REGLER FÖR TEKNIKFORUMET
Dessa regler appliceras även på övriga felplacerade teknikrelaterade trådar

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta ditt svar i ett (1) inlägg istället för flera.
- För icke MC-relarade frågor, använd OT Teknikforumet
VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från teknikforumet.
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I TEKNIKFORUMET
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21
  1. #1
    Medlem Ahlgren88s avatar
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Kalmar
    Hoj
    Suzuki GSXR 750 -00 Yamaha WRF450 -03 *SÅLD* Honda Fireblade 929RR -00 *SÅLD* Yamaha R1 -98 *SÅLD*
    Inlägg
    219

    Blinkers blinkar snabbt vid start av MC

    Hej på er,

    Jag har ett problem med mina LED-blinkers på hojen.
    (Det sitter ett relä för blinkers monterat).

    Det blinkar i rätt frekvens när hojen är avstängd men när man startar den så blinkar det alldeles för fort..

    Inte varit med om detta fenomen innan.
    Men kanske någon annan här som varit det?

    Vore väldigt tacksam för hjälp.

  2. #2
    Medlem sam1s avatar
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    sthlm
    Hoj
    gsxr 750.
    Inlägg
    334
    sätt på motstånd och testa. kan räcka me 1 per sida,ibland 2 .
    felsök sen.

    även om det är diod blinkers relä.

    tror inte det alltid är en stabil lösning.
    Senast redigerat av sam1 den 2018-04-13 klockan 18:14.

  3. #3
    Medlem Ahlgren88s avatar
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Kalmar
    Hoj
    Suzuki GSXR 750 -00 Yamaha WRF450 -03 *SÅLD* Honda Fireblade 929RR -00 *SÅLD* Yamaha R1 -98 *SÅLD*
    Inlägg
    219
    Men är det inte konstigt att det funkar bra när endast tändningen är till då..?
    Borde väl inte vara skillnad när den är startad

  4. #4
    "Mannen som talar med whisky" steffes avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Spånga
    Hoj
    -86 Suzuki GSX-R 750, -90 1100R
    Inlägg
    2 048
    Något högre spänning när den laddar, kolla så att det inte är för högt, ca 14v ska det väl ligga på, kolla nån manul eller nån som har modellkänsla.

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 Suzuki GSX1300R -08
    Inlägg
    4 993
    Citat Ursprungligen postat av Ahlgren88 Visa inlägg
    Men är det inte konstigt att det funkar bra när endast tändningen är till då..?
    Borde väl inte vara skillnad när den är startad
    Nej det borde det inte vara.
    Vilket LED-blinkersrelä har du satt in ?
    Någon länk ?

    Detta att ändra frekvens från normal ca 90 blink/minut till det drygt det dubbla 200blink/minut är typiskt för blinkreläer där reläet mäter strömmen.
    Och vid för låg ström (trasig blinklampa) eller för hög ström (kortslutning, någonstans i ledningar till blinkers) börjar med snabbblink.

    Jag skulle vilja mäta strömmen från blinkrelä till blinkersomkopplare
    när tändningen är till och du blinkar
    när motorn är igång och du blinkar
    för att se om strömmen ändras och om den minskar eller ökar.

    Har du glappkontakt någonstans och när motorn är igång så minskar strömmen pga vibrationer som ger glappkontakt ?
    MotoGP 2018: 1.Zarco 2.Dovi 3.Vinales

  6. #6
    Medlem Ahlgren88s avatar
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Kalmar
    Hoj
    Suzuki GSXR 750 -00 Yamaha WRF450 -03 *SÅLD* Honda Fireblade 929RR -00 *SÅLD* Yamaha R1 -98 *SÅLD*
    Inlägg
    219
    Min första tanke var också att det kanske blev vibrationer vid start /När hojen står på tomgång.
    Men så verkar inte fallet vara..

    Jo skulle ju gå att mäta. Men alla lampor är hela för samtliga blinkar ju.

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 Suzuki GSX1300R -08
    Inlägg
    4 993
    Citat Ursprungligen postat av Ahlgren88 Visa inlägg
    Min första tanke var också att det kanske blev vibrationer vid start /När hojen står på tomgång.
    Men så verkar inte fallet vara..

