Kan jag köra med slipon utan dbkiller, omappat?

jsardal

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2018
Ort
Stenungsund
Hoj
2017 KTM 690 SMC-r
Hej på er!
Har en KTM 690 SMC-r 2017, som jag just ströp ner till a2 för regbesiktning. Ströp ned den med originalröret monterat för att den skulle gå igenom regbes, men nu efteråt så har jag slängt på mitt wings-slipon igen, hojen är alltså omappad. Verkstadschefen på bike rekommenderade mig att ha i den lilla db-killern i wings-slipon:et (finns en liten och en stor) för att motorn behöver lite motstånd eftersom den inte är mappad för detta rör(?) ifrågasatte ej detta mer. Har satt i lilla dbkillern nu men är sugen på ännu mer smatter.. kan (bör) jag inte köra utan db-killer? Vad händer om motorn nu inte får tillräckligt med ''motstånd'' som han pratade på? Och vad kan då detta leda till? Skadligt? Bör jag hejda mig eller är det bara att tuta o köra? Tack på förhand!! :D
Förövrigt har hojen öppet luftfilter också, om det spelar någon roll.
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Du bör visa hänsyn till din omgivning och se till att hålla hojen så tyst som möjligt. Hojkollektivet och motorcyklister i stort gynnas inte av att hojar låter satan .
 

jsardal

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2018
Ort
Stenungsund
Hoj
2017 KTM 690 SMC-r
Bättre att den låter såpass att djur avskräcks, och att medtrafikanter hör att man kommer!
 

Corepax1290

Ny medlem
Gick med
27 May 2017
Ort
Lindome
Hoj
KTM 690 Duke 2016 Såld, KTM 1290 SuperDuke R 2017 Såld. Harley Davidson Dyna Lowrider S 2017
Du behöver inte mappa för en slip-on utan DB.. och passa på att bröta nu för helvete för snart får vi inte åka hoj längre om de ska fortsätta som de gör. Eventuellt om vi har tur får vi åka elhoj men då ska vi ha tur.. :tummenupp
 

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
Honda
Kör med öppet blås och få tinnitus innan fyrtio på köpet - det gjorde jag! Kul då, men mindre kul nu när det ständigt piper i öronen, och jag har svårt att följa samtal i bullriga miljöer.

Å andra sidan lyssnade jag ändå inte på tråkiga idioter över 40 när jag var 25, så gör vad du måste... så hörs vi när du braappat färdigt (kanske :D).
 

jsardal

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2018
Ort
Stenungsund
Hoj
2017 KTM 690 SMC-r
Okej tack för svar, angående "motstånd" i motorn etc, hur är det med det? Tar motorn skada av detta?
 

jsardal

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2018
Ort
Stenungsund
Hoj
2017 KTM 690 SMC-r
Kör med öppet blås och få tinnitus innan fyrtio på köpet - det gjorde jag! Kul då, men mindre kul nu när det ständigt piper i öronen, och jag har svårt att följa samtal i bullriga miljöer.

Å andra sidan lyssnade jag ändå inte på tråkiga idioter över 40 när jag var 25, så gör vad du måste... så hörs vi när du braappat färdigt (kanske :D).

Haha, kan va så! Men så som den låter nu, hade jag allt velat ha lite mer smattrande, men vem vet, kan va så som du säger att den låter hejdlöst högt då.. Sen hade jag dock gärna velat veta om motorn tar skada av detta så jag vet om jag KAN!
 

jsardal

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2018
Ort
Stenungsund
Hoj
2017 KTM 690 SMC-r
Du behöver inte mappa för en slip-on utan DB.. och passa på att bröta nu för helvete för snart får vi inte åka hoj längre om de ska fortsätta som de gör. Eventuellt om vi har tur får vi åka elhoj men då ska vi ha tur.. :tummenupp

Okej tack för svar, angående "motstånd" i motorn etc, hur är det med det? Tar motorn skada av detta?
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Katten sitter i burken på 690:n så den bör du mappa med slipon , skillnad med slipon med katten kvar, vet inte hur mapparna på nyare 690 ser ut men 10:an jag hade gick aningen magert med acramappen inlagd och killern i
 
Last edited:

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Edit:

Den här posten är inte okay på ett civiliserat forum / mot en nytillkommen medlem.
Läs gärna för att se hur man inte skall bära sig åt
Jag ber om ursäkt för dom skarpa formuleringarna./NRR






Nej, fan, det räcker INTE!

