Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25
    Medlem DampKids avatar
    Reg.datum
    okt 2017
    Hoj
    Många Hyndor

MC-försäljningen 2017, Europa

Grottade lite i ACEMs, the European Association of Motorcycle Manufacturers, rapport om mc-försäljningen/nyregistreringen inom EU under 2017. Tyvärr är mc:ns kräftgång i europa lika dyster som förväntad: försäljningen sjönk med 9,5% till totalt 913 723. Och antagligen lika väntat är det medelhavsländerna som dominerar försäljninglistan. Italien, Frankrike, Spanien och Grekland stod för mer än hälften av den totala försäljningen. Klimat, infrastruktur, tradition och historia väger blytungt, förstås. Men jag gissar att även rent politiska beslut kan bidra? Skatter, avgifter och olika former av regleringar? Vad som annars slår mig är att relativt små länder (som jag normalt inte direkt förknippar med hojåkande) har, relativt folkmängden, så kolossalt mycket bättre siffror än oss. Österrike och Belgien ligger båda en bra bit över 20 000. Å andra sidan verkar mc-försäljningen i Danmark tokdöd...

Fast å tredje sidan - Vilket väder, sparka läder!

Nyregistrering, relativt folkmängd

Italy 204 579 (60,6 milj)
    France 162 808 (66,9 milj)
    Germany 140 667 (82,8 milj)
    Spain 136 180 (46,5 milj)
    UK 97 713 (65,6 milj)
    Greece 27 473 (10,8 milj)
    Austria 24 893 (8,7 milj)
    Portugal 24 809 (10,3 milj)
    Belgium 21 390 (11,3 milj)
    Poland 15 025 (38,5 milj)
    Netherlands 13 057 (17 milj)
    Czech Republic 12 330 (10,5 milj
    Sweden 9 716 (10 milj)
    Denmark 2 806 (5,8 milj)
    Finland 2 829 (5,5 milj)
    A lie gets halfway around the world before the truth has a chance to get its pants on

Medlem
    Reg.datum
    maj 2013
    Hoj
    Kawasaki Z1000SX -2017
    Danskarna har ett helknasigt skattesystem som gör att mc beskattas som en lyxvara fick jag förklarat för mig när vi var i Tyskland. "Alla" danskar kör på gamla hojar eftersom ingen vanlig löntagare har råd att köpa nytt.
    Själv bidrog jag i alla fall till en pinne i svenskarnas statistik, I ROCK!
    Zündapp KS 125 -80 Såld
    Yamaha DT 125 -78 Såld
    Suzuki GSX 750 -79 Kraschad
    Suzuki GS1000E -80 Kraschad
    Yamaha FJ 1100 -84 Stulen/skrotad
    Honda Fireblade -93 Stulen/skrotad
    Honda Fireblade -97 Såld
    Kawasaki Z1000SX -12 Såld

Medlem Corepax1290s avatar
    Reg.datum
    maj 2017
    Hoj
    KTM 690 Duke 2016 Såld, KTM 1290 SuperDuke R 2017 Såld. Harley Davidson Dyna Lowrider S 2017
    Intressant att grekland har så höga siffror med tanke på deras krasch. Trodde inte dom börjat våga spendera än men ack så fel jag verkar ha Kan dock instämma med #Anca .. Gav sverige en pinne 2016 och 2 pinnar 2017

Yamaha samlare NisseHts avatar
    Reg.datum
    maj 2004
    Hoj
    R1, FZR1000, RD350, DT125
    Ja i Danmark har det alltid varit dyrt och det häller bilar också vad jag vet.
    Vill minnas att på 80-talet när en ny 125a kostade 15k här så kostade den 25k där.

Moderator Wiseguys avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Hoj
    Honda CBR900RR Fireblade, Honda VT750S & Yamaha XT600K Motard/Enduro
    Finland är också dyrt pga. skatter.
    T.ex. en KTM Super Duke R, 2018 kostar 22 913 € (254 774 SEK)
    Mot samma här hemma för 159 900 SEK

AKA qwertyuiopå SJPs avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Hoj
    Vansinnesgrön plastmisil
    Citat Ursprungligen postat av Wiseguy Visa inlägg
    Finland är också dyrt pga. skatter.
    T.ex. en KTM Super Duke R, 2018 kostar 22 913 € (254 774 SEK)
    Mot samma här hemma för 159 900 SEK
    Mmmhm.
    //Stefan

