REGLER FÖR TEKNIKFORUMET
Dessa regler appliceras även på övriga felplacerade teknikrelaterade trådar

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta ditt svar i ett (1) inlägg istället för flera.
- För icke MC-relarade frågor, använd OT Teknikforumet
VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från teknikforumet.
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I TEKNIKFORUMET
Resultat 1 till 19 av 19
  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2018
    Ort
    Söderfors
    Hoj
    1993, Suzuki gsx600f
    Inlägg
    2

    Tumgas eller snabbgashandtag?

    Jag skaffade precis min första hoj och tänkte se till att jag kan köra den.
    Jag har stelopererat höger handled så jag kan inte vrida gasrullen så mycket som behövs. Det ska monteras fatbarstyre så att jag får rakare armar när jag kör.
    Min fråga är om ni tror att det skulle funka med snabbgashandtag eller om det finns nån bra tumgas eller nåt liknande..
    Bör tilläggas att jag är helt färsk på motorcykel.

  2. #2
    Absolut skitlångsammast MartinBs avatar
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Alingsås
    Hoj
    R6zz. No more crossplejn.
    Inlägg
    2 894
    Jag ska egentligen inte svara för jag kan väl typ minst av alla men jag hade nog provat snabbgas först och hoppats på att kunna rulla gasen i fingerfläsket om jag behövt ta omtag.
    Tumgas låter läbbigt på varvvilliga maskiner utan variator eller?
    Det finns bara en som skriver kärleksbrev till Banarne.

  3. #3
    The Build Quality Police
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Kalix
    Hoj
    YZF-R7
    Inlägg
    2 415
    Jag som har kört egen snöskoter sedan fyraårsåldern borde egentligen inte svara då tumgas är det naturliga alternativet för mig...I vilket fall som, jag har många gånger diskuterat rullgas vs. tumgas med snöskoter såväl som motorcykeltillverkare och det svar man alltid får är att rullgas har bättre känsla men att tumgas är att föredra på fordon som styrs genom att burka i sidled, till exempel snöskotrar och fyrhjulingar. Då man burkar (det vill säga flyttar kroppens tyngdpunkt i sidled på ett fordon som inte vill luta) så använder man mer styrmoment och mer kraft i handtagen och då blir tumgas mindre nervöst.
    The Build Quality Police

  4. #4
    Medlem Corepax1290s avatar
    Reg.datum
    maj 2017
    Ort
    Lindome
    Hoj
    KTM 690 Duke 2016 Såld, KTM 1290 SuperDuke R 2017 Såld. Harley Davidson Dyna Lowrider S 2017
    Inlägg
    445
    Svårt att ge något bra råd.. skulle nästan vilja säga testa båda och använd de som gör att du känner dej trygg och kan framföra fordonet på ett säkert sätt. Personligen hade det nog börjat bråka i huvet på mej med tumgas så jag hade nog lärt mej köra med snabbrulle. Kört 2hjul med gasrulle sedan 6års ålder, svårt att lära om. Men de e bara jag

  5. #5
    The Build Quality Police
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Kalix
    Hoj
    YZF-R7
    Inlägg
    2 415
    Återigen postas mina inlägg innan jag skrivit klart och återigen får jag inte redigera mina inlägg på detta tveksamt fungerande forum...

    Jag hade provat rullgas först och om du inte får tillräcklig vridningsvinkel så får du prova köra som Mattia Pasini. Hans bröstmuskel och armmuskel fungerar inte och detta innebär bl.a. att han inte kan greppa gasrullen. Han rullar därför handflatan över ovansidan av gasrullen för att öka och minska gasen.
    The Build Quality Police

  6. #6
    ヤマハ Ozzians avatar
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    whitebeam island strait
    Hoj
    R1 and some vintage Yammis..
    Inlägg
    2 321
    Har undrat vad som hände med den här?
    Inte mycket info sen 2014....
    http://www.inoveli.com/vehicles-videos#moto

  7. #7
    Alltid på väg mot nya mål Hoztics avatar
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
    Hoj
    K1300S
    Inlägg
    19 613
    När det svänger mycket, och framförallt när jag tävlade och tränade på bana, så rullade jag gasrullen mellan fingrarna snarare än vred handleden, dvs pincettgrepp. Jag tyckte att det blev mindre trångt och gav bättre känsla. Men då var det original allting, med annan utväxling på gasrullen så kanske vanligt grepp funkar också.

