Nya fartkameror tar kort bakifrån

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
"Armco" kallas i Sverige för W-balk och är inte oproblematiska så länge ståndarna lämnas nakna.

Nej det är de naturligtvis inte men nog är de väl bättre än vajerräcken som också har nakna ståndare som dessutom är vassa så att de med stor sannolikhet skadar en motorcyklists ben bara man kommer åt dem. Sätter man sedan underkörningsskydd på dem är är de väl ganska bra?

Mvh,
Ingvar
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Nej det är de naturligtvis inte men nog är de väl bättre än vajerräcken som också har nakna ståndare som dessutom är vassa så att de med stor sannolikhet skadar en motorcyklists ben bara man kommer åt dem. Sätter man sedan underkörningsskydd på dem är är de väl ganska bra?

Mvh,
Ingvar

Ja Jo visst - W-balk är snäppet bättre än vajereländet, och kompletterar man med underglidningsskydd och topprofil som döljer toppen av sigmabalken som utgör ståndare så är det ett utmärkt räcke för alla trafikanter.

Haken är att man hittils bara diskuterat det som kallas MPS Motorcycle Protection System för några få utvalda kurvor. Tyvärr är det inte på de ställen vi dör.

Vi dör ute på det stora TEN-T vägnätet, "Europas prioriterade stamvägnät" där säkerheten skulle vara som högst. Vi dör in i räckena rakt fram vid vanlig transportkörning från A till B när något går snett; någon tränger oss, greppet i asfalten inte räcker till eller att man gör en enkel missbedömning.
...en sådan som inte skall leda till några fatala konsekvenser, du vet.

Hittills har man skyggat för "kostnader" och visst - skall man riva upp och försöka rätta till allt galet man satt upp under 20 år så blir det dyrt. Det har SMC sagt under precis lika lång tid.

Det jävliga är att om man sätter upp rätt sorts räcken från början så behöver det inte kosta så mycket mer.
Efter första påkörningen ligger man på noll, efter den första MC-föraren som INTE dör i stolpskogen ligger man på ett fett plus.

Det är det som är så anstötligt med att börja tjafsa hastighet och kosta på åtgärder - när räckena ser ut som dom gör. Mina chanser att överleva en närkontakt med dagens räcken är minimal även i laglig hastighet.

Kort sagt - att sätta i pluggen innan sjösättning är logik överallt, utom på Trafikverket.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Det här är inte lätt.
Är verkligen ingen expert på detta men Armco/W-räcken är inte speciellt eftergivliga för en hoj.
Allt handlar såklart om olika scenarion så i fel läge gör de inte mycket bättre nytta än ett vajerräcke utan skyddsplåtar.

En kompis tappade greppet på framhjulet i en högerkurva och low sidade tvärs över vägen där båda fälgarna precis träffade betongstolparna, hojen blev skrot och han studsade in i hojen/över den när de träffade räcket.

På sätt och vis var detta nog det bästa som kunde hända då det var ett 4 meters fall bakom och ner i sprängsten, alternativt om hjulen inte träffat stolparna så perfekt så de fortsatt in under..

1.JPG

2.JPG

3.JPG
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag ska skicka texten till Persson, som idag sa´ på möte med bl a SMC att Trafikverket inte har fastställd planer - men, det är i diskussion.

Man kan ha en känsla av att det ensidiga fokus på hastighet* kan medföra kreative lösningar.
ex. blir en mindre hastighets överträdelse en förseelse, som man kan bötfälla via ett äger ansvar. detta begränsas t. ex. till under "körkorts gränsen."
Sannolikt sku en del av politiken acceptera ett sådant beskedligt ingrepp, efter en potentiell rekommendation från en myndighet. Politiken, sku sannolikt tro sig att man kan argumentera att man inte har reducerat svensk rättssäkerhet för individen.
Gör man sådant, kommer inte bara dom 30% av bilisterna som fotas bötfällas. Men, även dom övriga 70%.
Och motorcyklisterna, kommer inte att bli särbehandlade längre - vi får bara en räkning på posten.

