Vibrationer i hög fart Kawasaki ZX6R 2005

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Hej!

Jag har en ZX6R som vibrerar tydligt i farterna 140-170 ungefär. Hela cykeln vibrerar, känns lite som att köra på ojämnt underlag ungefär.

Annars är den helt vibrationsfri i lägre farter och det verkar inte vara kopplat till motorvarv.

Min första gissning är hjul eller däck... men kan däck vibrera såpass? Jag hoppas inte att det är fälgarna för att jag har svårt att tro att detta kan balanseras bort.

Vad tror ni?
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Obalans?
Orundhet i däcken?
Felaktigt montage?
Ståplattor?
Separation?
Fyllt luft från kompressortank som inte varit dränerad?

Det kan finnas mängder med förklaringar, men innan du vet mer bör du hålla dig från fler experiment i det aktuella hastighetsspannet.

Hur länge har du haft hojen?
Har problemen kommit successivt eller plötsligt?
Verkar hjulen "runda" när du roterar dem?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Däck/fälgar/hjullager
Det kan skaka något djävulskt i hojen om det är ordentligt med obalans.
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Jag köpte cykeln med detta. Innan dess hade cykeln stått ett bra tag med däcken som är på (körd fåtal gånger på 2-3 år). Dessutom var däckstrycket extremt lågt (typ 1 bar) så min första tanke var plattor på däcken.

Igår så pumpade jag upp däcken till gattryck och körde en redig tur. Hoppades på att det skulle försvinna men icke. Sen är det svårt att säga om det har blivit bättre eller inte... kanske. Tycker inte toppkåpan vibrerar lika mycket. Man kanske borde köra lite mer innan man ger sig på en balansering eller däckbyte.
 

vurparen

Medlem
Gick med
5 Aug 2013
Ort
Kista
Hoj
Aprilia Falco -00 KTM 625sxc -06
Jag köpte cykeln med detta. Innan dess hade cykeln stått ett bra tag med däcken som är på (körd fåtal gånger på 2-3 år). Dessutom var däckstrycket extremt lågt (typ 1 bar) så min första tanke var plattor på däcken.

Igår så pumpade jag upp däcken till gattryck och körde en redig tur. Hoppades på att det skulle försvinna men icke. Sen är det svårt att säga om det har blivit bättre eller inte... kanske. Tycker inte toppkåpan vibrerar lika mycket. Man kanske borde köra lite mer innan man ger sig på en balansering eller däckbyte.

:D:D:lol:lol:rofl:rofl
:huvet
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Varför byta däck med mycket mönsterdjup om plattan försvinner successivt?

För att slippa vibrationerna med en gång? :hihi
Men det är ju närmast trivialt att balansera ett par däck så det kan du ju göra ändå.
 

vurparen

Medlem
Gick med
5 Aug 2013
Ort
Kista
Hoj
Aprilia Falco -00 KTM 625sxc -06
För att slippa vibrationerna med en gång? :hihi
Men det är ju närmast trivialt att balansera ett par däck så det kan du ju göra ändå.

Du glömde nämna också att däcken stått några år...gummi håller för evigt.:tummenupp

Det är väl bara köra satan så man tar bort det gamla yttersta lagret och får en ny fräsch lager av gummi som greppar som satan!



Du får göra som du vill såklart men räkna inte med att de däcken håller måttet för en sådan hoj i sådana farter.
Däck kostar inte satan längre och även de billigare varianterna från de stora tillverkarna är ganska bra däck. Vet inte varför man skulle ta risk med gamla däck.
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Kolla även om bakdrevet sitter löst typ bultar gängat ut sig lite. Ta en titt på dreven också speciellt framdrevet de kan ju vara så slut att en kugg fattas.
Kompisaren fick nyss detta fel men som tur är finns de isfläckar och snö här uppe så vi ställde fast hojen på isfläcken och la i 5an och drog på i höga farter. De visade sig at hela bakhjulet tokhoppade i farter över 100+++ balansering krävdes såklart.
Om du inte har tillgång till is så frys ner en ugnsform med vatten och böööörna i det eller kom hit en sväng jag har is på gården :D
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top