Moralfråga - När någon du känner "dummar sig".

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Dels för att minimera stödrisken men även för att minska risken för p-böter.

Men den är försäkrad, jag håller hastigheten när det är 30 och jag har körkort iaf.

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

Det där måste väl ändå vara en ickefråga.
Problemet med att man scoutar regnummer och sedan kommer och stjäl hojen är väldigt litet. Hojar stjäls ja. Men oftare genom att dom ser att en hoj står lämpligt till snarare än för att den har ett visst regnummer.

Vad gäller parkeringsböter så är du nog vilse. Om dom inte kan läsa regplåten så skriver dom böter på ramnummret istället. Har du filar bort även det så får du problem vid besiktningen.
Alternativt använder dom sig av en annan rättighet. Om fordonet inte lätt går att identifiera så har dom rätt att omgående begära bortforsling av fordonet. Så egentligen så förvärrar du det bara genom att inte ha någon regskylt.
 

Bennybira

Medlem
Gick med
17 Jul 2015
Ort
Hemma
Hoj
Japan
Händer något mindre illa. Typ att personen faktiskt under en körning beter sig illa och får polisen efter sig och bestämmer sig för att dra så finns faktiskt en sannolikhet för att polisen då plockar in alla som var med på körningen och gick att identifiera för förhör för att få tag på den som drog.

*text om flygande besiktningar och plågeri*
Det är något som faktiskt kan ske helt i enlighet med lagen och som faktiskt förekommer.

Det är ju precis EXAKT det du nämner jag menar. Tack <3 :Bugar
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Det där måste väl ändå vara en ickefråga.
Problemet med att man scoutar regnummer och sedan kommer och stjäl hojen är väldigt litet. Hojar stjäls ja. Men oftare genom att dom ser att en hoj står lämpligt till snarare än för att den har ett visst regnummer.

Tyvärr inte tillräckligt ovanligt om man har ett stöldbegärligt fordon men att köra utan skylt skulle inte jag göra. Det är verkligen en snutmagnet och jag vill flyga under radarn.

Däremot skulle jag, som sagt, vilja spärra för koll av ägares namn och bostadsort.
En kamrat lämnade en soppåse ute i skogen under en vända, två dagar senare stod den utanför min dörr! Nu var anledningen inte att stjäla min hoj men visar hur lätt det är...:7peta

I UK får du inga medlemslistor med namn och ort när du är med i en del märkesklubbar eftersom tjyvar gått med och sedan plockat fordon. Skylten visas sällan på foton på nätet och i tidningar av samma anledning.
Att det inte är vanligt här än betyder inte att jag vill bjuda på den informationen om jag kan undvika det.

Eller också vet du mer... :va :D

Det där måste väl ändå vara en ickefråga.
Problemet med att vi scoutar regnummer och sedan kommer och stjäl hojen är väldigt litet. Hojar stjäls ja. Men oftare genom att vi ser att en hoj står lämpligt till snarare än för att den har ett visst regnummer.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag undrar mest vad det är för pundar-farsa som tar med sin son på motorcykelturer som går i 100+ på 30-väg och som låter samma son åka med en regskylt som säger "BYE BYE"...? Någon dum jävla skåning som hade väldigt mycket otur när vår skapare delade ut intelligensen...?

Vidare så måste nackdelarna överväga fördelarna ganska rejält om man kör utan regskylt...? Att åka utan regskylt är ju en snutmagnet av första klass. Vem tror ni snutarna fattar tycke för när de ser en grupp med hojar där en av hojarna saknar regskylt, oavsett om hojarna rör på sig eller står parkerade...?
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Förare med misstänkt låg panna brukar tro att hastighetsbegränsningar är skapade för att jävlas, och att det är manligt att räcka finger åt andras säkerhet.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Tyvärr inte tillräckligt ovanligt om man har ett stöldbegärligt fordon men att köra utan skylt skulle inte jag göra. Det är verkligen en snutmagnet och jag vill flyga under radarn.

