REGLER FÖR TEKNIKFORUMET
Dessa regler appliceras även på övriga felplacerade teknikrelaterade trådar

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta ditt svar i ett (1) inlägg istället för flera.
- För icke MC-relarade frågor, använd OT Teknikforumet
VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från teknikforumet.
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I TEKNIKFORUMET
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24
  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2016
    Ort
    Malmö
    Hoj
    Suzuki
    Inlägg
    4

    Question Kopparbricka till oljeplugg - SV650, 2016

    Någon som har koll på vad det är för diameter på kopparbrickan till oljepluggen på en Suzuki SV650, 2016?

    Tänkte beställa och det fanns dessa varianter:
    6mm/10mm
    8mm/12mm
    10mm/16mm
    14mm/18mm
    14mm/20mm

  2. #2
    Farbror morbror Brute Forces avatar
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    SUV country
    Hoj
    RD07A
    Inlägg
    4 625
    Annars finns det sortimentlådor med brickor på gubbdagis.
    If it ain't broke, try harder

    Man lär sig så länge man gör fel - Det är fattigt att ha bråttom

  3. #3
    pousseur kjellpers avatar
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Västerås
    Hoj
    Triumph Street Triple Rx -15
    Inlägg
    1 192
    Nu var det ett tag sen jag hade en SV men jag vill minnas att det var M12, dvs ingen av dem. Möjligtvis 14 mm, 6.8 eller 10 kan du glömma i alla fall. Biltema har kopparbrickor i sortimentlåda för 179 spänn. Lätt värt för det är fanimej aldrig lika på nåt fordon

  4. #4
    "Mannen som talar med whisky" steffes avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Spånga
    Hoj
    -86 Suzuki GSX-R 750, -90 1100R
    Inlägg
    2 048
    Ta kitet med al-brickor istället

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2016
    Ort
    Malmö
    Hoj
    Suzuki
    Inlägg
    4
    Tack för era svar... då får jag satsa på en sortimentlåda så är det i alla fall någon som passar.

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 Suzuki GSX1300R -08
    Inlägg
    4 993
    Ta med pluggen till Swedol och köp en Stålgummipackning / Tredoring som passar. ca 3kr/st.
    Så jag brukar köpa några stycken. När jag ändå är där.
    Jag tror oljepluggens ytterdiameter på gängade delen är 14mm.
    http://www.swedol.se/sitesearch/#search:Tredoring
    Flygplansgatan 11
    Malmö
    Och dom har bra olja också SBK Racing 10W-50, 1425kr för 20 liter.
    Vill du också ha snygg flaska för bara ~125kr (när du ändå köper olja) finns SBK Racing 10W-50 på OKQ8 mackar för 189kr/liter.
    Senast redigerat av Comeback den 2018-04-15 klockan 21:55.
    MotoGP 2018: 1.Zarco 2.Dovi 3.Vinales

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2016
    Ort
    Malmö
    Hoj
    Suzuki
    Inlägg
    4
    Tack för tipset!

  8. #8
    Konaklubben Anders Rs avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Här
    Hoj
    GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
    Inlägg
    3 076
    Orginalnbrickan är formodligen den generella suzuki(samma till alla 5 suckor jag ägt) kostar 20:- och är en sk klämbricka dvs den kläms ihop av åtdragningen och tätat bättre än kopparbricka
    En cigarr kortar livet med 2 minuter
    En whisky kortar livet med 4 minuter
    En arbetsdag kortar livet med 8 timmar

  9. #9
    Använd inga aluminium brickor där det är varmt. De kryper och börjar läcka efter en tid. Enda fördelen är att man kan återanvända dem många gånger och priset förstås.
    Tredo ringar fungerar bäst där man har lite tryck som hjälper till att deformation gummit.

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Z750 -80 Z750 LTD Twin -82 DR600 -86 TDM900 -02
    Inlägg
    657
    https://www.partzilla.com/catalog/su...0al6/crankcase
    V-strom ska ha samma motor som sv enligt Internet.
    Brickan är 12,1x16,2x3,7 enligt länken ovan.
    Jag har aldrig haft problem med aluminiumbrickor. Byter inte ens varje gång.