Medlem DampKids avatar
    Reg.datum
    okt 2017
    Hoj
    Många Hyndor
    Fast vad som egentligen får mig att gå i sjösjuka småbitar är förstås det faktum att den feta, välmående svenska bilbranschen redovisade 379 000 nysålda fordon förra året. Siffran 9 716 blir ju då en råsop, ett makabert skämt och rena hånet mot ett enastående fordon som förtjänar så oändligt mycket mer respekt. Och framtid. Även om bilen historiskt alltid gullats med på sin marmorerade piedestal. Cheesus, hur har det kunnat gå så här snett? Stålar och finansieringslösningar till nya fordon saknas ju tydligen inte. Jag tror att svaret finns i det ihärdigt gnisslande körkortssystemet, snarare än klimat- och bekvämlighetsmässiga skäl. Det är ett jävla nålsöga man ska igenom för att ta A-behörighet. För B glider däremot kreti och pleti obekymrat igenom, lättare än vaselinedopade räkmackor. Och frid och fröjd i Landet Lagom, förstås. Så, nånstans skulle man vilja vända upp och ner på allt - lite som det var till mitten av 1970-talet, fast tvärtom då - även om det förstås aldrig kommer ske: För att överhuvudtaget få B-behörighet skulle man först tvingas ta en basal A-kurs, som berättigar åtminstone till att köra 125:or. Och bort med den hysteriskt fejkade A, A1 och A2-konstruktionen. PunGkt, liksom...
    A lie gets halfway around the world before the truth has a chance to get its pants on

8. 2018-04-15, 11:38

Medlem Two stroke mans avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Hoj
    Har tappat räkningen
    Citat Ursprungligen postat av Anca Visa inlägg
    Danskarna har ett helknasigt skattesystem som gör att mc beskattas som en lyxvara...
    En gång i tiden var MC det enda fordonet fattigt folk kunde köpa. Och det gäller ju fortfarande på sina håll i världen.

Jag minns en kompis för många år sedan som under en tid bara hade sin XR500 som enda fordon. Ändå kom folk med tio gånger så dyra bilar och frågade honom hur han kunde ha råd med motorcykel.

På sätt och vis tycker man ju att dom istället borde sätta högre skatt för folk som färdas med lyx som tak och vindrutor.
    Är din 2t trött? Porta? Skicka PM

Old dirtbag on two wheels! SuTens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Hoj
    Yamma
    Vill vi ha högre skatter på ALLT, bra - se då till att rösta in Herr Löfven igen vid valet.

Just sayin.....

Medlem doolychecks avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Hoj
    Ducati scrambler 2015
    Citat Ursprungligen postat av SuTen Visa inlägg
    Vill vi ha högre skatter på ALLT, bra - se då till att rösta in Herr Löfven igen vid valet.

Just sayin.....

Är det dessa du tycker att vi ska rösta på?

Det var år 2007 som alliansregeringen införde en skatt på trafikförsäkringen. I och med det blev den 32 procent dyrare över en natt. Tanken var att de nästan 20 miljarder som statskassan fått in sedan dess skulle gå till att rehabilitera dem som skadas i trafiken.

Men skatten var bara ett första steg mot en större reform, som gick ut på att trafikförsäkringen skulle ta över vårdkostnaderna från den allmänna sjukförsäkringen vid trafikskador. Den delen av sjukförsäkringen skulle alltså bli privat.

Men så blev det inte. Regeringen ändrade sig när en utredning visade att det skulle bli dyrt för bilisterna - försäkringspremien skulle kunna öka med 70 procent. Trots det blev skatten på försäkringspremien kvar, och i dag vill ingen skrota den, inte ens de partier som var emot reformen i början.

– Jag tror att det är för enkelt att ta in de här pengarna. Ingen är upprörd förutom vi och därför tar man inte bort beskattningen, säger Mikael Högskoog.

Finansminister Anders Borg håller inte med Motormännen om att skatten borde tas bort.

– Jag delar inte deras uppfattning utan tycker att det har fungerat bra. Det har givit en betydande skatteintäkt, det har förmodligen haft en positiv effekt på trafiksäkerheten. Det har förmodligen gjort att en del unga män som annars kanske hade köpt väldigt kraftiga motorcyklar med rätt hög skaderisk, kanske har väntat i några år med att göra det och det tror jag i grund och botten varit bra, säger Anders Borg.

