Kopparbricka till oljeplugg - SV650, 2016

B00BA

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Malmö
Hoj
Suzuki
Någon som har koll på vad det är för diameter på kopparbrickan till oljepluggen på en Suzuki SV650, 2016?

Tänkte beställa och det fanns dessa varianter:
6mm/10mm
8mm/12mm
10mm/16mm
14mm/18mm
14mm/20mm
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Nu var det ett tag sen jag hade en SV men jag vill minnas att det var M12, dvs ingen av dem. Möjligtvis 14 mm, 6.8 eller 10 kan du glömma i alla fall. Biltema har kopparbrickor i sortimentlåda för 179 spänn. Lätt värt för det är fanimej aldrig lika på nåt fordon :mad:
 

B00BA

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Malmö
Hoj
Suzuki
Tack för era svar... då får jag satsa på en sortimentlåda så är det i alla fall någon som passar.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ta med pluggen till Swedol och köp en Stålgummipackning / Tredoring som passar. ca 3kr/st.
Så jag brukar köpa några stycken. När jag ändå är där.
Jag tror oljepluggens ytterdiameter på gängade delen är 14mm.
http://www.swedol.se/sitesearch/#search:Tredoring
Flygplansgatan 11
Malmö
Och dom har bra olja också SBK Racing 10W-50, 1425kr för 20 liter.
Vill du också ha snygg flaska för bara ~125kr (när du ändå köper olja) finns SBK Racing 10W-50 på OKQ8 mackar för 189kr/liter. :)
 
Last edited:

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Orginalnbrickan är formodligen den generella suzuki(samma till alla 5 suckor jag ägt) kostar 20:- och är en sk klämbricka dvs den kläms ihop av åtdragningen och tätat bättre än kopparbricka
 

Blomsterhondan

Sporthojsnörd
Gick med
13 Jul 2015
Använd inga aluminium brickor där det är varmt. De kryper och börjar läcka efter en tid. Enda fördelen är att man kan återanvända dem många gånger och priset förstås.
Tredo ringar fungerar bäst där man har lite tryck som hjälper till att deformation gummit.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
https://www.partzilla.com/catalog/suzuki/motorcycle/2016/v-strom-650-dl650al6/crankcase
V-strom ska ha samma motor som sv enligt Internet.
Brickan är 12,1x16,2x3,7 enligt länken ovan.
Jag har aldrig haft problem med aluminiumbrickor. Byter inte ens varje gång.

Helt otroligt för mig med en 3,7mm tjock bricka ! Är inte oljepluggen gängad hela vägen ?
På min SV650S var pluggen gängad hela vägen / avsvarvad längst in så när man skruvade in pluggen räckte det "med ett papper" för tätning.
På min Sprint RS är oljepluggen inte gängad hela vägen så original Aluminiumbrickan är 2mm tjock för att kunna täta.
Och skruvar man dit pluggen på Sprint RS utan packning bottnar gängan när det är ca 1,5mm glapp mellan plugg och oljetråg.

Så när jag använder Tredoring / Stålgummipackning måste jag använda 2 st på Sprint RS så de tillsammans ska bli så tjocka så det blir tätt.
På Suzuki GSX1300R räcker det med en Tredoring för det ska bli tätt.
Sprint RS med två Tredoringar nedan.
Det vanliga på SH är ju sönderdragna gängor i oljetråget !
Så jag drar med 15Nm istället för 22(?)Nm och för att inte tappa pluggen ståltråd.

Fel raderat !
 

Bifogat

  • Oljeplugg-med-2xTredoring.png
    Oljeplugg-med-2xTredoring.png
    39.3 KB · Visningar: 911
Last edited:

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Helt otroligt för mig med en 3,7mm tjock bricka ! Är inte oljepluggen gängad hela vägen ?
På min SV650S var pluggen gängad hela vägen / avsvarvad längst in så när man skruvade in pluggen räckte det "med ett papper" för tätning.
På min Sprint RS är oljepluggen inte gängad hela vägen så original Aluminiumbrickan är 2mm tjock för att kunna täta.
Och skruvar man dit pluggen på Sprint RS utan packning bottnar gängan när det är ca 1,5mm glapp mellan plugg och oljetråg.