    Jo skulle ju gå att mäta. Men alla lampor är hela för samtliga blinkar ju.
    Jo så frågan igen, vilket blinkrelä sitter i ?
    Har du monterat LED blinkers och det var glödlampor förut är det normalt att det blinkar för fort = för låg ström = larmblink för trasig blinkerslampa med bara lite ström till LED.

    Har du köpt blinkrelät, vilket är det ?
    Länk ?
    MotoGP 2018: 1.Zarco 2.Dovi 3.Vinales

  8. #8
    Medlem Ahlgren88s avatar
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Kalmar
    Hoj
    Suzuki GSXR 750 -00 Yamaha WRF450 -03 *SÅLD* Honda Fireblade 929RR -00 *SÅLD* Yamaha R1 -98 *SÅLD*
    Inlägg
    219
    Som jag skriver längst upp så sitter det ett relä för LED blinkers ifrån eBay.
    Ingen länk till det men det har funkat på tidigare hojar, och gör det ju uppenbarligen när hojen endast står med tändningen på.

    Med orginaleeläet så blinkar det för fort även med endast tändningen påslagen..

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 Suzuki GSX1300R -08
    Inlägg
    4 993
    Citat Ursprungligen postat av Ahlgren88 Visa inlägg
    Som jag skriver längst upp så sitter det ett relä för LED blinkers ifrån eBay.
    Ingen länk till det men det har funkat på tidigare hojar, och gör det ju uppenbarligen när hojen endast står med tändningen på.

    Med orginaleeläet så blinkar det för fort även med endast tändningen påslagen..
    Om reläet fungerat på tidigare hojar men inte nu så har reläet tydligen gått sönder.
    Så det är "bara" att öppna reläet och kolla om det är någon lödning som ser kass ut.
    Och som du kan reparera.

    Lyckas du inte reparera reläet så blir det att lösa på något annat sätt.......
    MotoGP 2018: 1.Zarco 2.Dovi 3.Vinales

  10. #10
    Medlem Ahlgren88s avatar
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Kalmar
    Hoj
    Suzuki GSXR 750 -00 Yamaha WRF450 -03 *SÅLD* Honda Fireblade 929RR -00 *SÅLD* Yamaha R1 -98 *SÅLD*
    Inlägg
    219
    Nja det köper jag inte. Varför skulle det då fungera med det när endast tändningen är påslagen men inte när hojen är startad?

  11. #11
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 Suzuki GSX1300R -08
    Inlägg
    4 993
    Citat Ursprungligen postat av Ahlgren88 Visa inlägg
    Nja det köper jag inte. Varför skulle det då fungera med det när endast tändningen är påslagen men inte när hojen är startad?
    Vibrationer ? Ger glappkontakt.
    Överslag i kondensator när spänningen stiger ger ett motstånd som inte fanns förut.
    Lägre motstånd ökar blinkhastigheten.

    Blinkfrekvensen är i princip = Konstant /
    (Motstånd x Kapacitans)
    http://www.instructables.com/id/Auto...modification./
    Där mindre Motstånd och mindre kapacitans i kondensatorn ger ökad blinkfrekvens.
    Och större motstånd, större kapacitans ger lägre blinkfrekvens. Långsammare blink.
    Det finns en enkel lösning !
    Senast redigerat av Comeback den 2018-04-14 klockan 09:14.
    MotoGP 2018: 1.Zarco 2.Dovi 3.Vinales

  12. #12
    Medlem Ahlgren88s avatar
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Kalmar
    Hoj
    Suzuki GSXR 750 -00 Yamaha WRF450 -03 *SÅLD* Honda Fireblade 929RR -00 *SÅLD* Yamaha R1 -98 *SÅLD*
    Inlägg
    219
    Är ju precis vad jag gjort
    Köpt ett relä som är gjort för LED blinkers och ersatt orginal med.
    Och då blinkar det ju som sagt rätt när hojen inte är igång