Däremot skulle jag, som sagt, vilja spärra för koll av ägares namn och bostadsort.
En kamrat lämnade en soppåse ute i skogen under en vända, två dagar senare stod den utanför min dörr! Nu var anledningen inte att stjäla min hoj men visar hur lätt det är...:7peta

I UK får du inga medlemslistor med namn och ort när du är med i en del märkesklubbar eftersom tjyvar gått med och sedan plockat fordon. Skylten visas sällan på foton på nätet och i tidningar av samma anledning.
Att det inte är vanligt här än betyder inte att jag vill bjuda på den informationen om jag kan undvika det.

Eller också vet du mer... :va :D

Jag tror absolut att det händer. Där är vi helt ense.
Och jag har förståelse för om man gärna vill att informationen inte bjuds på.

Däremot tror jag att den övervägande andelen av stölderna sker för att hojen råkar stå lätt tillgänglig. Exempelvis parkerad vid gatan med bara ett skivbromslås. Då är den ju borta på några sekunder.
Jag tror att det är en relativt liten andel som stjäls för att man scoutat regnumret.
Visst. Det är ohyggligt enkelt att spåra rätt på vart ägaren till ett fordon bor. Det är ju bara att ringa till trafikverkets tjänst. Visserligen sparar dom uppgiften om vem som sökt på ett visst fordon i form av telefonnumret men det har man ju bara nytta av om det är en telefon med att abonnemang eller som är registrerad på en viss person. Annars är den uppgiften ju rätt värdelös.

Och som du skriver. Olägenheten att man blir en magnet för polisens uppmärksamhet är troligen mycket större än vinsten att det inte går att scouta numret.

Jag personligen väljer gärna bort körningar med folk som inte har regskylt eftersom deras saknade regskyltar ökar risken för att även jag får en extra kontroll. Plus att jag tycker det är ett olämpligt beteende som jag inte vill stödja.

Vad gäller din lilla redigerade text med antydan om att jag skulle vara en av dom som scoutar regnummer och stjäl hojar så misstänker jag att det är ett försök att vara rolig från din sida.
Jag personligen ägnar mig inte åt sådana saker och jag uppskattar inte alls ditt försök att antyda det.
Du brukar vanligen skriva rätt bra och välbalanserade inlägg så just det var ett lågvattenmärke från din sida måste jag säga.
Men jag orkar inte dra igång en lång tråd om det. Jag nöjer mig med att konstatera att det är djävligt lågt av dig och att det är låååångt under din vanliga nivå enligt min erfarenhet. Kanske är det så att att du inte har några argument kvar. Kanske är det bara för att du har hojabstinens.
Jag skulle i vart fall uppskatta om du höll diskussionen på en högre nivå och avstår från personangrepp, påhopp och insinuationer.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jag tror absolut att det händer. Där är vi helt ense.
Och jag har förståelse för om man gärna vill att informationen inte bjuds på.

Däremot tror jag att den övervägande andelen av stölderna sker för att hojen råkar stå lätt tillgänglig. Exempelvis parkerad vid gatan med bara ett skivbromslås. Då är den ju borta på några sekunder.
Jag tror att det är en relativt liten andel som stjäls för att man scoutat regnumret.
Visst. Det är ohyggligt enkelt att spåra rätt på vart ägaren till ett fordon bor. Det är ju bara att ringa till trafikverkets tjänst. Visserligen sparar dom uppgiften om vem som sökt på ett visst fordon i form av telefonnumret men det har man ju bara nytta av om det är en telefon med att abonnemang eller som är registrerad på en viss person. Annars är den uppgiften ju rätt värdelös.

Och som du skriver. Olägenheten att man blir en magnet för polisens uppmärksamhet är troligen mycket större än vinsten att det inte går att scouta numret.

Jag personligen väljer gärna bort körningar med folk som inte har regskylt eftersom deras saknade regskyltar ökar risken för att även jag får en extra kontroll. Plus att jag tycker det är ett olämpligt beteende som jag inte vill stödja.