    Annars kan ett handledsstöd typ http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC...MC-2000020267/ eller http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC...al-2000031359/ funka också, då kan du gasa med handloven istället för att vrida hela handen.

    Edit: Ja, jag vet att den ena av dom ovan har utgått på just Biltema, men det finns liknande på andra ställen om man googlar lite.
    Dom säger att man inte blir lyckligare av en massa pengar, men jag är förbanne mig villig att testa!

    Every man dies, but not every man really lives

    Kolla mina hojbilder: www.hoztic.se
    Senast uppdaterad: Is-racing SM Gubbängen, 2012-02-07, totalt >10000 bilder!

  8. 2018-04-17, 14:26

  9. #8
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2018
    Ort
    Söderfors
    Hoj
    1993, Suzuki gsx600f
    Inlägg
    2
    Verkar vara snabbgashandtag som gäller.. Jag vet bara inte hur aggressivt handtag jag vågar köpa, jag skulle vilja lära mig att smygköra lite också ????

  10. #9
    "Mannen som talar med whisky" steffes avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Spånga
    Hoj
    -86 Suzuki GSX-R 750, -90 1100R
    Inlägg
    2 048
    Citat Ursprungligen postat av Kotten83 Visa inlägg
    Verkar vara snabbgashandtag som gäller.. Jag vet bara inte hur aggressivt handtag jag vågar köpa, jag skulle vilja lära mig att smygköra lite också ????
    Leta efter nåt progressivt.

  11. #10
    Medlem Pacmans avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
    Inlägg
    6 526
    Citat Ursprungligen postat av Alatalo Visa inlägg
    Jag som har kört egen snöskoter sedan fyraårsåldern borde egentligen inte svara då tumgas är det naturliga alternativet för mig...I vilket fall som, jag har många gånger diskuterat rullgas vs. tumgas med snöskoter såväl som motorcykeltillverkare och det svar man alltid får är att rullgas har bättre känsla men att tumgas är att föredra på fordon som styrs genom att burka i sidled, till exempel snöskotrar och fyrhjulingar. Då man burkar (det vill säga flyttar kroppens tyngdpunkt i sidled på ett fordon som inte vill luta) så använder man mer styrmoment och mer kraft i handtagen och då blir tumgas mindre nervöst.
    Jag har ibland tänkt på att man borde ha tumgas på crosshojar för att undvika sk. whiskey-throttle i whoops och liknande, men det är inget som verkar slå igenom i större utsträckning så antar att det finns stora nackdelar...

  12. #11
    Medlem Boost 3s avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    kramfors
    Hoj
    KTM sm990
    Inlägg
    3 626
    Jag har kört alla tänkbara varianter på fyrhjulingar och jag kör rulle på skotern pga reumatiska problem. På skotern känner jag ingen skillnad mellan tum eller rulle så länge man inte tokbunkrar då blir rullen sämre. Köp inte ett snabbgashantag för då blir de oerhört ryckigt jag har testat det! Sätt dit tumgasreglage de funkar prima inte bara på atv även motorcyckel lär funka skitbra. Kolla in Rinab och skoterdelen de har billiga tumgasar men de finns även på skoterskrotar. Mät slanglängden som behövs på din förgasarbrygga (om de är 93an suzuki du menar) och köp tumgas för den slaglängden de brukar stå slaglängd. De gäller att utnyttja hela slaglängden från helt ute tumme till intryckt för att slippa få snabbgaseffekt! Ett tips kan vara att titta på tumgas från insprutare skoter för jag gissar att dem har liknade slag på reglaget som du behöver till en förgasarbrygga.
    BOOST III

  13. #12
    Alltid på väg mot nya mål Hoztics avatar
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
    Hoj
    K1300S
    Inlägg
    19 613
    Hur funkar returvajern med tumgas? Jag skulle tycka att det vore väldigt obehagligt att inte kunna tvinga igen spjällen om något får för sig att hänga sig eller haka upp sig En polare mulade sin Triumph just pga gashäng och att Triumph inte hade returvajer på dom hojarna
    Dom säger att man inte blir lyckligare av en massa pengar, men jag är förbanne mig villig att testa!

    Every man dies, but not every man really lives

    Kolla mina hojbilder: www.hoztic.se
    Senast uppdaterad: Is-racing SM Gubbängen, 2012-02-07, totalt >10000 bilder!