  13. #13
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 Suzuki GSX1300R -08
    Inlägg
    4 993
    Citat Ursprungligen postat av Ahlgren88 Visa inlägg
    Är ju precis vad jag gjort
    Köpt ett relä som är gjort för LED blinkers och ersatt orginal med.
    Och då blinkar det ju som sagt rätt när hojen inte är igång
    Då är det enligt min uppfattning ett kass (trasigt / dåligt) LED-blinkers relä.
    Köp ett LED-blinkersrelä som fungerar !
    MotoGP 2018: 1.Zarco 2.Dovi 3.Vinales

  14. #14
    Banknarkare Ulvhamnes avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Skoogen
    Hoj
    Literklubba, tjejhundra och mittemellan med kraschkåpor.
    Inlägg
    15 635
    Blogginlägg
    37
    Poängen med tipset att mäta var ju att det kan vara ett smart relä som blinkar fortigare om det får fel spänning, och om din hoj laddar mer eller mindre än vad det förväntar sig så tror det att nån lampa är kass och blinkar snabbt.
    Vad gäller el, är det bättre att mäta så man vet än att fippla runt lite slumpmässigt tills det börjar funka .

  15. #15
    Alltid på väg mot nya mål Hoztics avatar
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
    Hoj
    K1300S
    Inlägg
    19 613
    Citat Ursprungligen postat av Ahlgren88 Visa inlägg
    Nja det köper jag inte. Varför skulle det då fungera med det när endast tändningen är påslagen men inte när hojen är startad?
    Du har fått svaret, eller åtminstone dom troliga alternativen ett par gånger i tråden. Varför ens starta en tråd och fråga om hjälp när kunniga personer förklarar och ger dig råd som du väljer att inte följa, för att det funkade innan det gick sönder?
    Dom säger att man inte blir lyckligare av en massa pengar, men jag är förbanne mig villig att testa!

    Every man dies, but not every man really lives

    Kolla mina hojbilder: www.hoztic.se
    Senast uppdaterad: Is-racing SM Gubbängen, 2012-02-07, totalt >10000 bilder!

  16. #16
    Medlem Ahlgren88s avatar
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Kalmar
    Hoj
    Suzuki GSXR 750 -00 Yamaha WRF450 -03 *SÅLD* Honda Fireblade 929RR -00 *SÅLD* Yamaha R1 -98 *SÅLD*
    Inlägg
    219
    Fått svaret?
    Är ju ingen som svarat eller verkat förstå problemet.
    Med det nya reläet blinkar det som det ska när hojen endast står med tändningen påslagen men inte när den är igång.
    Hur kan då "svar" som att reläet är sönder tyckas vara vettiga?? Det är ju högst troligen inte i reläet problemet ligger.

    Vettigaste hittills är det Ulvhamne skriver om att mäta hur mycket mer spänning det ges när hojen är igång..

  17. #17
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 Suzuki GSX1300R -08
    Inlägg
    4 993
    Citat Ursprungligen postat av Ahlgren88 Visa inlägg
    Fått svaret?
    Är ju ingen som svarat eller verkat förstå problemet.
    Med det nya reläet blinkar det som det ska när hojen endast står med tändningen påslagen men inte när den är igång.
    Hur kan då "svar" som att reläet är sönder tyckas vara vettiga?? Det är ju högst troligen inte i reläet problemet ligger.

    Vettigaste hittills är det Ulvhamne skriver om att mäta hur mycket mer spänning det ges när hojen är igång..
    Därför att fungerande LED-blinkersreläer inte uppför sig som ditt relä ! Med dubbla hastigheter.
    Redan det faktum att LED-blinkreläet byter blinkhastighet när du startar hojen tyder på att det inte är ett vanligt LED-blinkersrelä.
    För vanliga LED-blinkersreläer har EN ENDA hastighet ! Ca 90 blink/minut Punkt.