Vad gäller din lilla redigerade text med antydan om att jag skulle vara en av dom som scoutar regnummer och stjäl hojar så misstänker jag att det är ett försök att vara rolig från din sida.
Jag personligen ägnar mig inte åt sådana saker och jag uppskattar inte alls ditt försök att antyda det.
Du brukar vanligen skriva rätt bra och välbalanserade inlägg så just det var ett lågvattenmärke från din sida måste jag säga.
Men jag orkar inte dra igång en lång tråd om det. Jag nöjer mig med att konstatera att det är djävligt lågt av dig och att det är låååångt under din vanliga nivå enligt min erfarenhet. Kanske är det så att att du inte har några argument kvar. Kanske är det bara för att du har hojabstinens.
Jag skulle i vart fall uppskatta om du höll diskussionen på en högre nivå och avstår från personangrepp, påhopp och insinuationer.

F,låt jag ber om ursäkt, det var ett försök att skruva det lite och vara "rolig" som inte lyckades. :(
Men man ska inte ta allting på blodigt allvar... :):krama
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Leta upp lite fina videos på liveleak. När motorcyklister kör på barn i dylikt. O fråga om dom vill ha det på sitt samvete samt att om dom kan stå för det. Ofta är dessa ett par jävla mesar när det kommer till att stå för sina handlingar. Jag hade snällt sagt att jag inte gillar det dom står för. Och bara hållt mig borta från dom. Risken är att du dras in i deras skit om du kör med dom. Eller om det sker en olycka så har du på sett o vis accepterat deras ståndpunkt genom att åka tillsammans med dom. Låter inte övertygamde för polisen/"offer" att komma i efterhand att man inte är på deras sida. Säg det du vill säga. Håll dig borta.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Hur löser man problem i mer kända "gruppkörningar", jag tar bara en länk.
https://www.nytimes.com/2018/04/12/world/europe/sara-danius-swedish-nobel-scandal.html
https://www.facebook.com/6284204705...8420470550590/849397658452869/?type=3&theater
Själv att hålla 30km/h där det är så skyltat, självklart. Vill inte möta några föräldrar som ber mig förklara varför.
40km/h, 50km/m, 60km/h, rätt smart att hålla gränsen. De 3 ggr jag åkt fast för fortkörning var det skyltat 50km/h. Och den låga hastigheten är OFTA satt pga risk för olycka.
Och det finns inget som sätter ner medelhastigheten en dag som en olycka ! :7peta
Hårt trafikerad 70km/h väg, håll fartgränsen, här lönar det sig med fartkontroll.
 
Last edited:

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Ort
Malmö
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Det är ganska fascinerande hur folk kan bry sig så mkt om vad andra gör. Problemen som jag rabblade upp är inga ickeproblem. Cyklar stjäls och p-böter delas ut.

Sen att det inte räcker med att bara rycka skylten vet jag mkt väl. Därför är ramnummret inte läsbart för p-vakter. Och bortforsling tar oftast ganska lång tid så det är inget jag oroar mig för.

Men att sköta sig själv och skita i vad andra gör verkar inte vara särskilt poppis...

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Det är ganska fascinerande hur folk kan bry sig så mkt om vad andra gör...

Men att sköta sig själv och skita i vad andra gör verkar inte vara särskilt poppis...

- Om man skulle hamna i någon trafiksituation som innebär ex. ekonomisk eller personlig skada med en hoj, vore åtminstone jag glad om det gick att spåra upp personen via regnumret.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Hela grejen för mig med gruppkörning är att göra det med likasinnade annars funkar det inte. Har en bra kompis som har mc men skulle aldrig åka tillsammans med honom någon längre sträcka då vi har helt olika körsätt. Provade en annan grupp men då fick jag vänta vid varje korsning mm vilket var värdelöst.

Är väl tyvärr något av ett mellanting då jag försöker sköta mig i tätbebyggt område men ser andra vägar som valbara fartmässigt(också därför jag åker mer bana än gata).
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Men att sköta sig själv och skita i vad andra gör verkar inte vara särskilt poppis...

Du tycker alltså att man ska skita i att folk drar fullt blås i områden där det är skyltat 30-40?
Ska man skita i att folk kör utan körkort?
Ska man skita i att folk kör påverkade?

Det är klart att man inte ska, för det beteendet får vi alla skit för, även om det är en väldigt liten del av oss som håller på så.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top