Köpa verkstadslokal, allmänna frågor...

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Eftersom att det finns lite allt möjligt med folk här på forumet med en ganska god spridning av kunskap och erfarenheter tänkte jag att passa på att fråga om lite saker om att köpa verkstadslokal, hyresgäster i den och behovet att starta företag för att driva det hela.

Så, eftersom att jag och sambon ska byta villa mot lägenhet i staaaan så blev det genast väldigt bråttom att skaffa en ny garageplats för en driva hojar, verktyg och reservdelar samt nånstans att husera min skåpbil.
Och så hittade sambon som sagt en lokal som skulle passa perfekt, en specialtaxerad lokal som är i kommunens ägo just nu men som de inte vill betala för att driva längre. I källarutrymmet huserar sedan 70-talet en skytteförening, och eftersom att jag bara är intresserad av själva garagedelen så tycker jag att de kan få hållas där eftersom att jag inte riktigt har behov av de 150 kvadratmeterna som finns i källaren.
Så, frågan är väl vad i hela friden ska jag tänka på med hyresgäster, ska jag starta ett företag och hantera det genom det, och vad har jag för skyldigheter om jag även hyr ut garageplatser/verkstadsplkats till andra hågade aspiranter på mekutrymme?

Jag har en farsgubbe som redan har företag som jag initialt kan fakturera genom, meeen, det ska ju till försäkringar och sånt där med och då misstänker jag att det krävs att det är företaget som tar betalt för lokalen som ska ha försäkringen och sånt där...
Så om jag ska starta företag, vilken sorts företag är bäst att ta det som? Enskild firma, aktiebolag, eller något tredje eller fjärde alternativ?

Så allsköns råd, hänvisningar till information och liknande är välkommet. Det hela är väldigt plötsligt påkommet eftersom att flyttplanerna sattes i farten för nån månad sedan, och spikades för en vecka eller två sedan.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Grattis!

I övrigt kan jag inte bistå dig då min kompetens är obefintlig i ärendet.

(varför skulle du inte kunna hyra ut i egenskap av privatperson?)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Grattis!

I övrigt kan jag inte bistå dig då min kompetens är obefintlig i ärendet.

(varför skulle du inte kunna hyra ut i egenskap av privatperson?)

Lagar, regler och försäkringar? Fuck if I know. :D Jag hade lösa planer på ämnet som låg typ 2 år framåt eller något sånt men som genom flytt har accelererats ganska markant till 1 vecka, så jag har inte kollat upp ämnet alls, men det är bättre att förekomma än omkomma som de säger, så frågar innan så jag vet egenskaperna på galentunnan jag hoppar huvudlöst ner i. :D
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Föreningar brukar inte vara momspliktiga så därmed skiter nog skytteföreningen ifall du har firma eller ej.
Och som privatperson har du rätt att hyra ut för 50000 kr/år skattefritt.

Men med firma har du ju lite andra möjligheter till att dra av för reparationer och med ett AB kan du ju behålla vinsterna i firman för framtida behov och då åker du bara på bolagsskatten.

Om hyresintäkterna understiger de där 50000 skattefria så är det nog smartast att hyra ut som privatperson. Prata med skytteklubben och fråga hur dom ställer sig.
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Rätt mycket du kan dra av om du startar firma .Räntan på lånen el vatten o som sagt reparationer .Men tänk på om du startar enskild firma och du skulle bli arbetslös .Då kan de börja bråka om a-kassan
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Är det så att lokalen är specialtaxerad just eftersom skytteföreningen huserar i källaren? Eller har det bedrivits någon verksamhet på övre planet som gjort att fastigheten taxerats som specialenhet och det kommer att upphöra vid ägarbytet av fastigheten?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Är det så att lokalen är specialtaxerad just eftersom skytteföreningen huserar i källaren? Eller har det bedrivits någon verksamhet på övre planet som gjort att fastigheten taxerats som specialenhet och det kommer att upphöra vid ägarbytet av fastigheten?

Det är på grund av vad kommunen haft den till tidigare. Om jag köper den kommer den att registreras som verkstadslokal.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Kostnaden, arbetet och den totala avsaknaden av kollektivtrafik överlag.
Lustigt, vi köpte hus, i Huddinge, av ungefär den anledningen, för att det blev billigare än motsvarande lägenhet :va Då räknade vi på boendekostnad, hyra av garage, försäkringar mm. Sen finns livskvalitet som en i monetära mått mätt svårbedömd del, men nog så viktig :fakta Men ja, det är också betydligt mycket mer jobb med ett hus än med en lägenhet, för mig, som hyggligt återläkt och kry 38-åring, så är det till stor del terapiarbete och väldigt trevligt. Men jag kan förstå att du har en större utmaning där :(

För att gå tillbaka till ämnet, ett AB ger dig mer trygghet och möjligheter. Men gör också en total kalkyl på vad du får för kostnader och vilka intäkter du kan få. Hur måste du lösa försäkringen tex? Hur ser det ut rent skattetekniskt om Ulvhamne Verkstadslokaler AB, UVAB, äger huset, hyr ut källaren till en skytteförening och sedan förvarar ägarens hojar i resten av lokalen, och inte har några övriga intäkter? Åker du på någon form av beskattningsbar förmån då för att UVAB tillhandahåller ett gratisgarage till dig? Du kanske måste hyra garaget av UVAB, för en symbolisk summa på 1kr/månad?

