Nya fartkameror tar kort bakifrån

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Mjo. Förvisso. Men den typen av mätningar gör dom ganska sällan efter vägar med fartkameror. Till stor del för att radarn i kameran är aktiv hela tiden och samlar in statistik på hur många fordon, vilka storlekar och hastighet mm.
Det enda som dom får ut från mätstation med kablar som inte radarn kan ta in är väl axeltryck och axelavstånd.

Så det är mestadels på vägar som inte har fartkameror som dom gör sådana mätningar och mig veterligen så är det inte några siffror som man plockar ut och publicerar. Jag misstänker att eftersom dom siffrorna bara plockas fram för att avgöra vägunderhållet så är det inte så intressant för dom som läser datat att ta ut statistik över vilka fordonstyper som håller vilka hastigheter. Jag tror inte att det är alla dom mätstationerna som registrerar hastighet heller.

Det blir ju en annan sak när det är fartkameror som tar bilder där det inte går att identifiera föraren och det är 100% utfall på motorcyklar eftersom det aldrig går att identifiera en motorcyklist på en bild.

Det är ju bara ett par år sedan som de publicerade statistiken för fordon, hastighetsöverträdelserna i snitt för fordonstyper och trafikmängd bland annat efter en rikstäckande sådan mätning, så nog gör de det.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det är ju bara ett par år sedan som de publicerade statistiken för fordon, hastighetsöverträdelserna i snitt för fordonstyper och trafikmängd bland annat efter en rikstäckande sådan mätning, så nog gör de det.

Jo. visst kollar dom på det. Men huvuddelen av mätningarna med kabelstationer gör ju trafikverket för att mäta belastning på vägarna och jag misstänker att dom då inte är så intresserade av just hastigheterna. Men visst görs det sådana mätningar också.
Men det som det skriks mest om i media är ju det faktum att vi kan blåsa förbi fartkamerorna utan risk för efterräkningar.

Så jag tror att den stora nageln i ögat inte är att vi kör ungefär lika fort som alla andra traffikanter utan att dom har svårare att straffa oss. Och om vi då teoretiskt sett inte skulle bli registrerade för fortkörningar där föraren inte kan identifieras i fartkamerorna så skulle en hel del av gapandet om åtgärder för att klämma åt oss försvinna.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Det är ju bara ett par år sedan som de publicerade statistiken för fordon, hastighetsöverträdelserna i snitt för fordonstyper och trafikmängd bland annat efter en rikstäckande sådan mätning, så nog gör de det.

Jag bromsar ner just av den anledningen och försöker hålla en "lämplig" hastighet för statistikens skull över mätkablarna.

Dessa mätningar ingår bl.a. för att veta var nya kameror ska sättas upp. Nu ska det bli skåppoliser längs Gamla Strängnäsvägen från Sötälje av den anledning om jag förstod Länstidningen rätt.

Så jo, räkna dem som skåppoliser och justera hastigheten därefter om du tycker att vi ska flyga under radaren.

Skiter du i andra, inte kommer att köra så många år till och inte bryr dig om att det förstör för oss som vill fortsätta köra så bombar du över dem.

Att det trafiksäkerhetsmässigt inte har betydelse med hastigheten kan vi bortse ifrån när Propagandan säger annat.. :huvet

Som kuriosa så mötte jag ett gäng hojar som kanske körde någon kilometer mer än 30+ på ovan nämnda väg förra våren. Civilare kunde jag se när de passerade men hur många lägger märke till det? :)

Vårdslöst beteende? Tragikvärksmässigt med Noll Vision, ja men trafiksäkerhetsmässigt nej... :D
 

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Ort
I en gran.
Hoj
Briggs & Stratton
Jo. visst kollar dom på det. Men huvuddelen av mätningarna med kabelstationer gör ju trafikverket för att mäta belastning på vägarna och jag misstänker att dom då inte är så intresserade av just hastigheterna. Men visst görs det sådana mätningar också.

Om man inte alltid hade varit intresserad av att veta hastighet vid kabelmätningar så hade man inte alltid haft två kablar liggandes över vägbanan. Då hade endast en kabel räckt.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Om man inte alltid hade varit intresserad av att veta hastighet vid kabelmätningar så hade man inte alltid haft två kablar liggandes över vägbanan. Då hade endast en kabel räckt.

