Vilken Kawasaki, första mcn.

Kennyrosenqvist

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2018
Ort
Söderhamn
Hoj
Kawasaki
Tja! Ska köpa min första mc och kollat lite nu och det lutar mycket åt någon utav kawasaki z1000, z750, z800, z900.

Vad tycker ni alla där ute?
Vad är skillnaderna på dem och vilken Skulle ni rekommendera?

Hade helst tänkt mig lagt runt 35-55 000kr.

Alla tips och råd är välkomna!
 

Anca

Sporthojsnörd
Gick med
26 May 2013
Ort
Nacka
Hoj
Kawasaki Z1000SX -2019
Vad är du själv sugen på? Nu är ju våren kommen så du kan provköra.
Men om jag skulle ge något råd så är det, köp en med ABS.
Och jag skulle också råda dig att titta på en ER-6. Jag körde min systersons ER-6:a och jag blev banne mig lite sugen på en. Grymt skoj att kasta runt!
När vi kör knixbana är det nästan alltid en ER-6:a med och den är verkligen rask!
 

Anca

Sporthojsnörd
Gick med
26 May 2013
Ort
Nacka
Hoj
Kawasaki Z1000SX -2019
Men det finns ju många andra märken också som gör väldigt trevliga hojar, är det något särskilt skäl att det bara är Kawasaki du tittar på? :va
 

Kennyrosenqvist

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2018
Ort
Söderhamn
Hoj
Kawasaki
Vad är du själv sugen på? Nu är ju våren kommen så du kan provköra.
Men om jag skulle ge något råd så är det, köp en med ABS.
Och jag skulle också råda dig att titta på en ER-6. Jag körde min systersons ER-6:a och jag blev banne mig lite sugen på en. Grymt skoj att kasta runt!
När vi kör knixbana är det nästan alltid en ER-6:a med och den är verkligen rask!

Har ej kort än så svårt att provköra, ska på intesivkurs snart :)
Ska kolla upp ER-6
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Bara fastnat för dem, men kom gärna med tips på andra nakenhojar :)

Aprilia Shiver är en stabil och trevlig nakenhoj, och den finns i ditt prisintervall. Eftersom att det är din första hoj så duger i princip vilken som helst av dem för dig, provkör och välj den som känns bäst. Men, överlag brukar jag säga åt alla att köpa den hojen som man blir kärast i. Och sedan byter eller köper man en till när man hittar något man kärar ner sig mer i.
 

Anca

Sporthojsnörd
Gick med
26 May 2013
Ort
Nacka
Hoj
Kawasaki Z1000SX -2019
Har ej kort än så svårt att provköra, ska på intesivkurs snart :)
Ska kolla upp ER-6

Åhå, då håller jag tummarna för att det går snabbt att få kortet så du får komma ut på vägarna med den hoj du valt.
Men jag tror Ulvhamne har en poäng; bli kär, köp den och gå vidare när du hittar något annat.
 

illoco

Medlem
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 ducati st2-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
suzuki sv650 eller triumph street triple är trevliga hojar som kanske kan vara något för dig
 

Kennyrosenqvist

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2018
Ort
Söderhamn
Hoj
Kawasaki
Tack för alla svar!
Ska kolla upp dem som ni tipsat om!
Är väl så att man kommer byta ett par gånger ändå innan man hittar den rätta :) men vill försöka att hitta någon som man inte tycker är för slö, tråkig så man läre byta direkt haha..

Så jag ska leta vidare och se om det kommer ut några, tycker hojarna knappt hinner komma ut så är dem borta!

Sen håller jag tummarna att jag grejar intensivkursen så jag hinner åka denna säsong!
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Du kommer endast att hitta z750 i det prisintervall som du har angivet. Däremot finns det tvåcylindriga hojar typ er 6 , sv650 i det prisintervall.
Jag skulle rekommendera en er 6 n från 20¹2- , den är något dyrare (40-45 kkr) . Den är den mest välutvecklade er 6 samt att den alltid är utrustad med ABS bromsar.

ABS bromsar är något som jag starkt rekommenderar på en " första motorcykel".
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
”Slö”... ALLA motorcyklar kommer att upplevas enormt kvicka i jämförelse med även snabba bilar.

Var inte orolig för effekten, lär dig köra fort och säkert istället.


Buy quality, cry once
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tack för alla svar!
Ska kolla upp dem som ni tipsat om!
Är väl så att man kommer byta ett par gånger ändå innan man hittar den rätta :) men vill försöka att hitta någon som man inte tycker är för slö, tråkig så man läre byta direkt haha..