Säsongen är strax igång.
Även om det sannolikt är för sent - är det nog klokt att motorcyklisterna, just nu väljer rätt ställe att köra inspirerad.


*Över hälften av al trafik i Sverige är över skyltat hastighet. MC kör i genomsnitt några % fortare än genomsnitt av biltrafiken (vilket ger oss herre jösses problem!). Man kan tycka att med smak om även lägra hastighetsgränser, får man ett större problem med acceptans och efterlevnad - även om det vetenskapligt kan bevisas att hög hastighet ökar konsekvensen av en olycka.

Det finns ju ett antal problem med Trafikverkets nuvarande strategi. Både generellt och för motorcyklister.

Nollvisionens tanke att ingen ska dödas eller bli invalid i en trafikolycka är väl i sig en fin tanke.
Problemet med den fokuseringen är att man faktiskt helt skippar tanken på att folk inte skall skadas. Det är ju av den anledningen som man så ensidigt fokuserar på hastighet. I en modern bil så är oddsen för att du klarar dig utan någon större invaliditet i en kollision vid max 80 km/h väldigt goda. Därför vill man helst ha ner hastigheterna till 80 på alla vägar. Om folk krockar, hamnar i koma i några månader och sedan blir återställda med minimal invaliditet så är det ju 0 enligt nollvisionen. Dvs man struntar i om folk hamnar på sjukhus så länge som dom inte får någon högre grad av bestående invaliditet. Av den anleningen har man också mer eller mindre helt slutat med informationskampanjer kring trafikregler och efterlevnad. Resultatet ses lätt ute i trafiken i form av att folk beter sig illa, struntar i att använda körriktningsvisare, inte tänder den belysning som är lagstadgad, inte kontrollerar att det är tomt innan man byter fil mm. Detta orsakar dagligen köer och trafikstockningar i tätt trafikerade områden som exempelvis Stockholmsområdet.
Resultatet av nollvisionen är tyvärr delvis det osmakliga att man inte bryr sig om folk skadas så länge man inte blir invalid vilket är ett rätt hemskt tankesätt tycker jag.

Vad gäller det där med fotografering bakifrån på motorcyklar så är det något som ju kommer upp med jämna mellanrum men som gång på gång visat sig vara en återvändsgränd. Anledningen är egentligen ganska enkel.
Ska man införa ägaransvar för att kunna debitera ägaren av ett fordon för fortkörning oavsett vem som körde så måste en av två saker ske.

Antingen måste man avkriminalisera fortkörning och göra om det till en fortkörningsavgift på samma sätt som felparkering. Men det innebär samtidigt att man tar ifrån polisen möjligheten att omhänderta körkortet vid vägkanten eftersom dom inte har rätt att göra den typen av ingripanden vid vägkanten om inget brott begåtts (även om fortkorning inte är ett brott utan en förseelse).
Det är något som man ogärna ser från lagstiftarnas sida då det ju enligt deras sätt att se det innebär stora negatiga följder vad gäller möligheterna att beivra grövre överträdelser av hastighet.

Alternativt måste man möjliggöra att man kan döma någon för ett brott trots att bevisning saknas för att den personen faktiskt är skyldig. Det vore att allvarligt ingrepp i den svenska rättprincipen. En rättsprincip som finns i alla rättstater. Nämligen den att du inte skall kunna dömas för ett brott om det inte kan säkerställas bortom rimligt tvivel att du faktiskt är skyldig. Ett sådant ingrepp i rättprincipen kräver grundlagsändring och skulle leda till väldigt svåra konsekvenser för rättssäkerheten och i förlängningen allvarligt skada förtroendet för svenskt rättsväsende. Så den vägen är det nog ohyggligt låga odds för att man skulle vilja gå.

