REGLER FÖR TEKNIKFORUMET
Dessa regler appliceras även på övriga felplacerade teknikrelaterade trådar

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta ditt svar i ett (1) inlägg istället för flera.
- För icke MC-relarade frågor, använd OT Teknikforumet
VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från teknikforumet.
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I TEKNIKFORUMET
Resultat 1 till 12 av 12
  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Ingen just nu
    Inlägg
    1 252

    Vibrationer i hög fart Kawasaki ZX6R 2005

    Hej!

    Jag har en ZX6R som vibrerar tydligt i farterna 140-170 ungefär. Hela cykeln vibrerar, känns lite som att köra på ojämnt underlag ungefär.

    Annars är den helt vibrationsfri i lägre farter och det verkar inte vara kopplat till motorvarv.

    Min första gissning är hjul eller däck... men kan däck vibrera såpass? Jag hoppas inte att det är fälgarna för att jag har svårt att tro att detta kan balanseras bort.

    Vad tror ni?

  2. #2
    Medlem notrightriders avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Halland
    Hoj
    Pick a number - ANY number!
    Inlägg
    2 676
    Obalans?
    Orundhet i däcken?
    Felaktigt montage?
    Ståplattor?
    Separation?
    Fyllt luft från kompressortank som inte varit dränerad?

    Det kan finnas mängder med förklaringar, men innan du vet mer bör du hålla dig från fler experiment i det aktuella hastighetsspannet.

    Hur länge har du haft hojen?
    Har problemen kommit successivt eller plötsligt?
    Verkar hjulen "runda" när du roterar dem?
    IBA #40701

  3. #3
    Yamaha samlare NisseHts avatar
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Skånelandet
    Hoj
    R1, FZR1000, RD350, DT125
    Inlägg
    1 085
    Hjul och fälgar är det första jag kommer att tänka på

  4. #4
    Banknarkare Ulvhamnes avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Skoogen
    Hoj
    Literklubba, tjejhundra och mittemellan med kraschkåpor.
    Inlägg
    16 041
    Blogginlägg
    37
    Däck/fälgar/hjullager
    Det kan skaka något djävulskt i hojen om det är ordentligt med obalans.

  5. #5
    Alltid på väg mot nya mål Hoztics avatar
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
    Hoj
    K1300S
    Inlägg
    19 811
    Jag lägger till plattslitna däck och fel tryck också, det kan ge helt fantastiska fenomen.
    Dom säger att man inte blir lyckligare av en massa pengar, men jag är förbanne mig villig att testa!

    Every man dies, but not every man really lives

    Kolla mina hojbilder: www.hoztic.se
    Senast uppdaterad: Is-racing SM Gubbängen, 2012-02-07, totalt >10000 bilder!

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Ingen just nu
    Inlägg
    1 252
    Jag köpte cykeln med detta. Innan dess hade cykeln stått ett bra tag med däcken som är på (körd fåtal gånger på 2-3 år). Dessutom var däckstrycket extremt lågt (typ 1 bar) så min första tanke var plattor på däcken.

    Igår så pumpade jag upp däcken till gattryck och körde en redig tur. Hoppades på att det skulle försvinna men icke. Sen är det svårt att säga om det har blivit bättre eller inte... kanske. Tycker inte toppkåpan vibrerar lika mycket. Man kanske borde köra lite mer innan man ger sig på en balansering eller däckbyte.

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Kista
    Hoj
    Aprilia Falco -00 KTM 625sxc -06
    Inlägg
    488
    Citat Ursprungligen postat av Bojje Visa inlägg
    Jag köpte cykeln med detta. Innan dess hade cykeln stått ett bra tag med däcken som är på (körd fåtal gånger på 2-3 år). Dessutom var däckstrycket extremt lågt (typ 1 bar) så min första tanke var plattor på däcken.

    Igår så pumpade jag upp däcken till gattryck och körde en redig tur. Hoppades på att det skulle försvinna men icke. Sen är det svårt att säga om det har blivit bättre eller inte... kanske. Tycker inte toppkåpan vibrerar lika mycket. Man kanske borde köra lite mer innan man ger sig på en balansering eller däckbyte.


  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Ingen just nu
    Inlägg
    1 252
    Citat Ursprungligen postat av vurparen Visa inlägg

    Varför byta däck med mycket mönsterdjup om plattan försvinner successivt?

  9. #9
    Banknarkare Ulvhamnes avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Skoogen
    Hoj
    Literklubba, tjejhundra och mittemellan med kraschkåpor.
    Inlägg
    16 041
    Blogginlägg
    37
    Citat Ursprungligen postat av Bojje Visa inlägg
    Varför byta däck med mycket mönsterdjup om plattan försvinner successivt?
    För att slippa vibrationerna med en gång?
    Men det är ju närmast trivialt att balansera ett par däck så det kan du ju göra ändå.

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Kista
    Hoj
    Aprilia Falco -00 KTM 625sxc -06
    Inlägg
    488
    Citat Ursprungligen postat av Ulvhamne Visa inlägg
    För att slippa vibrationerna med en gång?
    Men det är ju närmast trivialt att balansera ett par däck så det kan du ju göra ändå.
    Du glömde nämna också att däcken stått några år...gummi håller för evigt.

    Det är väl bara köra satan så man tar bort det gamla yttersta lagret och får en ny fräsch lager av gummi som greppar som satan!



    Du får göra som du vill såklart men räkna inte med att de däcken håller måttet för en sådan hoj i sådana farter.
    Däck kostar inte satan längre och även de billigare varianterna från de stora tillverkarna är ganska bra däck. Vet inte varför man skulle ta risk med gamla däck.
    Senast redigerat av vurparen den 2018-04-14 klockan 23:09.

  11. #11
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Borås
    Hoj
    RD 350
    Inlägg
    518
    Kan vara dåligt med olja i gaffeln. har hänt mej.
    ????

  12. #12
    Medlem Boost 3s avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    kramfors
    Hoj
    KTM sm990
    Inlägg
    3 948
    Kolla även om bakdrevet sitter löst typ bultar gängat ut sig lite. Ta en titt på dreven också speciellt framdrevet de kan ju vara så slut att en kugg fattas.
    Kompisaren fick nyss detta fel men som tur är finns de isfläckar och snö här uppe så vi ställde fast hojen på isfläcken och la i 5an och drog på i höga farter. De visade sig at hela bakhjulet tokhoppade i farter över 100+++ balansering krävdes såklart.
    Om du inte har tillgång till is så frys ner en ugnsform med vatten och böööörna i det eller kom hit en sväng jag har is på gården
    BOOST III

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Hmm så man kanske skulle behålla sin gamla 2016 och kitta den istället..

javaguru
Handla MC-Utrustning, Kläder, Hjälmar, Stövlar, Handskar & Reservdelar på XLmoto
Köp din MC-Utrustning på XLmoto. Här finns Kläder, Stövlar, Hjälmar, Skydd & Reservdelar
Vill du annonsera ovan? Klicka här