Vilken Kawasaki, första mcn.

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Ort
göteborg
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Gillar också ER-6:an. Pigg och lättsvängd hoj det där. Räcker till gott och väl effektmässigt tycker jag dessutom. Har själv en 1100 som är rätt pigg fortfarande. Kompisen har en ER-6.

Från noll och upp till något som jag inte kommer ihåg exakt skiljer nästan ingenting i prestandan på våra hojar. Norr om 100-120 är det klart att det visar sig och blir tydligare ju fortare det går. Men hur ofta ligger man och pressar i de farterna??
 

Kennyrosenqvist

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2018
Ort
Söderhamn
Hoj
Kawasaki
Men vad är största skillnaderna på z1000-z750r?

Är det mycket skillnad i fart, acceleration osv?
Lite billigare försäkring på 750 så det är ju skönt iaf :)
 

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Ort
göteborg
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Med mer kubik kommer en förmåga att fortsätta acca trots att du ligger i tvåhundra km/h intervallet. Kompisens Er-6 tröttnar vid 150+ nivån.

Men jag har för mig att den ändå toppar någonstans runt 160-180 nåt ditåt. Den är ju mindre än Z750:n.

Min 1100 slutar inte dra brutalt förrän en bra bit över 200 och jag har faktiskt aldrig bottnat ur den helt..
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Med mer kubik kommer en förmåga att fortsätta acca trots att du ligger i tvåhundra km/h intervallet. Kompisens Er-6 tröttnar vid 150+ nivån.

Men jag har för mig att den ändå toppar någonstans runt 160-180 nåt ditåt. Den är ju mindre än Z750:n.

Min 1100 slutar inte dra brutalt förrän en bra bit över 200 och jag har faktiskt aldrig bottnat ur den helt..
Min ER6N toppade runt 210, men som du säger så kändes den rätt trött efter 150.
Har en Z650 i garaget nu, den ersatte ER6 hos kawasaki förra året.
Även den är ganska trött efter 150, men jag har ofta mycket roligare när jag kör den än när jag kör min Falco som tuggar på ordentligt en bra bit över 200.
Man ska inte stirra sig blind på siffror, största delen av körningen sker i hastigheter under 120 och man har oftast mycket mer glädje av en hoj som gillar att svänga än av en som går skitfort rakt fram.
 

Kawa_Krille

Wannabe...
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Hemma
Hoj
Kwikasfuki R -19
Men vad är största skillnaderna på z1000-z750r?

Är det mycket skillnad i fart, acceleration osv?
Lite billigare försäkring på 750 så det är ju skönt iaf :)

Hittar du en Z750R så KÖP den! :fakta
Har själv haft en och var sjukt nöjd!
Vad skillnaden är dom emellan är att Z750R har ett Z1000 chassie (ram, fjädring och bromsar) men med en 750 motor.
Dvs att allt är lite "överdimensionerat" för effekten, 106hk, i 750 motorn (Z1000 har ju nästan 140hk).
Kan säga att den i och med detta är ruskigt välbalanserad och oerhört lättkörd då det är "svårt" att överköra chassiet då det är byggd för helt annan effekt och vrid.
Lär du dig hantera den hojen genom ett antal pass på KNIX och storbana så kör du sen skjortan av dom flesta med literklubba.
Bytte dock in min förra året mot nya Z900 och det bytet är inget jag ångrar.
Går dock inte att jämföra nya Z900 med "gamla" typen av Kawa i Z-serien då det är två helt olika typer av chassien.

Er-6 har jag också haft, en 2011, och den kan jag tyvärr INTE rekommendera.
Bytte bort den redan efter drygt 200mil.
Funkar kanske bra som nybörjarhoj eller tröska runt i någon storstad men ska du bli lite mer "aktiv" i din körning så NEJ, inte Er-6!
Att göra som Comeback och lägga upp en video på Ödlund och Karlsson i SpeedsterCup är helt idiotiskt (sorry Comeback!).
Ja, det ser jätteskoj ut men det finns inte många originalprylar på dom hojarna inte, och skulle det finnas några originaldelar kvar så är hojarna så intrimmade och finjusterade så hälften hade varit nog.
Nä, Er-6 är en oerhört trött hoj!
Har du sedan en tjej som vill åka med någon gång så får du vara beredd på att hjälpa till med fötterna i uppförsbackarna!

Nu ligger ju inte nya Z650 i din prisklass men tror, utan egen erfarenhet, att du får mer nöje utav en sådan än en Er-6:a.

Stämmer in i kören att vad du än väljer så nummer 1 är: Bli kär!
Nummer 2 blir: Se till att det finns ABS!
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
ER6 fick väl en rejäl facelift 2012, men det är fortfarande en ganska tung och klumpig hoj sett till effekten.
Z650 väger väl 20 kilo mindre och känns rejält mycket smidigare, jag och sambon brukar skämtsamt säga att vår Z650 är en moppe och Aprilian är en mc.
Löjligt nätt och lättkörd hoj, effekten räcker mer än väl sålänge man inte har för avsikt att bomba satan i 250+ på gatan, men då bör man kanske fråga sig själv om man är lämplig att köra hoj :rofl
Ligger ju lite utanför TS budget, men det är en bra första hoj.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Jag körde ER6 som första hoj och var fånigt nöjd med den. Rätt förlåtande också, hände ett par gånger att jag tog en dålig linje eller kom in i kurva lite för fort och då bröt jag ner hojen lite till och det var inga problem. Huruvida den har dåligt med kräm kan jag inte riktigt uttala mig om, jag upplevde aldrig det.

Bytte till en VFR för jag ville ha en större hoj med plats för väskor och så och lite kåpor.

Mycket beror som sagt vad man har för förväntningar men jag kände inte att jag tappade något alls egentligen när jag gick från Hornet i körskolan till ER6 trots att det är runt 30 häst mindre i ER6.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top