Du vill ha "mer smatter" men frågar inte ett ord om effekt, effektkurva körbarhet - ingenting av det som är väsentlig. Du vill föra mer oväsen, men du vil inte smälta ner motorn på kuppen.
Det är din enda fundering i sammanhanget.

Du är den inverterade Descartes som lever under parollen "Jag hörs, alltså finns jag."

Tillräckligt många av dig kommer bli det som stänger butiken ändå lite tidigare.
Men, då gör du något annat.
Tönt!
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Om du hade en aning hur vilda djur beter sig när dom utsätts för rörligt buller, så...

Nej förresten, jag formulerar om mig: Om du hade en aning.
Det räcker.

Så många som tror att djur fungerar och tänker som människor. Ungefär som ”varningsskott” som skall lossas innan seriöst skott mot pågående rovdjursangrepp i §28 Jaktförordningen.

Högt ljud på ett fordon betyder ingenting för avskräckning när det gäller vilda djur. De förknippar inte ljud med människor eller fara. Däremot så är höga ljud något som dränker andra ljud, något som de flesta djur (tex hjortdjur) är helt beroende av för att upptäcka faror och orientera sig, detta tillsammans med luktsinnet.

När ett fordon dyker upp i evolutionärt sett extremt hög hastighet blir djuret överraskat, det höga ljudet innebär att deras hörselförmåga slås ut och de försöker lämna området för ett tystare ställe.

Åt vilket håll? Det vete inte ens fåglarna eftersom höga ljud reflekteras av stenar, träd osv och det är i princip omöjligt att riktningsbestämma. Alltså springer man åt något håll, i panik, och byter riktning närhelst ljudet reflekteras från någonting annat.

Det var nog inte så liraren med sliponet hade tänkt sig.

Vad gäller medtrafikanter så kommer de inte att upptäcka ett högljutt fordon tidigare - fråga ambulansförare får ni höra - däremot blir de oftast enormt irriterade av ett jävla oväsen som plötsligt dyker upp nära en själv, med ett uppblåst pucko på dessutom i många fall (i medtrafikanternas ögon).

Det var nog inte så man ville ha det heller.

Låta mycket är alltså

Fel
Direkt dumt
Farligt

och bryr man sig om vilda djur så är det även djurplågande helt i onödan. Inte särskilt badass om du frågar de flesta vettiga människor.

”Loud pipes damages brains”
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
En av anledningarna till att jag loggar in allt mer och mer sällan på forumet är trådar som denna. Jag menar då inte anledningen till tråden, eller TS vilja att be om hjälp, utan att man som nybörjare inte ska kunna ställa en enkel jävla fråga utan att få en massa pekpinnar uppkörda i röven. Varför är det så svårt att bara ge ett svar på frågan, eller ge fan i att deltaga i diskussionen om man inte vet svaret?

Till TS:
Min uppfattning, som jag fått det förklarat för mig genom åren, är att ju öppnare flöde in och ut (luftfilter & ljudburk) desto snålare går hojen. Det är detta handlaren pratar om när han säger att motorn inte får "tillräckligt med motstånd". Detta kan vara skadligt i vissa fall, men huruvida det är det i ditt fall törs jag inte säga då det verkar skilja lite in hur olika hojar och modeller klarar av det. Om handlaren rekommenderade en annan map så kan det vara en indikation på att det eventuellt kan behövas (förutsatt att handlaren är kunnig såklart).
 

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
MT-07 -16
moralhoj.com :hihi

Nytt avgasrör och öppet filter men inte mappa om, det är väl lite som att betala för en prostituerad sen behålla byxorna på? :näsblod
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
En av anledningarna till att jag loggar in allt mer och mer sällan på forumet är trådar som denna. Jag menar då inte anledningen till tråden, eller TS vilja att be om hjälp, utan att man som nybörjare inte ska kunna ställa en enkel jävla fråga utan att få en massa pekpinnar uppkörda i röven. Varför är det så svårt att bara ge ett svar på frågan, eller ge fan i att deltaga i diskussionen om man inte vet svaret?