  14. #13
    Azzazzin Linools avatar
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    C4
    Hoj
    675R 2013
    Inlägg
    467
    Gasrullen på vänster sida då? Å så flytta broms och koppling....låna sen bara inte ut den

  15. #14
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Järfälla
    Hoj
    Honda Firestorm, Aprilia RS 125
    Inlägg
    838
    Citat Ursprungligen postat av steffe Visa inlägg
    Leta efter nåt progressivt.
    Jag hoppas att du menar degressivt.

  16. #15
    Absolut skitlångsammast MartinBs avatar
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Alingsås
    Hoj
    R6zz. No more crossplejn.
    Inlägg
    2 894
    Citat Ursprungligen postat av Linool Visa inlägg
    Gasrullen på vänster sida då? Å så flytta broms och koppling....låna sen bara inte ut den
    Toppen, då man ju skjuta pickadoll medan man kör om man är högris
    (Det är väl därför de där gamla Indians tror jag det var har gasen på vänster sida?)
    Det finns bara en som skriver kärleksbrev till Banarne.

  17. #16
    "Mannen som talar med whisky" steffes avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Spånga
    Hoj
    -86 Suzuki GSX-R 750, -90 1100R
    Inlägg
    2 048
    Citat Ursprungligen postat av iceice Visa inlägg
    Jag hoppas att du menar degressivt.
    Nej, progressiv är gradvis ökande, dvs mjuk i början och hård mot slutet. I detta fall längre början och sen mer mot slutet för att kunna köra bättre i lågfart.

  18. #17
    Medlem mlorens avatar
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Smögen
    Hoj
    Ett flertal
    Inlägg
    211
    Prova först med std.innan du meckar för mycket.

    Jag har sedan några år helt steloperad höger handled, ingen rörelse uppåt eller i sidled.

    Vi människor har en förmåga att annpassa oss, det första jag började köra efter en serie operationer kändes det värdelöst, men allt eftersom hittar man en teknik som funkar.

    Det blir som redan nämnt i tråden en form av rullning med tummen och insidan av handen, sen ”låser” man med yttersidan när man tar omtag, som sagt, man lär sig och hittar en teknik som funkar.

    Tyvärr funkar det dock inte på bana för min del, men på landsvägen är det ok.

  19. #18
    Dakotapilot!
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Ö-vik
    Hoj
    SUPERDUKE 990 -06
    Inlägg
    841
    Ang. skoter med tumgas etc. Det har ju blivit att vanligare med fingergas på snöskotrar (som tillbehör). Sen har väl alla vatenskotrar det nu typ? Dock inte testat vattenskoter med fingergas. Men testat en snöskoter. Och det var väldigt trevligt tyckte då jag. Mest för att man blev starkare i greppet, kunde hålla fast sig bättre. Huruvida man kan köra en hoj ryckigt på så vis eller inte vågar jag inte svara på... Och som Hoztic är inne på, hur man gör med returen?

    En sak att tänka på med tumgas är ju att beroende på vad det är du ska öppna, förgasare etc. kan det bli rätt påfrestande, så stora feta fuggar med tumgas är inte jättekul... (Detta har väl Boost3 koll på om inte annat =) )

  20. #19
    Medlem Boost 3s avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    kramfors
    Hoj
    KTM sm990
    Inlägg
    3 626
    De är väldigt tröggasat med tumgas och 2- 4 förgasare som har vanlig trottel med fjäder jag tycker de är helt okörbart. Men om de är en förgasarbrygga på 2-4 fuggar som de flesta hojar har så går de ju svinlätt. Returvire är tyvärr omöjligt men då rek jag att sätta fast en vanlig vippis som dödare väldigt nära gasrullen så man slipper släppa rullen och kan döda med tummen trots fullt acc på bakhjulet. Annars va ju vänstergas en bra och då får man en bonus,,,besiktningsmannen och kompisar vill inte provköra . ÖÖÖÖh går den igenom besiktningen så??????????????
    BOOST III

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Nej, jag lyfter blicken... Det LILLA problemet är att någon glömmer dimbakljuset på för länge. Det STORA problemet är när folk inte syns i dimma/snörök os [...]

BrooklynS
Handla MC-Utrustning, Kläder, Hjälmar, Stövlar, Handskar & Reservdelar på XLmoto
Köp din MC-Utrustning på XLmoto. Här finns Kläder, Stövlar, Hjälmar, Skydd & Reservdelar
Vill du annonsera ovan? Klicka här