LC8-motor/KTM 990; funkar enbart till halvgas

Hojkul!

Medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Sthlm
Hoj
Honda 500 AF
Tjena
kollar om någon här har tips om vad jag bör göra/kolla.

KTM 990 SMt, snart 5500 nästan helt problemfria mil.

Monterade Biltema's litiumbatteri häromdagen, men för klent med ström i det så jag använde startkablar och det gamla batteriet för att starta motorn. Det gick bra.
Motorn fick gå på tomgång 15 min (s.k. reset), eftersom jag återmonterat sekundärspjällen, original luftfilter och snorkeln på luftburken.
(Ja, jag Vet att en LC8-motor 'går mycket bättre om den får mer luft', men jag har provat det och gillar inte den förhöjda bränsleåtgången samt insugsljudet. Så.)

Originalmappen ska ligga i ECU'n, om jag gjorde riktigt förra våren, efter att först ha mappat om den med anledning av att jag monterade andra ljuddämpare, tog bort SAS, lambdasonderna etc.
En tanke slår mig att originalmappen kanske inte 'fastnade', och att den anpassade mappen för moddarna ligger kvar... (?!)

När jag idag startade motorn och körde iväg så gick den som vanligt. Men när jag körde i 70 km/h och skulle göra en omkörning så 'dog' motorn vid påslag, över halv gas. Jag släppte av på gasen och motorn gick som vanligt.
Det är som att den inte får bränsle när jag slår på mer gas än hälften.

Tankar och idéer om vad som kan vara galet?

Tackar för kommande svar!

/H
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag har också en ktm 990 sm som jag har annan luftburk och slipons sas borta sekspjäll borta på men den drar inge mer bensin än org trots att jag mappat den medvetet fett för at få den ryckfri 0,6-07lm ber på hur långa etapper jag kör.
I ditt fall behöver de inte vara mappningen som är felande för den borde gå fullt ut även om du har den feta mappen i nu , den skulle dock ryka svart och lukta soppa.
De är stor risk du istället fått de vanliga felet trasig bränslepump! Min bränslepump är bytt innan 1200 mil den nya håller än vid 2800mil.
Men Prova lägga in org mappen igen.
 

Hojkul!

Medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Sthlm
Hoj
Honda 500 AF
Tack för tipset!

Det är sekundärspjällen som inte rör sig - jag har kollat.
Demonterade dem och provkörde - och motorn funkar som den ska ;-)

Har ingen utrustning kvar för att mappa själv.

/H
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Tack för tipset!

Det är sekundärspjällen som inte rör sig - jag har kollat.
Demonterade dem och provkörde - och motorn funkar som den ska ;-)

Har ingen utrustning kvar för att mappa själv.

/H

Om sek spjället är stilla i stängt läge måste en elkontakt lossnat till servomotorn som öppnar dem. Om du har spjällaxlarna kvar i spjällhuset så stjäl dem många hk om de står på tvären som de bör göra utan spjällock. Ta bort axlarna också om du inte redan gjort det?
 

Hojkul!

Medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Sthlm
Hoj
Honda 500 AF
Ja, det KAN vara så att en kontakt hoppat loss el. liknande, men inget jag såg när jag tittade igår kväll.
Eller så ligger den 'moddade' mappen kvar, trots att jag trott att jag lagt tillbaka originalmappen.

Well, det där att spjällaxlarna stjäl 'många hk' tar jag med en nypa salt - tills jag får motsatsen bevisad :)

Nej, orkar inte ta bort spjällaxlarna. Det måste pluggas på ett bra sätt och jag har inte lust att meka mer nu - hela vintern har jag skruvat och nu vill jag KÖRA! :banana

Historiken för mina moddar är enligt följande;
förra vintern gjorde jag alla moddar som du också gjort med din motor, och jag monterade Dominatorljudämpare. De lät dock så Fruktansvärt högt (!!!) att jag tvingades demontera dem. I samband med det återställde jag alla moddar, utom K&N luftfilter, snorkeln borta och spjällen borta. Så körde jag i princip hela säsongen, med ett väldigt enerverande/irriterande/störande insugsljud.
Under denna vinter har jag återgått helt till original. Möjligen med undantaget att mappen för moddningarna kanske ligger kvar?

Bränsleförbrukningen för motorn har (2015) legat på nästan exakt 0,5 l/mil i snitt på långturer (både motorväg och vanlig landsväg). Rekordet är 0,486 l/mil, mitt i sommaren och långkörning. Helt original.

