktighet, lufttryck och att man exempelvis kommer ha mindre flöde över luftfiltret ju längre sträcka man kört sedan luftfilter-byte/rengöring pga nedsmutsning, eller är dessa saker petitesser i sammanhanget?
    Bra fråga.
    Jag låter autotunern sitta kvar men som jag försökte beskriva så är den ganska känslig och inte så smart så den lär vilja ändra på ställen den inte ska ändra, det finns sätt att använda den på ändå, mer om det i slutet.

    Det gäller att tänka rätt, i original ECUn finns algoritmer som med hjälp av givare beräknar motorns belastning, detta för att det behövs bränsletillskott vid belastning.

    Detta är ganska beroende av motor och fordon men säg att lämplig A/F vid ren transport (cruise) är ~14,5:1, då behöver blandningen vid trottelpådrag upp till 40% gå till 13,2:1 (eller lägre) vid hårdare belastning.

    Eftersom du bara kan välja ett värde för varje cell i Target (mål)mappen så vet inte Autotunern om motorn är belastad eller ej....

    Det låter ju korkat, nog borde det finnas algoritmer i autotunern som känner av sånt men enl egen erfarenhet och svar från dynojet finns inte så vansinnigt mycket intelligens inbyggt, tyvärr.

    Alltså föredrar jag att göra en mapp som jag sedan håller mej till utan att låta autotunern peta i den.

    I mitt fall så konverterar jag PCV mappen och för över den till ECUn eftersom jag har den möjligheten (ungefär som ni som kör TuneECU) och sedan nolla mappen i PCV.

    Det man kan göra är att i målmappen sätta typ 14, 5:1 i typiska cruise områden och noll i resten, (ingen korrigering görs i nollade celler), sedan begränsa antalet procent autotunern får lov att ändra till typ +- några %

    Då har du fått en grovt liknande funktion som original smalbandssensor gör, dock ger det inte någon adaption över hela registret som på bilar och även några MC ECUer gör original.

    PCV + autotun är lite för stel för att göra något bättre.
    Så länge autotuning är aktiv så uppdateras korrigeringsmappen men så fort den inaktiveras så används inte längre de korrigerade värdena, den går tillbaka till basmappen i PCV.

    Enda sättet att permanenta är att koppla upp sej med dator och acceptera de nya förändringarna och skicka tillbaka den nya mappen till PCV, tyvärr...
    Senast redigerat av Ozzian den 2018-06-15 klockan 22:26.
    I was going the speed of light in a speed of sound zone...
    I didn´t hear the siren until after they arrested me!!

    Mork from Ork

  7. #47
    Medlem Boost 3s avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    kramfors
    Hoj
    KTM sm990
    Inlägg
    3 769
    Nu har jag testat bränsleförbrukningen ordentligt. Jag tordes tyvärr inte köra motorväg i 120kmt , de blev lagliga 110. Jag är så rädd om de grovnabbiga däcken så jag kör aldrig över 110. Hur som så körde jag e4 4,5 mil åt varsitt håll jag vände vid 4,5 mil och körde tillbaka samma väg för att underlaget och vindförhållanden skulle bli lika.
    Den drog mer än väntat hela 0,55lm jag provade 2 ggr först med 2 gr förtänd och sedan org tändläge. Med förtändning drog den exakt 0,55 och org 0,56lm. Den tål inte högre fart med andra ord vid 120 skulle den nog dra en hel del mer. Jag måste banta för jag tar nog för mycket vind på en kåplös hoj.
    Summering.
    Den drar 0,4lm om man kör 50-90kmt med mycket 70-80 körande och de är max eccodriving.
    Den drar ca 0,5lm virunt 90-100knyck kmt eccodriving.
    Den drar exakt 0,55 vid 110kmt ecco!
    Blandad körning utspritt på några dagar 70-100kmt 0,5-0,55 eccodrive.
    Hårdare gasning vet jag inte riktigt men de lär blir 0,65-0,8lm.

