Varför står ni upp?

tottelias

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Södermalm
Hoj
z800 ,CBR1000RR -08, R1 -06 såld, R1 -99 stulen
Ni som åker sån "gubb offroad" eller vad kategorin kallas. Varför står ni upp hela tiden?
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Det är något jag också funderat över:va Ett gäng på företrädesvis BMW som
kör ståendes i en svindlande hastighet av 30km/h
 

tottelias

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Södermalm
Hoj
z800 ,CBR1000RR -08, R1 -06 såld, R1 -99 stulen
Fått för mig att det är "hej-här-kommer-jag-gud-vad-galen-jag-är".
Ser otroligt töntigt ut
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Man kan bygga på frågeställningen med: "Varför står ni upp på fel ställen, och på fel sätt?"



...och nej, rätt svar är inte "för att kunna se något över den höjda Touraträckrutan."
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Bättre stabilitet, tyngdpunkten hamnar i höjd med fotpinnarna istället för styret. Gubbar på BMW kan också ligga med bredställ i kurvorna, men det är ganska ovanligt :crash:
 

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Det är rätt så skönt att kunna sträcka på sig ibland. Kör jag långt så kan det hända att jag ställer mig upp på motorvägen också. En annan bonus med att ställa sig upp är att det går och se över bilar ganska så långt fram. Så pass tung hoj, enklare och dra upp den på bakhjulet ståendes också.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Jag står också upp för och sträcka på benen , på dom hojarna kan man sitta timtal.Dom är stora som fan , man kan nästan låsa gasen och klättra runt och plocka ur grejer ur toppboxen och sen sätta sig igen.

Sen på sämre vägar som man krypkör eller ibland även fortare , man vill se vad som finns framför rakt nedanför typ , man har ofta gpsen i kåpglaset som symmer sikten lite
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag står också upp då och då, även om det var enklare med FJR än med GSXR eller K1300S, men efter 3-4 timmar så är det skönt att tänja ut sig lite, i synnerhet om det är rakare transportsträckor, eller om man är överjävligt varm och svettig, då är det skönt att få maximal kylning i fartvinden.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Hmm, varför står jag upp egentligen? :)

Surikater.jpg

Händer inte så vansinnigt ofta på R1an men på XTna går det ju så varför inte om man behöver sträcka på benen eller se lite längre fram men att stå o köra i en km eller mer, nja...
 
Last edited:

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Kör ju sån där "gubb offroad" men står sällan upp i normalfall. Om man inte kör seriös grussmisk förstås. När jag är nere i sydligare nejder och kör i 30 -35 plus så står jag ofta genom varje by eller samhälle. Kör ju 6-7 timmar varje dag, så det är gött att ändra ställning och att få bra kylning av vinden, som Hoztic skrev. Även om det kanske ser töntigt ut för en del, så är det förvånansvärt bekvämt på dessa typer av hojar.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Pratar vi om terrängkörning så ska man bara sitta ner i kurvorna, och inte ens alla kurvor.

Pratar vi om varför gubbarna står upp när dom kör på asfalt så undrar jag också.
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Kan inte svara för andra men.....
Jag är gammal och sliten. Kör rätt så långa dagsetapper(brukar på europaturerna dag 1 köra Boden-Jönköping). Ställer mig upp ibland vid 50/70 hastigheterna för att räta på lederna samt slippa träsmak.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Står ofta upp i låg hastighet oavsett hojtyp, även då man kör sporthoj.
Skönt att sträcka sig, fartvinden svalkar gott och man ser över alla bilar i stadstrafik.

Blir ju jobbigt att alltid ligga på tanken ;)
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Om man sitter ner i "bajsposition" när man ska fisa så är det lätt att det kommer med lite bajs. För att undvika kladd i Gortexen så är det bättre att stå upp och fisa. Gubbar fiser mycket och ofta, så därför står de hela tiden på sina "gubb offroad" :arsele
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top