  11. #11
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 Suzuki GSX1300R -08
    Inlägg
    4 993
    Citat Ursprungligen postat av Björn F Visa inlägg
    https://www.partzilla.com/catalog/su...0al6/crankcase
    V-strom ska ha samma motor som sv enligt Internet.
    Brickan är 12,1x16,2x3,7 enligt länken ovan.
    Jag har aldrig haft problem med aluminiumbrickor. Byter inte ens varje gång.
    Helt otroligt för mig med en 3,7mm tjock bricka ! Är inte oljepluggen gängad hela vägen ?
    På min SV650S var pluggen gängad hela vägen / avsvarvad längst in så när man skruvade in pluggen räckte det "med ett papper" för tätning.
    På min Sprint RS är oljepluggen inte gängad hela vägen så original Aluminiumbrickan är 2mm tjock för att kunna täta.
    Och skruvar man dit pluggen på Sprint RS utan packning bottnar gängan när det är ca 1,5mm glapp mellan plugg och oljetråg.

    Så när jag använder Tredoring / Stålgummipackning måste jag använda 2 st på Sprint RS så de tillsammans ska bli så tjocka så det blir tätt.
    På Suzuki GSX1300R räcker det med en Tredoring för det ska bli tätt.
    Sprint RS med två Tredoringar nedan.
    Det vanliga på SH är ju sönderdragna gängor i oljetråget !
    Så jag drar med 15Nm istället för 22(?)Nm och för att inte tappa pluggen ståltråd.

    Fel raderat !
    Bifogade bilder Bifogade bilder  
    Senast redigerat av Comeback den 2018-04-16 klockan 11:16.
    MotoGP 2018: 1.Zarco 2.Dovi 3.Vinales

  12. #12
    Medlem Busabergs avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    skogen
    Hoj
    Husqvarna FE 501
    Inlägg
    4 027
    Citat Ursprungligen postat av Comeback Visa inlägg
    Helt otroligt för mig med en 3,7mm tjock bricka ! Är inte oljepluggen gängad hela vägen ?
    På min SV650S var pluggen gängad hela vägen / avsvarvad längst in så när man skruvade in pluggen räckte det "med ett papper" för tätning.
    På min Sprint RS är oljepluggen inte gängad hela vägen så original Aluminiumbrickan är 2mm tjock för att kunna täta.
    Och skruvar man dit pluggen på Sprint RS utan packning bottnar gängan när det är ca 1,5mm glapp mellan plugg och oljetråg.

    Så när jag använder Tredoring / Stålgummipackning måste jag använda 2 st på Sprint RS så de tillsammans ska bli så tjocka så det blir tätt.
    På Suzuki GSX1300R räcker det med en Tredoring för det ska bli tätt.
    Sprint RS med två Tredoringar nedan.
    Det vanliga på SH är ju sönderdragna gängor i oljetråget !
    Så jag drar med 15Nm istället för 22(?)Nm och för att inte tappa pluggen ståltråd.

    Förresten Vad jag kan se här
    https://www.partzilla.com/catalog/su...0al6/crankcase
    är Suzuki brickan nr 19 8,2 x 14 x 1
    Den är inga 3,7mm efter åtdragning..

  13. #13
    Seriöst fartblind - The Black Mambas RymdBörjes avatar
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
    Hoj
    Ducati 748, 848 m.fl
    Inlägg
    1 393
    Citat Ursprungligen postat av Blomsterhondan Visa inlägg
    Använd inga aluminium brickor där det är varmt. De kryper och börjar läcka efter en tid. Enda fördelen är att man kan återanvända dem många gånger och priset förstås.
    Tredo ringar fungerar bäst där man har lite tryck som hjälper till att deformation gummit.
    Kopparbrickor går också utmärkt att återanvända om de inte deformerats/skadats på något sätt.
    Bara att glödga och använda på nytt.

    Tredo är inte någon höjdare i tillämpningar där en eller båda ytorna rör/vrider sig eller kan röra/vrida på sig. Mellan stillastående flänsar i t.ex hydraulsystem så funkar de finfint. Därmed inte sagt att de inte kan fungera rätt Ok även på olämpliga ställen.
    Senast redigerat av RymdBörje den 2018-04-16 klockan 12:13.
    Är detta vägen till evigheten? Javisst!
    Det är bara inte skyltat!

    www.ducatiklubben.se

  14. #14
    Medlem VSs avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Boden
    Hoj
    Da Buzz
    Inlägg
    1 214
    Jag har hittills aldrig bytt brickan.

  15. #15
    "Mannen som talar med whisky" steffes avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Spånga
    Hoj
    -86 Suzuki GSX-R 750, -90 1100R
    Inlägg
    2 048
    Citat Ursprungligen postat av VS Visa inlägg
    Jag har hittills aldrig bytt brickan.
    Var lugn bara, nästa eller gången därpå så börjar det med en liten droppe på pluggen.