    En KTM 990 smt lär dra närmare en dl mindre i 100kmt +++ tack vare kåpan i fram samma sak med Adventuren 990.
    BOOST III

  8. #48
    Constantly....,
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Ankeborg
    Hoj
    YA-1
    Inlägg
    2 407
    Ja, du har ju absolut luftmotståndet som kraftigt begränsande faktor då det ökar med kvadraten av hastigheten.

    Däremot är det intressant att se hur det svarar på dina ändringar i rimliga hastigheter

    Hur gör du, godtar du lite ryckighet för lägre förbrukning så länge det håller sej inom hälsosamma gränser?

    Jag har hela tiden jagat maximal körbarhet vilket såklart är lite svårmätt men det går... och det ändrar sej (mest i mitt huvud tror jag)

    -Keep up the good work
    I was going the speed of light in a speed of sound zone...
    I didn´t hear the siren until after they arrested me!!

    Mork from Ork

  9. #49
    Medlem Boost 3s avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    kramfors
    Hoj
    KTM sm990
    Inlägg
    3 769
    Citat Ursprungligen postat av Ozzian Visa inlägg
    Ja, du har ju absolut luftmotståndet som kraftigt begränsande faktor då det ökar med kvadraten av hastigheten.

    Däremot är det intressant att se hur det svarar på dina ändringar i rimliga hastigheter

    Hur gör du, godtar du lite ryckighet för lägre förbrukning så länge det håller sej inom hälsosamma gränser?

    Jag har hela tiden jagat maximal körbarhet vilket såklart är lite svårmätt men det går... och det ändrar sej (mest i mitt huvud tror jag)

    -Keep up the good work
    Jag godtar ytterst lite gung som jag kallar det. De är så lite gung så det är svårt att veta om de är ojämn vind som gör gungandet eller motorn. De börjar runt 14,8:1 . V-twinnar sägs ju vara känsligare på snål mapp innan de börjar tveka så jag antar du kan köra dit retta snålare innan tvek.
    Hur snålt kan man köra en r1a innan den börjar rycka /gunga vid jämn fart?
    BOOST III

  10. #50
    Constantly....,
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Ankeborg
    Hoj
    YA-1
    Inlägg
    2 407
    Citat Ursprungligen postat av Boost 3 Visa inlägg
    Jag godtar ytterst lite gung som jag kallar det. De är så lite gung så det är svårt att veta om de är ojämn vind som gör gungandet eller motorn. De börjar runt 14,8:1 . V-twinnar sägs ju vara känsligare på snål mapp innan de börjar tveka så jag antar du kan köra dit retta snålare innan tvek.
    Hur snålt kan man köra en r1a innan den börjar rycka /gunga vid jämn fart?
    Nu är jag ingen expert på detta men om man håller sej kring 14,7 och motorn drar bra så bör väl CO och HC hålla hygglig balans, jag menar ur ett miljöprspektiv

    Har inte testat hur riktigt snål blandning påverkar hojen.
    En sak är dock klar, i låglastområdena har den gått för fett.

    14,2 är i alla fall inga problem vid låglast är uppfattningen jag fått när jag loggat

    Kommer testa en snålare målmapp för att se vad som händer ganska snart
    Senast redigerat av Ozzian den 2018-06-17 klockan 06:31.
    I was going the speed of light in a speed of sound zone...
    I didn´t hear the siren until after they arrested me!!

    Mork from Ork

  11. #51
    Medlem Boost 3s avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    kramfors
    Hoj
    KTM sm990
    Inlägg
    3 769
    Jag har läst mig till att de går köra 16:1 på låglast för bättre ecco utan att bränna ventiler men min tvekar för mycket på 16;1 så de är ingen mening att prova i mitt fall.
    Senast redigerat av Boost 3 den 2018-06-16 klockan 21:13.
    BOOST III

Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Nu är gaffeln testad. Inget bra, lite för litet avstånd på fjädringsvägen befarar jag, 70 mm. Kapa bort en bit på styrhuvudets underkant? Nej det ger jag mig [...]

Yami
Handla MC-Utrustning, Kläder, Hjälmar, Stövlar, Handskar & Reservdelar på XLmoto
Köp din MC-Utrustning på XLmoto. Här finns Kläder, Stövlar, Hjälmar, Skydd & Reservdelar
Vill du annonsera ovan? Klicka här