Så jag tror inte att det är realistiskt att tro att det kommer att komma ägaransvar inom en överskådlig framtid. Jag misstänker att hela grejen där är att trafikverket kommer med dessa saker lite då och då helt enkelt för att kunna skylla på något. Vi får inte bötfälla folk baserat på bara nummerplåtarna och därmed kommer en del fortkörare undan och därför kör dom ihjäl sig. Det är inte vårat fel.
Så jag tror att det är grunden i ett blamegame för att kunna skylla ifrån sig och få en förklaring till varför nollvisionen inte fungerar riktigt så bra som man gärna vill hävda.
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Det här är inte lätt.
Är verkligen ingen expert på detta men Armco/W-räcken är inte speciellt eftergivliga för en hoj.
Allt handlar såklart om olika scenarion så i fel läge gör de inte mycket bättre nytta än ett vajerräcke utan skyddsplåtar.

Nej jag är inte någon expert heller och visst är det en svårt fråga.

Jag har svårt att se hur något räcke som kan stoppa en bil kan vara tillräckligt eftergivligt för att inte vara hårt för en motorcyklist. Kanske skulle man kunna ha metertjocka luftkuddar på insidan av räckena (ungefär som i speedway) men det skulle nog vara svårt att få att fungera och kosta enorma pengar.

Det jag skulle tro att vi får "nöja" oss med är att räckena är släta så att vi motorcyklister inte fastnar i dem och att de inte fungerar som köttkvarnar som de oskyddade vajerräckena gör.

Mvh,
Ingvar
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Nej jag är inte någon expert heller och visst är det en svårt fråga.

Jag har svårt att se hur något räcke som kan stoppa en bil kan vara tillräckligt eftergivligt för att inte vara hårt för en motorcyklist. Kanske skulle man kunna ha metertjocka luftkuddar på insidan av räckena (ungefär som i speedway) men det skulle nog vara svårt att få att fungera och kosta enorma pengar.

Det jag skulle tro att vi får "nöja" oss med är att räckena är släta så att vi motorcyklister inte fastnar i dem och att de inte fungerar som köttkvarnar som de oskyddade vajerräckena gör.

Mvh,
Ingvar

Jag tror samma. Vi kan inte förvänta oss mjuka barriärer som kan fånga upp oss oskadda på samma sätt som på banor utan det bästa vi någonsin kan tänka oss är att det är släta ytor så att vi inte blir strimlade.
Idag har ju inga räcken underglidningsskydd det innebär att en motorcyklist kan glida in mellan stolparna och om du sedan får en arm eller ben på ena sidan om stolpen och resten av kroppen på andra sidan så kommer ju kroppsdelarna att skiljas åt.

Sätter man dit underglidningsskydd så kan man inte komma in mellan stolparna och då slipper vi åtminstone bli delade vid en omkullkörning. Det kommer fortfarande att vara en hård barriär som vi slår in i men det är nog ofrånkomligt.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Det finns ju ett antal problem med Trafikverkets nuvarande strategi. Både generellt och för motorcyklister.

Nollvisionens tanke att ingen ska dödas eller bli invalid i en trafikolycka är väl i sig en fin tanke.
Problemet med den fokuseringen är att man faktiskt helt skippar tanken på att folk inte skall skadas. Det är ju av den anledningen som man så ensidigt fokuserar på hastighet.
----
--- måste man avkriminalisera fortkörning och göra om det till en fortkörningsavgift på samma sätt som felparkering.

När det bara är hastigheten för bilister som räknas så blir ju fortkörnings- och parkeringsböter väldigt lika. Vi försöker undvika båda men det händer ändå ibland att man har otur...
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Hörde på nyheterna att Sverige hade lägst antal trafikdödade förra året i förhållande till invånarantalet.
Det måste väl betyda att Noll Vision fungerar?

Två var Storbritannien, 60 miljoner invånare och 40 miljoner bilar på halva Sveriges yta.

Hade Sverige varit först om vi hade varit 120 miljoner invånare med 80 miljoner bilar?
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Hörde på nyheterna att Sverige hade lägst antal trafikdödade förra året i förhållande till invånarantalet.
Det måste väl betyda att Noll Vision fungerar?