Till TS:
Min uppfattning, som jag fått det förklarat för mig genom åren, är att ju öppnare flöde in och ut (luftfilter & ljudburk) desto snålare går hojen. Det är detta handlaren pratar om när han säger att motorn inte får "tillräckligt med motstånd". Detta kan vara skadligt i vissa fall, men huruvida det är det i ditt fall törs jag inte säga då det verkar skilja lite in hur olika hojar och modeller klarar av det. Om handlaren rekommenderade en annan map så kan det vara en indikation på att det eventuellt kan behövas (förutsatt att handlaren är kunnig såklart).

Edit:

Den här posten är inte okay på ett civiliserat forum / mot en nytillkommen medlem.
Läs gärna för att se hur man inte skall bära sig åt
Jag ber om ursäkt för dom skarpa formuleringarna./NRR


Hade snubben frågat hur han skall få ut mer häst ur sin 690, eller frågat om körbarhet och var i registret effekttillskottet kan tänkas hamna så hade han fått all hjälp i världen.

Men, nu är syftet att få ut "mer smatter".
Just det smatter som ekar mellan husväggarna och väcker ungar som just somnat, stör koncentrationen hos folk som arbetar eller pluggar och höjer både blodtryck och puls hos i stort sätt alla som drabbas av ljudet.

Det är hänsynslöst beteende, och det har ett pris som vi alla får betala.
Jag blir bedrövad när barnen på Linnegatan inte vinkar längre, utan slår händerna för öronen som en slags betingad reflex när dom ser en motorcykel.

Klart som fan att jag reagerar när ett flarn vill skapa mer buller omkring sig. Det är ju jag som får betala notan.
Kan man inte tåla det så har man inte på ett forum att göra. Bit tillbaks eller ta rättning, Goddamnit!

...och varför skulle man engagera sig i ämnet?
TS bär alla kännetecken av en idiot som fått sakkunnig hjälp av en mek som arbetar med KTM på daglig basis.
Men, svaret passade inte - så då frågar man runt på fucking internet tills man får ett svar som passar det man redan bestämt sig för, åsso kör man på det.

"Mer smatter", fy fan så dumt.

Välkommen till Sporthoj, jsardal, förresten.
Några av de snabbaste killarna jag kör med kommer från Stenungsund, Stora Höga, Svenshögen och där omkring.
Samtliga är jävligt noga med att inte föra mer oväsen än nödvändigt - för att fortsätta kunna köra hårt utan att väcka björnar som sover.

Nyckelord: "kunna fortsätta köra"
Alltså inte boosta sitt ego med att höras ända in grannkommunen.
Biig difference.
 
Last edited:

jsardal

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2018
Ort
Stenungsund
Hoj
2017 KTM 690 SMC-r
En av anledningarna till att jag loggar in allt mer och mer sällan på forumet är trådar som denna. Jag menar då inte anledningen till tråden, eller TS vilja att be om hjälp, utan att man som nybörjare inte ska kunna ställa en enkel jävla fråga utan att få en massa pekpinnar uppkörda i röven. Varför är det så svårt att bara ge ett svar på frågan, eller ge fan i att deltaga i diskussionen om man inte vet svaret?

Till TS:
Min uppfattning, som jag fått det förklarat för mig genom åren, är att ju öppnare flöde in och ut (luftfilter & ljudburk) desto snålare går hojen. Det är detta handlaren pratar om när han säger att motorn inte får "tillräckligt med motstånd". Detta kan vara skadligt i vissa fall, men huruvida det är det i ditt fall törs jag inte säga då det verkar skilja lite in hur olika hojar och modeller klarar av det. Om handlaren rekommenderade en annan map så kan det vara en indikation på att det eventuellt kan behövas (förutsatt att handlaren är kunnig såklart).

Tack, någon som ger mig ett vettigt svar, uppskattas. Första tråden jag gör på sporthoj, garanterat sista också! Oj så dumförklarad man kan bli för att man inte vill åka värstinghoj med symaskinsljud. Tragiskt, trodde det fanns fler än mig som ville njuta av lite härligt motorljud, men icke! Knepigt
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
En av anledningarna till att jag loggar in allt mer och mer sällan på forumet är trådar som denna. Jag menar då inte anledningen till tråden, eller TS vilja att be om hjälp, utan att man som nybörjare inte ska kunna ställa en enkel jävla fråga utan att få en massa pekpinnar uppkörda i röven. Varför är det så svårt att bara ge ett svar på frågan, eller ge fan i att deltaga i diskussionen om man inte vet svaret?

