Honda XL500

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Upptäckte vid första provkörning igår ( köptes i vintras ) att ettans växel hackar och hoppar ur. Med foten på pinnen ligger den kvar i läge.

Vad kommer jag upptäcka när jag river, skadad växelgaffel? Skadade drev? Något annat?

Såhär såg treans drev ut på min förra XL500 ut:hihi
 

Bifogat

  • 3rd gear busted.jpg
    3rd gear busted.jpg
    137.7 KB · Visningar: 119

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det brukar vanligtvis vara ingreppen på sidan som blir avrundade så att de inte orkar hålla växeln i ingrepp.
Sällan som kuggarna ryker, men uppenbarligen händer ju det också.

Det leder ofta till att folk delar motorn för att växlarna funkar dåligt, ser bra kuggar men missar de avrundade ingreppen och monterar ihop motorn igen med dåliga drev bara för att sedan upptäcka att symptomen finns kvar.
 

Jimmie DK

Medlem
Gick med
24 Jul 2009
Ort
Danmark
Hoj
KTM LC4 x2
Det brukar vanligtvis vara ingreppen på sidan som blir avrundade så att de inte orkar hålla växeln i ingrepp.
Sällan som kuggarna ryker, men uppenbarligen händer ju det också.

Det leder ofta till att folk delar motorn för att växlarna funkar dåligt, ser bra kuggar men missar de avrundade ingreppen och monterar ihop motorn igen med dåliga drev bara för att sedan upptäcka att symptomen finns kvar.

Kan den typen av skador på ingreppen repareras eller måste dreven bytas?
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Det leder ofta till att folk delar motorn för att växlarna funkar dåligt, ser bra kuggar men missar de avrundade ingreppen och monterar ihop motorn igen med dåliga drev bara för att sedan upptäcka att symptomen finns kvar.

Vem upptäcker ett fel, klyver motorn och sätter ihop den igen utan åtgärder? Någon med starka religiösa vaneföreställningar:D
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Kan den typen av skador på ingreppen repareras eller måste dreven bytas?

Ja jag brukar anlita en verkstad som har gnistmaskin men de lär väl funka med vanlig fräs också. Jag brukar även undercutta dem några få grader för då håller klackarna ännu bättre och dras ihop istället för isär under belastning. Man märker inte att lådan blir mer trögväxlad med lite undercuttning.
På en gammal kx 500 cross undercuttade jag faktiskt för hand med rondell och handfil....
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Vem upptäcker ett fel, klyver motorn och sätter ihop den igen utan åtgärder? Någon med starka religiösa vaneföreställningar:D

Världen är full av idioter som återupprepar sina misstag gång på gång i hopp om att det ska bli bättre resultat nästa gång. Se bara på våra politiker.

Just exemplet växellådor har jag dels hört från folk jag pratat med och även sett folk på nätet beskriva hur dom delat sin växellåda utan att hitta några fel, monterat ihop och sedan startar dom en tråd och frågar vad som är felet. Ibland kanske dom bytt en växelförare i samband med att dom delat lådan. Växelförare brukar ibland bli nötta och knäckta av drev som pressas isär.
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag har aldrig testat att slipa drev men jag ska försöka med lämpligt provobjekt någon gång i fräsen med delningsapparat och antingen hårdmetallskär eller slipstift i spindeln. Snabbstål lär ju bli skit mot härdade drev i alla fall.

Har en 2-växlad Sachsmotor som med nöd och näppe håller växlarna, den kanske är lagom värdelös som provobjekt.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Ok jag får klyva och titta. Då får jag iaf chansen att blästra motorn som någon dåre spraymålat på plats i ramen...

Inget ont som inte har något gott med sig:hihi
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Då kollar vi lite noggrannare, slitet ingrepp minsann....
 

Bifogat

  • DREV bad.jpg
    DREV bad.jpg
    945.7 KB · Visningar: 129

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Och här motsvarande ingrepp, som anlände ihop med komplett växellåda från England, till ett pris som motsvarar 1 st NOS drev. Se bättre ut...Även det drev som ingreppen ska in i var lite nött onekligen, tur att jag köpte en hel frisk låda:)
 

Bifogat

  • DREV good.jpg
    DREV good.jpg
    53.2 KB · Visningar: 68

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Och här ligger grejerna skamlöst uppfläkta, redo för PRE OP. Jag hoppas att jag till skillnad från Dr Kevorkian tar denna lilla motor tillbaka till livet som oldschool groggmoppe.
 

Bifogat

  • Komplett.jpg
    Komplett.jpg
    111.5 KB · Visningar: 97

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Alla motorer borde varit delad den vägen helt underbart att skruva i. De klarar dock inte samma belastning upp vs ner som just kolven har för sig därav att man inte ser denna delning numera. Du måste lätta svänghjulet de ser ut att komma från en David Brown eller liknande traktor.
Växellådsdrevens drivedoggar såg tillräckligt bra ut på bild ivf. Lite slitage i yttersta kanten är inga problem,,de är när hela drivklacken är sliten i hela anläggningsytan som de hoppar ur vid belastning typ inte vinkelrät klack. Eller att drivhålet i motsvarande drev har hela hålet snedslitet dvs inte 90gr vinkelrätt hål. Undra om du förstår mina dåliga beskrivningar :dummer
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Alla motorer borde varit delad den vägen helt underbart att skruva i. De klarar dock inte samma belastning upp vs ner som just kolven har för sig därav att man inte ser denna delning numera. Du måste lätta svänghjulet de ser ut att komma från en David Brown eller liknande traktor.
Växellådsdrevens drivedoggar såg tillräckligt bra ut på bild ivf. Lite slitage i yttersta kanten är inga problem,,de är när hela drivklacken är sliten i hela anläggningsytan som de hoppar ur vid belastning typ inte vinkelrät klack. Eller att drivhålet i motsvarande drev har hela hålet snedslitet dvs inte 90gr vinkelrätt hål. Undra om du förstår mina dåliga beskrivningar :dummer

Jodå, jag hajar. Skillnaderna är lite större i verkligheten, och så är drevet som ingreppen ska in i synligt slitet i nöt riktningen..

Lite märklig konstruktion, det verkar som att inte hela ingreppen går in i nästa drev, bara knappt hälften. Men det är lika omöjligt att se med egna ögon som att se att kylskåpslampan verkligen slocknar hehe

Och japp, otroligt bra ibland med horisontellt delat vevhus
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jodå, jag hajar. Skillnaderna är lite större i verkligheten, och så är drevet som ingreppen ska in i synligt slitet i nöt riktningen..

Lite märklig konstruktion, det verkar som att inte hela ingreppen går in i nästa drev, bara knappt hälften. Men det är lika omöjligt att se med egna ögon som att se att kylskåpslampan verkligen slocknar hehe

Och japp, otroligt bra ibland med horisontellt delat vevhus

De är väldigt vanligt att klackarna bara går in till hälften,, första gången jag såg det på en xr600r årg 86 blev jag förskräckt de måste va något fel tänkte man genast. Men jag jämförde med en xl 600r från 83 och de va lika lite ingrepp. Efter det har jag sett det på flera motorer. De kan nog inte gå in mer för då blir förmodligen växlingar liknade HD motorer KLONK :död
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Uppdatering!!!!

Har kortat vajrar några timmar idag, rusig av japanskt lyckotennsångor fyllde jag på olja och soppa. Startade på 4-5 kickar och ettan funkar... Victory!!!!!
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top