Två var Storbritannien, 60 miljoner invånare och 40 miljoner bilar på halva Sveriges yta.

Hade Sverige varit först om vi hade varit 120 miljoner invånare med 80 miljoner bilar?

Ja, helt annan trafikintensitet, 0,8 promille och de flesta kör på fel sida vägen - ändå är dom och nafsar oss i hälarna.

Edit på UK:
Vajerräcken förbjudna sedan mer än 10 år tillbaka.
https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?173135-Vajerräcken-stoppas-i-England!

Jag kontrar med: fungerar verkligen Noll Vision?

Även Norge håller på att gå förbi oss, speciellt vad gäller arbetet med oskyddade trafikanter. Som oss motorcyklister...
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Sätter man dit underglidningsskydd så kan man inte komma in mellan stolparna och då slipper vi åtminstone bli delade vid en omkullkörning. Det kommer fortfarande att vara en hård barriär som vi slår in i men det är nog ofrånkomligt.
Oftast har man ju inte 90 graders vinkel in mot räcket, utan kommer i någon form av längs med, så ett underglidningsskydd skulle göra stor skillnad. En stolpe kommer man ju per definition alltid vinkelrätt emot :död Tittade man inte ett tag på någon form av inplastning? :va Det låter ju som något som borde vara ganska snabbt och kostnadseffektivt, fast å andra sidan så kanske LCC blir högre eftersom det måste bytas ut till skillnad mot metallbalkar som lever lika länge som resten av räcket.

Jag kontrar med: fungerar verkligen Noll Vision?

Även Norge håller på att gå förbi oss, speciellt vad gäller arbetet med oskyddade trafikanter. Som oss motorcyklister...
Ja, Noll Vision funkar perfekt, enligt deras egna mål. Frågan är ju om målen är rätt, och där säger jag ett rungande nej.

Norge jobbar ju hårt med Del veien, dom har ju såna skyltar överallt, närmare bestämt 350 över hela Norge, att man ska se sig för, vara omtänksam mot sina medtrafikanter och visa hänsyn. Visserligen är grunden i Del veien samspelet mellan bilister och cyklister, men konceptet är ju strålande, och jag uppfattar det som att bilister visar större hänsyn även mot oss motorcyklister i Norge. Oskyddad som oskyddad... Den stora grejen med Del veien är ju också att båda parter har ett ansvar, att man ska samverka och visa ömsesidig hänsyn.

I Sverige är alla mottrafikanter, och JAG ska gå före alla andra. För att bli extra säker ska du dessutom köpa en stor och tung bil som visserligen dödar allt som kommer i dess väg, men det är ju skit samma, DU är ju säker och behöver bry dig ännu mindre om hur du far fram i världen :tummenupp Om något händer är det dessutom aldrig mitt eget fel, det är alltid någon annans, DU kom för fort, vägen var för hal, jag hann inte se dig (så det var ditt fel) osv.
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
60 km/h, 5,5 m vägbredd och tiodubbla böter är svaret!

Ja så var det, och så är det fortfarande - men dom jobbar med sina vägar och dom sänker sina olyckstal.
En delförklaring är det som Hoztic förklarar - en annorlunda helhetssyn på trafiken och dem som trafikerar vägarna.
Trafikverkets gurus sägs bli röda i fejset när man nämner det, och "Se på Norge!" går inte hem på "Röda Vägen".
Därför är det lite extra kul att säga det. Igen.


Eftergivliga räcken kan vi se oss i stjärnorna om.
Det som vore optimalt för oss funkar inte för andra trafikanter, och blir galet dyrt att underhålla.

Jag är nöjd med ett billigare räcke än i dag, som inte räddar bilister på motorcyklisters bekostnad.
Skadeneutralt, och med lägre total kostnad än idag blir det pengar över till att börja säkra vägens sidoområden igen, istället för att sätta upp stolpskog både i mitten av vägen och längs sidorna.