Jag vill inte måla fan på väggen, men du kanske borde ta en diskussion med någon skattekunnig jurist eller liknande?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Lustigt, vi köpte hus, i Huddinge, av ungefär den anledningen, för att det blev billigare än motsvarande lägenhet :va Då räknade vi på boendekostnad, hyra av garage, försäkringar mm. Sen finns livskvalitet som en i monetära mått mätt svårbedömd del, men nog så viktig :fakta Men ja, det är också betydligt mycket mer jobb med ett hus än med en lägenhet, för mig, som hyggligt återläkt och kry 38-åring, så är det till stor del terapiarbete och väldigt trevligt. Men jag kan förstå att du har en större utmaning där :(

För att gå tillbaka till ämnet, ett AB ger dig mer trygghet och möjligheter. Men gör också en total kalkyl på vad du får för kostnader och vilka intäkter du kan få. Hur måste du lösa försäkringen tex? Hur ser det ut rent skattetekniskt om Ulvhamne Verkstadslokaler AB, UVAB, äger huset, hyr ut källaren till en skytteförening och sedan förvarar ägarens hojar i resten av lokalen, och inte har några övriga intäkter? Åker du på någon form av beskattningsbar förmån då för att UVAB tillhandahåller ett gratisgarage till dig? Du kanske måste hyra garaget av UVAB, för en symbolisk summa på 1kr/månad?

Jag vill inte måla fan på väggen, men du kanske borde ta en diskussion med någon skattekunnig jurist eller liknande?

Problemet är att det inte funnits tid alls att boka rådgivning, eftersom att det är helt oplanerat från min sida och jag har mindre än ett dygn kvar till deadline.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Problemet är att det inte funnits tid alls att boka rådgivning, eftersom att det är helt oplanerat från min sida och jag har mindre än ett dygn kvar till deadline.
Har du testat att ringa banken? Dom om några är ju experter på pengar och skatteplanering, och borde vilja hjälpa en kund med en investering :tummenupp En del av frågorna är ju trots allt relativt lätta att svara på för en som är kunnig i ämnet.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Har du testat att ringa banken? Dom om några är ju experter på pengar och skatteplanering, och borde vilja hjälpa en kund med en investering :tummenupp En del av frågorna är ju trots allt relativt lätta att svara på för en som är kunnig i ämnet.

Oh ja, banken är de som inte svarar på något alls just nu. De bara söder att jag ska fylla i något formulär så gör de av sig, vilket de inte gjort på flera dagar. Jag har ringt och tjatat med. Ett par gånger om dagen.
 

anze

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2009
Ort
Sundsvall.
Hoj
japp
Var i sama sits, nästan, förra året. Kollade på en hyresfastighet där tanken var att vi skulle bo billigt den ena lägenheten.
Pratade med banken och fick då veta att det vara inte samma krav som om vi köpte ett "vanligt " hus, dvs de ville ha mera kontantinsats på denna fastigheten. Var alltså svårare att få lån.

Pratade även med en ekonomikonsult för att få veta mer om vad som gällde.
Kan äga huset privat men måste såklart deklarera för inkomsterna, behövde alltså inget bolag i någon form. Man deklarerade det som "inkomst av näringsverksamhet" om jag inte minns helt fel. Som en typ av företag i "lightformat" men var inga större problem enligt henne. Dock får man inte bo gratis själv utan måste ta en marknadsmässig hyra av sig själv, antar att samma gäller för verkstadslokal. Om man inte gör det kan man åka på smäll på fingrarna av skatteverket. Han som jag idag hyr garage av har ett flertal fastigheter och pratade även med honom, han äger alla sina hus privat.

Nu vart det tyvärr inget av denna fastighet för mig men har inte släppt planerna på att skaffa hyresfastighet.
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Dock får man inte bo gratis själv utan måste ta en marknadsmässig hyra av sig själv, antar att samma gäller för verkstadslokal. Om man inte gör det kan man åka på smäll på fingrarna av skatteverket.

Vi har ett Hockeylag här i Örnsköldsvik som haft en rätt utdragen kamp med Skatteverket kring just detta. Man tog i sitt Arenabolag ut en hyra av klubben. Som var bra mycket mer än 1kr, men enligt skatteverket var den dock inte marknadsmässig. Så det var ett par miljoner dom ville ha där ett tag. Vet inte riktigt hur det slutade, man var väl inte helt överens om vad som var marknadsmässigt.

Sen att det ska funka så med ett egentligen stort privat garage där man hyr ut en del till nån annan känns ju konstigt, men är det något vi är duktiga på i detta land är det väl att ha skatt på grejer.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
I teorin så köper ditt företag ett garage för att hyra ut så skall de hyra ut till dig på samma premisser som övriga kunder. Armlängds avstånd. Annars har du en förmån och den skall beskattas till marknadsvärde...

I praktiken så behöver ju givetvis ditt företag en del yta därför att de förutom att hyra ut garage sysslar med mcreparation och svetsarbeten (så du måste givetvis köpa in en bra TIG svets också) och diverse verktyg för fastighetsunderhåll. Så i praktiken hyr du 10m2 och resten är ditt bolags verksamhetsyta.....

Och är du sedan listig så köper bolaget fastigheten och finansierar det med ett lån från dig privat. Ett lån som du ser till att ha en ordentlig ränta på. (Överutnyttjandet av denna metod kallas räntesnurra och utnyttjas av alla storbolag)
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top