    Köp ett nytt LED-blinkrelä eller bygg om ett Biltema 42140 till det fungerar.
    Endera byt ut timer motståndet 100 kOhm mot ett på 220kOhm.
    Eller byt ut den rostfria ståltråden som mäter blinkersströmmen mot en tunn ståltråd med högre motstånd.
    Jag tog en kardel ur en vanlig bromswire till trampcykel till motstånd. Den blev ca 15 cm lång.
    Men sånt här måste provas ut.
    Här har du ritningarna till hur vanliga blinkreläer funkar 30mOhm är motståndet som mäter strömmen och det är vanligen gjort va några cm ca 1 mm tjock rostfri ståltråd.
    http://www.instructables.com/id/Auto...modification./
    Du måste ( i varje fall jag måste) klicka på ritningen till vänster, respektive ritningen till höger för att se timermotståndet som är längst till vänster på respektive ritning.

    Fotona är från när jag byggde om ett Biltema 42140 till LED blinkers.
    Dels genom att byta ut Timermotståndet från 100kOhm till 220kOhm
    dels den slutgiltiga lösningen, byta ut den korta tjocka rostfria ståltråden som mäter strömmen till en längre tunnare som mäter strömmen.
    För att behålla funktionen, vid fel, LED som faller ut eller avbrott, eller kortis i kablaget, det drar för mycket ström => högre blinkhastighet som varning för fel.
    Eftersom jag inte hade kvar SMD-motståndet på 100kOhm så blev det nu ett vanligt motstånd med 100kOhm till sladdarna där jag lött in 220kOhm tidigare.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version

Namn:	42-140-R2-220kOhm-inside-Crimp-tube.jpg
Visningar:	5
Storlek:	55,8 KB
Id:	442962   Klicka på bilden för en större version

Namn:	42-140-Nya-Sladdar.jpg
Visningar:	5
Storlek:	81,1 KB
Id:	442963  

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	42-140-R2-ska-bort.jpg
Visningar:	6
Storlek:	62,5 KB
Id:	442964   Klicka på bilden för en större version

Namn:	1-TryLEDFlasher.jpg
Visningar:	5
Storlek:	291,6 KB
Id:	442965  

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	2-InToThe Box.jpg
Visningar:	5
Storlek:	267,8 KB
Id:	442966   Klicka på bilden för en större version

Namn:	3-FinalTryLEDFlasher.jpg
Visningar:	5
Storlek:	407,8 KB
Id:	442967  

    Senast redigerat av Comeback den 2018-04-14 klockan 12:12.
    MotoGP 2018: 1.Zarco 2.Dovi 3.Vinales

  18. #18
    Medlem Ahlgren88s avatar
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Kalmar
    Hoj
    Suzuki GSXR 750 -00 Yamaha WRF450 -03 *SÅLD* Honda Fireblade 929RR -00 *SÅLD* Yamaha R1 -98 *SÅLD*
    Inlägg
    219
    Problemet löst.
    Kan säga så mycket att reläet var det inget fel på

  19. #19
    Banknarkare Ulvhamnes avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Skoogen
    Hoj
    Literklubba, tjejhundra och mittemellan med kraschkåpor.
    Inlägg
    15 635
    Blogginlägg
    37
    Citat Ursprungligen postat av Ahlgren88 Visa inlägg
    Problemet löst.
    Kan säga så mycket att reläet var det inget fel på
    Vad var felet? Alltid bra när lösningen finns i gamla feltrådar.

  20. #20
    Medlem Ahlgren88s avatar
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Kalmar
    Hoj
    Suzuki GSXR 750 -00 Yamaha WRF450 -03 *SÅLD* Honda Fireblade 929RR -00 *SÅLD* Yamaha R1 -98 *SÅLD*
    Inlägg
    219
    Kortslutning mellan kablaget till blinkers/ från helljus.. Var lite udda. Inte varit med om detta tidigare

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Nej, jag lyfter blicken... Det LILLA problemet är att någon glömmer dimbakljuset på för länge. Det STORA problemet är när folk inte syns i dimma/snörök os [...]

BrooklynS
Handla MC-Utrustning, Kläder, Hjälmar, Stövlar, Handskar & Reservdelar på XLmoto
Köp din MC-Utrustning på XLmoto. Här finns Kläder, Stövlar, Hjälmar, Skydd & Reservdelar
Vill du annonsera ovan? Klicka här