Samtliga dödliga räckesolyckor med motorcyklister inblandade som jag har tittat närmare på har skett i mycket snäv vinkel, "längs med".
Ja, fast inte så himla långt då, eftersom förare och/eller passagerare fastnat in i emellan ståndarna och blivit hackemat.

Ett simpelt underglidningsskydd, slät sida och ett lock som stänger till ovansidan klarar biffen.
Om man frågar Trafikverket huruvida det ligger prestige i frågan så svarar dom "Ohh nej!" och ser förfärade ut.
Men då så. Då kan det bara vara så att dom aktivt vill döda motorcyklister med den rådande räckespolicy.

Varsågod och välj, Trafikverket - Prestige eller blodtörst?
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
När det bara är hastigheten för bilister som räknas så blir ju fortkörnings- och parkeringsböter väldigt lika. Vi försöker undvika båda men det händer ändå ibland att man har otur...

Ja. Det är ju det som är följden om man avkriminaliserar fortkörning.
Det som då blir negativt ur lagstiftarnas perspektiv är att om man avkriminaliserar det och därmed jämställer det med felparkering (vilket faktiskt bli fallet) så tar man samtidigt bort polisens möjlighet att omhänderta körkortet vid vägkanten och den möjligheten verkar dom väldigt gärna vilja ha kvar.

Kanske kommer man på någon lösning på den problematiken så att man man både äta kakan och ha den kvar men tills dess så går det ju utmärkt att se till att hålla igen lite förbi trafikkamerorna. Det är ju inte så att det tar eoner av tid att få upp farten igen på en hoj. Och dessutom så får man njuta av lite acceleration under tiden. Då kommer statistiken inte att fortsätta säga att det är en så förbaskat bra idé och då kanske vi skulle slippa dom här återkommande påhitten med att införa avkriminalisering. Jag tror att det är en rätt bra idé att försöka flyga under radarn.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Ja. Det är ju det som är följden om man avkriminaliserar fortkörning.
Det som då blir negativt ur lagstiftarnas perspektiv är att om man avkriminaliserar det och därmed jämställer det med felparkering (vilket faktiskt bli fallet) så tar man samtidigt bort polisens möjlighet att omhänderta körkortet vid vägkanten och den möjligheten verkar dom väldigt gärna vilja ha kvar.

Kanske kommer man på någon lösning på den problematiken så att man man både äta kakan och ha den kvar men tills dess så går det ju utmärkt att se till att hålla igen lite förbi trafikkamerorna. Det är ju inte så att det tar eoner av tid att få upp farten igen på en hoj. Och dessutom så får man njuta av lite acceleration under tiden. Då kommer statistiken inte att fortsätta säga att det är en så förbaskat bra idé och då kanske vi skulle slippa dom här återkommande påhitten med att införa avkriminalisering. Jag tror att det är en rätt bra idé att försöka flyga under radarn.
Problemet är ju bara att så otroligt många inte tänker längre än framtänderna, och tycker att det är fritt fram att blåsa förbi fartkamerorna så fort det går, Polisen kan ju ändå inte ta oss. Att det påskyndar en lagstiftning mot hela kollektivet och i slutändan alla fordon verkar dom inte förstå. Själv saktar jag ner vid kamerorna, även om ett litet mål är att bli plockad med trampcykeln :hihi
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Problemet är ju bara att så otroligt många inte tänker längre än framtänderna, och tycker att det är fritt fram att blåsa förbi fartkamerorna så fort det går, Polisen kan ju ändå inte ta oss. Att det påskyndar en lagstiftning mot hela kollektivet och i slutändan alla fordon verkar dom inte förstå. Själv saktar jag ner vid kamerorna, även om ett litet mål är att bli plockad med trampcykeln :hihi

Nej. Det är ju lite synd att det är så. Ju fler motorcyklister som fångas av fartkamerorna men inte kan identifieras desto större är risken att det förr eller senare ses som viktigt att komma åt "problemet" på ett eller annat sätt.