Så när jag använder Tredoring / Stålgummipackning måste jag använda 2 st på Sprint RS så de tillsammans ska bli så tjocka så det blir tätt.
På Suzuki GSX1300R räcker det med en Tredoring för det ska bli tätt.
Sprint RS med två Tredoringar nedan.
Det vanliga på SH är ju sönderdragna gängor i oljetråget !
Så jag drar med 15Nm istället för 22(?)Nm och för att inte tappa pluggen ståltråd.

Förresten Vad jag kan se här
https://www.partzilla.com/catalog/suzuki/motorcycle/2016/v-strom-650-dl650al6/crankcase
är Suzuki brickan nr 19 8,2 x 14 x 1
Den är inga 3,7mm efter åtdragning..
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Använd inga aluminium brickor där det är varmt. De kryper och börjar läcka efter en tid. Enda fördelen är att man kan återanvända dem många gånger och priset förstås.
Tredo ringar fungerar bäst där man har lite tryck som hjälper till att deformation gummit.

Kopparbrickor går också utmärkt att återanvända om de inte deformerats/skadats på något sätt.
Bara att glödga och använda på nytt.

Tredo är inte någon höjdare i tillämpningar där en eller båda ytorna rör/vrider sig eller kan röra/vrida på sig. Mellan stillastående flänsar i t.ex hydraulsystem så funkar de finfint. Därmed inte sagt att de inte kan fungera rätt Ok även på olämpliga ställen.
 
Last edited:

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Hur är det med aluminiumbrickor på bromssystemet? Näms ingenstans, är det förbjudet/olämpligt?

Hade tidigare en läckande kopparbricka på ett av framoken med en del oxid runt omkring, drog dit en ny aluminiumbricka och ingen oxid eller läckage...än

Vidare där, vad orsakade oxiden? Kombination bromsvätska och koppar eller?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Hur är det med aluminiumbrickor på bromssystemet? Näms ingenstans, är det förbjudet/olämpligt?

Hade tidigare en läckande kopparbricka på ett av framoken med en del oxid runt omkring, drog dit en ny aluminiumbricka och ingen oxid eller läckage...än

Vidare där, vad orsakade oxiden? Kombination bromsvätska och koppar eller?

Använder själv aluminiumbricka. Min tanke är att det är bättre det börjar läcka på grund av galvanisk korrosion och läckan beror på att Aluminiumbrickan börjat korrodera, byt bricka.

Än att med kopparbricka så är det nått av aluminium som börjar korrodera. Tex banjokopplingen av aluminium på bromsslangen. Och så måste jag byta bromsslang.
 
Last edited:

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Var lugn bara, nästa eller gången därpå så börjar det med en liten droppe på pluggen. ;)

Ja, den risken finns ju. Men vete tusan.....har ju blivit ett och annat oljebyte under åren(kört nu ca 75,000 mil). "Ta i trä......" Än så länge har inte nån läkt. Bl a Varaderon har nu gått drygt 8000 mil så brickan är återanvänd drygt tio gånger.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Var lugn bara, nästa eller gången därpå så börjar det med en liten droppe på pluggen. ;)

Känns igen. När jag 1a gången själv bytt olja på Sprint RS och dragit 22Nm med momentnyckel blev jag väldigt förvånad över att det var lite olja på garagetgolvet när den skulle ut nästa gång. Hade ju återanvänt aluminiumpackningen som vanligt.
Nått var fel ?!
Så jag skruvade ut pluggen, tömnde ur oljan och skruvade in oljepluggen med fingrarna. När det tog stopp var det ca 1,5mm glapp mellan oljeplugg och oljetråg.

I motsatts till Suzuki där pluggen ligger kloss mot oljetrådet inskruvad utan packning.

Och vid kontroll av oljepluggen så var oljepluggen inte gängad sista mm.
En packning måste ha en viss minimitjocklek för att täta på Sprint RS.

Och då går det ju inte använda samma koppar eller aluminium packning gång på gång.

Men går oljepluggen kloss mot oljetråget, iskruvad utan packning, ja då går det använda samma packning gång på gång. :)
Tills gängan i oljetråget går och man måste gänga om och använda större Oljeplugg ! :)
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top