Medlem illocos avatar
    Reg.datum
    jun 2015
    Hoj
    cbr 900 turbo husaberg 450 suzuki 1100 ef
    Citat Ursprungligen postat av doolycheck Visa inlägg
    Är det dessa du tycker att vi ska rösta på?

Det var år 2007 som alliansregeringen införde en skatt på trafikförsäkringen. I och med det blev den 32 procent dyrare över en natt. Tanken var att de nästan 20 miljarder som statskassan fått in sedan dess skulle gå till att rehabilitera dem som skadas i trafiken.

Men skatten var bara ett första steg mot en större reform, som gick ut på att trafikförsäkringen skulle ta över vårdkostnaderna från den allmänna sjukförsäkringen vid trafikskador. Den delen av sjukförsäkringen skulle alltså bli privat.

Men så blev det inte. Regeringen ändrade sig när en utredning visade att det skulle bli dyrt för bilisterna - försäkringspremien skulle kunna öka med 70 procent. Trots det blev skatten på försäkringspremien kvar, och i dag vill ingen skrota den, inte ens de partier som var emot reformen i början.

– Jag tror att det är för enkelt att ta in de här pengarna. Ingen är upprörd förutom vi och därför tar man inte bort beskattningen, säger Mikael Högskoog.

Finansminister Anders Borg håller inte med Motormännen om att skatten borde tas bort.

– Jag delar inte deras uppfattning utan tycker att det har fungerat bra. Det har givit en betydande skatteintäkt, det har förmodligen haft en positiv effekt på trafiksäkerheten. Det har förmodligen gjort att en del unga män som annars kanske hade köpt väldigt kraftiga motorcyklar med rätt hög skaderisk, kanske har väntat i några år med att göra det och det tror jag i grund och botten varit bra, säger Anders Borg.
    ja lika goda kålsupare är dom allihop oavsett parti färg

Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 Suzuki GSX1300R -08
    Citat Ursprungligen postat av Corepax1290 Visa inlägg
    Intressant att grekland har så höga siffror med tanke på deras krasch. Trodde inte dom börjat våga spendera än men ack så fel jag verkar ha Kan dock instämma med #Anca .. Gav sverige en pinne 2016 och 2 pinnar 2017
    Det finns ett ekonomiskt samband mellan statens ekonomi och medborgarnas ekonomi.
    Ju bättre ekonomi staten har, dessto mindre har medborgarna att disponera över.
    Och tvärtom
    Ju sämre ekonomi staten har, dessto mer pengar har medborgarna att disponera över.
    Grekland är ett ungt land, kom till genom en konferens 1830, dvs för mindre än 200 år sedan !
    Tom innan landet bildats började "Grekland" låna upp stora belopp utomlands och Grekland har nu de senaste 200 åren ställt in betalningarna av skulderna 5 gånger.
    1a gången 1826 (lånen för att finansiera befrielsekriget från Turkiet), 2:a 1843, 3:e 1860, 4:e 1894 and 5:e 1932.
    http://greece.greekreporter.com/2015...ns-since-1824/
    Att det inte ännu blivit en 6:e gång beror enbart på behovet hålla Euro-projektet i liv.
    Där man (Tyskland / Frankrike) inte tillåter något Euro-land att ställa in betalningarna utan istället väljer att låna ut mera pengar.
    För att inte Eurodrömmen ska explodera i EU politikernas ansikten. Vid nästa val.
    Vi har ju i hela EU ett system med heltidspolitiker som är mer intressade av sitt eget jobb än något annat.
    Senast redigerat av Comeback den 2018-04-15 klockan 21:53.
    MotoGP 2018: 1.Zarco 2.Dovi 3.Vinales

Reg.datum
    apr 2005
    Hoj
    Har tappat räkningen
    Citat Ursprungligen postat av Comeback Visa inlägg
    Det finns ett ekonomiskt samband mellan statens ekonomi och medborgarnas ekonomi.
    Ju bättre ekonomi staten har, dessto mindre har medborgarna att disponera över.
    Och tvärtom.
    Källa på det?

Och då menar jag inte anekdoter som Grekland och Turkiet.

Jag tror nämligen att det är tvärtom så att rika stater vanligtvis även har invånare som är rika.