Ser vi till att problemet med att motorcyklar inte kan fångas av fartkamerorna framstår som mindre än dom nackdelar man får av dom alternativ som finns för att komma åt det så kommer man inte att göra något.
Vilket innebär att det är en rätt bra idé att se till att man inte blir fotograferad av kamerorna genom att hålla igen just där. Den största delen av nöjeskörningen sker ju i alla fall efter vägar där man inte har fartkameror i någon större utsträckning. Och det går som sagt rätt fort att komma upp i fart igen efter att ha sänkt farten förbi kameran så det borde inte vara så svårt att åstadkomma.

Skulle det i statistiken från fartkamerorna se ut som att motorcyklister håller hastighetsgränserna så skulle en stor del av fokus troligen riktas någon annanstans.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Problemet är ju bara att så otroligt många inte tänker längre än framtänderna, och tycker att det är fritt fram att blåsa förbi fartkamerorna så fort det går, Polisen kan ju ändå inte ta oss. Att det påskyndar en lagstiftning mot hela kollektivet och i slutändan alla fordon verkar dom inte förstå. Själv saktar jag ner vid kamerorna, även om ett litet mål är att bli plockad med trampcykeln :hihi

Det är inga Einsteins som jobbar där så dom kommer bara stämpla dig som ännu en respektlös motorycklist.
Måste vara nått övertydligt , typ gå förbi med barnvagn om dom skall se det.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nej. Det är ju lite synd att det är så. Ju fler motorcyklister som fångas av fartkamerorna men inte kan identifieras desto större är risken att det förr eller senare ses som viktigt att komma åt "problemet" på ett eller annat sätt.

Ser vi till att problemet med att motorcyklar inte kan fångas av fartkamerorna framstår som mindre än dom nackdelar man får av dom alternativ som finns för att komma åt det så kommer man inte att göra något.
Vilket innebär att det är en rätt bra idé att se till att man inte blir fotograferad av kamerorna genom att hålla igen just där. Den största delen av nöjeskörningen sker ju i alla fall efter vägar där man inte har fartkameror i någon större utsträckning. Och det går som sagt rätt fort att komma upp i fart igen efter att ha sänkt farten förbi kameran så det borde inte vara så svårt att åstadkomma.

Skulle det i statistiken från fartkamerorna se ut som att motorcyklister håller hastighetsgränserna så skulle en stor del av fokus troligen riktas någon annanstans.

De håller ju på emd att lägga trafikmätningskablar över vägen i tid och otid, så de har nog rätt bra koll på att motorcyklister är lite ögontjänare förbi kamerorna med. :hihi
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
De håller ju på emd att lägga trafikmätningskablar över vägen i tid och otid, så de har nog rätt bra koll på att motorcyklister är lite ögontjänare förbi kamerorna med. :hihi

Mjo. Förvisso. Men den typen av mätningar gör dom ganska sällan efter vägar med fartkameror. Till stor del för att radarn i kameran är aktiv hela tiden och samlar in statistik på hur många fordon, vilka storlekar och hastighet mm.
Det enda som dom får ut från mätstation med kablar som inte radarn kan ta in är väl axeltryck och axelavstånd.

Så det är mestadels på vägar som inte har fartkameror som dom gör sådana mätningar och mig veterligen så är det inte några siffror som man plockar ut och publicerar. Jag misstänker att eftersom dom siffrorna bara plockas fram för att avgöra vägunderhållet så är det inte så intressant för dom som läser datat att ta ut statistik över vilka fordonstyper som håller vilka hastigheter. Jag tror inte att det är alla dom mätstationerna som registrerar hastighet heller.

Det blir ju en annan sak när det är fartkameror som tar bilder där det inte går att identifiera föraren och det är 100% utfall på motorcyklar eftersom det aldrig går att identifiera en motorcyklist på en bild.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top