Så jag ska leta vidare och se om det kommer ut några, tycker hojarna knappt hinner komma ut så är dem borta!

Sen håller jag tummarna att jag grejar intensivkursen så jag hinner åka denna säsong!

I princip alla hojar känns rätt snabba första tiden med A-kort om du inte övningskört på en 1290 eller tuono. :hihi
Och man hittar flera rätta hojar, det är inte så att det finns en enda hoj som kan göra allt man vill. Vilken som är mest rätt beror lite på vad man är sugen på för tillfället.
Lägg bevakningar på blocket, och var beredd att hugga på hojarna du tycker ser intressanta ut, men såhär års är priserna lite högre och spekulanterna hugger fort. Speciellt nu när första veckan med verklig värme kommit med buller och bång.

Det är inte så hemskt höga krav på körteknik för att klara att ta kortet heller, nöt in allt och ha roligt. När du tagit kortet är det bara att börja åka på bankurser för att lära dig hantera hojen ordentligt för att ha ännu mer roligt.
 

Kennyrosenqvist

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2018
Ort
Söderhamn
Hoj
Kawasaki
Du kommer endast att hitta z750 i det prisintervall som du har angivet. Däremot finns det tvåcylindriga hojar typ er 6 , sv650 i det prisintervall.
Jag skulle rekommendera en er 6 n från 20¹2- , den är något dyrare (40-45 kkr) . Den är den mest välutvecklade er 6 samt att den alltid är utrustad med ABS bromsar.

ABS bromsar är något som jag starkt rekommenderar på en " första motorcykel".

Hmm, sett z1000 som är ute för det priset med :)
Abs gör ju försäkringen billigare med.
Kollat lite på er-6 men gillade inte hur den ser ut riktigt..
 

Kennyrosenqvist

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2018
Ort
Söderhamn
Hoj
Kawasaki
I princip alla hojar känns rätt snabba första tiden med A-kort om du inte övningskört på en 1290 eller tuono. :hihi
Och man hittar flera rätta hojar, det är inte så att det finns en enda hoj som kan göra allt man vill. Vilken som är mest rätt beror lite på vad man är sugen på för tillfället.
Lägg bevakningar på blocket, och var beredd att hugga på hojarna du tycker ser intressanta ut, men såhär års är priserna lite högre och spekulanterna hugger fort. Speciellt nu när första veckan med verklig värme kommit med buller och bång.

Det är inte så hemskt höga krav på körteknik för att klara att ta kortet heller, nöt in allt och ha roligt. När du tagit kortet är det bara att börja åka på bankurser för att lära dig hantera hojen ordentligt för att ha ännu mer roligt.

Japp har bevakningar osv på blocket!
Man skulle ju helst vilja ha en av varje haha :)
Ja priserna kommer väl inte sjunka förns sensommaren tänker ja?

Okej, nu gjorde du mig lite lugnare iaf! Försöker att inte oroa mig allt för mycket..
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Tack för alla svar!
Ska kolla upp dem som ni tipsat om!
...
....men vill försöka att hitta någon som man inte tycker är för slö, tråkig så man läre byta direkt haha..

När jag var ung, för en herrans massa år sedan, fick jag för mig att min dåvarande hoj kändes slö och att det tvunget var något fel på den. Därför bad jag om en bänkning i samband med nästkommande service. Det visade sig att effektkurvan var precis som den skulle och att allt var som det skulle. Jag insåg då att det helt enkelt var så att det var jag som varit för feg på gasrullen och resten av sommaren var jag lite mer aktiv i körningen och plötsligt blev allt så mycket roligare.

Med detta vill jag ha sagt att även det snabbaste effektmonstret kan kännas slött om man inte vet hur man ska hantera det. Jag tror att alla dina listade hojar kommer räcka både en och två säsonger innan det är hojen som sätter gränsen för hur snabb du är.*



*På bana såklart, för på allmän väg håller vi alla alltid skyltad hastighet och stänger av motorn om vi möter någon så att ingen får anledning att tycka illa om oss.
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Japp har bevakningar osv på blocket!
Man skulle ju helst vilja ha en av varje haha :)
Ja priserna kommer väl inte sjunka förns sensommaren tänker ja?

Okej, nu gjorde du mig lite lugnare iaf! Försöker att inte oroa mig allt för mycket..

De brukar sjunka rätt snart, inte någon markant sänkning dock, men när våren lagt sig och alla körkåta köpt på sig en hoj för säsongen brukar det finnas lite billigare hojar sedan går priserna långsamt ner över säsongen till nästa vår igen, vintern är lite knepiga priser på pga det obefintliga utbudet. Inte någon jätteskillnad i priser däremot.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top