Intesivkurser och första mcn

Kennyrosenqvist

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2018
Ort
Söderhamn
Hoj
Kawasaki
Tja! Ska ta mc kort och undrar om någon här tagit en intesivkurs?
Någon som tagit det på lovens trafikskola i gävle eller hässlö trafikskola?
Eller kan ni rekommendera någon?

Vad blev kostnaden?
Något man ska tänka på?

Kollat lite på kawasaki z750, z900 och z1000. Vad tycker ni om dem?
Eller har ni tips på några andra liknande?

Mvh
 

Flurp

Bai bai applepai
Gick med
24 May 2010
Ort
Haninge
Hoj
Suzuki Bandit 1200, 1999
Tjena,
Jag kan rekommendera Körkortsexpress i halstahammar.
Tog mitt kort via intensivkurs (3dagars), gick galant.

Kostnaden var runt 10k om jag minns rätt.
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Vill du hålla nere kostnaderna skall du köpa en mc och köra mycket privat för att få många timmar bakom styret utan att bli ruinerad. Orsaken att man inte klarar uppkörningen är att man kört för lite före uppkörningen. Kör upp privat i stället för att hyra körskolans mc på uppkörningen. 5 eller max 10 körlektioner räcker då.

De mc du nämner är bra. Z800 är mitt val.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Köp en billigare förstahoj och lägg mer resurser på din utbildning istället.

Du kommer ändå att vilja byta hoj och då är det ju bra att inte förlora 20-30.000 på ett bräde i onödan.

Din prognos att 1. överleva och 2. ha roligare på hojen ökar drastiskt om du lägger tid, energi och intresse på att lära dig köra hoj ordentligt. Körkortet är bara själva biljetten - till möjligheten att lära sig köra hoj.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Köp en billigare förstahoj och lägg mer resurser på din utbildning istället.

Du kommer ändå att vilja byta hoj och då är det ju bra att inte förlora 20-30.000 på ett bräde i onödan.

Din prognos att 1. överleva och 2. ha roligare på hojen ökar drastiskt om du lägger tid, energi och intresse på att lära dig köra hoj ordentligt. Körkortet är bara själva biljetten - till möjligheten att lära sig köra hoj.

+1 på den.

Min rekommendation är att leta reda på en lite äldre hoj av samma typ som körskolorna vanligen använder. Typ Honda CB750 eller liknande. Köper man en med några år på nacken så kan man lätt få loss en sådan för 15 lakan. Då är den dessutom billig att försäkra och har inte en massa dyra kåpor om man skulle få för sig att välta hojen.
Det är långt ifrån dom värsta hojarna men fullt tillräckligt för någon som är nybörjare.
Efter första säsongen så har man fått en del mil i sadeln och kommit underfund mer om vilken typ av körning man gillar bäst och då kan man köpa en hoj som är mer rätt för det man önskar ha den till.
Då säljer man sin förstahoj för i stort sett samma pengar som man köpt den för. Det enda det kostat är en service, bensin och lite försäkring. Då har man istället råd att verkligen ta körkortet, man kan köra massor privat för att få mängdträning (om man har någon att övningsköra med)
Sen köper man en hoj som man verkligen vill ha. Och eftersom man då har fått lite vana så är risken att man ska ställa till med något betydligt mindre.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ju bättre man blir på att köra desto mindre effekt behöver man för att ha roligt... :fakta

Köp en billig ta-körkort-hoj, ragga fram några kamrater som kan vara handledare och stick ut och åk. Åk på avrostningar och KNIX-kurser, kör korta och långa turer på olika underlag. När du vet vad du vill ha och vilken typ av körning du kommer att ägna dig åt, då kan du börja fundera på om du skall ha en annan hoj eller inte.
 

jsubvert

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2017
Ort
Spånga, Stockholm
Hoj
Ducati Hypermotard 950
Jag tog mitt på Hässlö. Tröttnade på att vänta på dom få bekanta som jag känner med mc kort skulle ha tid för mig.
Var trött på att det rann ut sanden från deras sida.