  16. #16
    Medlem HayabusaMans avatar
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Dalarna
    Hoj
    Hayabusa 2003 Turbo
    Inlägg
    498
    Hur är det med aluminiumbrickor på bromssystemet? Näms ingenstans, är det förbjudet/olämpligt?

    Hade tidigare en läckande kopparbricka på ett av framoken med en del oxid runt omkring, drog dit en ny aluminiumbricka och ingen oxid eller läckage...än

    Vidare där, vad orsakade oxiden? Kombination bromsvätska och koppar eller?

  17. #17
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 Suzuki GSX1300R -08
    Inlägg
    4 993
    Citat Ursprungligen postat av HayabusaMan Visa inlägg
    Hur är det med aluminiumbrickor på bromssystemet? Näms ingenstans, är det förbjudet/olämpligt?

    Hade tidigare en läckande kopparbricka på ett av framoken med en del oxid runt omkring, drog dit en ny aluminiumbricka och ingen oxid eller läckage...än

    Vidare där, vad orsakade oxiden? Kombination bromsvätska och koppar eller?
    Använder själv aluminiumbricka. Min tanke är att det är bättre det börjar läcka på grund av galvanisk korrosion och läckan beror på att Aluminiumbrickan börjat korrodera, byt bricka.

    Än att med kopparbricka så är det nått av aluminium som börjar korrodera. Tex banjokopplingen av aluminium på bromsslangen. Och så måste jag byta bromsslang.
    Senast redigerat av Comeback den 2018-04-16 klockan 21:47.
    MotoGP 2018: 1.Zarco 2.Dovi 3.Vinales

  18. #18
    Medlem VSs avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Boden
    Hoj
    Da Buzz
    Inlägg
    1 214
    Citat Ursprungligen postat av steffe Visa inlägg
    Var lugn bara, nästa eller gången därpå så börjar det med en liten droppe på pluggen.
    Ja, den risken finns ju. Men vete tusan.....har ju blivit ett och annat oljebyte under åren(kört nu ca 75,000 mil). "Ta i trä......" Än så länge har inte nån läkt. Bl a Varaderon har nu gått drygt 8000 mil så brickan är återanvänd drygt tio gånger.

  19. #19
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 Suzuki GSX1300R -08
    Inlägg
    4 993
    Citat Ursprungligen postat av steffe Visa inlägg
    Var lugn bara, nästa eller gången därpå så börjar det med en liten droppe på pluggen.
    Känns igen. När jag 1a gången själv bytt olja på Sprint RS och dragit 22Nm med momentnyckel blev jag väldigt förvånad över att det var lite olja på garagetgolvet när den skulle ut nästa gång. Hade ju återanvänt aluminiumpackningen som vanligt.
    Nått var fel ?!
    Så jag skruvade ut pluggen, tömnde ur oljan och skruvade in oljepluggen med fingrarna. När det tog stopp var det ca 1,5mm glapp mellan oljeplugg och oljetråg.

    I motsatts till Suzuki där pluggen ligger kloss mot oljetrådet inskruvad utan packning.

    Och vid kontroll av oljepluggen så var oljepluggen inte gängad sista mm.
    En packning måste ha en viss minimitjocklek för att täta på Sprint RS.

    Och då går det ju inte använda samma koppar eller aluminium packning gång på gång.

    Men går oljepluggen kloss mot oljetråget, iskruvad utan packning, ja då går det använda samma packning gång på gång.
    Tills gängan i oljetråget går och man måste gänga om och använda större Oljeplugg !
    Senast redigerat av Comeback den 2018-04-17 klockan 17:11.
    MotoGP 2018: 1.Zarco 2.Dovi 3.Vinales

  20. #20
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Borås
    Hoj
    cbr 600 f2
    Inlägg
    488
    Lång tråd om en kopparbricka.... (Reflekterar)
    ????

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Nej, jag lyfter blicken... Det LILLA problemet är att någon glömmer dimbakljuset på för länge. Det STORA problemet är när folk inte syns i dimma/snörök os [...]

BrooklynS
Handla MC-Utrustning, Kläder, Hjälmar, Stövlar, Handskar & Reservdelar på XLmoto
Köp din MC-Utrustning på XLmoto. Här finns Kläder, Stövlar, Hjälmar, Skydd & Reservdelar
Vill du annonsera ovan? Klicka här