Vanlig blandad körning hamnade förbrukningen på 0,58 l/mil.

På små och kurviga vägar och friskt gasande, samt kortkörningar hemmavid, har förbrukningen legat på 0,6. Enda gången jag lyckats få motorn att dra 0,75 l/mil är på Gelleråsen :)

Vid dagens Upplandskörning på nästintill enbart små och knixiga vägar drog motorn 0,63 l/mil. Kallt på morgonen kan vara en (del)förklaring.

/H
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Spjällaxlarna tar lite effekt typ någon hk när de är vriden i öppet läge (utan spjäll) men bet mer i stängt läge som dina axlar måste vara vriden i nu. Du lär väl ha läst om "kevs alla bromsningar med o utan axlar. Du kan ju tvångsvrida axlarna för hand så de står i öppet läge för då ligger de ju på platten och stör flödet mindre. De bör man kunna komma åt lätt de är bara dra i mekaniken som går mellan spjäll och servomotor ,,dra ur servomotorns kontakt isåfall.
Eller så skaffar du kabel och öppnar dem i mappen. Bränsleförbrukninga kan nog gå ner lite om du vrider axlarna så de står i knivegg i flödet.
Din maskin drar bra exakt som min gör hör jag. Jag kör aldrig långa sträckor så mina 0,6-0,7lm är baserade på blandad körning.
 

Hojkul!

Medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Sthlm
Hoj
Honda 500 AF
Jag säger inte emot, och givetvis har jag läst om provbänkkörningar från 'Kevxtx' på KTM Super Twins-forumet.

Köpte kablar och lånade dator för att mappa redan förra vintern, men efter att jag lagt tillbaka originalmappen sålde jag hela kitet med kablar. Så nu har jag ingenting kvar.

Det som är bäst är väl att koppla upp mot en dator och se vilken mapp som faktiskt ligger aktuell just nu. Och därefter ta ställning till om spjällen ska få vara öppna i fortsättningen eller inte.
OM det är så att motorn faktiskt inte drar mer än ca. 0,5 på långkörning så får det vara som det är. Dvs. med spjällen demonterade och axlarna kvar och ställda i horisontalläge.

Det som jag upplever som 'krångligt' med att meka med insuget är främst hela proceduren att lossa plastpaneler och sedan lyfta av bensintanken, samt att skruva av locket till luftburken. Tålamod är inte min starka sida i de lägena...
Visst, det går ju att komma åt förbindelsestaget mellan insugsrören för att ställa spjällaxlarna i vertikalläge genom att ta bort locken på sidan av luftburken, men bensintanken måste ändå lyftas av först.

Om nu någon som läser det här, i Sthlm's närhet (Uppsala el. S-tälje går också bra :) ), faktiskt har ECU-kablar och en PC-dator, får den gärna PM'a mig om du vill ge mig ett handtag att kolla mappningen. Tack på förhand i så fall! :)

/H
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
0,5lm är stenbra även om de är långa mil då lär org mappen ligga i. Har du skruvat loss någon av luftburkens sidolock de trekantiga en på varje sida luftburk? Jag tyckte de gav mest effekt av alla moddar även med org filter men jag mins inte om man kunde köra utan lock med org mapp?
Ja de är drygt att ta av tanken ecu kabel & laptoppare är ju enklast.
 

Hojkul!

Medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Sthlm
Hoj
Honda 500 AF
Hmm, jag skrev kanske otydligt. Under 2015 körde jag med så 'låg' bränsleförbrukning som 0,5 l/mil.

2 april 2016 körde s premiärturen med +1° på morgonen och max +7° under dagen. Även det på kurviga vägar, dock i Sörmland den gången, och förbrukningen låg då på 0,53 l/mil. Höll sig mellan 0,49 och 0,6 l/mil under hela säsongen.

2017 (förra året) började att kolla efter trimningen/moddarna och då drog förbrukningen iväg rejält, 0,74 l/mil vid en vanlig blandad körning MEN faktiskt 0,58 l/mil vid långkörning i 'mer moderat tempo'. Lite märkligt kan jag tycka.

Förra året körde jag LÅNGT, ca. 100 mil på en dag, i +25° i Sthlm till ca. +10° i Norrbotten kl. 03 nästa morgon. Marschhastigheten var 120 km/h. Då drog motorn nästan exakt 0,6 l/mil och jag hade topbox, tankväska, och Enduristan sidväskor monterade.