EDIT:
    Jag tror inte din tes håller för nåt av dessa länder.
    http://fortune.com/2017/11/17/riches...-in-the-world/
    Senast redigerat av Two stroke man den 2018-04-15 klockan 21:54.

Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 Suzuki GSX1300R -08
    Citat Ursprungligen postat av Two stroke man Visa inlägg
    Källa på det?

Och då menar jag inte anekdoter som Grekland och Turkiet.

Jag tror nämligen att det är tvärtom så att rika stater vanligtvis även har invånare som är rika.

EDIT:
    Jag tror inte din tes håller för nåt av dessa länder.
    http://fortune.com/2017/11/17/riches...-in-the-world/
    Kan du ha rätt i. Intressant är att endast 3 EU länder finns på listan Holland, Luxemburg (kännt för sina "hemliga" lågskatteavtal) och Irland, känt för A double Irish and Dutch Sandwhich.
    https://www.bing.com/videos/search?q...7162&FORM=VIRE

Och av 15 länder är 6 Oljeländer där endast den inhemska befolkningen räknas, inte filippinska gästarbetare. Och har dom filippinska gästarbetare det så bra ?
    Lönar sig för en svenska att dra till Kuwait och börja jobba som hembiträde ?

Ett speciellt problem när man ser på länders ekonomi är att statistiken "manipuleras".
    Se på Sverige, hyran går upp 4-5% för mig i Göteborg, enligt KPI sjunker boendekostnaderna.
    Månadskortet på lokaltrafiken går upp 4-5% i Göteborg, enligt KPI sjunker reskostnaderna.
    Detta kallas på engelska för consumer price index manipulation.
    Och verkar om man söker på det vara en normal företelse.
    I dagens politik.

Själv tog jag 2013 och reagerade över att KPI för bostad och resor sjönk samtidigt som jag betalade mera för hyra , resor och mat.
    Och upptäckte att december 1997 beställde Göran Persson och Bosse Ringholm en ny beräkning av KPI. En beräkning som tog hänsyn till Statsfinanserna (detta papper signerat Bosse Ringholm finns in längre på internet). Vad man kan hitta är
    https://www.riksdagen.se/sv/dokument...sindex_GLB1144
    En intressant effekt är att köp av eget hem numera jämställs med köp av aktier.
    Det är inte konsumtion längre. Och bostadpriserna ingår inte längre i KPI.
    Det som ingår i KPI är kostnaden för att låna till ett eget hem, dvs räntan.
    Det finns inga underhållskostnader på ett eget hem.
    Att lägga nytt tak är inte underhåll utan en investering som att köpa aktier.

Eftersom den ekonomiska utvecklingen beräknas som ökning av BNP minus Inflation blir resultatet mycket fördelaktigt för våra politiker.
    För BNP stiger tex pga ökande byggkostnader men det finns ingen inflation !
    Det går bra för Sverige !

Verklighet 2012 betalde jag på lunchresturangen 65kr, 2017 var det 80kr, lite mer än 4% om året i inflation.
    Vilka tjänar på det här ?
    Våra politiker för de kan låna till låg ränta till statens utgifter. Och här är man ännu smartare. Staten lånar inte. Det gör tex Trafikverket. Och de statliga verkens skulder ingår inte i statsskulden ! En budgetteknisk finess fick en Göteborgare veta när hen frågade hur man kunde se hur Västlänkenprojektets trängselskatter användes till byggjobben överallt i Göteborg. Svaret blev trängselskatterna används inte alls, trängselskatterna går direkt in i statskassan. Trafikverket lånar till byggjobben !
    Senast redigerat av Comeback den 2018-04-16 klockan 00:15.
    MotoGP 2018: 1.Zarco 2.Dovi 3.Vinales

Reg.datum
    apr 2005
    Hoj
    Har tappat räkningen
    Citat Ursprungligen postat av Comeback Visa inlägg
    Lönar sig för en svenska att dra till Kuwait och börja jobba som hembiträde ?
    Det lönar sig säkert om du är ett svenskt hembiträde men knappast om du är läkare.