Om jag inte fattat det fel så krävs det att man har två kablar för att kunna räkna ut axelavståndet. Dvs hur långt ekipaget är. Ur väghållarens hänseende så är det ju skillad på vägslitaget om det kommer ett boggiepar med 5 ton per axel eller om det är ett 10 m långt tvåaxlat släp med samma axeltryck per axel. Det innebär ju iofs att den för att kunna räkna ut axelavståndet behöver räkna fram hastigheten men det behöver inte med nödvändighet innebära att man sparar eller använder den uppgiften till något.
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Steffo_b skriver
Nollvisionens tanke att ingen ska dödas eller bli invalid i en trafikolycka är väl i sig en fin tanke.
Tanke ja men samhällsekonomiskt vansinne.
Det viktigaste måste ju vara att minska kostnaderna för trafiken för döda och skadade.
Döda kostnader och vinster, förlorade inkomstskatter ifall den döda arbetar och betalar inkomstskatt. På plussidan kommer ingen pension, ingen dyr sjukvård i livets slutskede. Idealet ur samhällsekonomisk synpunkt måste vara att dö på pensionsdagen.
Skadade kostnader , här kostar det för sjukvård, sjukförsäkring, rehabilitering, och i värsta fall pension till dödsdagen.

Trafikarbetet på verket borde arbeta för att minska kostnaderna sammanlagt för döda och skadade.
Men eftersom sjukvård inte är statens uppgift längre utan den ligger på landsting och kommuner så skiter vi på "Trafikverket" väl i deras kostnader, inte vår budget.
Eller hur ?
 
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Steffo_b skriver

Tanke ja men samhällsekonomiskt vansinne.
Trafikarbetet på verket borde arbeta för att minska kostnaderna sammanlagt för döda och skadade.
Men eftersom sjukvård inte är statens uppgift längre utan den ligger på landsting och kommuner så skiter vi på "Trafikverket" väl i deras kostnader, inte vår budget.
Eller hur ?

Tyvärr ser ingen längre än siffror idag och ser siffrorna bra ut är allt bra! :huvet

Att det långsiktigt framåt och samhällsekonomiskt inte är särskilt lysande kan vi skita i... :(

Och motorcyklister är ju hatade även på forum för motorcyklister så varför bry sig om den trafikantgruppen? :tummenner
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Äsch, nu har de ju tagit sig an en mera långsiktig metod genom att indoktrinera nya generationer redan från unga år, så både det här med fortkörning och klagan över storebrorssamhälle kommer att lösas med tiden.

fartdare.jpg
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Steffo_b skriver

Tanke ja men samhällsekonomiskt vansinne.
Det viktigaste måste ju vara att minska kostnaderna för trafiken för döda och skadade.
Döda kostnader och vinster, förlorade inkomstskatter ifall den döda arbetar och betalar inkomstskatt. På plussidan kommer ingen pension, ingen dyr sjukvård i livets slutskede. Idealet ur samhällsekonomisk synpunkt måste vara att dö på pensionsdagen.
Skadade kostnader , här kostar det för sjukvård, sjukförsäkring, rehabilitering, och i värsta fall pension till dödsdagen.

Trafikarbetet på verket borde arbeta för att minska kostnaderna sammanlagt för döda och skadade.
Men eftersom sjukvård inte är statens uppgift längre utan den ligger på landsting och kommuner så skiter vi på "Trafikverket" väl i deras kostnader, inte vår budget.
Eller hur ?

Ja. Det där med hur man prioriterar pengar är ju en intressant fråga och i och med att varje myndighet ansvarar för sin budget men inte för andras så leder det ju till en viss risk för att man skjuter över kostnader på andra delar av samhällsapparaten. Snålar man på sjukvården så blir sjukskrivningarna längre vilket smäller försäkringskassans budget. Börjar dom avslå sjukpenning så riskerar folk att hamna hos socialen istället.