Jag har inte provat med att demontera de trekantiga locken och köra så. Men har hört av andra att det absolut bästa är att demontera de locken, snorkeln och montera typ K&N luftfilter (fast helst byta ut originalluftfilterlådan till rottweiler eller liknande luftfilter), för att få motorn att andas betydligt bättre.

Nej, jag har inte heller full koll på om man bör köra med originalmappning utan de trekantiga locken. Men jag anar att man bör mappa om. Det brukar vara så vid nästan alla moddar som man gör.

Frågan kvarstår;
Någon som har ECU-kablar och en PC som vill bistå med hjälp att kolla mappningen?!

/H
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Kan det inte vara så enkelt att du råkat bocka ur sekundärspjällen i mappen? Eller helt enkelt att den inte "hoppat" tillbaka som den skulle. =) (bocken alltså)
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Luftsnorkeln gör varken till eller ifrån om man öppnar ett eller bägge sidolocken. Jag har bägge öppen för att lättare kunna spola ut damm. De kommer dock in mindre damm därigenom än man kan tro och de är lätt at spola ut med vattenslang.
Jag har byggt et eget luftfilter som ger större filteryta än alla eftermarknads man kan köpa de gav inte lika stor effektökning som att bara öppna locken för de va imponerande effektlyft! Jag rek inte KN filter eller liknade tygfilter längre fast jag gjort de förr, de kommer in för mycket grus/damm helt enkelt. Även mitt hemmabyggda filter som består av skumfilter "Ramair" släppte igenom på tok för mycket grus när jag körde de torrt. Nu inoljat är de väldigt bra inge skräp alls. Jag kollar filtren genom att fetta in insuget både trattar och långt ner i spjällhusen för då fastnar dammet där och man kan bilda sig en uppfattning om hur bra filtret renar. Som sagt torra skumfilter och alla KN liknade filter har skrämt skiten ur mig när man ser vad dem släpper igenom.
 

Hojkul!

Medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Sthlm
Hoj
Honda 500 AF
Kan det inte vara så enkelt att du råkat bocka ur sekundärspjällen i mappen? Eller helt enkelt att den inte "hoppat" tillbaka som den skulle. =) (bocken alltså)

Fan vet hörru!.... Det KAN ha varit så att jag på något sätt mixtrade med det där, fast jag vet att jag sa åt mig själv (efter att ha läst andra som BestÄmT avrått från att pilla med det om man inte vet vad man gör, och det visste jag inte då) att Inte pilla på nåt i mappen!

Hoppa bock var jag bra på i grundskolan... :)

/H
 

Hojkul!

Medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Sthlm
Hoj
Honda 500 AF
'Boost 3'

Intressant med snorkeln och sidlocken. Du har säkerligen rätt.

Bra tips om att fetta in trattar och insug för att se om det fastnar damm där - det ska jag ha i åtanke nästa gång jag mekar med det där.

Tur jag sålde mitt K&N-filter då...
(Fast jag ska nog snacka med killen som köpte det av mig, det är schyst. Jag hade gärna velat att en säljare skulle göra likadant mot mig, om det var en omvänd situation)

/H
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Fan vet hörru!.... Det KAN ha varit så att jag på något sätt mixtrade med det där, fast jag vet att jag sa åt mig själv (efter att ha läst andra som BestÄmT avrått från att pilla med det om man inte vet vad man gör, och det visste jag inte då) att Inte pilla på nåt i mappen!

Hoppa bock var jag bra på i grundskolan... :)

/H
Testade lite i programmet och man måste ju högerklicka och välja för att bocka ur/i så känns ju konstigt att det ska vara så. Men kan ju vara så att det inte laddats in som det ska.
Angående att veta vad man gör är väl det roligaste jag läst om han som hade tappat tomgången efter han mappat. Han hade ju läst om att man skulle bocka ur idle speed control...
Det kan lätt bli lite tokigt. :)

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Det funkar med att dubbelklicka också.

Fick lov att testa nu på morgonen och du har såklart helt rätt. Funkar att dubbelklicka. Dock dyker det ju upp en rätt fet varningsruta för just 2nd Trottle. Så att göra det av misstag känns långsökt.
 

Hojkul!

Medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Sthlm
Hoj
Honda 500 AF
Uppdatering
Det var fel mapp som låg aktiv i ECU'n.
Ändrade och motorn gick/går HUR jäkla bra som helst! :yoparty
/H
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top