Medlem notrightriders avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Hoj
    Pick a number - ANY number!
    En minskning av försäljningen med 9,5 % mitt under en sällsynt lång och stark högkonjunktur.
    Vad händer när det vänder ner igen?
    IBA #40701

The Build Quality Police
    Reg.datum
    jul 2010
    Hoj
    YZF-R7
    En sak att begrunda är ju varför försäljningen i Sverige är pinsamt liten jämfört med jämnstora länder som Grekland, Österrike, Portugal och Belgien...? Greker och portugiser har i och för sig längre säsong men precis inga stålar medans situationen i Österrike och Belgien nästan är den motsatta. Är detta ytterligare ett uttryck för att vårt prideslätade och politiskt korrekta land är på god väg mot ättestupan...? Har vi curlat våra snorungar till att vara mer intresserade av e-sport än motocross...? Har Tingvall slutligen fått sista ordet...? Är det vi blågula idioter med Stella Fare i spetsen som ska rädda världen från undergång genom att cykla till jobbet när Indien har bokat upp de nästa tio åren i Boeings produktionsplan...? Eller är det så enkelt att vi håller på att tappa vår mojo...?

Vad man gör i Danmark är överhuvudtaget inte relevant. Ingen förstår vad de säger, enbart de själva tycker att de har probably den bästa pilsnern och de äter - om möjligt - ännu sämre korv.
    The Build Quality Police

_-//Richthofen\\-_ Richthofens avatar
    Reg.datum
    jan 2009
    Hoj
    02 Suzuki Gsx600r
    Kan det inte ha att göra med dom sjuka priserna för att ta A-behörighet? Folket kanske låter bli att ta körkortet när det blir en klassfråga.
    Toppkåpa till Gixxer K2 chöpes!

Medlem DampKids avatar
    Reg.datum
    okt 2017
    Hoj
    Många Hyndor
    Citat Ursprungligen postat av notrightrider Visa inlägg
    En minskning av försäljningen med 9,5 % mitt under en sällsynt lång och stark högkonjunktur.
    Vad händer när det vänder ner igen?

ExaCkt. Tyvärr verkar ju även vi som faktiskt betraktar oss som skitäCkta hojåkare driva på den negativa utvecklingen genom att envisas med att idissla mantrat - mc är ett opraktiskt nöje, bil år ett NYTTOFORDON. Hoj är ett dyrt, obekvämt fnask som tamejfan inte brukas annat än under högst tre sommarmånader. Basta! Sedan drar man en suck, och kryper lättad in i bilens trygga, äktenskapliga kupévärme igen. Och, gentemot den allsidiga - visst, ibland liiite ospännande och osexiga - men alltid omtänksamma bilen finns det heller inga gränser för vad man kan plöja ner i fråga om omtanke och pengar...

Så, om vi inte ens själva kan formulera och staka ut vår egen, lite bättre väg, hur ska vi då kunna tro på att någon annan ska göra det? *slår ut med ärmarna*
    Senast redigerat av DampKid den 2018-04-16 klockan 23:07.

Buy quality, cry once BrooklynSs avatar
    Reg.datum
    mar 2014
    Hoj
    Bara fräna hojar
    När svenska ungdomar fyller 18 köper de en bil för stora summor som de ofta lånar av föräldrar eller bank. Det är inte ekonomin som begränsar hojköpen, det är lätt att konstatera vid första blocketkollen.

Däremot ses tvåhjulingar i Sverige vara leksaker, entusiastfordon eller livsstilsattribut; tillika begränsade till några få månader per år och genomsnittsmiltalet för en hoj ligger på vad genomsnittsbilen rullar per månad.

Trafikverket dundrar på hur farligt det är och framförallt sporthojarna figurerar i statistiken på ett trist vis, om än ofta med andra än motorcyklister bakom styret. Det spelar liksom ingen roll.

I södra Europa är ”motorcyklar” ett omistligt inslag i stadstrafiken året runt, men om man räknar bort scootrar skulle jag tro att det skulle se lite mer jämnt ut mellan länderna i norr och söder.

När vi härinne pratar om ”motorcykel” tänker vi knappast på en 300 cc automatscooter med kapell över benen. Men det är de som säljer i Europas storstäder.

Buy quality, cry once
    Buy quality, cry once.

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Jag blir lite irriterad över ordvalet i Sydsvenskan så jag mailade notismakaren

L. Mäkinen
Handla MC-Utrustning, Kläder, Hjälmar, Stövlar, Handskar & Reservdelar på XLmoto
Köp din MC-Utrustning på XLmoto. Här finns Kläder, Stövlar, Hjälmar, Skydd & Reservdelar
Vill du annonsera ovan? Klicka här