Till TS:
Min uppfattning, som jag fått det förklarat för mig genom åren, är att ju öppnare flöde in och ut (luftfilter & ljudburk) desto snålare går hojen. Det är detta handlaren pratar om när han säger att motorn inte får "tillräckligt med motstånd". Detta kan vara skadligt i vissa fall, men huruvida det är det i ditt fall törs jag inte säga då det verkar skilja lite in hur olika hojar och modeller klarar av det. Om handlaren rekommenderade en annan map så kan det vara en indikation på att det eventuellt kan behövas (förutsatt att handlaren är kunnig såklart).

Ibland är det frapperande hur ovetande många av dagens människor är om saker som borde vara självklara.

När krenGtheten blir så stor över att bli upplyst om sakernas tillstånd att man överväger att låta bli att logga in må vara var och ens ensak, men grejen är att dåligt beteende spiller över på alla som gillar att köra hoj och alla hojåkare drabbas av konsekvenserna.

Det är inte moral, det är bara konsekvenstänkande...
 

jsardal

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2018
Ort
Stenungsund
Hoj
2017 KTM 690 SMC-r
Hade snubben frågat hur han skall få ut mer häst ur sin 690, eller frågat om körbarhet och var i registret effekttillskottet kan tänkas hamna så hade han fått all hjälp i världen.

Men, nu är syftet att få ut "mer smatter".
Just det smatter som ekar mellan husväggarna och väcker ungar som just somnat, stör koncentrationen hos folk som arbetar eller pluggar och höjer både blodtryck och puls hos i stort sätt alla som drabbas av ljudet.

Det är hänsynslöst beteende, och det har ett pris som vi alla får betala.
Jag blir bedrövad när barnen på Linnegatan inte vinkar längre, utan slår händerna för öronen som en slags betingad reflex när dom ser en motorcykel.

Klart som fan att jag reagerar när ett flarn vill skapa mer buller omkring sig. Det är ju jag som får betala notan.
Kan man inte tåla det så har man inte på ett forum att göra. Bit tillbaks eller ta rättning, Goddamnit!

...och varför skulle man engagera sig i ämnet?
TS bär alla kännetecken av en idiot som fått sakkunnig hjälp av en mek som arbetar med KTM på daglig basis.
Men, svaret passade inte - så då frågar man runt på fucking internet tills man får ett svar som passar det man redan bestämt sig för, åsso kör man på det.

"Mer smatter", fy fan så dumt.

Välkommen till Sporthoj, jsardal, förresten.
Några av de snabbaste killarna jag kör med kommer från Stenungsund, Stora Höga, Svenshögen och där omkring.
Samtliga är jävligt noga med att inte föra mer oväsen än nödvändigt - för att fortsätta kunna köra hårt utan att väcka björnar som sover.

Nyckelord: "kunna fortsätta köra"
Alltså inte boosta sitt ego med att höras ända in grannkommunen.
Biig difference.

Herre jävlar va man kan gå igång på någon som inte vill köra MC o att det låter som en symaskin när man vrider om på gasen. Detta inte för att höras utan för att jag själv tycker det är njutbart att få lite ljud ur avgasröret istället för att folk ska tro man kör elmotorcykel. Varför tror du jag inte "bryr mig" om effekten? Jo för att det är totalt motsägelsefullt att försöka få ut mer kräm när jag just ströp ner till a2. När jag stryper av den, klart som fan jag mappar om, och ser till att den går på bästa möjliga sätt. Här vill jag bara att det ska komma ett härligt ljud från hojen, inget annat, och undrar en sak. Om hojen mår sämre utan dbkiller. Finns nästan exakt samma frågeställning i en annan tråd, men där blir TS jätte trevligt bemött. Kanske lite tidigt i veckan-humör hos de flesta här? Folket här tror ju att det är ett jasplan jag ska starta upp o varvstoppa på nätterna o tidiga mornar.. tröttsamt när jag bara vill ha lite mer sång ur den.
Uppenbarligen bara jag som bryr mig om trevligt motorljud :p

- - - Updated - - -

Klart du kan, men motorn mår bättre av att du kör med dB-killer och för smattrets skull välj en öppen hjälm, så hörs motorn lite bättre !
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/M...jalm-och-visir/MC-hjalm-med-visir-2000040010/

Okej, tack för svar :) kör med crosshjälm redan
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top