Mer specifikt om man kollar på hur man prioriterar i vägtrafiken så lägger man ner en hel del pengar på fartkameror och mitträcken samtidigt som underhållet av vägarna på många ställen är eftersatt vilket ju faktiskt i viss mån ökar olycksrisken. Sett till vad den satsningen får för resultat så är det ganska mycket pengar i förhållande till det relativt lilla antal liv som man anser att man räddar. Samtidigt är det 3 ggr så många som tar livet av sig varje år och där läggs det väldigt lite pengar. Någon siffra som jag sett (Med risk för att jag kommer ihåg fel) sade att för varje liv i trafiken som skall sparas så läggs ca en halv miljon samtidigt som man lägger ca 2000 kr per självmord. Det känns som att det ur ett sammhällsekonomiskt perspektiv borde gå att rädda fler liv med mindre pengar den vägen.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Ja. Det där med hur man prioriterar pengar är ju en intressant fråga och i och med att varje myndighet ansvarar för sin budget men inte för andras så leder det ju till en viss risk för att man skjuter över kostnader på andra delar av samhällsapparaten. Snålar man på sjukvården så blir sjukskrivningarna längre vilket smäller försäkringskassans budget. Börjar dom avslå sjukpenning så riskerar folk att hamna hos socialen istället.

Mer specifikt om man kollar på hur man prioriterar i vägtrafiken så lägger man ner en hel del pengar på fartkameror och mitträcken samtidigt som underhållet av vägarna på många ställen är eftersatt vilket ju faktiskt i viss mån ökar olycksrisken. Sett till vad den satsningen får för resultat så är det ganska mycket pengar i förhållande till det relativt lilla antal liv som man anser att man räddar. Samtidigt är det 3 ggr så många som tar livet av sig varje år och där läggs det väldigt lite pengar. Någon siffra som jag sett (Med risk för att jag kommer ihåg fel) sade att för varje liv i trafiken som skall sparas så läggs ca en halv miljon samtidigt som man lägger ca 2000 kr per självmord. Det känns som att det ur ett sammhällsekonomiskt perspektiv borde gå att rädda fler liv med mindre pengar den vägen.

Jag tror självmordsbenägna människor inte sällan är inom Försäkringskassans omsorg vilket kanske förklarar varför det läggs så lite på denna kategori
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag tror självmordsbenägna människor inte sällan är inom Försäkringskassans omsorg vilket kanske förklarar varför det läggs så lite på denna kategori

Det är ju förstås tänkbart. Vilket då skulle innebära att det ur ett samhällsekonomiskt perspektiv skulle vara fördelaktigt att inte ge dom vård och helt sonika låta dom ta sig själva av daga eftersom dom då upphör att vara en kostnad för försäkringskassan och därmed för samhället. Men det känns väldigt cyniskt.
Det känns mycket bättre att tänka sig att dom personerna teoretiskt sett skulle kunna rehabiliteras och återföras till arbetslivet och därmed bli en inkomst för samhället. Men jag är ju inte heller politiker så......
 

FARTGALEN <<

Fartfeber
Gick med
6 Sep 2005
Ort
Hus
Hoj
tramp
– Föraren kan fortfarande inte identifieras via bilder bakifrån men det möjliggör kontakt med ägaren.
Haha ja jävlar vilket dravel! :dummer
Bara under 2017 registrerades (om jag inte räknat ihop det fel) 11.237.415 fortkörningar på +6 km/h eller mer av fartkamerorna.
Att någon nisse sitter och grinar för att även hojar kör över hastighetsbegränsningen och inte åker fast är ju inte så mycket att bry sig om.
Själv känner jag mig som matadoren i sagan om tjuren Ferdinand.
Blir fotad på löpande band men det är lögn i helvete att få någon som helst reaktion. Inga samtal, inga brev, - Ingenting!! :4skrika
Senaste tillskotten...
2018-04-15 RV53.jpg
Fartkamera 2018-04-18 RV53.jpg
Fartkamera 2018-04-19 RV53.jpg
Fartkamera 2018-04-22 RV53.jpg
Fartkamera 2018-04-23 RV53.jpg
Fartkamera 2018-04-25 RV53.jpg
Anonym.jpg
Disneys-Ferdinand-the-Bull.jpg
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top