Hade kört mycket cross och moppe som yngre så kändes som jag inte lärde mig åka speciellt mycket där men fick kortet en vecka efter kursens sista dag så var det bästa jag gjort.

Fördelen med intensivkurs är att skolorna har förbokat uppkörningstider. Lite fult iofs men jag slapp vänta 2månader som jag annars skulle ha gjort vilket var skönt.

Tog lappen med min KTM 1190 adventurer, inte den lättaste hojen på lågfartsbanan kanske men det gick ju bra:)
 
Last edited:

Kennyrosenqvist

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2018
Ort
Söderhamn
Hoj
Kawasaki
Kollat mycket på lovens och hässlö, bor ju i söderhamn och skulle vilja ha nått som är hyfsat nära iaf!
@jsubvert Körde du på 3 eller 5 dagars på hässlö? Och vad fick du betala för kalaset?

Kändes ganska dyrt med intesiv på lovens..
18750kr för en helg med boende,hyra av utrustning, mc, mat.

Fast kanske inte är så dyrt, vet ju inte vad priset brukar hamna på annars..
 

jsubvert

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2017
Ort
Spånga, Stockholm
Hoj
Ducati Hypermotard 950
Kollat mycket på lovens och hässlö, bor ju i söderhamn och skulle vilja ha nått som är hyfsat nära iaf!
@jsubvert Körde du på 3 eller 5 dagars på hässlö? Och vad fick du betala för kalaset?

Kändes ganska dyrt med intesiv på lovens..
18750kr för en helg med boende,hyra av utrustning, mc, mat.

Fast kanske inte är så dyrt, vet ju inte vad priset brukar hamna på annars..

Det gick på mer än man tror, runt 20 för allt tror jag, prov, risk 1,2 boende mm. Mkt pengar men Fuck it, nu har jag mc kort och lever livet. Tog 5 dagars, Bodde med ett trevligt gäng och vi plugga teorin lite ihop. Mkt deg men värt det ändå om man tänker på att det blev av och det gick fort.
 

jsubvert

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2017
Ort
Spånga, Stockholm
Hoj
Ducati Hypermotard 950
Btw, alla i min grupp klarade provet på första försöktet. Vi tyckte det var lite tunt med bara halvdag i trafiken. Jag har inte b kort så var lite nojig, men det var på en lördags morgon och vi åkte bara in till stan och sen ut på motorvägen och sen på landet och tillbaka, hel lugnt med knappt nån trafik ute :)

Pratade om hojar med besiktningsmannen största delen av trafik provet. Skön kille:)
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
18 låter ju lite saftigt, jag bör ha kommit under det i Sthlm, då tog det iofs någon månad eller två men delvis beroende på att jag var iväg till finland en sväng på semester också. Jag körde bara skola och tog nog i ärlighetens namn en eller två lektioner mest för att känna mig lugn (det gjorde jag inte ändå för sista garagekörningen gick SÅ JÄVLA DÅLIGT)

/R
 

Kennyrosenqvist

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2018
Ort
Söderhamn
Hoj
Kawasaki
Ja skönt att få det överstökat fort! :)

Jaha, ja jag har haft b-körkort sen jag var 18år (är 25år nu) så man vet ju lite hur trafiken fungerar iaf, fast man behöver säkert genomgång :)

På lovens ingick ju allt förutom uppkörningsprov och skrivningen. Så är väl ett bra pris ändå, visst kan man få billigare om man tar som vanligt kanske. Men jag jobbar borta hela veckorna så det kommer ta så lång tid att ta kortet för mig om jsg inte tar intesiv.

Det jag är orolig över är att jag inte kört hoj sen man körde crossmoppe, så är väl körningen jag är lite nervös över..
Men har fått låna böcker av en vän nu så kan iaf förbereda just teoridelen lite :)

Men funderar på att köpa en mc redan nu och träna balans och få lite känsla tillbaka :)
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top